Drugi festivalski dan

Borštnikovo srečanje, 16. oktober ― Na drugi festivalski dan, še vedno v okviru Mladega gledališča, so si osnovnošolci, dijaki, učitelji in ostali gledalci v Lutkovnem gledališču Maribor ogledali plesno predstavo Mankind mednarodno uveljavljene nizozemske skupine De Stilte, ki na duhovit in smrtno resen način prikazuje neskončen razvoj človeštva - otrokom v zabavo, odraslim v (tudi grenko) prepoznavo. Udeleženci usposabljanja so dan pričeli z delavnico - refleksijo po ogledu predstave Seansa Bulgakov, v Studiu UGM so se sprehodili po mariborski postavitvi razstave Prostor v prostoru. V Stari dvorani SNG Maribor je kritičarka in urednica Petra Vidali s Tonetom Partljičem, Nejcem Gazvodo in Aleksandrom Popovskim govorila o mostovih med proznimi in dramskim besedili, med klasičnimi in sodobnimi besedilnimi predlogami ter pristopi k uprizarjanju. Anže Zevnik se je brez vaj in režiserja spoprijel s Soleimanpourjevim besedilom Beli zajec, rdeči zajec in v sproščenem vzdušju nasmejal publiko. Udeležence konference Prečiti meje smo skupaj z Rajzefibrom popeljali na urban in razigran sprehod po Mariboru, v Minoritski cerkvi je bil na ogled multimedijski performans Vse se je začelo z golažem iz zajčkov, večer pa smo zaključili z gostovanjem Zagrebškega gledališča mladih in odmevno predstavo Eichmann v Jeruzalemu režiserja Jerneja Lorencija. Utrinke najdete v foto galeriji.

Mladi v središču prvega festivalskega dne

Borštnikovo srečanje, 15. oktober ― Z mednarodno konferenco o razvoju občinstev v gledališču smo pričeli 54. Festival Borštnikovo srečanje. Na uvodnem predavanju nam je Luisella Carnelli iz italijanske organizacije Fondazione Fitzcarraldo predstavila strategije razvoja občinstev, sledil je ogled avtorske predstave mladih Pravica biti človek v produkciji Lutkovnega gledališča Ljubljana. Na strokovnem posvetu Pravica do gledališča, ki ga je vodil Boštjan Narat so o sodobnih uprizoritvenih praksah za mlade premišljevali dramaturginja in pedagoginja Ana Duša, ravnatelj II. gimnazije Maribor Ivan Lorenčič, strokovnjakinja na področju kulturno-umetnostne vzgoje Mojca Redjko, maturant Prve gimnazije Maribor, študent, gledališki ustvarjalec in član peterice Prvega prizora Davorin Juhart,dramaturg, gledališki teoretik, publicist, prevajalec in univerzitetni učitelj Tomaž Toporišič in dijakinja Gimnazije Poljane, gledališka in filmska ustvarjalka Aiko Zakrajšek. Strokovni delavci in koordinatorji kulturno umetnostne vzgoje so se udeležili priprave na ogled predstave Seansa Bulgakov in prisluhnili predavanju Gledališki ekosistem, ki ga je pripravil Toni Attard iz Culture Venture. Do zadnjega kotička smo napolnili Mali oder Narodnega doma, kjer je Lutkovno gledališče Ljubljana gostovalo s predstavo Seansa Bulgakov, v klubu KGB pa je zvečer preigravala zasedba Grad gori!. Utrinke najdete v foto galeriji.

Igralska predanost, vrhunskost in unikatnost

Borštnikovo srečanje, 10. oktober ― Kot prvo med enakimi je v tej sijajni zasedbi treba izdvojiti véliko evropsko igralko Marinko Štern v vlogi Arkadine. Prvo, kar moramo poudariti, je to, da v tej igri težnja, da bi dosegla vseobsežnost, ni ogrozila dramske izostrenosti lika: nasprotno – igralka je ustvarila neverjetno širok dramski in slogovno-žanrski diapazon, tako da je bila njena provincialna igralka Arkadina hkrati žalostna in smešna, ljubosumna in skrbna, negotova in odločna, prisrčna in afektirana, škrta in darežljiva. (Ivan Medenica, Vreme. Beograd, 2003.) Težko si predstavljamo, s kakšnimi občutki je neposredno izpisana in kirurško natančna, a obenem občudovanja polna kritika leta 2003 vodilnega srbskega kritika v tedniku Vreme, danes pa umetniškega direktorja festivala Bitef Ivana Medenice, po gostovanju Utve in njene neponovljive ter nepozabne kreacije Arkadine navdala Marinko Štern, véliko igralko Slovenskega mladinskega in evropskega gledališča. Nedvomno s posebnim občutkom zadostitve in smiselnosti izjemnega igralskega angažmaja in predanosti, značilnih za gospo in damo, ki je svojo mladost preživela pod vršaci na Jezerskem, med študijem na akademiji za gledališče pa postala Ljubljančanka, četudi še danes rada poudarja: "Ne glede na to, da že desetletja živim v Ljubljani, Jezersko še vedno štejem za svoj dom. Le tam si lahko popolnoma oddahnem po vsem, kar mi prinaša življenje."   Samo sklepamo lahko, da je nekaj podobnega začutila tudi, ko je izvedela, da je prejemnica Borštnikovega prstana, prestižnega priznanja izvrstnosti in predanosti igralskemu poklicu. Lahko da je tam nekje na samem robu zavesti vzkliknila "Juhu!" in "Končno!" In tako bodo po vsej verjetnosti vzkliknili tudi njeni občudovalke in občudovalci, ko bo ta nagrada ‒ še posebej smiselna, kadar gre v roke vrhunskim ustvarjalcem, ki so nekoliko manj izpostavljeni, ob tem pa svojski nosilci unikatnih kvalitet ‒ letos okrasila prav Marinkino roko. Marinka Štern, vrhunska igralka izjemnega spektra, je bila pred

Letošnje festivalske publikacije

Borštnikovo srečanje, 10. oktober ― Janez Škof, edicija Borštnikov prstan Predstavljamo novo knjigo v zbirki Borštnikov prstan, posvečeno prejemnikom najvišje nagrade za igralsko ustvarjalnost. Letošnja izdaja je posvečena igralcu Janezu Škofu, lanskoletnemu prejemniku Borštnikovega prstana. V knjigi so objavljena besedila, ki osvetljujejo življenje in delo Janeza Škofa, prispevali so jih: Aleš Novak (uvodnik), Tea Rogelj, Vito Taufer, Blaž Lulan, Aljaž Jovanović in Melita Forstnerič Hajnšek, bibliografija njegovih predstav in dosežkov na drugih področjih ustvarjanja dopolnjujejo številne fotografije. Še vedno je na voljo tudi prva knjiga nove edicije, ki je posvečena igralki Saši Pavček, prejemnici Borštnikovega prstana v letu 2017.  Poklòn / A Tribute Veseli nas, da nam je v letošnjem letu uspelo izdati tudi knjigo portretov prejemnikov in prejemnic Borštnikovega prstana z naslovom Poklòn / A Tribute. Portrete je ustvaril fotograf Primož Korošec.  "S fotografskimi projekti, ki bi v povezanih estetskih in vsebinskih okvirih predstavljali gledališke ustvarjalce izven odrov, se ne srečujemo pogosto. Projekt fotografa Primoža Korošca je emancipirano umetniško delo, ki ga navdihuje razmerje med prepoznavno, uveljavljeno pojavnostjo prejemnic in prejemnikov najuglednejše nagrade za igralski opus ter njihovo zasebnostjo in človeškostjo, skorajda intimo. Seveda je tudi poklon igralski umetnosti in velikanom gledaliških odrov, vendar se Korošec iz tega gledališko dokumentarističnega okvirja z izrazito avtonomno ustvarjalno gesto pomika v osvobojeno polje kontekstualno neobremenjene portretne fotografije živečih prejemnic in prejemnikov Borštnikovega prstana. Fotografski del projekta se je pričel leta 2017, trije portretirani prejemniki Borštnikovega prstana so nas od takrat žal zapustili, v tej publikaciji pa ohranjamo celoto, kot si jo je zamislil fotograf. Portretirani prejemnice in prejemniki Borštnikovega prstana so vtisnili globok in neizbrisljiv pečat slovenskem gledališču in so t

Poklòn / A Tribute

Borštnikovo srečanje, 8. oktober ― V sodelovanju s fotografom Primožem Koroščem smo pripravili publikacijo portretov prejemnikov in prejemnic Borštnikovega prstana. "S fotografskimi projekti, ki bi v povezanih estetskih in vsebinskih okvirih predstavljali gledališke ustvarjalce izven odrov, se ne srečujemo pogosto. Projekt fotografa Primoža Korošca je emancipirano umetniško delo, ki ga navdihuje razmerje med prepoznavno, uveljavljeno pojavnostjo prejemnic in prejemnikov najuglednejše nagrade za igralski opus ter njihovo zasebnostjo in človeškostjo, skorajda intimo. Seveda je tudi poklon igralski umetnosti in velikanom gledaliških odrov, vendar se Korošec iz tega gledališko dokumentarističnega okvirja z izrazito avtonomno ustvarjalno gesto pomika v osvobojeno polje kontekstualno neobremenjene portretne fotografije živečih prejemnic in prejemnikov Borštnikovega prstana. Fotografski del projekta se je pričel leta 2017, trije portretirani prejemniki Borštnikovega prstana so nas od takrat žal zapustili, v tej publikaciji pa ohranjamo celoto, kot si jo je zamislil fotograf. Portretirani prejemnice in prejemniki Borštnikovega prstana so vtisnili globok in neizbrisljiv pečat slovenskem gledališču in so trajni vir navdiha za generacije, ki jim sledijo. V času svojega ustvarjalnega vrha so bili nosilci repertoarjev in osrednje gledališke osebnosti, mnogi med njimi to ostajajo še danes. Z izdajo te publikacije se Festival Borštnikovo srečanje poklanja obema področjema ustvarjalnosti – fotografiji in igri." Aleš Novak, umetniški direktor FBS Knjigo lahko naročite na spodnjih naslovih: po pošti na naslov: Festival Borštnikovo srečanje, Slovenska ulica 27, 2000 Maribor; po e-pošti: info@borstnikovo.si.

Janez Škof

Borštnikovo srečanje, 8. oktober ― Predstavljamo novo knjigo v zbirki Borštnikov prstan, posvečeno prejemniku te najvišje nagrade za igralsko ustvarjalnost v letu 2018, Janezu Škofu. Od leta 1970, ko ga je prejela igralka Elvira Kralj, se je Borštnikov prstan uveljavil kot najpomembnejša nagrada za igralsko umetnost v Sloveniji. Strokovna žirija ga izmenično podeljuje igralkam in igralcem za vrhunske dosežke in celovit opus na področju umetnosti dramske igre. Prejemnice in prejemniki te nagrade v času zenita svoje ustvarjalnosti globoko in neizbrisljivo zaznamujejo slovensko gledališče, nemalokrat pa vplivajo tudi na generacije ustvarjalcev, ki prihajajo za njimi. Borštnikov prstan, ki ga festival tradicionalno podeli na zaključni slovesnosti, žaromete usmeri k izjemnemu ustvarjalnemu opusu vrhunske igralke ali igralca, ki se s prejemom te nagrade trajno vpiše med velikane slovenskega gledališča. In kot poklon tej nagradi in velikanom slovenskega gledališča Festival Borštnikovo srečanje je festival z lanskim letom uvedel novo knjižno edicijo Borštnikov prstan. Letošnja izdaja je posvečena igralcu Janezu Škofu, lanskoletnemu prejemniku Borštnikovega prstana. V knjigi so objavljena besedila, ki osvetljujejo življenje in delo Janeza Škofa, prispevali so jih: Aleš Novak (uvodnik), Tea Rogelj, Vito Taufer, Blaž Lulan, Aljaž Jovanović in Melita Forstnerič Hajnšek, bibliografija njegovih predstav in dosežkov na drugih področjih ustvarjanja dopolnjujejo številne fotografije. Še vedno je na voljo tudi prva knjiga nove edicije, ki je posvečena igralki Saši Pavček, prejemnici Borštnikovega prstana v letu 2017.  Knjigo lahko naročite na spodnjih naslovih: po pošti na naslov: Festival Borštnikovo srečanje, Slovenska ulica 27, 2000 Maribor; po e-pošti: info@borstnikovo.si.

Študentsko gledališče

Borštnikovo srečanje, 6. oktober ― Med 17. in 20. oktobrom se bo odvijal sklop Študentsko gledališče, ki bo predstavil gledališke produkcije Akademije za igro Gledališkega inštituta GITIS iz Moskve, Akademije za dramsko umetnost iz Zagreba in Akademije za gledališče, radio, film in televizijo Univerze v Ljubljani. Ob predstavah bo potekal še komunikativen gledališki eksperiment Beli zajec, rdeči zajec s tremi izvedbami, zaključil se bo mednarodni projekt Minutna drama, prvič bo na festivalu zasnovan blog, ki ga bodo samostojno urejali in oblikovali študenti UL AGRFT, za študente in mlade profesionalce pa bo organiziranih kar pet seminarjev - Boris Ostan, profesor igre na UL AGRFT, bo izvedel usposabljanje Z nevtralno masko k univerzalnosti, Ekaterina G. Nikolajeva iz Ruskega gledališkega inštitut GITIS, Moskva (RU) pripravlja delavnico Osnovni igralski trening po sistemu Stanislavskega, Ozren Prohić in Tomislav Pavković iz Akademije dramskih umetnosti Zagreb (HR) pa praktični seminar Notranji gestus. Študenti se bodo udeležili tudi delavnice mednarodno uveljavljene britanske gledališke skupine Gecko. Praktični seminar Smeh? pa bo izvedla italijanska skupina Sotterraneo, ki na festivalu gostuje z nagrajeno predstavo Preobremenitev (Premio Ubu 2018). Akademijske produkcije bodo na ogled širši javnosti, zato si pravočasno zagotovite vstopnice. 

Mlado gledališče

Borštnikovo srečanje, 6. oktober ― V uvodnem tednu 54. Festivala Borštnikovo srečanje, bo med 14. in 16. oktobrom, v SNG Maribor potekalo tudi usposabljanje za strokovne delavce in koordinatorje kulturno umetnostne vzgoje v VIZ in kulturnih ustanovah Mlado gledališče. Program vključuje ogled raznovrstnih slovenskih in tujih predstav za mlade, dodali smo pogovore z ustvarjalci, strokovni posvet o sodobnih uprizoritvenih praksah za mlade, ki ga bo vodil Boštjan Narat, predstavitev mednarodnih in slovenskih dobrih praks, vodeni ogled razstave o slovenski scenografiji Prostor v prostoru, glasbeni koncert zasedbe Grad gori! ter inovativne delavnice. Med njimi omenimo delavnici Kamera na odru, o ustvarjalni uporabi multimedijskih sredstev na gledališkem odru, namenjena je mladim ustvarjalcem, ter delavnico 1—2's kot demonstracijo poustvarjalnega vstopanja na področje plesne umetnosti. Usposabljanje Mlado gledališče s kombinacijo teh dogodkov predstavlja platformo za križanje stališč, potreb in vprašanj, ki se porajajo na preseku kakovostne kulture in umetnosti ter sodobne vzgoje in izobraževanja. Program sooblikujejo Festival Borštnikovo srečanje ter projekta kulturno-umetnostne vzgoje na področju gledališča Prvi prizor: gledališče kot prostor učenja simbolnih jezikov (Drama SNG Maribor) in Gleda(l)išče (Slovenski gledališki inštitut). Sofinancerja projektov sta Evropska unija iz Evropskega socialnega sklada in Ministrstvo za kulturo Republike Slovenije
Prečiti meje, mednarodna konferenca

Prečiti meje, mednarodna konferenca

Borštnikovo srečanje, 6. oktober ― Konferenca Prečiti meje bo potekala med 14. in 16. oktobrom, svojo udeležbo je potrdilo več kot 30 udeležencev iz Slovenije in tujine. Namenjena je spodbujanju dejavnosti za razvoj občinstev v gledališčih iz držav članic SEP; natančneje - programskega načrtovanja, trženja, prodaje, raziskave občinstev. Cilj dejavnosti je povečanje obiska, strategije pa se usmerjajo v trajnostno vključevanje obiskovalcev in sodobno sporazumevanje v okvirih umetniških in spremljevalnih gledaliških vsebin. Gostili bomo številne mednarodno uveljavljene strokovnjake, med njimi Luisello Carnelli (Fondazione Fitzcarraldo, IT), Gerda Taubeja (Center Berlin, DE), Tonija Attarda (Culture Venture, MT) in Jonathana Goodacrea (The Audience Agency, GB), konferenca se zaključuje z delavnico načrtovanja dejavnosti za razvoj novih občinstev. V torek, 15. oktobra 2019, bo v okviru dogodka Arhitektura odnosov predstavljenih nekaj primerov dobrih praks od festivalov in repertoarnih gledališč preko agencij in strokovnih centrov do mednarodnih projektov, med njimi pet projektov s področja kulturno-umetnostne vzgoje. Konferenčni program bo zagotovil še izmenjavo izkušenj, refleksijo in mreženje, tudi skozi obiskovanje festivalskih dogodkov. Program konference, ki bo potekala v angleškem jeziku, je dostopen na: https://www.borstnikovo.si/dodatni-program/preciti-meje/ S podporo Srednjeevropske pobude SEP Central European Initiative CEI.

ABISHEK NARULA (IN): Motenje zemljevida

Speculum Artium, 2. oktober ― Motenje zemljevida Motenje zemljevida je participatorna intervencija v navigacijskem sistemu. V tem performansu avtorji obiskovalce pozovejo, da zaženejo Google Zemljevide na svojem pametnem telefonu. Potem jih prosijo, da vklopijo navodila za pot do preddoločene lokacije. Skrita GPS se polasti vseh pametnih telefonov v razstavnem prostoru. Čeprav obiskovalci stojijo pri miru, njihovi telefoni kažejo, da se […]

VESNA LENIĆ KREŽE (SI): Oltar za apokalipso

Speculum Artium, 2. oktober ― Oltar za apokalipso Oltar za apokalipso je interaktivna video instalacija, ki vabi obiskovalca, da se ji približa in pokuka v njeno skrivnost. Oltar je minimalistične oblike, postavljen na kovinsko ploščo, izoliran v belem prostoru. Na zgornji plošči oltarja je krožna odprtina z lečo, iz katere prihajajo zvoki in podobe. Vsak obiskovalec, ki stopi na kovinsko […]

ERIKA MONDRIA V SODELOVANJU Z ARS ELECTRONICO: Znotraj – zunaj ML 1.0

Speculum Artium, 2. oktober ― Znotraj – zunaj ML 1.0 Poglejmo v lastno telo. Ozrite se skozi okno v vaše možgane: Znotraj – zunaj ML 1.0 ponuja možnost in prostor, da se lahko čudimo nevronski kompleksnosti in večplastni naravi krhkih, nedotaknjenih notranjih struktur lastnega telesa. Govorimo o očesni mrežnici. To je točka, v kateri se svetloba iz zunanjega sveta spremeni […]
ETSUKO ICHIHARA (JP): Projekt Digitalni šaman

ETSUKO ICHIHARA (JP): Projekt Digitalni šaman

Speculum Artium, 2. oktober ― Projekt Digitalni šaman Projekt Digitalni šaman predlaga nov način žalovanja, ki sledi tehnološkemu napredku. 3D natisnjeno masko obraza pokojnika namestimo na robota, na katerem je naložen program za gibanje, ki posnema njegove fizične značilnosti – osebnost, govor, geste, kot da bi bil obseden z duhom pokojnika. Program deluje 49 dni* po smrti (tradicionalno budistično obdobje […]

BR41N.IO HEKATON

Speculum Artium, 2. oktober ― BR41N.IO: edinstvena priložnost za eksperimentiranje z vmesniki med možgani in računalnikom pod vodstvom strokovnjakov Mednarodni hekaton oblikovalcev možgansko-računalniških vmesnikov v Sloveniji 18. in 19. 10. 2019 v Delavskemu domu Trbovlje BR41N.IO hekaton je namenjen skupinskemu razvoju uporabe BCI naprav (vmesnikov med možgani in računalnikom) in novih aplikaciji zanje. BR41N.IO hekaton je zasnovan kot idejno-razvojni maraton […]
še novic