ANA MALNAR: BE COMING (izjava: Rebeka Tašič in Ana Malnar)

ANA MALNAR: BE COMING (izjava: Rebeka Tašič in Ana Malnar)

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 18. november ― Umetnica se na razstavi predstavlja s slikarskimi deli moškega telesa, tako akti kot portreti. Gre za tehniko olja na platnu z dodajanjem peska. Slike so grajene, dejanja, ki jih sestavljajo pa sodelujejo v tem, da jih osmišljajo. Poteze čopiča v delih s svojo zabrisanostjo namigujejo na brisanje mej med subjektom in gledalcem. Prav tako je prej omenjeni nanos peska kot tančica kože, ki pozdravlja in pomni vsako sled dotika. Ob tem se odraža tudi subtilnost barve kot zavedanje o čutnosti in intimi, ki je predstavljena. V delih je pomemben in tudi namemben trenutek, v katerem je subjekt ujet - gre za trenutek v vrhuncu užitka in izraža zanos po nečem že znanem a še vedno željnem.Tako je gledalec kot ob padcu zakulise soočen z bitnostjo trenutka in morda soočenjem s samim sabo. Subjekti na slikah so zabrisani, identiteta, ki se skriva za barvo in zanosom čopiča, je neznana. Ravno ta anonimnost pa išče pomen in ime v opazovalcu. S tem tudi sam opazovalec postane igralec v makrokozmusu umetničinega sveta, kjer postane opazovan on. Dela Ane Malnar gledalca zapeljejo tudi v njen svet gole izpostavljenosti. Prepletajo se občutki v v odnosih, ki jih gradi v svojem življenju, kar se kaže predvsem v ranljivosti del samih. Tovrstni odnosi in občutja do nas samih in do sočloveka za umetnico predstavljajo prehode med lastno in tujo izkušnjo, predvsem med njeno in moško intimo. Skozi raziskovanje ključnih vprašanj o ljubezni, frustraciji in odvisnosti pronica čustvena surovost umetničinega razmišljanja. Tako lahko trenutki ujete na slikah Ane Malnar delujejo kot zajem diha. Zajet in ujet je trenutek, ko človek ne pričakuje zunanje perspektive, kar ustvarja tenzično dinamiko med pravzaprav tremi osebami – likom, gledalcem in umetnico – njenim razmišljanjem, opazovanjem in raziskovanjem človeške reakcije. Portreti in akti tako s tehniko kot izpovednostjo gradijo plasti in rušijo meje med lastnim zavedanjem in esenco slike. Soočajo nas z nesigurnostjo, šokirajo in hkrati vabijo k po
OSKAR KANDARE: sys_6x3_CAT / LARA ŽAGAR: 46.3532182, 15.1231226 (izjava Ema Ograjenšek,...)

OSKAR KANDARE: sys_6x3_CAT / LARA ŽAGAR: 46.3532182, 15.1231226 (izjava Ema Ograjenšek,...)

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 15. november ― Intermedijsko umetniško delo sys_6x3_CAT Oskarja Kandareta sestoji iz rudimentarnih senzorjev gibanja, mehaničnih komponent ter kabelske konfiguracije. Je avtonomni kinetični sistem, ki deluje kakor primitivno enocelično bitje v svoji najzgodnejši razvojni fazi. V pomanjkanju kompleksnih čutnih zaznav se odziva zgolj na svojo najbližjo okolico. Njegovo gibanje je negotovo, počasno in brez pravega namena – obstaja zgolj zato, da biva. sys_6x3_CAT se je priklopilo na električni sistem prostora, podrlo geometrično pravilne postavitve tamkajšnjih napajalnikov in prilagodilo vlogo motorjev. Sedaj s svojim gibanjem vse bolj vpliva na čutne značilnosti prostora, ga s svojo prisotnostjo spreminja in opazuje. Delo raziskuje mejo med živim in neživim, med evolucijo in stagnacijo, ter v sklopu duo razstave, v kateri umetniška projekta Oskarja Kandareta in Lare Žagar soustvarjata skupni prostor spekulativnega mišljenja, odpira vprašanja o pomenu golega, brezsmotrnega obstoja ter možnosti avtonomije tovrstnega bivanja. 46.3532182, 15.1231226 je fikcionaliziran raziskovalni projekt, čigar predmet je kopičenje vodnega kamna – spojine kalcita, magnezita in drugih mineralov. Instalacija sestoji iz dveh steklenih grelnikov ter posod, ki vanje vnašajo vodo in mineralno raztopino. Grelniki kot mesto nastanka te nedragocene “kamnine” so odprti človeškemu pogledu, z njim pa spekulativnemu vzgibu, ki v materialu išče izkupiček – bodisi kot maksimalizacijo vrednosti ali vsaj količine/velikosti. Navidezna znanstvenost instalacije je tako vnaprej načeta: kemični proces odpira ezoterični in mehanični kontaminaciji. Se “tujek” v sistem prikrade z razstapljanjem ogljikovega dioksida v vodi? Ali ko segrevanje privede do nastanka oborine? Je tujek že pogled sam? Ali je tujek namera, ki se vpisuje preko za znanstveno okolje neobičajnih mahagonijevih podstavkov in vanje vrezljanih motivov? 46.3532182, 15.1231226 se predstavlja kot znanilec kemične ezoterike, spekulativne discipline, ki skuša razkri
WHERE DOGS RUN: ARCHEAN MEMORY FARM (izjava: Jurij Krpan)

WHERE DOGS RUN: ARCHEAN MEMORY FARM (izjava: Jurij Krpan)

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 7. november ― S projektom 'Archean Memory Farm' umetniški kolektiv smelo stopa na področje biokomputacije z uporabo bakterij kot medija za shranjevanje podatkov. Na videz redundantna tehnologija, ki je v zgodnjih poskusih prejšnjega stoletja bila razvita za digitalno zapisovanje glasbe na magnetni trak, je danes v projektu 'Archean Memory Farm' prestavljena v povsem drugo konceptualno lego - energetsko manj potratno procesiranje in shranjevanje podatkov. V sklopu enoletne rezidence evropske iniciative S+T+ARTS, kjer naj umetniška imaginacija navdihuje inženirske aplikacije prihodnosti, so umetniki v laboratorijih Kersnikove razvili prototip "tehnobiosfere" za eksperimentiranje z računskimi sposobnostmi umetno ustvarjene bio-geo-kibernetske kulture. Galerija Kapelica With the 'Archean Memory Farm' project, the artistic collective boldly ventures into the field of biocomputation by using bacteria as a medium for data storage. What appears to be a redundant technology—one that, in the early experiments of the previous century, was developed for digitally recording music onto magnetic tape —is repositioned in Archean Memory Farm into an entirely different conceptual register: energy-efficient data processing and storage. As part of a year-long residency of the European initiative S+T+ARTS, where artistic imagination is meant to inspire engineering applications of the future, the artists at the Kersnikova labs have developed a prototype of a 'techno-biosphere' for experimenting with the computational abilities of artificially created bio-geo-cybernetic culture. Kapelica Gallery
MI SMO TU / WE ARE HERE: RAZSTAVA AKADEMIJE ZA UMETNOST UNIVERZE V NOVI GORICI (izjava: Rene Rusjan)

MI SMO TU / WE ARE HERE: RAZSTAVA AKADEMIJE ZA UMETNOST UNIVERZE V NOVI GORICI (izjava: Rene Rusjan)

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 21. oktober ― Umetniki / Artists: Luka Carlevaris, Ana Evtić, Miha Godec, Ivana Kalc, Špela Klavora, Anastasia Kojić, Aljaž Lavrič, Karin Likar, Primož Lukežič, Tijana Mijušković, Martin Peca, Gašer Rebernik, Miha Reja, Anja Resman, Domen Sajovic, Melita Sandrin, Tamara Taskova, Ajda Varl. Pod streho Univerze v Novi Gorici, ki letos praznuje trideset let, že petnajst let domuje tudi Akademija umetnosti. Akademija vse bolj uspešno deluje v mednarodnem prostoru, na različne načine pa se vključuje tudi v domači kulturni prostor. Ob letnih in semestrskih razstavah široko odpira vrata javnosti, sodeluje s festivalom Pixxelpoint, v Kulturnem domu Nova Gorica prireja izbor iz vsakoletne študentske produkcije filmov in animacij. Letošnjo jesen pa se s širšim izborom študentskih del zadnjih let, tudi fotografije, instalacij in scenografij za animirane filme, prvič predstavlja v Mestni galeriji Nova Gorica. Z naslovom Mi smo tu se razstava dotika vprašanj mlade generacije v današnjem svetu, posveča pa se tudi dejstvu, da je akademija po mnogih selitvah korenine prihodnosti pognala prav tu, v somestju Nove Gorice, Gorice in okolice.
JON DERGANC: MANIRIZMI / MANNERISMS

JON DERGANC: MANIRIZMI / MANNERISMS

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 16. oktober ― Naslov razstave Manirizmi se nanaša na poskus nenehne aktualizacije zgodovinskih slikarsko - fotografskih žanrov. Umetnik se sprašuje, kako lahko danes v kontekstu sodobne umetnosti še upodobi portret , monokrom ali tihožitje. To počne skozi medij fotografije - analogne in digitalne, ki pa je, tako s tehničnimi posegi kot konceptualnimi pristopi, izrazito v dialogu s slikarstvom. Umetnik skuša s to razstavo ustvariti nekakšno izhodišče za nadaljno prakso (oziroma za več njenih vzporednic). sprašuje se, kako fotografska ali slikarska podoba kot umetniško delo in kontinuiteta (ter nadaljni razvoj) zgodovinske likovne umetnosti danes (še) lahko bivata, kakšno resnico še lahko govorita in kako se prilagajata in spreminjata, oziroma ka jimata še povedati v odnosu do zgodovinsko - tehnološke poplave tehnološko posredovanih podob, zdaj dopolnjenih še z generativno umetno inteligenco, ki je sooblikovala tudi številne od razstavljenih podob in na umetnikov poziv napisala obrazstavni tekst. manirizem - zma m (i) 1. um.manirizem: značilnosti manirizma; manirizem in renesansa / obravnavana slika je tipičen primer manirizma 2. knjiž. navada, manira: če se določen način slikanja le preveč ponavlja, se kaj rad razvije v manirizem Manirizem v sodobni umetnosti ni neposredno oživljanje sloga 16. stoletja - za katerega so značilne podaljšane oblike, umetelnost in disonance - temveč konceptualna preobrazba njegovih temeljnih negotovosti: nestabilnosti, samorefleksivnosti in napetosti med tehničnim mojstrstvom in namerno nespretnostjo. Da bi to raziskali, se lahko osredotočimo na Gerharda Richterja. Njegovo delo uteleša sodobno obliko manirizma z nihanjem med fotorealizmom in ekspresivno abstrakcijo, rušenjem slikarskih konvencij in sprejemanjem dvoumnosti kot formalnega in filozofskega stališča. 1. Richterjev maniristični paradoks: mojstrstvo in izbris Tako kot maniristi (Pontormo, Permigianino), ki so destabilizirali harmonijo visoke renesanse, Richter spodkopava avtoriteto tako repr
SAMRA BULJIĆ: ASIMILACIJA DOVRŠENA: AVTOKATALITIČNA REPLIKACIJA OBLIKE (izjava: Ema Ograjenšek)

SAMRA BULJIĆ: ASIMILACIJA DOVRŠENA: AVTOKATALITIČNA REPLIKACIJA OBLIKE (izjava: Ema Ograjenšek)

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 12. oktober ― Prvi pojav jezikovne oblike ostaja v veliki meri neznan. Ker izviri jezika segajo onkraj zanesljivih sledi ali dokumentacije in ker sta njihova preglednost – oziroma dostopnost analizi – neločljivo povezana s pojavom samih besed, z jezikom, ki je dovolj podoben našemu, da omogoča smiselno primerjavo, se vsak poskus oblikovanja dokončne časovnice ali razlage njegovega razvoja onkraj tega pogoja primerljivosti nujno šteje za spekulativen. Zgodovinski jezikoslovci so se tega vprašanja lotili na več načinov: anatomski – s predpostavko o nujnem razvoju možganskih zmožnosti, potrebnih za jezik (Homo erectus, pred okvirno 1,5 mil. let), tehnološki – s predpostavko o ključnih inovacijah, kot je izdelava orodij (od zgodnjih kamnitih orodij pred okvirno 1,5 mil. let do prvih plovil pred okvirno 40.000 leti), izdelava in uporaba katerih bi lahko zahtevala vsaj rudimentarno obliko verbalne komunikacije, in kulturni – s predpostavko o znakih simbolnega izražanja (kroglice iz nojevih jajčnih lupin pred okvirno 40.000 leti in kasnejše poslikave v jamah) kot o pojavu izraznega, simbolnega mišljenja. Berljivost oblike ter razumevanje njene geneze sta odvisna od podobnosti; od prenosljivosti elementov, ki omogočajo primerjavo. Prostorska instalacija Asimilacija dovršena: Avtokatalitična replikacija oblike se posveča strukturnim točkam tovrstne geneze oblike – ne jezikovne oblike, temveč oblike nasploh, v svoji nedoločljivi tujosti. Pri tem artikulira in mapira razvoj, ki ni več zavezan elementom uspešnega partikularnega stanja, ki bi se ohranilo in preneslo v nadaljnjo izražanje, pač pa neuspešnim elementom – razvojnim slepim ulicam, zavezanim lastnemu izginotju. S tem prestopa meje vednosti (temelječe na transparentnosti in berljivosti) v viskozno osrčje spekulacije. Instalacijo sestavlja večji odtis risbe in prostorski konstrukt z zaplatami umetnega usnja, ki tvori njegovo okolje. Odtis kot tehnika reprodukcije služi destabilizaciji odnosa med matrico in kopijo. Namesto jasne razli
PREMIERA 2025: 6.TRIENALE MLADIH UMETNIKOV / 6.TRIENNIAL OF YOUNG ARTISTS (izjava: Maja Antončič)

PREMIERA 2025: 6.TRIENALE MLADIH UMETNIKOV / 6.TRIENNIAL OF YOUNG ARTISTS (izjava: Maja Antončič)

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 26. september ― Tinkara Babić, Bad Artist & Iva Suhadolnik Gregorin, Lučka Centa, Jurij Hartman, Ana Janež, Žoel Kastelic, Rene Ketiš, Anja Kočar, Ana Kotar Škarjak, Laura Krajnc, Agate Lielpētere, Matej Mihevc, Hristijan Nashulovski, Hana Podvršič, Dunja Rahovsky Šuligoj, Olja Simčič Jerele, Katarina Snoj, Tajda Stiplovšek Jug, Januš Suša, Iza Štrumbelj Oblak, Lea Topolovec in Yana Deliyska, Lara Žagar Razstave umetniške produkcije mladih umetnic in umetnikov so se v zadnjem desetletju razmahnile in postale utečena praksa mnogih galerij, kulturnih centrov in festivalov. Če je bila prva razstava Premiera Centra sodobnih umetnosti leta 2008 v slovenskem prostoru ena redkih manifestacij, kjer so prostor za profesionalno predstavitev dobili umetniki in umetnice, ki so šele zaključevali umetniške študije in vstopali na umetnostno prizorišče, je danes le ena od mnogih, ki so si po kuratorskih pristopih in obsegu zelo različne. Njeno kontinuiteto in prepoznavnost kljub temu vidimo kot pomemben prispevek sledenju sodobnim umetniškim praksam pri nas. Skupinska razstava, ki jo pripravimo na podlagi izbora umetnic in umetnikov, prijavljenih na odprti poziv, je eden od pogledov na razvoj sodobne vizualne ustvarjalnosti in na potenciale, ki jih prinaša. Hkrati je simptomatska sled rezultatov akademskih študijskih okolij ter sistemov, ki se vzpostavljajo (ali se ne) znotraj umetnostnega polja. Razstava nam prikaže aktualne pristope k obravnavi umetniških medijev – ti seveda segajo tudi preko dolgo uveljavljenih likovnih praks – in skuša povezati tako tiste umetnice in umetnike, ki so že razvili prepoznaven umetniški jezik kot tiste, ki svoje prakse razvijajo ob koncu študija na akademijah. Obraz daje novim generacijam ustvarjalk in ustvarjalcev ter obenem decentralizira možnost za njihove predstavitve v slovenskem prostoru. Letos na trienalu Premiera predstavljamo kar 21 umetniških del, ki jih je pripravilo 24 umetnikov in umetnic. Razvejano polje sodobne ustvarjalnosti, ki postavlja nove izziv
JERNEJ FORBICI: PREKLETA LAKOTA ZA ZLATOM / DAMN HUNGER FOR GOLD (izjava: Nina Šardi)

JERNEJ FORBICI: PREKLETA LAKOTA ZA ZLATOM / DAMN HUNGER FOR GOLD (izjava: Nina Šardi)

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 22. september ― Jernej Forbici je bil vedno močno povezan z naravo, kar se odraža tudi v njegovih slikah. Poleg osebnih ekoloških in političnih razmišljanj, na katera smo se v zadnjih letih že navadili, dobimo vtis, da je ta impulz pri njem prirojen in pogosto uživa v tem, da je v središču grandioznega spektakla: narave. Njegov pozoren pogled se izogiba retoriki vidnega in postane prevajalec realnosti sodobnega sveta, sestavljenega iz velikih sprememb in odtujitvenih situacij, da bi doživel bistvo stvari. V njegovih najnovejših srednje- in velikoformatnih platnih vidimo vso nemirnost lepote, nered in kaos v naravi. S starodavno tehniko zlatih lističev, uporabo tradicionalnih slikarskih metod, močnimi barvami in nafto, igranjem s prosojnostjo in materijo se odpira sodobnosti. Nenehno opazuje in beleži spremembe in nove scenarije, ki jih danes doživlja naše okolje. Zanimive pokrajine, ki se raztezajo od vrha do dna, pogosto vodoravno, kot da bi hotele objeti realnost, postanejo prostrana polja, kjer človek ni preprost prebivalec ali ganjen opazovalec, ampak parazit, odgovoren za dramo vsakdanjega življenja. In tako, kot v sliki, nam Forbicijeva narava pripoveduje o sodobnem človeku, ki je sposoben najti lepoto v neredu in kaosu ... in mi ne moremo storiti nič drugega, kot da pozorno poslušamo … Nina Šardi kuratorka Jernej Forbici has always had a strong connection with nature, which comes through in his paintings. Beyond his personal ecological and political reflections, which we have become accustomed to over the years, one gets the impression that this impulse is innate and that he often takes pleasure in being at the centre of a grandiose spectacle: nature. His attentive gaze shuns the rhetoric of the visible and becomes a translator of the reality of the contemporary world, made up of great changes and alienating situations, in order to experience the essence of things. In his latest, medium and large-format canvases we see all the restlessness of beauty, disorder and chaos in na
MIKLAVŽ KOMELJ: KAR VIDIŠ, TO POSTANEŠ. SAMO TI. (izjava: Dejan Mehmedovič)

MIKLAVŽ KOMELJ: KAR VIDIŠ, TO POSTANEŠ. SAMO TI. (izjava: Dejan Mehmedovič)

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 10. september ― Morda je najbolj primerno, da razstavo slovenskega pesnika, pisatelja, umetnostnega zgodovinarja in likovnika Miklavža Komelja, postavljeno v Galeriji Insula, razložimo v kontekstu njegovega naslova razstave. »Kar vidiš, to postaneš. Samo ti.« S pričujočim verzom napoteni na razstavno predstavitev njegovih akvarelnih malih podobic smo že omreženi z avtorjevo globokosežno izrazno intenco in umetnostno izjavo. »Kar vidiš, to postaneš«. Videnje kot eksistenca, opredeljena eksistenca! Videnje, vidnost nastavlja naše zavedanje. Kreira obsežno polje našega (človeškega) sveta zavednega. Govor, ki odreja misel je bolj perfidno osredotočen, podoba je spontano obsežna, celostna. Ko sem jaz, je tisto kar vidim. Ko sem jaz, je tisto kar čutim. Misel kot hotenje je podrejeno podobi. Vidno potrjuje (za)misel. Kje je kaj. Obstaja, zakaj? Nenehnost, neustavljivost je dokaz obstajanja. Od tistih prvih, tam daleč v času preteklega Aristotela, Platona in potem Kartezija, Kanta, Hegla in Lacana. Vedno kot vidno, znotraj materije (fermionov) vidnega! Kot videz, predmet na sebi, kot fenomen … Izbira, kot možnost je udejanjenje časa, ki je kot čas govorice, čas izrekanja v razodetje smisla. Do kod sega moč fantazme je odprta koreografija, ki razstira svobodo človekove zavesti. V osnovi vedno znotraj podobe, upodobitve. »Samo ti«. V mojem srcu je napetost doživetja, ko je v tistem zdaj preteklo iz prihodnosti. Sili v beg v neskončnosti časa, ki se ga bojim. Ne morem ji ubežati. Brezkončno stanje je brez konca. Slike Miklavža Komelja niso podobe, niti ilustracije. To so pesmi, so upodobljena poezija. Naslikane pesmi. So misli, ki preženejo misli. Dejan Mehmedovič
APOLONIJA SIMON: NEDOKONČANE ZGODBE (izjava: Miha Colner)

APOLONIJA SIMON: NEDOKONČANE ZGODBE (izjava: Miha Colner)

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 1. september ― Značilnost slikarstva Apolonije Simon je na prvi pogled kompleksna zvestoba motivu, ki ga preigrava praktično od svojih ustvarjalnih začetkov. V osnovi žanrsko ves čas ostaja v polju krajine, kjer pa nikakor ne gre za podobo zgolj z očesom zajetega »dela narave«, še manj za pleneristično metodo lovljenja svetlobnih razpoloženj, temveč so upodobljene krajine metafora njenega intimnega notranjega sveta, njena tišina, ki se lahko bere tudi kot reflektiranje trenutnega stanja v svetu. Že desetletja prepoznavna avtorska poetika skozi abstraktne likovne forme gradi prostor, ki je na meji vidnega, na meji intuitivno doumljivega. Njene abstrahirane krajine so zamrznjen prostor časa, brez dogodkov – a vendar govorijo. Govorijo v jeziku svetlobe, barve in kompozicijske tišine, ki nagovarja globoko plast gledalčevega doživljanja. Imaginarno zasnovani prostori pri njej najprej vzniknejo v konstitutivni opredelitvi razmerij in notranji dinamiki med protagonisti (človeško figuro in/ali drevesom) v prostoru, ostalo je potem čisto slikarstvo, značilno plastenje za tehniko olja na platnu. Subtilni prehodi barv, zamegljeni obronki, lebdeča svetloba snujejo prostore, ki niso zgolj krajine, temveč imaginarni prostori kontemplacije, torej krajine, ki ni zunaj nas, temveč v nas. Umetnica razume naravo ne kot zunanji svet, ki bi ga bilo treba ujeti na platno, ampak kot notranji prostor, ki je odsev duhovnega. Vsaka slika Apolonije Simon je tako povabilo k zbranosti, tišini, pogledu navznoter. Pričujoča razstava Apolonije Simon v nekdanji samostanski cerkvi izhaja iz občutka narave kot brezčasnega prostora. Ne gre za citate na obdobje romantike, temveč za njene odmeve, na nek način lahko to označimo kot post-romantično krajino, kjer umanjka antagonizem človeka in narave. Krajina ne predstavlja sveta, ampak njegov duhovni odzven. Gledalec ni povabljen k opazovanju, ampak k tihemu zrenju in poslušanju slike, v katerem krajina postane misel, panteistična molitev ali spomin. Zato njene slike n
PRIMOŽ BIZJAK: SIVI SVET JE MODER IN ZELEN (izjava: Ištvan Išt Huzjan, Primož Bizjak)

PRIMOŽ BIZJAK: SIVI SVET JE MODER IN ZELEN (izjava: Ištvan Išt Huzjan, Primož Bizjak)

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 18. avgust ― Izbor del za razstavo je nastal na podlagi dialoga med pesmijo Ves svet je kakor Srečka Kosovela (Integrali ‘26, Cankarjeva založba, 1967) in opusom Primoža Bizjaka iz obdobja med letoma 2004 in 2020, ki zajema serije: Benetke (Venezia) 2005–2006, Obramba Benetk (Difesa di Venezia) 2005-2008/9, Sarajevo 2004–2006, Apuanske Alpe (Alpi Apuane) 2014–2017 in Münchenski ZOO (Munich ZOO) 2017–2020. Povod za razmislek o poetični podlagi razstave je delo Jama gore Corchia (Antro del Corchia, Monte Corchia) iz serije Apuanske Alpe (2015), ki je del zbirke galerije. Fotografija, ki prikazuje vhod v jamo enega od kamnolomov kararskega marmorja, razkrije sivino kamna in večerno svetlobo, ki osvetljuje posege človeka v goro ter nas popelje v občutenje barv sveta, ki jih z dolgimi osvetlitvami na analogni fotoaparat večjega formata lovi avtor razstave. Omenjeno delo nas tako v vhodni avli galerije vpelje v razstavo Sivi svet je moder in zelen. V osrednjem razstavnem prostoru se izbor del nadaljuje z diptihom Tri reke (Tre Fiumi), prav tako iz serije Apuanske Alpe. Z obeh strani diptiha se razstava v prostor razpre s serijama Benetke in Obramba Benetk, pogledom iz izpraznjenega kanala in pogledom v vodo z vhoda obzidja trdnjave v Margheri. Za Benetkami postavitev zaokroži diptih iz münchenskega živalskega vrta, ki prikazuje zasneženo kletko, skozi katero teče umetna rečica. Ena rdečih niti različnih serij izbora, v navezavi na delo iz zbirke, tako postane razmerje med človekom in vodo. Za stopnicami v istem nadstropju je razstavljen drugi večji diptih iz serije Münchenski ZOO. Fotografija, posneta v ptičji kletki, zaradi razmerja v velikosti s prostorom zajame celo sobo. Gledalec je tako postavljen v fotografijo, kar poudari idejo neugodja “zlate kletke”, kot je umetnik naslovil svojo zadnjo razstavo z deli iz Nemčije. Razstava se nadaljuje etažo više, na balkonu, kamor se skupaj s pticami dvignemo iz uprizorjenega zelenja živalskega vrta. Na vrhu sta razstavljeni dve deli iz seri
MARKO PELJHAN: ISOLABS - OSIVV

MARKO PELJHAN: ISOLABS - OSIVV

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 5. avgust ― ISOLABS je zastavljen kot pokrajina forenzičnih situacij med umetnostjo in znanostjo od izvira do izliva reke Soče, ki obsega terensko delo in izmenjave, okoljsko in daljinsko zaznavanje, kartiranje, refleksijo, srečanja z lokalnimi in globalnimi skupnostmi ki povezujejo umetnost in znanost. Z dostopnostjo sodobnih instrumentov za zaznavanje in snemanje okolja, najsi gre za biološko, kemično, fizično ali vizualno raven, se je človekova sposobnost razumevanja komponent tistega, kar imamo za »naravo«, eksponentno povečala. Da pa bi popolnoma razširili svoj pogled na zapletene biosfere in jih dojeli kot kompleksne prepletene ekosisteme, moramo zaokrožiti kulturne, zgodovinske in geološke stvarnosti. Kako lahko alpska reka, ki teče v Sredozemsko morje, s svojimi materialnimi in kulturnimi sedimentnimi nanosi, prispeva k ekološki misli? Soča je posebej krhka biosfera in kulturna dragocenost, ki jo že v njenem alpskem delu povezujejo s težko doumljivo mešanico zgodovinskih konfliktov, izkoriščanja za hidro energijo in športni turizem, ekstremnega onesnaženja in geološke škode. V svojem spodnjem toku ustvarja subtilno mikro razprostranjenost urbanih gradnikov Nove Gorice in Gorice. Njen izliv in stik z Jadranskim morjem je nov krhek ekosistem. Nujna kritična refleksija in aktivistična intervencija, vključno s konkretnimi (med)dejanji na kraju samem, je glavni cilj projekta ISOlabs: »ISO« asociira na pojem izolacije in na ime Isonzo (Soča), medtem ko »labs« označuje več laboratorijev/observatorijev ki so del projekta. Marko Peljhan ISOLABS unfolds as a landscape of forensic intersections between art and science, stretching from the source to the mouth of the Soča river. It encompasses fieldwork, environmental and remote sensing, mapping, reflection, and collaborative exchanges with local and global communities that connect the realms of art and science. With advanced tools for sensing and recording biological, chemical, physical, and visual aspects of the environment, human
KATARINA TOMAN KRACINA: ISTOČASNO

KATARINA TOMAN KRACINA: ISTOČASNO

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 31. julij ― Razstava Istočasno predstavlja najnovejšo umetniško produkcijo, ki zajema predvsem slikarska dela in prostorske objekte manjših formatov. Slikarska dela, ustvarjena z akrilom na platnu različnih formatov, ter manjši tridimenzionalni stenski objekti skupaj oblikujejo vizualno poetični ansambel, ki osvetljuje prizore počitka, igre in pogosto spregledanih vsakdanjih, običajnih trenutkov. Dela razkrivajo preplet ženskega doživljanja, materinstva in družinske pripadnosti. Intimnost in domačnost umetniških del izražajo majhne glinene figurice, upodobljene med vsakdanjimi opravili sodobnega življenja. Njihova oblika in vsebina pogosto vključujeta subtilen humor, ki ustvarja kontrast med resnostjo in lahkotnostjo ter poudarja pristnost in naravnost. Skulpture, umeščene v kvadratne okvirje, se manifestirajo kot avtonomni objekti, ki v skupnem dialogu vzpostavijo kompleksno prostorsko instalacijo in subtilno odpirajo prostor za razmislek o pomenu navidezno nepomembnega. V prepletu čustev, zaznav in resničnosti se išče ravnovesje, nežnost in vsakodnevna lepota, kjer so nepomembne stvari pogosto tiste, ki dajejo življenju smisel. V svetu, kjer so pogoji za mirno in varno življenje neenakomerno porazdeljeni, nas razstava Istočasno opominja na sočasnost osebnih in globalnih stanj. Medtem ko nekje biva spokojnost, biva drugod kaos. V svetu, kjer so pogoji za mirno in varno življenje neenakomerno porazdeljeni, nas razstava Istočasno opominja na sočasnost osebnih in globalnih stanj. V prepletu čustev, zaznav in resničnosti se išče ravnovesje, nežnost in vsakodnevno lepoto, kjer so nepomembne stvari pogosto tiste, ki dajejo življenju smisel. Medtem ko nekje biva spokojnost, biva drugod kaos. V tem prostoru med realnostjo in upanjem teče tudi umetniška pripoved o dragocenosti trenutkov, ki so v svoji preprostosti nosilci smisla in lepote življenja. Ob upočasnitvi pogleda se pogled pomika tja, kjer je življenje najbolj zgoščeno, najtišje in hkrati najgloblje odtisnjeno v naš subtilni s
ODMEV PRIHODNOSTI: SKUPINSKA RAZSTAVA (izjava: Arne Brejc)

ODMEV PRIHODNOSTI: SKUPINSKA RAZSTAVA (izjava: Arne Brejc)

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 24. julij ― Samra Buljić, Gašper Capuder, Stefano Garbuglia, Vid Koprivšek, Neža Perovšek, Anastazija Pirnat, Neja Zorzut. Umetniško ustvarjanje je živ organizem, ki neprestano spreminja svojo obliko. Deluje v ponavljajočem se, cikličnem procesu grajenja in rušenja: iskanja, formiranja, transformiranja in za seboj pušča kulturno sled. V svojem bistvu vedno išče nove manifestacije, čiste načine udejanjanja. Prihajajoča generacija umetnikov razmišlja in ustvarja v novih likovnih paradigmah. »Forma izgublja povezavo z zunanjim svetom in gradi svojo vzporedno resničnost /.../ giblje se proti neki prihodnji točki, naslednjemu stanju, tako da ni dokončana in za vedno stabilizirana.« (Samra Buljić). Fluidnost, neoprijemljivost, neprepoznavnost podob deluje tuje, odmaknjeno, vzbuja nelagodno ugodje, nepredvidljivo napetost novega in drugačnega. Nove generacije ustvarjalcev že živijo posthumanizem in antropocentrizem je zanje samo še spomin preteklosti. Gledajo in odzivajo se na impulze okoli sebe in to, kar prihaja, so morda ODMEVI PRIHODNOSTI. kurator Arne Brejc
KATARINA SNOJ: POSKUS O ŠUMU (izjava: Kristina Ferk, Katarina Snoj)

KATARINA SNOJ: POSKUS O ŠUMU (izjava: Kristina Ferk, Katarina Snoj)

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 19. julij ― V sodobnem svetu, ki ga poganja nepotešljiva logika potrošnje – imeti, nadgraditi, optimizirati – je posameznik vselej nagovorjen z obljubo osebne rasti. Ta obljuba pogosto ostaja zgolj navidezna, saj ne vodi v avtentično osebnostno transformacijo, temveč reproducira obstoječe vzorce subjektivizacije, utemeljene na učinkovitosti, tekmovalnosti in neprestanem samoupravljanju. V takšni družbeni konfiguraciji, preplavljeni z informacijami in podatki, se pomen izgublja v hrupu – svet se razrašča v smeri kvantitativne preobilnosti in semantične praznine. Ob sočasnih globalnih krizah – okoljski katastrofi, razkroju skupnosti, naraščajoči odtujenosti posameznika, izčrpavanju naravnih in človeških virov, pa tudi eroziji demokratičnih institucij, slabljenju človekovih pravic in kritične javne sfere – je prenasičenost z informacijami postala eden ključnih izzivov sodobnosti. Od konca 20. stoletja informacija ni več redka ali težko dostopna dobrina, temveč predstavlja vseprisoten element vsakdanjega življenja, ekonomije in družbenih interakcij. V tej novi informacijski paradigmi je posameznik izpostavljen nenehnemu toku novic, obvestil, vizualnih, zvočnih in haptičnih dražljajev, ki prihajajo iz digitalnega ali fizičnega okolja. V tem kontekstu prenasičenost z informacijami razkriva dva med seboj povezana, a analitično ločljiva problema: kvantitativnega in kvalitativnega. Prvi se nanaša na neskladje med količino prejetih informacij in kognitivnimi zmožnostmi prejemnika; posledice se kažejo v upadu pozornosti, nepreudarni presoji, izgubi osredotočenosti ter zmanjšani produktivnosti. Kvalitativni problem pa izpostavlja erozijo pomena: informacije postajajo nepovezane, neverodostojne, redundantne in pogosto tudi instrumentalizirane. Gre za epistemološki premik, v katerem informacija izgublja svojo referencialno funkcijo – ne gre več za posredovanje znanja, temveč za proliferacijo znakov, ki ustvarjajo vtis smisla. Takšna transformacija ima globoke kognitivne in afektivne posledic
še novic