BETI BRICELJ & SANDI RENKO: GEODIALOGI

BETI BRICELJ & SANDI RENKO: GEODIALOGI

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 3. februar ― Leteti, lebdeti ali padati? Beseda geodialogi je sestavljenka. Dialog lahko razložimo kot komunikacijo, razgovor, medsebojno izmenjevanje misli in idej med dvema. Predpono geo- pa si v tem primeru lahko razlagamo na dva načina. Prvi je v zvezi z Zemljo, tlemi, tako da lahko misli navežemo na prizemljitev, razumski pristop, premišljenost, načrtovanje, kar so značilnosti ustvarjalnega procesa v geometrični abstrakciji. Umetnik povsem nadzoruje nastajanje dela in tudi svoja čustva, ki so v tem ustvarjanju izključena. Druga razlaga pa je s stališča matematike, katere področje je geometrija, ki se ukvarja z geometrijskimi pojmi, kot so točka, črta, ploskev ali lik in telo ter njihovi odnosi in spreminjanje v prostoru. To pa so tudi motivi in elementi geometrične abstrakcije. Beti Bricelj in Sandi Renko sta slovenska likovna umetnika, aktivna doma in v tujini. Sodita med pomembne ustvarjalce geometrične abstrakcije v mednarodnem merilu. Na razstavi Geodialogi vzpostavljata medsebojni dialog, ki sta ga začela že pred razstavo, med samim procesom snovanja in izbora del za razstavo, na razstavi pa se spogledujeta s prostorom, prek del izmenjujeta mnenja, poglede in idejne rešitve. A tudi umetniška dela vzpostavljajo dialog s prostorom in gledalcem v njem. Da umetnika lahko razumemo, moramo poznati njun način dela, deloma tudi stopnje, ki so pripeljale do sedanjega načina dela. Imata podoben premišljen in načrtovan pristop k ustvarjanju, saj oba preizkušata svoje ideje v številnih variacijah na skicah, ki jih ustvarjata s pomočjo mrežne strukture. Gibanje, učinki in izhodišča Pri obeh umetnikih se pojavljata dve glavni smeri ustvarjanja. Ena je Eksperimentiranje s ploskvami štirikotnih oblik, ki jih nalagata kot plasti in tako oblikujeta navidezen prostor, kar je bližje Beti Bricelj, drugi so kockasti motivi, ki so pogostejši pri Sandiju Renku. Razlikujeta se v izvedbi svojih idej in učinkih, ki jih vzbudita pri gledalcu. Želja in namen obeh pa je, da je gledalec pri ogledu č
DUBA SAMBOLEC: UNIČENJE / SINGULARNOST - DOOMSDAY / SINGULARITY

DUBA SAMBOLEC: UNIČENJE / SINGULARNOST - DOOMSDAY / SINGULARITY

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 28. januar ― Razstava z naslovom Uničenje/Singularnost v nekdanji samostanski cerkvi GBJ predstavlja celostno delo umetnice Dube Samobolec, ki se tako odziva na eno izmed (še vedno) grozečih nevarnosti sodobnega časa – globalni jedrski spopad. Umetnica s prostorsko postavitvijo, prilagojeno specifičnemu ambientu razstavišča, naslavlja nevarnosti nakopičenih vojaških arzenalov, ki vključujejo zajetno količino jedrskega orožja. Pri tem se navezuje na vplivno delo Daniela Ellsberga z naslovom The Doomsday Machine: The Confessions of a Nuclear War Planner (2017), ki iz prve roke pripoveduje o nevarnostih totalne jedrske vojne v 50. in 60. letih 20. stoletja. Čeprav se je ljudski strah pred uničujočim jedrskim spopadom v preteklih desetletjih dodobra polegel, je v zadnjih nekaj letih v luči različnih konfliktov ponovno postal del javnega diskurza in s tem stvarna grožnja. Ta strah je v 21. stoletju pridobil še dodatne kontekste, ki so v veliki meri povezani z vse večjo kompleksnostjo globalnega tehnološkega, industrijskega in militarističnega kompleksa. Danes se zdi, da človeštvo obvladuje neka vseprisotna sila, ki poseduje potencial vsesplošnega (samo)uničenja planeta, bodisi zaradi uporabe sodobnih orožij za množično uničevanje, bodisi zaradi možnosti samouničenja zavoljo tektonskih klimatskih sprememb, ki jih postopoma, a vztrajno povzroča nebrzdana človeška aktivnost na planetu. S svojo instalacijo Uničenje/Singularnost (2017-2020) Sambolec neposredno in angažirano naslavlja uničujoče instinkte peščice ljudi na vplivnih položajih v politiki in vojski, pri tem pa svoj narativ gradi z objekti in njihovimi medsebojnimi prostorskimi odnosi, kamor aktivno vključuje publiko, ki tako postane enakovreden in aktiven člen celostne postavitve. The exhibition entitled Doomsday/Singularity in the former monastery church of GBJ showcases work of art by Duba Samobolec, who thus responds to one of the (still) looming threats of the modern era – a nuclear conflict of global proportions. With the
MIHA GODEC: H2OFFGRID: PLUVIO COLLECTOR

MIHA GODEC: H2OFFGRID: PLUVIO COLLECTOR

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 23. januar ― Naprava ni le ekološko in tehnološko izpopolnjena rešitev za prečiščevanje deževnice ali drugih naravnih vodnih virov, temveč tudi simbolni sistem in estetski objekt. Poleg prečiščevanja deževnice ter vode iz potokov, rek in jezer, H2Offgrid: Pluvio Collector obiskovalce vabi k pogansko - futurističnem obredu, ki vzbuja upanje na širok in trajnosten dostop do pitne vode. Voda v mnogih kulturah že od nekdaj nosi očiščevalno moč - tako na fizični kot duhovni ravni. Naprava je del serije Mihe Godca, ki raziskouje čistilne in prečiščevalne procese vode ter naključja v organskem in fizikalnem svetu. Tok prečiščevanja vode v njegovih delih služi kot podatkovna osnova za generiranje zvoka. Ta raziskuje subtilne signale iz narave in njihovo povezanost s fizikalnimi zakonitostmi sveta. zvok, ki nastaja ob prečiščevanju vode, naj prispeva k "čiščenju" senzoriuma obiskovalca in odpira prostor za refleksijo o paradoksih sodobne oskrbe s pitno vodo. Ti paradoksi izvirajo tako iz tehnoloških kot ekoloških zakonitostih tega, kar je bilo nekoč povsem naravni proces, danes pa postaja tehnološko posredovan. Morda je prav umetniški raziskovalni pristop tisti, ki omogoča usklajevanje teh procesov, saj združuje umetnost, znanost in tehnologijo v enakovreden dialog. V pričujočem sistemu je uporabljeno dvofazno filtriranje: keramični filter zagotavlja mehansko filtracijo, ultaviolična luč pa biološko filtracijo. Instalacija uporablja programsko kolje Pure data (PD) za ustvarjanje generativne zvočne krajine. Ta temelji na naključnem padanju kapljic na senzorje, ki delujejo kot organski algoritemski sprožilci zvočnih zaporedij. Peter Purg kurator
AVA TRIBUŠON OVSENIK: GOOD MORNING, AND IN CASE I DON T SEE YA, GOOD AFTERNOON, GOOD EVENING, AND...

AVA TRIBUŠON OVSENIK: GOOD MORNING, AND IN CASE I DON T SEE YA, GOOD AFTERNOON, GOOD EVENING, AND...

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 21. januar ― S serijo slik in objektov, nastalih v preteklem letu, se na svoji prvi samostojni institucionalni razstavi predstavlja v Londonu delujoča umetnica Ava Tribušon Ovsenik. Razstavo prirejamo v sodelovanju z galerijo VIN VIN na Dunaju in v Neaplju. V novi seriji slik Ava Tribušon Ovsenik interpretira fenomen množic – skupin ljudi – in polje asociacij, ki jih te porajajo: paradoks individualizma znotraj mase, srh enoumja ali povezanost v trenutku, dogodek, kot vezivo skupnosti ali potrošniški proizvod. Vir navdiha so impresije s poti, podobe iz umetničinega osebnega arhiva, komponirane v gomazeče gmote, ki počasi posegajo in zavzemajo slikarski prostor. V umetničinem opusu izhaja zanimanje za množice iz slike, ki je nastala na podlagi povabila britanskega parlamenta študentom Royal College of Art ob smrti kraljice Elizabete II. Tribušon Ovsenik, takrat študentka na RCA, je imela v dnevih pred pogrebom priložnost spremljati zadnji poklon javnosti britanski kraljici v okolici westminstrske opatije. Nastala je slika, ki ne sledi tradiciji slikarstva državniških pogrebov oziroma »lying-in-state«, denimo upodobitve Churchillovega pogreba (1965) slikarja Alfreda Egertona Cooperja iz zbirke britanskega parlamenta, marveč se je umetnica odzvala na kolektivno, skoraj evforično vzdušje okoli dogodka. Slikarska dela na razstavi v UGM Kabinetu so v formalnem in vsebinskem smislu nadaljevanje umetničinega raziskovanja človeških gmot. »V gravitiranju proti nečemu tako očitnemu kot je množica ljudi, vendar z navidezno višjim ciljem umetniškega raziskovanja, občutim neko temeljno zadovoljstvo. Kakor si sama razlagam, mi sledenje množicam omogoča, da bolje razumem potrebo ljudi po občutku prisotnosti, smotra, pomembnosti – ob tem pa to potrebo izpolnjujem predvsem sebi. Hkrati me veseli, da imam delavni material, ki se najde praktično na vsakem koraku – ena udeležba na obljudenem dogodku lahko zadošča za leto dni načrtovanega dela. Ko je gostota množice največja, čutim med opazovanjem na
SKUPINSKA RAZSTAVA: INTERIERJI

SKUPINSKA RAZSTAVA: INTERIERJI

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 14. januar ― Razstavljajo: Boris Beja, Gašper Capuder, Nina Čelhar, Stefano Garbuglia, Janja Kosi, Metka Krašovec, Uroš Potočnik, Anže Sever, Manja Vadla. Včasih so notranjščine v umetnosti razkazovale bogastvo in modno naprednost lastnikov, to so bili prostori lepote in optimizma, ki so bili namenjeni javnemu pogledu. Šele modernizem pokaže drugo plat kovanca: zdaj naletimo na zasebnost, ki jo povzročajo človekove osebne krize, bolezni, družinske težave ali celo politična ilegala. Na drugi strani tega predstavnega modela je meščanski barvni intimizem, poln tihega in mirnega branja, premišljevanja in sanjarjenja, kot bi se v čudovitih barvnih akordih čas zaustavil. Potem pa se je v postmodernizmu ta »žanr« razletel na vse strani. V to področje vstopa naša razstava. V kateremkoli prostoru ali njegovem fragmentu, ob kateremkoli predmetu ali pojavu v njem, ob kateremkoli času ali samo trenutku – vsakič vas bo zadelo občutje nečesa neugodnega, dtujenega, odvečnega, odvrženega , ne nujno neznanega, ne nujno grozečega, ne nujno vsiljivega (itd.), pa vendar bo tudi znano postavljeno v okolje, ki je izgubilo lastnosti in vrednosti, ki jih v interieru najbolj potrebujemo in cenimo: intimo, občutek varnosti in bližine, toplote in trajanja. Stvari, ki ga sestavljajo, so dejansko čudne, četudi bolj znane in rabljene ne morejo biti. Lahko izgledajo srečne ali zapeljive, vendar niso v resnici privlačne ali zabavne. Unheimlich je beseda iz Freudovega slovarja, ta posebna »nedomačnost domačega« pojasni razpoloženje ali pa samo začudenje, da se v okolju, ki ga najbolj podrobno poznamo ali smo ga celo sami naredili, počutimo odvečne ali celo tujce. Kot bi že na vhodu v razstavo pisalo, kar smo včasih videli v muzejih in razstavnih lokalih: dotikanje ali otipavanje stvari je prepovedano. Arne Brejc kurator
SWAMP_MATTER: KAMNI SO LE NA VIDEZ NEŽIVI / THE STONES ONLY APPEAR TO BE NON-LIVING

SWAMP_MATTER: KAMNI SO LE NA VIDEZ NEŽIVI / THE STONES ONLY APPEAR TO BE NON-LIVING

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 8. januar ― Neizmerno mnogo kapljic vrezuje podzemne votline v gmoto apnenca – obredi, grobišča, zavetišča na vratih v podtalje – spust raziskovalca v mračno ustje jame – vlažne gladke površine se vijejo neznano v globino – blisk magnezijevega traku – sedimenti, siga, zavese, stebri, ponvice – klini, karbidovke, elektrika, beton – ultrazvočni klici netopirjev – poplave, naplavine, dihalniki – Reka izgine v podzemlje v glušečem šumu. Duo Swamp_Matter v projektu Kamni so le navidez neživi kraški sistem vodnih jam obravnava kot časovno in materialno mnogotero odložišče podnebne zgodovine. Potopitvena instalacija je nastala na podlagi situirane in utelešene raziskave Škocijanskih jam in gradi spekulativno in večplastno prizorišče preobrazb ter razsežnosti onkraj človeškega, ki dejavno proizvaja nove načine odprtosti v svet. Navidez večna, atmosfersko stabilna in okamenela jama je v okvirih globokega geološkega časa okolje nestalnosti. Kot prvinska heterotopija, ki v sebi združuje nasprotja živega in neživega, znanega in neznanega, stalnosti in prehodov, davne preteklosti in oddaljene prihodnosti, v zgodovini apropriacije naravnih okolij predstavlja motnjo, glitch – nerazpoznavno, neenovito in nestanovitno področje, ki se upira jasnim mejam in ločnicam, tudi od površja. Območje nenehnega pronicanja v globine, ki odpira vedno nova nedostopna območja, in obenem stalnega nalaganja usedlin sige in materiala iz nadzemlja, oblikuje reka Reka, ki v instalaciji postane nosilka heterokronične pripovedi podtalja. Prehajanje med različnimi razsežnostmi reke – od kaplljic do ponora – posreduje zvok, ki telesa razkraja in jih usmerja v podzemlje. Kot vpleteni raziskovalki, k poskusu izgradnje vmesnika za interakcijo s podzemnim svetom, ki je onkraj opazovanja ali branja, pristopita z mnogoterimi – nezadostnimi, delnimi, spodletelimi in kontradiktornimi – sredstvi posredovanja. Tako artikulirata novo območje, ki glitch v popolnosti sprejema in vzpostavlja kanal za izraz mnoštva možnih razsežnosti
MFRU30: PRAZNE POLICE / OFF THE SHELF

MFRU30: PRAZNE POLICE / OFF THE SHELF

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 3. januar ― Trideseta edicija MFRU, Mednarodnega festivala računalniške umetnosti, z naslovom Prazne police. Postpotrošniške vizije po koncu poslovanja, raziskuje položaj digitalne in medijske umetnosti v smeri trajnostnih in socialnih oblik življenjskih ekonomij in trgovanja z blagom. Ob opazovanju globalne polikrize in vse pogostejših razpravah o opuščanju kapitalistične logike se poraja vprašanje, kako bi bila ta prihodnost videti in kako bi jo lahko dosegli. Namesto iskanja vnaprej pripravljenih rešitev festival poziva k nekonvencionalnemu razmišljanju, eksperimentalnemu okolju in procesom, ki se osredotočajo na skupnost, pri čemer si predstavljamo, kako bi bil lahko postpotrošniški svet strukturiran in kako bi deloval. Program festivala združuje gospodarstvo, ekologijo in intermedijski diskurz in se osredotoča na temeljna področja, kot so nepremičnine in urbana regeneracija, prehrana in osnovne potrebe, moda in lepota, tehnologije in zabava, pa tudi nostalgija in rituali ter splošna kritika življenjskega sloga, povezanega z bogastvom posameznika. Sodelujoči umetniki v svojih delih razmišljajo o teh razsežnostih in zavzemajo kritično stališče do skupnih vrednostnih sistemov, hkrati pa uporabljajo njihova protislovja za razvoj vizij in orodij za družbeno življenje, ki se ne osredotoča zgolj na potrošnjo. Aktualna festivalska edicija Prazne police išče izvedljive alternative za projekte z majhnim vplivom na okolje, ki so regenerativni, usmerjeni v skupnost in ki v kontekstu izrednih podnebnih razmer prispevajo k snovanju radikalne reorganizacije družbe. – Lara Mejač & Davide Bevilacqua Sodelujoči Xcessive Aesthetics, Simon Browne, freštreš, Dasha Ilina, Rok Kranjc, MFRU30 team, Kaja Pogačar, Pablo Somonte Ruano, Alice Strete, Elena Tammaro, Undoing.Studio, Piet Verkleij, Borut Wenzel, Inari Wishiki Thirtieth edition of MFRU, the International Festival of Computer Arts, titled Off the Shelf. Post-Consumerist Imageries When the Business Left the Building, explores the positioni
LARA REICHMANN : DISPOSABLE BODIES

LARA REICHMANN : DISPOSABLE BODIES

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 16. december 2024 ― Vizualna umetnica Lara Reichmann v prostorski instalaciji Disposable Bodies prepleta resnična zgodovinska dejstva in fikcijo v pripoved o nevidnem delu pogosto spregledanih, obrobnih akterjev, ki delujejo v ozadju tehnološkega napredka. Izhodišče projekta je pojav Women Astronomical Computers, skupine večinoma anonimnih žensk, ki so konec 19. stoletja na Harvardskem observatoriju preko fotografskih steklenih plošč plast za plastjo prečesavale nočno nebo ter mapirale in sistematizirano razvrščale zvezde. Kljub temu, da je bilo delo izjemno naporno, monotono in slabo plačano, je predstavljalo možnost prvih uradnih zaposlitev žensk na področju astronomije ter omogočalo zatočišče za razvijanje njihovih interesov veliko preden so bile enakopravno vključene v znanstveno raziskovanje. Analogni začetki komputacijskih procesov in analize podatkov, ki so jih nekoč opravljali t.i. human computers (človeški računalniki) izpostavljajo zapletene odnose med tehnologijo in telesnostjo. Delo Disposable Bodies s prepletanjem sociološko-zgodovinske pozicije raziskovalk, ter fiktivne osebne zgodbe ene izmed njih raziskuje, kako so se skozi zgodovino procesirali podatki ter kako jih interpretiramo danes. Prehajanje med vlogami opazovalca in aktivnega protagonista odpira vprašanje, kdo ima moč obvladovanja narative in usmerjanja našega pogleda. Iz perspektive opazovalca v zgornjem nadstropju se obiskovalec po stopnicah spusti v zgodbo anonimnega človeškega računalnika A.H.K, ki preko dnevniških zapisov orisuje delo na observatoriju, kjer neutrudno in vestno pregleduje steklene plošče. Dan za dnem v neskončnost. Instalacija se razpleta preko treh video poglavji, ki nas izmenično usmerjajo skozi dekonstruirane, razstreščene ostanke satelitov ter faktično dokumentarno perspektivo postopoma zapleta v fikcijo. Z vedno težjim ločevanjem med svojim lastnim telesom ter mnoštvom teles delavk se v neštetih matematičnih izračunih, stolpcih in številkah A.H.K. postopoma razblinja ter v obliki računa
FRANC MESARIČ: IZBOR SLIK IN DEL NA PAPIRJU IZ STALNE ZBIRKE GALERIJE MURSKA SOBOTA

FRANC MESARIČ: IZBOR SLIK IN DEL NA PAPIRJU IZ STALNE ZBIRKE GALERIJE MURSKA SOBOTA

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 14. december 2024 ― Franc Mesarič je v slovenski in nekdanji širši jugoslovanski likovni prostor vstopil na začetku sedemdesetih let kot ustanovni član skupine DHLM (Danč, Hauko, Logar, Mesarič), ki je delovala od leta 1970 do 1974 in Prekmurje seznanila s prvinami modernizma, kjer se je umetnik predstavil in postal prepoznaven s popartističnim in hiperrealističnim oziroma fotorealističnim slogom. S slednjim je postal eden izmed prvih hiperrealistov na področju nekdanje Jugoslavije. Leta 1980 je začel slikati svoj tašistični cikel Brez in Bršljanov. Temu so sledila različna raziskovanja v polju asemblaža in nato geometrijske abstrakcije, ki so svojo umiritev našla v nizanju nezlomljene črte panonskega horizonta. Na začetku 21. stoletja je Mesarič začel slikati cikla Kopalci in Trampolinisti. Proti koncu svojega življenja se je ponovno vrnil k nekoliko spremenjeni inačici hiperrealizma. Razstava Izbor slik in gvašev Franca Mesariča iz stalne zbirke Galerije Murska Sobota prikazuje presek dela tega pomembnega slovenskega likovnega umetnika. Osnovo razstave predstavljajo njegove hiperrealistične slike in sočasni gvaši, od katerih nekateri predstavljajo tudi neposredne osnutke za razstavljene slike.
PIXXELPOINT 2024: SPEKULACIJA IN RAZKROJ / SPECULATION AND DECAY

PIXXELPOINT 2024: SPEKULACIJA IN RAZKROJ / SPECULATION AND DECAY

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 12. december 2024 ― Razstava raziskuje potencial fikcije za ponovno vzpostavitev odnosa s svetom, ki je nepopravljivo razdejan. Na ozadju številnih kriz, s katerimi se soočata človeštvo in planet, se razkrajajo naše pripovedi o nenehni rasti, medtem pa se vse bolj dozdeva, da je bil napredek od nekdaj vezan na propad. Sedanji trenutek zaznamuje občutje izgube, preteklost, sedanjost in prihodnost pa je težje razvozlati kot kdajkoli prej. Medtem ko se predstave o nekoč odprti prihodnosti spreminjajo v čedalje bolj brezizhodne obete, sta poglavitni preostali sili v svetu vztrajen razkroj in nebrzdana spekulacija, ki oblikujeta podnebje in trge, rudnike in telesa ter bite in atome. Spekulacija in razkroj, apropriirana kot ustvarjalna procesa, postaneta odprtina za raziskovanje alternativnih tokov preteklosti, sedanjosti in prihodnosti, ki sprejemajo prelome, motnje in neznana znamenja sedanjega trenutka, da bi oblikovali množico vzporednih svetov. Svetov, ki se razprostirajo po arhivih in v virtualnem prostoru, se vpletajo v infrastrukturna zaodrja, se porajajo v latentnih vektorjih generativnih procesov ali razpadajo na spletu, se prepuščajo silam opustelih naravnih in urbanih območij, kot duhovi naseljujejo medije preteklosti ter pronicajo skozi nekonvencionalne kanale … Fizični in virtualni prostori, porozni in plastični v procesih oblikovanja sveta, postanejo peskovniki za reprogramiranje pripovedi, navezovanje stika s pojavi in časovnimi okviri onkraj človeške zaznave ter raziskovanje liminalnih oblik subjektivnosti. The exhibition explores the potential of fiction to reconstitute a relationship with a world ravaged beyond repair. Against the backdrop of numerous crises facing humanity and the planet, our narratives of continuous growth are dissolving, and it is becoming increasingly clear that progress has always been bound with collapse. The present moment is marked by a sense of loss, while the past, the present and the future are harder to unravel than ever. As imaginaries of what
MARKO JAKŠE: BLIZU...PREBLIZU...

MARKO JAKŠE: BLIZU...PREBLIZU...

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 8. december 2024 ― Potovanje. Vseskozi potovanje v deželo želja. V tem majhnem prostoru, ki ga daje tvoja zavest je to tisti osladni cilj, ki si mu slepo zavezan in h kateremu kot ozaveščen sodoben človeški individuum, državljan, meščan stopaš na svoji poti. V podobah sanjaš tvoj obsceni scenarij želja, tvoj svet, ki izpolnjuje tvoj obstoj, tvoj namen, tvoj telos (namen). Vse je tam nekje, daleč v ozadju, v šumih, v sencah palimpsestnega zapisa, a hkrati tako, tako blizu… preblizu. Kdo ali kaj ti daje to? To je podoba, vidnost. Vid je v tvoji moči videnega podoba. Ta podoba ustvarja svet, ki je tvoj svet. Podobe so kamorkoli se ozreš. So govoreče, pripovedne, so v spominih, so v sanjah, so iluzije … Jih vidiš, čutiš, v njih živiš. Podobe te vodijo v prihodnost. Vseskozi jih dejavno iščeš, da v tvojem poslanstvu izpolnitve dolžnosti doseganja užitka, ki narekuje namen tvoje eksistence, opravijo to funkcijo. Nezavedno, ti podobe že v osnovi dajejo realnost, te »postavijo na tla«, ti omogočijo, da razumeš, da se zavedaš, te prepričajo da si, da obstajaš. Tvoj svet so ustaljene podobe vsakdana, vidiš jih od trenutka, ko se zjutraj zbudiš dokler zvečer zaspiš. Tvoj svet pa so tudi podobe zgodb drugih, podobe iz pripovedi ali izpovedi bližnjih, pa tudi podobe dogajanj, ki ti jih posredujejo knjige, časopisi, ekrani, filmska platna, včasih tudi umetniški artefakti.Nehote in nevede živimo v svetu podob, saj smo v svetu brez podob izgubljeni. Brez podob smo slepi, ne slepi ker ne vidimo svetlobe, ampak slepi, ker ne vemo. Ko ne vidimo, ne vemo. Ljudje smo radovedni in naša radovednost nas, ob omenjeni potrebi izpolnitve eksistence, vodi v iskanje neustaljenega , iskanje nečesa izven. Iskanje podob neznanega. Nekateri odkrijemo podobe slikarjev. Podobe slikarjev so lahko podobe lepote, očarljive, očiščujoče v smislu resnice, intencionalne, lahko so zavajajoče, lahko navdihujoče. Skratka, podobe slikarjev so delček znotraj podob našega sveta.Slikarstvo Marka Jakšeta zastopa v slovenskem prostoru
GORAN BERTOK: PRIŠLA BO SMRT IN IMELA BO TVOJE OČI / DEATH WILL COME AND IT WILL HAVE YOUR EYES

GORAN BERTOK: PRIŠLA BO SMRT IN IMELA BO TVOJE OČI / DEATH WILL COME AND IT WILL HAVE YOUR EYES

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 5. december 2024 ― Goran Bertok, eden najbolj prepoznavnih slovenskih fotografov, se od začetkov svoje umetniške poti osredotoča na človeško telo v najbolj skrajnih stanjih in situacijah, na minljivost telesa ter nasilje nad telesom. Njegova intenzivna dela z radikalno tematiko odpirajo pogled na sicer nevidno, skrito ter potisnjeno na rob posameznikove in družbene zavesti, ali se osredotočajo na nepojmljive dogodke in izkušnje. S svojo neposrednostjo in kontekstom, ki ga odpirajo, zbujajo nelagodje, predvsem pa presunejo, pretresejo ter sprožajo razmišljanje o telesu, življenju, naravi človeka in človeštva. Z letom 2004 (na obdobje od tega leta do danes se usmerja tokratna razstava) se iz tematiziranja ranjenih in poškodovanih teles ter nanašanja na nekonvencionalne spolne prakse, ki sta bila značilna za njegove serije iz zgodnjega ustvarjalnega obdobja, s podobami mrtvih teles usmeri v občutljivo tematiko smrti. Nastaneta seriji Obiskovalci (2004–2010) in Post Mortem (2007–2010). Z izrazitim verizmom, neprizanesljivim upodabljanjem smrti takšne, kot je, ter z vrhunsko estetiko, predstavljata seriji v slovenskem prostoru prelomnico in edinstvenost v reprezentaciji smrti. Z njima je stopil na področje v sodobni družbi prepovedanega, odstranjenega, skritega ter »grdega«, ki se, po Nietzscheju, človeku instinktivno upira, ker mu kaže tisto, kar bo sam postal. Bertok je s tem pomembno prispeval k premikanju meja prostorov, v katere vstopa sodobna umetnost. Omenjenima serijama sledijo dela s tematiko bližine smrti. Nastane projekt Lakota (2017–2019), ki obsega fotografsko serijo in video. Delo pretrese s podobami krhkega, povsem izčrpanega anoreksičnega telesa, na tanki liniji med življenjem in smrtjo, vanje se vpisujejo poudarjena milina, dostojanstvo ter prefinjenost v telesnih držah, ki spominjajo na krščansko ikonografijo in portrete iz zgodovine umetnosti. Sledi serija Preživeli (2012−2013/14), osredotočena na nedoumljivo zlo, ki ga je človek zmožen izvajati nad sočlovekom. V vseh na
MATEJ STUPICA: TOPLICE

MATEJ STUPICA: TOPLICE

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 27. november 2024 ― Razstava Toplice združuje več perspektiv, temelječih na umetniških praksah Mateja Stupice, interdisciplinarnega umetnika in ilustratorja, ki je v format samostojne razstave vključil več soustvarjalcev. Osredotoča se na večplastnost pomenov skozi odnos med podobo in zvokom, pri čemer pomemben vidik predstavlja odsotnost človeka v galerijskem prostoru, ki ga zasedajo zvočni in vizualni elementi. Brati jo gre skozi preplet več enakovrednih medijev: samega galerijskega prostora, obrazstavne zloženke, risb, objektov, videov, zvoka ter besedil. Naslov Toplice nosi večplasten pomen, povezan z udobjem, z rehabilitacijo, z umikom iz vsakdana in s posebnimi pogoji, ki v toplicah vladajo. V kontekstu vse ožjih življenjskih in političnih perspektiv se zdi razstava v galeriji kot zatočišče »nemogoče igre«. Naslov, namenoma izgubljen v prevodu – slovenske Toplice preidejo v angleški izraz Terms – ponuja vsaj dve povsem različni branji. Pogoji, s katerimi se ljudje pogosto strinjamo nevede, predstavljajo kompleksne tvorbe sodobnega sveta, ki vplivajo na vse plasti našega bivanja. Pojmi (drugi pomen besede terms) pa služijo za definicijo, orientacijo v miselnem svetu, a so lahko hkrati dvoumni, kontradiktorni in predmet spora. Prostor Galerije Vžigalica s svojimi historičnimi arhitekturnimi posebnostmi – oboki, pilastri, prehodi – deluje kot zvočna votlina, resonančni prostor za preplet perspektiv in umetniških izrazov, za doživljanje razstave skozi več enakovrednih medijev: risbe, objekte, video, zvok, obrazstavno zloženko in besedila. Pomemben vidik razstave je občutek odsotnosti človeka v prostoru; to praznino zasedajo preparirani inštrumenti in dekonstruirani gradbeni objekti ter glasovi, ki berejo in »prepevajo« fragmente razstavnega besedila. Prostorsko postavitev dialoško spremljajo in komentirajo zidne risbe Mateja Stupice, ki na podoben način, s kombiniranjem nečesa, kar je povsem domače in običajno, z nečim nasprotnim, motečim, ustvarjajo presenetljive pomene in simbole.
UROŠ WEINBERGER: FROULA PARK

UROŠ WEINBERGER: FROULA PARK

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 18. november 2024 ― Weinberger s svojimi deli verjetno upodablja svojo intimno vizijo morebitnih prihodnosti in pri tem mu gre, kot rečeno, nedvomno na roko izbrani medij. Risba in slika sta še vedno tista vsakdanja in dostopna medija, ki omogočata svobodno gradnjo novih, še neznanih svetov, ki so lahko popolnoma fiktivni in nimajo prav nobene reference na dejanske podobe in situacije v stvarnem svetu. V slikah Uroša Weinbergerja je ta neizbežen odsev stvarnosti dokaj evidenten, saj se na njih pojavljajo motivi, ki lahko delujejo zelo znano in domačno, hkrati pa lahko publiko zaradi kulturne determiniranosti usmerijo v prepoznavanje in interpretiranje motivov kot tujih in nevarnih. Njegove slike so namreč posledica stiliziranih digitalnih kolažev, ki jih najprej izdela v virtualnem svetu računalniškega programa, nato pa jih v ateljejskem procesu slikanja prenese v končno obliko na slikarskem platnu, kjer se ves čas odvijajo modifikacije. Iz teh digitalnih podob nastanejo slike, medtem ko kolaži nikdar ne zapustijo virtualnega prostora in so kot takšni, tokrat prvič, predstavljeni na ekranih v sklopu pričujoče razstave. V njegovih slikah je mogoče razbrati zavračanje arhetipske delitve na samoniklo naravo in umetelno kulturo, kakor tudi samozavedanje o dejanskih razmerah, s katerimi se trenutno sooča človek (in ostale vrste živih organizmov) v obdobju antropocena, ko v okolju prevladujejo velike intervencije v geološko sestavo okolja in organsko naravo, ki so posledica človekove vere v znanstveni in tehnološki napredek. Weinbergerjeva slikarska dela so v tem pogledu skoraj objektivistične narave, saj z njimi ne podaja neposrednih ugotovitev in ultimativnih izjav o morebitnih prihodnostih življenja na planetu, ampak preprosto opazuje in na samosvoj način upodablja svojo vizijo in fantazijo zemeljskega življenja, v sedanjosti in bodočnosti. Miha Colner Weinberger probably exploits his paintings to present his intimate vision of possible futures, and, as was mentioned before, the chosen me
GAIA RADIĆ: KORA / CHORA

GAIA RADIĆ: KORA / CHORA

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 7. november 2024 ― Umetnica Gaia Radić s svojo potopitveno videoinstalacijo Kora odpira novo poglavje v prepletu virtualnih svetov, ki delujejo kot zaznavne pripovedi ter hkrati preoblikujejo prostore, katere naseljujejo, v avtopoietične sisteme svetovljenja. V Kori prostor negibno čaka na obiskovalca. Ko se ta pojavi, znotraj prostrane virtualnosti vznikne razcepljeno gledišče. Skozi dve nasprotni odprtini se začne razgrinjati geološki teren, za katerega se zdi, da ni zavezan nobeni specifični lokaciji. Svet, sestavljen iz medsebojno povezanih lagun, izgleda preplavljen z eterično prvobitno tekočino, ki prostor ohranja v stanju nenehnega spreminjanja. Neprekinjeni tok obiskovalčevo oko vodi pot zgubani topologiji, ta pa se obenem tudi počasi vije skozi gledalca. V tem srečanju zaznavni organi gledalca postanejo kanali, skozi katere prostor reflektira samega sebe. Kora oblikuje svojega materialnega gostitelja in obenem ta oblikuje njo, pri čemer instalacija svoj generativni potencial uresniči, ko se fizična in virtualna razsežnost srečata skozi gledalčevo zaznavo. Heterotopični prostor deluje kot sito, kjer se en svet odseva in lomi v drugega, kar poraja samonanašalno resničnost, ki se neprestano oblikuje znova. Kajti takoj ko se samooblikovanje prične, nastopi razpršitev. Ko gledalec odide, se pokrajina umiri, Kora pa se povrne v stanje mirovanja do prihoda novega telesa. Maja Burja kuratorka With her immersive video installation Chora, artist Gaia Radić introduces a new chapter in the body of virtual worlds that perform as perceptual narratives and transform the spaces they inhabit into autopoietic worlding systems. In Chora, the space waits in stillness for a visitor. Upon their arrival, a split point of view emerges within the expansive virtuality. Through two opposing apertures, a geological terrain, seemingly unbound by any specific site, begins to unfold. The world, comprised of interconnected lagoons, appears to overflow with an ethereal primordial liquid, keeping the space in
še novic