Večer,
26. april 2017
―
Dvesto do tristo največjih splitskih katolikov in Hrvatov je v ponedeljek protestiralo proti gledališki predstavi Oliverja Frljića, ki nosi naslov Naše in vaše nasilje. Predstava je bila odigrana v okviru tradicionalnega festivala Marulićevi dnevi, okoliščine, v katerih je bila odigrana, pa bomo poskušali pričarati na tem mestu.
Ladislav Tomičić
Ta Frljićeva predstava, v opisu ocenjena kot avtorski projekt visokega rizika,"široko odprtih oči opazuje Evrope, naivno ujeto v begunsko krizo, Evropo, ki zlahka pozablja na svojo kolonialno preteklost, medtem ko prav tako zlahka in tako, da kaže zobe, zapira meje tisočem, ki bežijo prav pred posledicami evropske in ameriške politike". Med drugim predstava, ki je nastala v mednarodni koprodukciji gledališč in festivalov iz Hrvaške, Nemčije, Avstrije, Slovenije, Švice in Bosne in Hercegovine, postavlja tudi to vprašanje: "V katerem trenutku smo začeli verjeti, da smo gospodarji resnice in da je naš bog vsemogočnejši od drugih?"
Dogodki, ki so spremljali predstavo, so dali vedeti, da takšnih vprašanj ni priporočljivo postavljati v sredinah, ki jih odlikuje vplivna dejavnost družbenih gibanj za poneumljanje državljanov. Predstava je bila, spomnite se, s protesti najprej pričakana v Sarajevu, kjer je protestirala Islamska skupnost, podoben performans pa je, kot smo že omenili, bil uprizorjen v Splitu, tokrat v organizaciji cerkvene politične ekspoziture, na srečo politično marginalne stranke Hrast. Falanga fanatičnih vernikov je bila, seveda, deležna podpore lokalne nadškofije, ki je javno, s pisnim sporočilom, obsodila predstavo sedem dni pred predvidenim dnevom uprizoritve. Pred cerkvenimi veljaki je pokleknila ministrica za kulturo, ki je izjavila, da morajo umetniki, ko ustvarjajo, upoštevati čustva drugih. Vse je torej bilo pripravljeno za veliki finale. Pozivu na protest zoper satana Frljića so se odzvali vsi splitski ljubitelji črne barve, od proustaških združenj, ki delujejo pod krinko osamosvoji