ROBERT LOZAR: PRAVZAPRAV / ACTUALLY

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 19. julij ― Na razstavi v Galeriji Bažato se Robert Lozar predstavlja s cikli, ki jih gradi nekaj zadnjih let, kot so Slike v slikah, Črvine, abstrahirane krajine in bele ali prazne slike, kot jih avtor poimenuje. V osnovi gre še vedno za problemski sklop, ali rdečo nit njegovega slikarstva, ki se dotika reševanja prostorskih problemov, oziroma preizpraševanja o prostoru. Lozar v teh ciklih nadaljuje raziskovanje iluzije tridimenzionalnega prostora v slikarstvu. V ciklu slik v sliki realistično upodablja svoje slike abstraktnih pokrajin. V delih zaznamo širjenje prostora preko samega okvirja slike. Ko pa takšno sliko naslika v drugo sliko kot sliko na steni, ta učinek in težnje izniči, oziroma predrugači. Z naslikano sliko na steni namreč Lozar namensko poudarja dvodimenzionalno slikarsko površino in nas odvrača od vstopa v globino slike, obenem pa nas ujame v zanko iluzije, kjer se na prvi moment ne zavedamo podvojitve prostora, kljub temu, da so perspektive pogleda običajno zamaknjene v levo ali desno, kar spodbudi dvom. Tudi tu abstraktne kompozicije umešča ali postavlja v mimetičen prostor. Ta rešitve nam, zaradi izrazite plastičnosti abstraktnih form, vzpostavljajo dialog z abstraktnim iluzionizmom, kjer iluzijo tridimenzionalnega prostora na dvodimenzionalni površini doseže z dodanimi elementi. Goran Milovanović At the exhibition in the Bažato Gallery, Robert Lozar presents cycles he has been building over the past few years, such as “Pictures within Pictures,” “Worms,” abstracted landscapes, and white or empty pictures, as the author names them. Essentially, it is still a problem-solving set or the red thread of his painting, which touches on solving spatial problems or questioning space. In these cycles, Lozar continues to explore the illusion of three-dimensional space in painting. In the cycle of pictures within pictures, he realistically depicts his paintings of abstract landscapes. In these works, we perceive the expansion of space beyond the frame of the painting.

EKO 9: OČI V SKALI / TRIENALE UMETNOST IN OKOLJE

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 16. julij ― Od pripovedi ljudskega izročila in začetkov moderne grozljivke v literaturi in na filmu do sodobnih umetniških oblik predstavlja žanr grozljivke potencial za nagovor človeških in družbenih strahov. Z razstavo Oči v skali dajemo moč primarnemu čustvu strahu, da nas prebudi iz otopelosti do opozoril znanosti, za katere se zdi, kakor da so odpovedala. Predstavljeni umetniki in umetnice se s formo in pripovedjo odzivajo na grozečo atmosfero v naravi in družbi. Novo prizorišče trienala EKO – stari sanatorij dr. Mirka Černiča v središču Maribora – smo napolnili z umetniškimi projekti, ki skozi šok, nelagodje, grožnjo, občutek brezizhodnosti, pa tudi kritično obravnavo ponujajo priložnost za katarzo v soočenju z okoljsko krizo. Stari sanatorij, modernistična vila, obdana z vrtom, postane prispodoba za dom. Če si Zemljo zamišljamo kot naš dom, potem je to hiša, v kateri straši. Ekstremni vremenski pojavi, množična izumrtja, požari in poplave, potresi: zdi se, kakor da se planet maščuje svojim prebivalcem. Ker se iz te hiše ne da izseliti, eksorcizem pa ne pride v poštev, se moramo s temi nemirnimi duhovi naučiti živeti. Vstopamo v to vilo strahov, na ta planet groze, da bi bolje razumeli in se pogodili z duhovi, ki jih je prebudila naša prisotnost na Zemlji. Vstopite z nami. Če si upate. Oči v skali me spremljajo, me zasledujejo. Me varujejo? Obsojajo? Molčijo? Kaj razmišlja deklica v skali? Kaj je videla? Kaj je videla, da je okamenela? Kaj je morala storiti, da se je spremenila v kamen? Na severnem pobočju Prisanka v Julijskih Alpah je narava v skalo vklesala podobo dekliškega obraza. Ajdovska deklica, ujeta v skali, že tisočletja spremlja dogajanje okoli sebe. Naravni tvorbi, kamnitemu obrazu, očem v skali, je ljudsko izročilo skozi stoletja pripisovalo številne pomene. Ena izmed zgodb pripoveduje o sojenici, ki je novorojencu prerokovala, da bo postal lovec, ki bo ubil Zlatoroga in z rogovi bajeslovnega bitja obogatel. Sestre sojenice so jo za to napoved kaznovale in na

IRWIN KOT SLEPA PEGA SLOVENSKEGA SLIKARSTVA

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 6. julij ― IRWIN kot slepa pega slovenskega slikarstva Vzporednice: visoki modernizem – Emerik Bernard; figura, figuralnost – Živko Marušič; postpostimpresionizem – Joni Zakonjšek V začetku je bilo slikarstvo, nekakšen »eklekticizem«: posnemanje razstave Back to the USA, po načelu slikati eno, da bi naslikal Drugo. Končni smoter Irwinovega slikarstva je »reafirmacija slikarstva na monumentalen in spektakularen likovni način«, da se umetnost spremeni v t. i. retroavantgardo, ki vse takratne, dosedanje avantgarde spremenijo v retroavantgardo. »Umetnost in totalitarizem se ne izključujeta, ker ta ukinja iluzijo radikalne revolucionarnosti in individualno umetniško svobodo.« Vse to v imenu NSK, umetniške devize, ki temelji v teoriji in v odrekanju osebnemu okusu, v prepričanju in v razosebljanju, svobodnem razosebljanju, v povzemanju in v prevzemanju vlog ideologije, na nekem demaskiranju kot rekapitulaciji režimskega ultramodernizma. Tako imenovana retroavantgarda ponuja novo, prenovljeno »avantgardo«, nekakšen konec, dovršitev dosedanjih avantgard, kot novi ultramodernistični princip za slikarstvo skupine Irwin. Od začetkov (v začetku je slikarstvo) prek mnogih likovnih predstav do samega slikarskega vrhunca v slikah Ambasada Moskva in razstave v galeriji Loža v Kopru 92 do Irwin life v Moderni galeriji. Vrhunci, ki še danes zaživijo, ponovijo in potrjujejo slikarstvo, njihovo slikarstvo od Jakopičevih Sejalcev do podobe »križev«, ki niso več podvrženi ideologiji, teoriji in družbeno-političnim opredelitvam. Vseskozi pa s temeljnim vprašanjem Was ist Kunst (in Kapital). Slikarstvo Irwinov torej gradi na dveh postavkah: Ad 1) Umestitev slikarstva Irwinov kot ene od zaključenih epoh ter radikalnega modernega in modernističnega slikarskega pristopa v postavitvi s primeri »drugega«, drugačnega sodobnega slikarstva. Visoki modernizem, figuralna, figurativna slika, abstrakcija in postpostimpresionizem. Ad 2) Ikonografija čiste Forme, forme Irwinovih Križev. Brez teorije, brez ideologi

MIHA MAJES: LOS CAPRICHOS / HEDONIC CALCULUS

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 1. julij ― Več medijska praksa Miha Majesa govori o spajanju in prevpraševanju relacije koncept-vizualno in ponazarjajo moralo, vzroke in posledice sodobne potrošnjiške družbe poznega kapitalizma. Objekti, slike in asemblaži v svojih nasičenih barvah in pretiravanju z detajli gledalca nagovarjajo na številnih nivojih in med seboj vlečejo vzporednice s kultnim delom Francesca de Goye; Los Caprichos. Majes uvaja naslov te grafične zbirke 18. Stoletja kot apropriacijo v lasten razmislek, normative historičnega obdobja Romantike pa namensko dekonstruira in na novo prireja (remake) ter moralizira. Vsakdanjost postane grozeča in banalnost vznemerljiva. Avtor na takšen način vleče vzporednice s historičnim romantičnim slikarstvom in daje pomen transgeneracijskem, transnacionalnem in transhistoričnem; kar ostaja so univerzalne norosti in neumnosti družbe; čas teče, stvari pa ostajajo iste. Na drugi strani Majes v podnaslov razstave uvaja (apropriira) naslednji teoretični koncept; Hedonic calculus (t.j. politično-teoretska predispozicija uvedena s kombinacijo hedonizma in demokracije- iskanju užitkov in izogibanju bolečinam in se uporablja za oceno, koliko užitka ali bolečine bi povzročilo neko dejanje. Vzročna posledičnost tako določa subjekt in v širšem kolektivno; na eni strani določa travmo in na drugi užitek. To raziskovanje meje med užitkom in nasičenjem (bolečino) gledalca pušča v negotovosti in ga pozicinora v percepciji stvari. Avtor gledalcu prepušča izračun/delo hedoničnega calculusa. Majes v svojem vizualnem jeziku nagovarja in dekonstruira številne estetike, slogovne in ikonografske značilnosti, ter predpostavlja kompleksnosti sodobnega časa ter prostora in hkrati pa opredeljuje transmutacijo sodobne identitete, katera je stalno v transformaciji in objektivno nedosegljiva/nedoločljiva.

SUZANA BRBOROVIĆ: KOLEKTIVNA ILUZIJA / COLLECTIVE ILLUSION

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 24. junij ― Slikarka Suzana Brborović se v svojem delu osredotoča na bivanjsko tematiko, zanima jo predvsem dinamično razmerje med našim organskim obstojem in strukturiranostjo različnih sistemov okrog nas, ki ga raziskuje v preseku med nastajanjem in minevanjem skozi tok časa. Kompleksnosti tematike ustreza zapleten proces ustvarjanja, za katerega je značilno nalaganje in postopno odvzemanje barvnih plasti, uporaba različnih perspektiv in pogledov, prepletanje geometrijskih mrež, struktur in linearne risbe na eni strani ter slikanja s svobodno potezo, toniranjem, senčenjem, na drugi. Slike, ki nastanejo skozi ta proces, so nasičene z izobiljem vizualnega. V njem imajo osrednje mesto konstrukcije, ki v starejših delih (pred letom 2020) spominjajo na zapletene infrastrukturne objekte, trdno zasidrane v prostoru, v novejših pa se postopoma otresejo materialnosti in kot breztežna abstraktna ogrodja lebdijo v prostranosti dnevnega ali nočnega neba. Konstrukcije so prepredene z barvnimi polji organskih oblik, ki se razkrijejo skozi proces odstranjevanja barvnih plasti, in sproščenimi potezami s čopičem, ki mednje zarišejo igrivo barvno risbo. Na ta način umetnica v slike vnaša organskost in do določene mere tudi naključnost. Ta komponenta se v starejših delih povsem podreja konstrukciji, kot njena senca ali vanjo zaprta snov, ki izbruhne samo priložnostno, v novejših pa seže prek njenih okvirov, jo vse bolj prekriva in ponekod že povsem prevlada. Vzporedno s tem se tudi konstrukcije rahljajo, posamezni elementi lezejo vsaksebi, razpadajo in se razblinjajo, do točke, ko s slike popolnoma izginejo. V najnovejših slikah, predstavljenih na tokratni razstavi, se poudarek pri preučevanju mrež in struktur, v katere je vpeto naše bivanje, premakne iz materialnega, industrijam in tehnologijam podrejenega življenjskega okolja v prostrani svet duha, kjer se porajajo naše misli, ideje in sanjarije. Tudi v tem svetu obstajajo razne konstrukcije (miselni sistemi, ideološki konstrukti, iluzije, ut

SKUPINSKA RAZSTAVA: RAZŠIRJENI VID

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 17. junij ― Razstava Razširjeni vid, obsega 48 del 20 slovenskih umetnic in umetnikov. Tematsko se navezuje na fenomen zaznave z deli umetnic in umetnikov, ki v svojih slikah, reliefih, fotografijah, videih, objektih in instalacijah izkoriščajo vrzeli v percepciji za intenziviranje izkušnje gledanja. Iluzije, ki zavajajo naše oko in uho, ustvarjajo s poigravanjem z barvo ter z elementoma svetlobe in zvoka, z učinki njunih lomljenj in odbojev. Pojem »razširjeni« tako aludira tudi na tista dela, ki sicer imajo svojo vizualno plat, vendar na gledalca primarno delujejo z zvokom. V nekaterih izmed del umetniki dražljaje razsrediščijo in jih razpršijo v prostoru, tako da moramo okoli njih zakrožiti. Drugi izrabljajo optične učinke kontrastov med toplimi in hladnimi barvami ali neprosojnimi in transparentnimi materiali. Tretja dela razkrivajo, da za prevaro očesa zadostuje že ena barva, in sicer s prilagojeno osvetlitvijo, pri čemer umetniki naš pogled usmerjajo v zareze in odprtine v površini nosilca ter črpajo vtis gibanja ali valovanja iz absorpcijske lastnosti črne barve in odbojnosti beline, ki zadržuje pogled na povrhnjici, s čimer ploskev postane občutljiv senzor svetlobnih nians in subtilnih odtenkov. Spet četrta nas z nizi vzporedno položenih črt prepričajo o kinetični utvari, da podoba vibrira, se napenja in poglablja. Del umetnikov uporablja svetlobno občutljive elemente, kot so steklo, plastika in zrcala, v katerih gledalec odseva in postane del njih. Ali pa svetlobo osvobodijo njene običajne funkcije – da nekaj osvetljuje in tisto, kar gledamo, naredi vidno – s čimer sama postane predmet zaznave in našega prevpraševanja resničnosti.razstavi Razširjeni vid, ki obsega 48 del 20 slovenskih umetnic in umetnikov. Alenka Trebušak, kuratorka The Extended Vision is thematically linked to the phenomenon of perception, with the works of twenty artists whose paintings, reliefs, photographs, videos, objects and installations exploit the gaps in perception to intensify the experience

ŽIVKO MARUŠIČ IN IRA MARUŠIČ: 2X MARUŠIČ

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 13. junij ― Ira in Živko Marušič, oče in hči sta s specifičnim subtilnim procesom dela ustvarila pet monumentalnih del v tehniki olja, voska in pigmenta na platno. Dela v svoji srčiki prečijo fascinacijo nad naravo, medosebnimi odnosi, sanjarskim soobstojem različnih entitet in nenazadnje lastnima ustvarjalnim miljejem. Naslov razstave se nanaša na njuno skupno slikanje in deljenje ateljeja, pa tudi na nostalgičen spomin s konca prejšnjega stoletja, ko sta kot novopečena oče in hči že ustvarjala igrive, barvite, z otroško nedolžnostjo in zvedavostjo zapolnjene kompozicije. Intervencije posameznega avtorja so na aktualnih delih praviloma jasno vidne in razločljive; Ira Marušič v razneženo neskončnost monokromnega prostora umešča hitro prepoznavne motive kaktusov in različnih kosov sadja ter zelenjave. Nakar pristopi Živko Marušič, ki v obstoječe delo poseže z drznejšo, pogosto antropomorfno razpotegnjeno figuro. Tak proces dela v njuni praksi rezultira tudi v dvojnem naslavljanju posameznih slik, na katerih se poleg omenjenih kardinalnih elementov nahajajo tudi fantastična bitja, pisani plodovi in manjši detajli, kot so visokokrilno letalo, konjiček, vžigalica in Triglav. Na eni od slik njun dialog poteka zgolj med zajčjim hibridom z bodicami in horizontalno spotegnjeno človeško figuro s črnimi lasmi. Drugod so dela bolj nasičena in navkljub prostorskosti in subtilnemu lebdenju posameznih elementov nastopajo kot kompaktnejša kumulativna celota; denimo delo Izpod Triglava/Ippolita, na katerem sta upodobljena dekle in izza hrbta smukajoči se žrebec. Znotraj t. i. sredozemskega žarčenja prevladujejo intenzivno rdeči, modri in zeleni pigmenti, ki se v neobremenjenem optimizmu posameznih fragmentov in med poigravanjem z globino v prostoru razvijajo v žive delno fantazijske nadrealistične pripovedi. Razstavo dopolnjujeta dve miniaturi, na katerih se nahajajo ponavljajoči se elementi specifičnih rastlinskih in živalskih vrst. Mestoma humorne, magične, disproporcionalne, predvsem pa čut

AJDA KADUNC: VSTRAN OD KRAJA

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 11. junij ― Na razstavi Vstran od kraja umetnica Ajda Kadunc postavlja v ospredje vprašanja o meji med človeško dejavnostjo in okoljskimi sistemi ter izziva tradicionalno razumevanje dihotomije med človekom in okoljem. Umetnica ustvarja ambientalne postavitve, ki brišejo meje med organskim in sintetičnim ter predstavlja svoje razmišljanje, da se je percepcija prostora spremenila – iz statične kulise v dinamičnega protagonista našega vsakdana, ki zahteva nov način človeškega razumevanja in delovanja. Njen intermedialen pristop k likovni umetnosti, skupaj s kritičnim odnosom do filozofskih načel spodbuja prostor za dialog o zapletenosti aktualnih kriz. _______________________ Ajda Kadunc deluje na presečišču slikarstva in prostorskih instalacij. V svoji praksi se osredotoča na lokalno okolje, proces dela in izbiro materialov, kjer obravnava nesmisel kot mejni prostor med tem, kar imamo za nadzorovano, in tem, kar vidimo kot divje. Preko podob in s sestavljanjem različnih elementov raziskuje pojme širjenja in zasedanja prostora. V procesu jo zanima iskanje načinov, kako se oddaljiti od kontrolirane zaključenosti umetniških del in se približati situacijskim postavitvam, ki so oblikovno in pomensko odprte. _______________________ Kurator: Adrijan Praznik Producent_ka: Simon Gmajner, Rea Vogrinčič Produkcija razstave: Zavod 2^32

BRANE SEVER: ČRNO NA BELEM

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 25. maj ― Celoten ciklus »Črno na belem« je nastajal od leta 2016 do danes. Naslov ciklusa se je ponudil sam po sebi, za kar je bilo več razlogov. Prvi razlog je moja odloč itev za č rno in belo barvo. Pri tej barvni kombinaciji vztrajam z nekaj izjemami že skoraj 40 let, saj mi omogoč a najbolj avtentič en likovni izraz. Drugi razlog je nač in mojega slikanja, saj pri delu ne uporabljam nobenih skic ali predlog, oblika, ki jo išč em ali zasledujem, se spreminja, pere, briše in preslikava tekom samega postopka. Ker izhajam pri svojem delu praktič no izključ no iz notranjih obč utkov in razpoloženjskih stanj, v katerih se v določ enem obdobju nahajam, mi abstrakten izraz, ob odloč itvi za uporabo samo č rne in bele barve in seveda vsega, kar se nahaja vmes, predstavlja najboljšo možnost za meni lasten nač in izražanja. Omenjena dejstva so tretji in najpomembnejši razlog za poimenovanje ciklusa. Slika je odraz oziroma materializirana podoba moje biti, č rno na belem. Brane Sever Ko se slikar odloč i in štirideset let slika z belo in č rno, to ni več zadeva barv, ampak življenja. Skozi leta potem č rna in bela postaneta resnič ni Barvi njegove biti, njegovega telesa in duha, misli in č ustev. Z njima lahko izrazi najbolj pretanjene in najbolj divje predstave in tako se abstraktni videz spreminja v psihič no opno, v slikovito in eksistencialno zgodbo njegovega življenja. galerija Equrna

TUBOLJE: BORIS BEJA, ĐEJMI HADROVIĆ, MAŠA JAZBEC, MATIC KOS, MILAN RAZBORŠEK in ULLA ŽIBERT

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 23. maj ― Osma edicija razstavnega cikla Ljubljana se klanja Sloveniji se je podala v Zasavje. V sklopu razstave z večplastnim naslovom Tubolje razkrivamo umetniški potencial in kulturne vplive lokalnih revirjev skozi dela Borisa Beje, Đejmi Hadrović, Maše Jazbec, Matica Kosa, Milana Razborška in Ulle Žibert. Ko potniki na železniški postaji v Trbovljah hitijo z vlaka, morda kdo pomisli, ali bi napis na tabli lahko bil tudi Tubolje. Je tu bolje ali je tu ból? Morda oboje? Vztrajanje v mestu, polnem upanja, je za domačine Zasavja pogosto povezano z odmaknjenostjo in kompromisi, vizija prihodnosti pa je zanje neločljivo povezana z delom kot vrednoto na poti do samouresničitve. Lokalno identiteto ter kulturno in gospodarsko krajino Zasavja močno zaznamuje rudarska tradicija, ki je ob koncu sedemdesetih in v zlatih osemdesetih regiji prinesla razvoj in samozadostnost. Zasavci so ponosni na skupino Laibach in na Laibach Kunst, ki izhajata iz dediščine Janeza Kneza in ki sta skupaj z delom slikarja Franca Kopitarja in kiparja Stojana Batiča ustvarila kulturno krajino, katere tradicijo sta nato prevzela Dejan Knez, član Laibacha, in Roman Uranjek iz skupine IRWIN. Knapovski duh zaznamuje tudi ustvarjanje mednarodno nagrajenega mojstra stripa in animacije Dušana Kastelica. Prav tako sta v Zasavju svoj ustvarjalni milje našla priznani slikar Nikolaj Beer ter performer in večmedijski umetnik Marko A. Kovačič. Na osmi razstavi iz cikla Ljubljana se klanja Sloveniji želimo v Galeriji Vžigalica poudariti pomembnost v Ljubljani manj prepoznavnih ustvarjalcev iz Zasavja, predstaviti njihove umetniške vizije in tako prispevati k njihovi večji prisotnosti na sceni. Umetnica in znanstvenica Maša Jazbec na razstavi predstavlja multimedijski projekt MIKKEL: Made in Trbovlje. MIKKEL je umetničina androidna entiteta, njen posthumani drugi jaz, ki iz prihodnosti vzpostavlja dialog z avtorico prek časovnega mostu s pismi, ki se izrišejo pred obiskovalcem. Matic Kos v maniri šamanskega obrednega arte

ZMAGO JERAJ: Z VISOKIM KORAKOM PRESTOPIM OKENSKO POLICO / I TAKE A LONG STEP ACROSS A WINDOWSILL

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 18. maj ― Zmago Jeraj je bil široko razgledana osebnost, pri čemer je eden od intrigantnih vidikov njegovega miselnega sveta zanimanje za literaturo. V ta okvir spada njegovo navdušenje nad delom poljskega pisatelja in likovnika judovskih korenin Bruna Schulza (1892–1942), katerega pisanje je Jeraj po naključju odkril leta 1973. Schulz je Jeraja v sedemdesetih letih in tudi kasneje na različne načine fasciniral in navdihoval. Razstava v Mednarodnem grafičnem likovnem centru skuša z nekaterimi svojimi elementi simbolično povezati oba avtorja. Naslovljena je z delčkom besedila iz Julijske noči, ene od Schulzevih zgodb, ki dobro povzema občutje in motiviko, ki sta značilna za razstavljena dela. Na slikah, fotografijah in grafikah iz zgodnje zrele faze Jerajevega opusa, izpostavljenih na razstavi, se kot motiv pogosto pojavljajo zamejitve, pregrade in ograde. To so linije, ki delijo gledalčevo vidno polje na dva dela in s tem temeljno definirajo vizualni učinek podobe. Ograje na Jerajevih delih pogosto prekinjajo prehodi in odprtine. Vajeni tega, da prehode dojemamo kot element, ki odpira pot nekam drugam, stran od tu, kjer smo, kot gledalci skušamo razumeti, kam nas umetnik usmerja. Rezultat tega razmisleka je konfuzen – odprtine nas namreč peljejo v črnino, praznino, ki ne ponuja nobenih odgovorov in le še prispeva k tesnobnemu občutku, ki ga oddajajo podobe. Za Jerajevo fotografijo iz konca šestdesetih in sedemdesetih let je, poleg že opisanega elementa ograje, značilno prehajanje med interierjem in eksterierjem, pri čemer umetnik raziskuje različne svetlobne kombinacije oziroma učinke: naš pogled usmerja bodisi iz črnine notranjščin v svetlobo zunaj, poudarja kontrast med svetlo notranjščino in temnino noči ali pa nas usmerja iz dnevne svetlobe zunanjosti v temno notranjost prostorov. V istem obdobju se pojavljajo podobe, pri katerih je zanimivo to, da ni povsem jasno, ali gledamo v notranji, umetno ustvarjen prostor ali v zunanji, »naravni« habitat. Tako se elementi, ki jih
TOMAŽ KOLARIČ: DIALOŠKOST IN EMPATIČNOST / DIALOGUE AND EMPATHY

TOMAŽ KOLARIČ: DIALOŠKOST IN EMPATIČNOST / DIALOGUE AND EMPATHY

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 12. maj ― Ključne besede pri Kolaričevem umetniškem pristopu so: gibljivost, gestualnost (t.i. dripping, taljenje materije), teleskopiranje (iz svitka v objekt), ritem in melodika. To velja tako za figuraliko plastik, kot tudi za njegov pristop pri fotografiji in risbi (D. Mahnič: “risba je razkošna v elementarni gestualnosti”). Besednjak umetniških del je Kolaričev, interpretacija pa je stvar vseh sodelujočih. Na ta način se vzpostavlja dialog večih generacij. Na nek način oče in sinovi. Kolarič aktivno spremlja dejavnosti Cirkulacije 2 od leta 2008 dalje. V primeru pregledne razstave se zgolj zgodovinskemu pogledu izmaknemo na način medgeneracijskega sodelovanja treh avtorjev. Besednjak umetniških del je Kolaričev, interpretacija pa je stvar vseh. Pri Kolariču so pomembne njegove povezovalne spretnosti, ki jih je pri svojem interdisciplinarnem delovanju v polju umetnosti tudi vseskozi povnanjal – bodisi pri njegovih umetniških artefaktih, kot tudi v povezovanju umetnikov v socialne skupke – začasne skupine. Tokratni sodelovalni skupek bo osredotočen na kreiranje pregledne razstave statične in dinamične figuralike, ter fotografije in risbe, dodani pa bodo sodobni ojačevalci pogledov. Pomembna kiparjeva želja, da se razstava vsebinsko vpne v komentiranje aktualnega svetovno-političnega trenutka, zato tudi naslov razstave Dialoškost in empatičnost – kot dva principa, ki v današnjem svetu močno manjkata. Kot svoj vzor Kolarič omeni francoskega umetnika Ivesa Kleina. ki združuje pojme minimalizma, umetniškega performensa, nove realnosti in pop-arta. Morda prav tako živa umetnost. Kipar Kolarič že davno uporabi besedo multimedija, ki pomeni rudimentarno hkratnost večih umetniških medijev. Pri teh pristopih v živo (“happeningih”) za oris doživljanega občutka uporabi besedo hkratnost, kar pomeni sobivanje različnih gledalčevih pogledov. Osnova je dialog, kar najprej pomeni razumevanja drug drugega – in nato usklajeni dogovor. Soavtorska skupina: Dominik Mahnič, Boštjan Čadež, Stefa
DOROTEA DOLINŠEK: ZUNAJZEMELJSKE ENOTE II & III

DOROTEA DOLINŠEK: ZUNAJZEMELJSKE ENOTE II & III

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 26. april ― V ne-prostoru vesolja se prostor kot lokacija določa z orbitami vesoljskih objektov, med katerimi planet na robu Mlečne ceste s svojim edinstvenim ekosistemom utripa v krčih pod pezo najbolj invazivne med živalskimi vrstami. Krhkost planeta, načeta z neuravnoteženim izkoriščanjem vsega za dobro kapitala kot najnižjega skupnega imenovalca človeške živali, se kaže kot morebitni konec vrste. Radikaliziranje pogojev za bivanje, ki potrebuje atmosfero, rastline in druga ne-človeška živa bitja, se v projektih Dorotee Dolinšek kaže kot tisto stanje obstajanja planetarne živosti, ki ga že danes srečujemo v ekstremnih pogojih vesoljskih prostorov. Z ustvarjanjem mikroperformativnih situacij, v katerih se možnost preživetja dosega le z izjemnimi napori, v katerih je človek raztelešen na množice fizioloških funkcij, avtorica ustvarja čutne priložnosti za globoko samorefleksijo. Projekt Ex.A.R.U. (Exo Auxiliary Respiratory Unit) je sestavljen kot biotehnološki podaljšek človeškega organizma, obsojenega na dihanje. Refleksno premikanje gladkih mišic se skozi pomožno zračno kapsulo ozavesti do točke, kjer vsak vdih in izdih riše tanke meje živosti. Odvisnost od številnih nečloveških organizmov, ki omogočajo telesne funkcije, se v umetni atmosferi orbitalnih habitatov pokaže kot disbioza – osip človeškega mikrobioma, potrebnega za preživetje –, ki v projektu Biosymbiotic Exoskeleton ponudi imaginarni pakt med somatskim in biotskim. V projektu Ex.A.R.U. (Exo Auxiliary Respiratory Unit) je vzpostavljen monokulturni rastlinjak (s širokolistnatima rastlinama aglaonema in alokazija), okrog katerega se odvija izkustvena situacija nadzorovanega dihanja, potrebnega za vzdrževanje človeških funkcij v ekstremnih okoljih, kjer zraka ni, ga primanjkuje ali pa je neprimeren za vdihavanje. V vesolju, ki je v središču avtoričinega umetniškega interesa, se ta spekulativna situacija kaže kot imaginarna krajina, s pomočjo katere je mogoče misliti preživetje človeka, ki je fiziološko določen z atmos
TINA DOBRAJC: JE TO VSE, KAR JE? / IS THAT ALL THERE IS?

TINA DOBRAJC: JE TO VSE, KAR JE? / IS THAT ALL THERE IS?

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 21. april ― Tina Dobrajc je uveljavljena vizualna umetnica, ki je najbolj prepoznavna po svojem slikarstvu, ustvarja pa tudi na področju ilustracije in scenografije. Za njena dela je značilno prepletanje tradicije s sodobnostjo, saj v njih združuje elemente slovenske folklore in mitologije z motivi iz vsakdanjega življenja in pop kulture, skozi ta preplet pa odpira različna družbeno kritična vprašanja, s posebnim poudarkom na problematiki medčloveških odnosov in človekovega odnosa do narave. Na tokratni razstavi umetnica predstavlja nova slikarska dela, v katerih nadgrajuje svojo prepoznavno ikonografijo z novostmi. Osrednje prizorišče njenih slik je navadno divja (gozdnata) pokrajina, ki jo spričo nenaravnih barvnih poudarkov in svetlobe prežema skrivnostnost, sanjskost, celo mističnost. V novejših slikah se v krajino zajedajo podaljški civilizacije, kot so posamezni elementi infrastrukture, osamljene stavbe, zapuščeni trampolini in igrala, zato deluje kot nekakšen rob civilizacije. Glavne figure na slikah so vselej deklice ali mladenke, odete v oblačila iz različnih časov in noš, ponekod s pustnimi dodatki, drugod razgaljene, spremljajo jih avtohtone gozdne ali domače živali kot njihove družabnice, sopotnice in vse bolj tudi zaveznice. V starejših delih so figure upodobljene frontalno, s pogledom, strmo uprtim v gledalca, in postavljene v prvi plan slike, pred krajino kot prostorom, ki ga s svojim telesom zaslanjajo. V novejših delih pa se vse bolj umikajo v ozadje, postajajo del krajine in se včasih celo zlijejo z njo do točke, ko jih skoraj ne opazimo več. Hkrati se stopnjuje njihova obrambna drža, postajajo vse bolj grozeče in napadalne, ali pa se, prav nasprotno, brezbrižno obračajo stran od nas in vračajo »nazaj k naravi«. Tam se je vzdušje medtem spremenilo – običajni skrivnostnosti in temačnosti se spričo atmosferičnih barv z obeh koncev spektra, ki priklicujejo občutek neznosne vročine oziroma neživljenjskega hladu, pridružuje slutnja apokalipse. Iz opisanih razmerij
GAŠPER CAPUDER: ENCODING_DECODING

GAŠPER CAPUDER: ENCODING_DECODING

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 16. april ― Podobe prevrata Začnimo z vprašanjem: Ali lahko današnje slikarstvo postane sredstvo za subverzijo? V svojem bistvu zagotovo nosi zavezanost k preizpraševanju domene vidnega in vzpostavljenih družbeno-kulturnih norm, ki določajo medijski diskurz. Slikarji, med njimi tudi Gašper Capuder, spretno izkoriščajo širok spekter tehnik, materialov in konceptualnih pristopov, da bi dekonstruirali sodobne mehanizme upodabljanja in podajanja informacij. Njegova dela razkrivajo izgrajenost posameznikove identitete, družbenih vzorcev in kulturnega konteksta, obenem pa spodbujajo gledalce, da se soočijo s svojim partikularnim dojemanjem resničnosti. Na razstavi encoding_decoding v Galeriji Equrna so Capudrova dela predstavljena v obliki slikarskih postavitev, ki na prvi pogled delujejo prijetno, domačno ali celo konformistično, vendar pa je osrednji poudarek razstave posvečen razkrivanju načinov, kako se družbene neenakosti odražajo v naših vsakodnevnih izkušnjah. Namen razstavljenih umetnin je ustvariti prostor za razmislek o skupnostnih konsenzih, pa tudi disenzih, ki definirajo obstoj človeka, ter hkrati osvetliti, kako se ti uveljavljajo znotraj družbenih struktur. Avtorjevo delo tako ni zgolj odsev našega časa, temveč deluje kot katalizator družbenih sprememb, ki nas spodbuja k prevzemanju odgovornosti za lastna dejanja. Za celovito razumevanje slikarstva Gašperja Capudra je na mestu, da se navežemo na njegova prejšnja dela, ki so bolj intimistično zastavljena, saj mimetično upodabljajo delovne in bivanjske prostore, ki so bili sestavni del njegovega življenja. To poudarjanje okolja, ki ga obkroža, posredno odraža njegovo zanimanje za to, kako se posameznik oblikuje znotraj družbe in prostora, katerih del je. Avtorja zaznamuje tudi to, da se na samostojnih razstavah praviloma ne predstavlja le s slikami, temveč te dopolnjuje s kontekstom, ki ga dodatno vzpostavlja prek objektov, situacijskih postavitev ali video del. Z aktualno razstavo, ki predstavlja umetniška dela, nastala
še novic