Na robu: Vizualna umetnost v Kraljevini Jugoslaviji (1929 – 1941)

Na robu: Vizualna umetnost v Kraljevini Jugoslaviji (1929 – 1941)

ARS Likovni odmevi, 24. junij ― V Moderni galeriji v Ljubljani je odprta razstava z več kot 130 deli umetnic in umetnikov, arhivskim in knjižničnim gradivom iz več kot 50 javnih in zasebnih zbirk iz držav nekdanje Jugoslavije. V Moderni galeriji v Ljubljani je odprta razstava z naslovom Na robu: vizualna umetnost v Kraljevini Jugoslaviji (1929 – 1941) z več kot 130 deli umetnic in umetnikov, arhivskim in knjižničnim gradivom iz več kot 50 javnih in zasebnih zbirk iz držav nekdanje Jugoslavije. Razstava je problemski pregled slikarstva, kiparstva, grafike, risbe, fotografije in filma od kraljeve uvedbe diktature 6. januarja 1929, k ije močno vplivala na t. i. spopad na umetniški levici, vse do začetka druge svetovne vojne na jugoslovanskih tleh aprila 1941. Večina del iz tujine je na ogled prvič. Rdeča nit razstave je pogled na Kraljevino Jugoslavijo, kakor nam jo poleg tedanjega umetnostnega prizorišča na svoj način razkriva potopis Louisa Adamiča Vrnitev v rodni kraj, ki je v ZDA izšla leta 1934. V oddaji Likovni odmevi je Maja Žel – Nolda povabila k pogovoru kustosa razstave Marka Jenka.
KAOS

KAOS

ARS Likovni odmevi, 22. junij ― 2. mednarodni festival sodobnega kolaža Layerjeva hiša Kranj V tokratni oddaji Likovni odmevi bomo predstavili 2.mednarodni festival sodobnega kolaža KAOS, ki ga je pripravila Layerjeva hiša v Kranju. Festival, ki na različnih prizoriščih predstavlja dela preko 100 sodobnih umetnikov kolaža prikazuje raznoliko razumevanje uporabe tehnike kolaža v svetu, obenem izobražuje, v okviru umetniške rezidence omogoča spoznavanje povabljenih umetnikov kolaža in predstavlja sveže pristope k združevanju različnih žanrov, tako vizualnih kot glasbenih. O festivalu in njegovih vsebinah se je na dan otvoritve Aleksandra Saška Gruden pogovarjala z izvršno producentko Zalo Orel.
Alan Ford v Narodni galeriji

Alan Ford v Narodni galeriji

ARS Likovni odmevi, 17. junij ― Rok Glavan in Zoran Smiljanić o razstavi kultnega stripa na nekoliko presenetljivi lokaciji 23. maja so v Narodni galeriji odprli na prvi pogled presenetljivo razstavo z naslovom Alan Ford teče častni krog. Ja, prav ste prebrali: v Narodni galeriji so odprli razstavo, posvečeno junakom oziroma antijunakom slavne skupine TNT in stripu, ki so v osemdesetih letih dvajsetega stoletja v nekdanji skupni državi našli navdušene in zveste bralke in bralce. Več o stripu in razstavi (ki bo na ogled do vključno 13. oktobra) bosta v oddaji Likovni odmevi (v pogovoru z Markom Goljo) povedala spiritus agens razstave Rok Glavan in stripar Zoran Smiljanić, oba tudi soavtorja zelo informativnega kataloga. Vabljeni k poslušanju.
Ilustratorka Marlenka Stupica

Ilustratorka Marlenka Stupica

ARS Likovni odmevi, 1. junij ― Prejemnica Župančičeve nagrade za življenjsko delo Župančičevo nagrado za življenjsko delo je letos prejela slikarka Marlenka Stupica, ki je vse svoje ustvarjanje posvetila ilustraciji in močno vplivala k uveljavitvi te likovne zvrsti pri nas. Pri svojem delu si je zastavila najvišja slikarska merila, ki jih prepoznamo v sodobnosti in zdržijo primerjave z vzorniki iz zgodovine. Ilustrirala je vse znamenite pravljice od bratov Grimm do Andersena, pa tudi dela domačih avtorjev od Otona Župančiča do Ele Peroci. Rodovi slovenskih otrok so odraščali in še odraščajo ob njenih podobah iz Ostržka, Trnjulčice, Mehurčkov, Pike Nogavičke in drugih knjig.Njeno ilustratorsko delo z ambiciozno zasnovo, slikarsko bravuro in bogatim registrom občutij in trdno zgradbo ob hkratni pozornosti do detajlov najbolje zaznamujemo s pojmom knjižno slikarstvo. Tako so zapisali v utemeljitvi Prešernove nagrade leta 2013. Takrat se je z Marlenko Stupica o njenem življenju in ustvarjanju pogovarjala Maja Žel-Nolda in pogovor bomo ob prejemu Župančičeve nagrade v oddaji Likovni odmevi ponovili.
Vice v lisice

Vice v lisice

ARS Likovni odmevi, 25. maj ― 33. grafični bienale Ljubljana v ospredje postavlja satiro Umetniški kolektiv Slavs and Tatars, ki kurira letošnjo izdajo mednarodnega grafičnega bienala, satiro vzporeja z grafiko v njuni zmožnosti za delovanje. Zgodovinsko gledano je bila grafična umetnost demokratična oblika, dostopna širšemu občinstvu. Satira pa je bila v zgodovini oblika popularne filozofije, filozofije vsakdanjega človeka. Letošnji bienale tako nosi humorni naslov Vice v lisice in z več strani obravnava žanr satire v današnjem času. Ob pogledu v sodobne oblike humorno kritičnega, kot so denimo memi ali gifi, se razstava ozira tudi v preteklost, denimo z razstavo izbora satiričnih časopisov, kot je bil slovenski Pavliha, ki ga je v 19. stoletju ustanovil Fran Levstik. Bienale tako kot prejšnja leta poleg osrednjega razstavišča v Mednarodnem grafičnem likovnem centru naseljuje več ljubljanskih prizorišč in ponuja pester program, v katerem so tako nastopi stand-up komikov, kot simpozij dan po odprtju. Izdali bodo tudi zbornik, ki bo vseboval eseje o mikropolitiki memov, punku kot platformi pretvarjanja in balkanski satiri.
Fotografinja Zora Plešnar v UGM

Fotografinja Zora Plešnar v UGM

ARS Likovni odmevi, 18. maj ― Prva pregledna razstava najvidnejše fotografinje sedemdesetih in osemdesetih let prejšnjega stoletja V Umetnostni galeriji Maribor je na ogled prva pregledna razstava fotografij Zore Plešnar, najvidnejše slovenske fotografinje sedemdesetih in osemdesetih let prejšnjega stoletja. Fotoklubu Maribor se je pridružila leta 1968 in dve leti pozneje – kot edina ženska – sodelovala na prelomni razstavi fotografske skupine Mariborski krog, ki si je prizadevala za avantgardni modernizem. V oddaji Likovni odmevi bomo predstavili razstavo Zore Plešnar, ki je skozi suveren avtorski izraz, v tri desetletja trajajočem delovanju slovensko fotografijo obogatila z odličnimi črno-belimi cikli. Razstavo bosta v pogovoru z Aleksandro Saško Gruden predstavili avtorica Zora Plešnar in kustosinja razstave Andreja Borin.
Marjan Gumilar – Cuts

Marjan Gumilar – Cuts

ARS Likovni odmevi, 11. maj ― Pregledna razstava v Mestni galeriji v Ljubljani V Mestni galeriji v Ljubljani je na ogled pregledna razstava slik Marjana Gumilarja z naslovom »Cuts«. Kot je zapisala kustosinja Mateja Podlesnik so se pri konceptualni zasnovi razstave osredotočili na problematiziranje enega od Gumilarjevih bistvenih elementov v procesu gradnje slikovnega polja  – pojma reza, ki je bil vpet že v njegove zgodnje kolaže in je postal ključna metoda pri ustvarjanju njegovih novih del. O razstavi in njegovem ustvarjanju  se bo v oddaji Likovni odmevi z Marjanom Gumilarjem pogovarjala Aleksandra Saška Gruden. Razstava bo odprta do 2. junija.
Likovni svet Alenke Gerlovič (1919 – 2010)

Likovni svet Alenke Gerlovič (1919 – 2010)

ARS Likovni odmevi, 4. maj ― Ob 100. obletnici rojstva slikarke in pedagoginje Ob 100. obletnici rojstva akademske slikarke Alenke Gerlovič je šest slovenskih galerij pripravilo skupen projekt z naslovom Likovni svet Alenke Gerlovič. V galeriji Zveze društev slovenskih likovnih umetnikov v Ljubljani so odprli informacijsko razstavo o projektu ter življenju in delu umetnice, v Galeriji Prešernovih nagrajencev v Kranju pa razstavo podarjenih del Alenke Gerlovič, sledile bojo še razstave v Novem mestu, Brežicah, Ribnici in še dve v Ljubljani. Alenka Gerlovič se je rodila v Ljubljani, diplomirala je leta 1941 v Zagrebu, med vojno se je pridružila Osvobodilni fronti in se ukvarjala s partizansko grafiko. Po vojni se je posvetila likovni pedagogiki in se vztrajno zavzemala za posodobitev pouka likovne vzgoje, napisala je tudi priročnik za učitelje, kot članica Društva slovenskih likovnih umetnikov pa ves čas tudi za status umetnikov. Pred upokojitvijo leta 1968 je slikala predvsem med počitnicami. Motivika njenega dela je bila pokrajina, predvsem mediteranska, v začetku je ustvarjala v tehniki olja in med prvimi slovenskimi umetniki akrila, v katerem je razvila zanjo značilen abstrahiran geometričen slog z dodajanjem različnih materialov. Veliko je potovala po vsem svetu in prinašala domov skice, risbe in diapozitive, po katerih je delala v ateljeju. Po upokojitvi in predvsem v zadnjem desetletju življenja se je njeno slikarstvo zelo razcvetelo, atelje je zamenjalo slikanje na prostem, ekspresivne impresije narave je ustvarjala na nekonvencionalen grafičen način v tehniki akvarela. Alenka Gerlovič je velik del svojega opusa poklonila Posavskemu muzeju v Brežicah, kjer je preživela otroštvo in bila njihova častna občanka, kako predana in razmišljujoča umetnica je bila, pa lahko preberemo v njeni avtobiografiji z naslovom Okruški mojega življenja iz leta 2007, ko je prejela tudi Župančičevo nagrado za življenjsko delo. V oddaji Likovni odmevi objavljamo njeno pripoved o življenju in umetniški poti, k
Here we go again….SYSTEM 317

Here we go again….SYSTEM 317

ARS Likovni odmevi, 27. april ― Marko Peljhan na 58. beneškem bienalu V Benetkah bodo jutri uradno odprli 58. mednarodno umetnostno razstavo, beneški bienale, ki prinaša vpogled v aktualno svetovno likovno – vizualno produkcijo. Skupen naslov May You Live In Interesting Times pomensko izhaja iz starodavnega kitajskega prekletstva, ki napoveduje nestanovitno obdobje, prepredeno s krizami in nemiri. Naslov bi lahko prevedli z ironičnim podtonom »Da bi živeli v zanimivem času«, pri čemer so zanimivi časi besedna zveza, ki vzbuja misel o izzivalnem, celo grozečem času, kot ga živimo danes, kot je dejal predsednik beneškega bienala Paolo Baratta. V zgodovinskih Vrtovih in v Arzenalu se bodo predstavili umetniki iz posameznih držav, na ogled pa bo tudi skupinska mednarodna razstava, ki jo tokrat kurira Ralph Rugoff, direktor londonske galerije Hayward. Slovenijo po izboru komisarke paviljona Zdenke Badovinac, s projektom Here we go again…SYSTEM 317 Situacija iz serije Resolucija, zastopa Marko Peljhan. V oddaji Likovni odmevi bomo predstavili projekt, ki obravnava sodobno stanje sveta in podaja utopičen odgovor na hitre spremembe razmer življenjskega okolja. V pogovoru z Aleksandro Saško Gruden ga bosta predstavila kustos razstave Igor Španjol in umetnik Marko Peljhan:
Leonardo da Vinci

Leonardo da Vinci

ARS Likovni odmevi, 20. april ― Ob 500. obletnici smrti Včeraj je minilo 500 let od smrti Leonarda da Vincija. Pred leti je v Narodnem muzeju v Ljubljani gostovala mednarodna razstava z naslovom Leonardo da Vinci – znanstvenik, izumitelj, umetnik. Poudarek razstave s preko 250 eksponati je bil na Leonardovem umetniškem delu, ki je nenehno sledilo znanstvenim raziskavam in teoretski razpravi. Bil je med prvimi umetniki, ki je menil, da je slikarstvo znanost – uvedel je ustvarjalni princip, ki je temeljil na sintezi raziskovanja naravnih zakonov in znanosti in to želel prenesti na prihodnje rodove. O tem je pisal eden največjih poznavalcev Leonardovega dela, lani umrli dr Carlo Pedretti. V oddaji v prevodu dr Petra Kosa povzemamo njegovo razpravo.
Točka oslabljenega vida

Točka oslabljenega vida

ARS Likovni odmevi, 13. april ― Fotograf DK na razstavi Scotoma razmišlja o vrzeli v pogledu Izraz scotoma na medicinskem področju označuje točko oslabljenega vida, fotograf Damjan Kocjančič, znan kot DK, pa ga metaforično razume kot vrzel v percepciji. Hkrati gre za naslov njegove konceptualno kompleksne razstave, ki je na ogled v ljubljanski Galeriji Jakopič, odpira pa vprašanja o pogledu in vrzeli v zaznavanju, prepoznavanju in dojemanju vidnega. Avtorjeva prva razstava abstraktnih fotografij na ogled postavlja nekaj več kot 90 del, povezanih v šest serij. Ob razstavi so izdali obsežen katalog, za katerega je poleg kustosinje Marije Skočir besedilo prispevala tudi teoretičarka Marina Gržinić.
Grafični stiki z Japonsko

Grafični stiki z Japonsko

ARS Likovni odmevi, 6. april ― Japonska grafika iz 70ih let ter stiki med Japonsko in Jugoslavijo v MGLC Mednarodni grafični bienale je ob svojem nastanku leta 1955 predstavljal pomembno platformo mednarodnih stikov in sodelovanj, med drugim tudi z Japonsko. Od leta 1986 ga organizirajo v Mednarodnem grafičnem likovnem centru, kjer sta še do 19. maja na ogled dve razstavi, povezani z grafičnim bienalom in z Japonsko. Gostujočo razstavo Japonske Fundacije z naslovom Fotografske podobe in materialnost: japonska grafika v so v MGLC-ju so namreč pospremili še z manjšo razstavo, ki vizualizira sodelovanje med Japonsko in Jugoslavijo skozi prizmo grafičnega bienala. Njen naslov je Japonska, Jugoslavija, grafični bienale: dokumenti sodelovanja, pripravila pa sta jo Gregor Dražil in Nevenka Šivavec.
Futurizem, dinamičnost in barva

Futurizem, dinamičnost in barva

ARS Likovni odmevi, 30. marec ― Razstava v Muzeju sodobne umetnosti v Zagrebu V Muzeju sodobne umetnosti v Zagrebu je na ogled razstava originalnih del futurističnih slikarjev z naslovom Futurizem, dinamičnost in barva. Predvsem gre za slike in skulpture ter primere grafičnega oblikovanja in oblikovanja izdelkov ter mode. V oddaji Likovni odmevi bomo predstavili razstavo in dela ustvarjalcev, ki so odprli prostor za umetniško svobodo na začetku dvajsetega stoletja, njihove ideje pa so pustile globok pečat ne le na italijanski, ampak tudi na svetovni umetniški sceni. O razstavi pripoveduje direktorica Muzeja sodobne umetnosti v Zagrebu Snježana Pintarić.
Osrečite sebe in družino

Osrečite sebe in družino

ARS Likovni odmevi, 23. marec ― Nika Autor sooča podobe upanja iz preteklosti z brezupnimi razmerami beguncev Osrečite sebe in družino! je oglaševal slogan loterije, ki so jo v šestdesetih letih prejšnjega stoletja organizirali v pomoč zgraditve novih galerijskih prostorov današnje Koroške galerije likovnih umetnosti v Slovenj Gradcu. Hitrost in vnema, s katerima je galerija dobila svojo novo podobo, sta za današnji čas nepredstavljivi. Prav tako idealizem razstave, ki je prostore slovesno odprla in je imela zveneči naslov: Mir, humanost in prijateljstvo med narodi. Slogan loterije je hkrati naslov razstave Nike Autor v ljubljanskem Kulturnem centru Tobačna 001, na kateri umetnica idealistične podobe iz časa zidave galerije umetnica sooča z brezupnimi razmerami beguncev na slovenskih mejah leta 2016.
Kostja Gatnik – nagrada Hinka Smrekarja za življenjsko delo

Kostja Gatnik – nagrada Hinka Smrekarja za življenjsko delo

ARS Likovni odmevi, 19. marec ― Nagrado prejme v sklopu 13. slovenskega bienala ilustracije V sklopu 13. bienala ilustracije v Cankarjevem domu v Ljubljani je nagrado Hinka Smrekarja za življenjsko delo prejel Kostja Gatnik. Njegov likovni opus je zelo raznovrsten in kot so zapisali v utemeljitvi, je zlasti v ilustraciji uveljavil popolnoma nove paradigme. Z izjemno inventivnostjo in izvedbeno odličnostjo se je v minulih desetletjih izkazal v vseh zvrsteh tabelnega slikarstva, vzporedno pa je ustvarjal na področjih ilustracije, stripa, grafičnega oblikovanja in fotografije. Izmikal se je ustaljenim slogovnim obrazcem, spontano je prehajal iz enega tematskega sklopa v drugega in svojo likovno govorico premišljeno dopolnjeval z elementi, ki so najustrezneje poudarjali vsebinske razsežnosti zadanih nalog, je zapisal Brane Kovič. V oddaji bomo ponovili pogovor, ki ga je pripravil Marko Golja pred nekaj leti.
še novic