PIXXELPOINT2025: RESONANČNE RESNIČNOSTI V ČETRTEM PROSTORU (izjava: pPETER Purg)

PIXXELPOINT2025: RESONANČNE RESNIČNOSTI V ČETRTEM PROSTORU (izjava: pPETER Purg)

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 8. december ― Izhodišča: Svet se danes sooča s številnimi krizami – ekološkimi, družbenimi in gospodarskimi – ki kličejo po novih pristopih in načinih razumevanja. Kljub dostopnosti podatkov in napredni tehnologiji, ki bi lahko omogočili boljše upravljanje s svetom, so družbe in posamezniki bolj razdrobljeni kot kadarkoli prej. Hitro razvijajoče se tehnologije spodkopavajo javni prostor in duševno zdravje, zaradi česar se ljudje počutijo vse bolj osamljene, izolirane in zmedene. Digitalna orodja, ki naj bi nas povezovala, pogosto prispevajo k še večji odtujenosti. Namesto kolektivnih vrednot so prevladale razdrobljene resničnosti. Primanjkuje skupnega razumevanja globalnih izzivov – kot so podnebne spremembe, migracije ali globoki premiki v družbenih in političnih razmerjih. Tradicionalni »tretji prostor«, kot sta ga opredelila Oldenburg in Bennett, ki je nekoč služil kot stičišče umetnosti, znanosti in družbe, danes ne nudi več varnega prostora za razmislek in povezovanje. Zato Pixxelpoint 2025 predlaga oblikovanje Četrtega prostora – nove, a intuitivno prepoznavne dimenzije, kjer se lahko povežemo z okoljem ter zanesemo na čute, odnose in skupno razumevanje. Gre za prostor odpora proti digitalni osamitvi, kjer raziskujemo koncept resonanc – povezav med posameznikom in njegovim okoljem, človeškim in nečloveškim, znanim in tujim. Cilj festivala je spodbuditi čustveno povezanost, občutek pripadnosti, kolektivno zavest in odgovornost. S predstavitvijo raznolikih vizualnih in performativnih praks, ki se upirajo tradicionalnim, evrocentričnim, pogosto moškim in rešitveno usmerjenim modelom,Pixxelpoint 2025 odpira prostor za razmislek o novih poteh skupnega sobivanja in sodelovanja umetnosti, znanosti ter širše družbe. Znanstveni in tehnološki napredek poganja sodobni svet, a za njegovo resnično razumevanje potrebujemo več sodelovanja med različnimi področji – zlasti takšnega, ki vključuje sodobno umetnost kot ključen glas v razpravah o prihodnosti. Problemi: Po drugi svetovni vojni s
DMITRY MOROZOV aka ::VTOL:: : PHASOR (izjava: Jurij Krpan)

DMITRY MOROZOV aka ::VTOL:: : PHASOR (izjava: Jurij Krpan)

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 2. december ― Razlika med zaznavanjem in razumevanjem je v racionalistični hermenevtiki (in v našem trivialnem vsakdanu tudi) sploščena na to, kar lahko pojasnimo skozi meritve, ocene in razlage, ki slonijo na preteklih ugotovitvah in izkušnjah. Toda ljudje zaznavamo bistveno več kot razumevamo*, zato je v projektu phasor kritično motrenje človeškega zaznavnega aparata prestavljeno v intenzivno telesno izkušnjo, ki onemogoča natančno orientacijo v prostoru in času kot ju razumemo v linearnih modelih. S sočasnimi efekti, ki kršijo načela linearnih zaznavno-izkustvenih kodifikacij, phasor moti linearno zaporedje misli in s tem tiranijo kartezijanskega kogitiranja ter omogoča hkratno izkušnjo, ki zahteva razširjeno zavedanje večdimenzionalnosti. The difference between perception and understanding is, in rationalist hermeneutics (and in our trivial everyday life), flattened to what can be explained through measurements, evaluations, and interpretations based on past findings and experiences. However, people perceive significantly more than we understand, which is why in the phasor project, the critical observation of the human perceptual apparatus is transferred into an intense bodily experience that impedes precise orientation in space and time as we understand it in linear models. With simultaneous effects that violate the principles of linear perceptual-experiential codifications, phasor disrupts the linear sequence of thought and thus the tyranny of Cartesian cogitation, enabling a simultaneous experience that demands an expanded awareness of multidimensionality.
JAN AMBROŽ OKORN: IMAGINARIJ PODROBNOSTI / IMAGINARY OF DETAILS

JAN AMBROŽ OKORN: IMAGINARIJ PODROBNOSTI / IMAGINARY OF DETAILS

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 27. november ― Ena od nagrad na vsakoletnem Ex-temporu Piran je namenjena mladim avtorjem. Podeljujejo jo Obalne galerije v obliki samostojne razstave. Njeni dobitniki so pogosto ustvarjalci na začetku umetniške poti ali študentje, ki formalno znanje šele pridobivajo na kateri od domačih ali tujih likovnih akademij. Ne glede na njihov status se nagrada izkaže kot enkratna priložnost za vstopanje v tako imenovani sistem sodobne umetnosti, kjer sodelujejo različni akterji, v tem primeru umetnik, galerija in javnost. Lanskoletni prejemnik Nagrade mladi je bil Lev Ambrož Okorn (Ljubljana, 2003). Študent na ljubljanski likovni akademiji Akademije vidi slikarstvo kot sredstvo, s katerim na svež način lahko predstavlja zanimive teme, »raziskovati skrite plati vsakdanjega življenja, odkrivati mehanizme in zakonitosti bivanja ter jih skozi umetniški proces narediti oprijemljive.« Mednarodna strokovna žirija je v sliki z naslovom Polni sunki zaznala svežino mladega ustvarjalca. Okorn je v izbranem žanrskem motivu – fanta pri prižiganju motorja za čoln – prepričljivo poustvaril izsek iz našega hitrega vsakdanjika, ki ga lahko beremo tudi kot portret novih generacij, ujetih pri zdaj že starodavni dejavnosti. One of the awards at the annual international painting competition, Ex-tempore Piran, is for young artists in a form of solo exhibition at the Piran City Gallery (2nd floor). The prize is awarded by the Coastal Galleries Piran. The winners are often young artists at the beginning of their artistic career or students acquiring formal knowledge at one of the national or foreign art academies. Regardless of their status, the award offers a unique opportunity to enter the so-called contemporary art system, which is composed of various actors, each of which plays a specific role, in this case the artist-creator of the artwork, the gallery, and the jury of art critics, acting as mediators between the artists and the public. Last year's winner of the Youth Award was Lev Ambrož Okorn (Ljubljana,
DUŠAN FIŠER: KAKO SE DOTAKNEŠ SVETLOBE? / HOW DO YOU TOUCH LIGHT? (izjava: Deja Bečaj)

DUŠAN FIŠER: KAKO SE DOTAKNEŠ SVETLOBE? / HOW DO YOU TOUCH LIGHT? (izjava: Deja Bečaj)

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 20. november ― Razstava z naslovom Kako se dotakneš svetlobe? predstavlja nova dela vsestranskega umetnika Dušana Fišerja, ki se v svoji umetniški praksi posveča zlasti vizualni pojavnosti svetlobe in njenem učinku na posameznika in družbo. V specifični ambientalni postavitvi v nekdanji samostanski cerkvi GBJ vzpostavlja svojstveni vizualni iluzionizem in raziskuje optične učinke svetlobe. Pri tem se poslužuje različnih medijev in načinov, od kompozitnih prostorskih instalacij in svetlobnih objektov, do gibljive slike in zvočnih kompozicij. Za pričujočo razstavo je posebej zasnoval in naredil serijo objektov oziroma prototipov, ki publiko vabijo k interakciji in preizkušanju lastnega dojemanja vizualnega. Fišer se na svoji petintrideset let trajajoči kontinuirani umetniški poti pogosto ukvarja z načini človekovega dojemanja optičnih učinkov, v novejši umetniški praksi pa se je raziskovanje svetlobnih zakonitosti in iluzionističnih učinkov še izostrilo. Njegova varianta optične umetnosti se neposredno nanaša na človeka in na njegov odnos do vizualnih signalov in senzacij. V svojih delih se zato pogosto poigrava z dojemanjem videnega: draži uveljavljene predstave, namiguje na mogoče pomene onkraj konvencij in okvirov ter naslavlja tudi ostale čute, čeprav je pri človeku prav vid izrazito dominanten pri dojemanju in razumevanju okolice. Za namene pričujoče razstave je ustvaril totalno instalacijo, ki povzema celostno izkušnjo svetlobe na površini in volumnu umetelnih predmetov in konstruiranih prostorov. Prav svetloba namreč definira objekte in njihove oblike, s tem ko se od njih odbija oziroma ko skoznje proseva. Naredil in v prostor je umestil vrsto skrbno oblikovanih objektov, ki s svojo formo, materialom in strukturo pomagajo ustvariti učinek vizualne nestabilnosti in nedoločnosti, saj lahko publiko izmaknejo iz običajnega in pričakovanega dojemanja prostora in časa. Ti objekti učinkujejo kot nekakšne futuristične kapsule, ki lahko človeka soočijo z nekoliko drugačnimi čutnimi pr
ANA MALNAR: BE COMING (izjava: Rebeka Tašič in Ana Malnar)

ANA MALNAR: BE COMING (izjava: Rebeka Tašič in Ana Malnar)

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 18. november ― Umetnica se na razstavi predstavlja s slikarskimi deli moškega telesa, tako akti kot portreti. Gre za tehniko olja na platnu z dodajanjem peska. Slike so grajene, dejanja, ki jih sestavljajo pa sodelujejo v tem, da jih osmišljajo. Poteze čopiča v delih s svojo zabrisanostjo namigujejo na brisanje mej med subjektom in gledalcem. Prav tako je prej omenjeni nanos peska kot tančica kože, ki pozdravlja in pomni vsako sled dotika. Ob tem se odraža tudi subtilnost barve kot zavedanje o čutnosti in intimi, ki je predstavljena. V delih je pomemben in tudi namemben trenutek, v katerem je subjekt ujet - gre za trenutek v vrhuncu užitka in izraža zanos po nečem že znanem a še vedno željnem.Tako je gledalec kot ob padcu zakulise soočen z bitnostjo trenutka in morda soočenjem s samim sabo. Subjekti na slikah so zabrisani, identiteta, ki se skriva za barvo in zanosom čopiča, je neznana. Ravno ta anonimnost pa išče pomen in ime v opazovalcu. S tem tudi sam opazovalec postane igralec v makrokozmusu umetničinega sveta, kjer postane opazovan on. Dela Ane Malnar gledalca zapeljejo tudi v njen svet gole izpostavljenosti. Prepletajo se občutki v v odnosih, ki jih gradi v svojem življenju, kar se kaže predvsem v ranljivosti del samih. Tovrstni odnosi in občutja do nas samih in do sočloveka za umetnico predstavljajo prehode med lastno in tujo izkušnjo, predvsem med njeno in moško intimo. Skozi raziskovanje ključnih vprašanj o ljubezni, frustraciji in odvisnosti pronica čustvena surovost umetničinega razmišljanja. Tako lahko trenutki ujete na slikah Ane Malnar delujejo kot zajem diha. Zajet in ujet je trenutek, ko človek ne pričakuje zunanje perspektive, kar ustvarja tenzično dinamiko med pravzaprav tremi osebami – likom, gledalcem in umetnico – njenim razmišljanjem, opazovanjem in raziskovanjem človeške reakcije. Portreti in akti tako s tehniko kot izpovednostjo gradijo plasti in rušijo meje med lastnim zavedanjem in esenco slike. Soočajo nas z nesigurnostjo, šokirajo in hkrati vabijo k po
OSKAR KANDARE: sys_6x3_CAT / LARA ŽAGAR: 46.3532182, 15.1231226 (izjava Ema Ograjenšek,...)

OSKAR KANDARE: sys_6x3_CAT / LARA ŽAGAR: 46.3532182, 15.1231226 (izjava Ema Ograjenšek,...)

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 15. november ― Intermedijsko umetniško delo sys_6x3_CAT Oskarja Kandareta sestoji iz rudimentarnih senzorjev gibanja, mehaničnih komponent ter kabelske konfiguracije. Je avtonomni kinetični sistem, ki deluje kakor primitivno enocelično bitje v svoji najzgodnejši razvojni fazi. V pomanjkanju kompleksnih čutnih zaznav se odziva zgolj na svojo najbližjo okolico. Njegovo gibanje je negotovo, počasno in brez pravega namena – obstaja zgolj zato, da biva. sys_6x3_CAT se je priklopilo na električni sistem prostora, podrlo geometrično pravilne postavitve tamkajšnjih napajalnikov in prilagodilo vlogo motorjev. Sedaj s svojim gibanjem vse bolj vpliva na čutne značilnosti prostora, ga s svojo prisotnostjo spreminja in opazuje. Delo raziskuje mejo med živim in neživim, med evolucijo in stagnacijo, ter v sklopu duo razstave, v kateri umetniška projekta Oskarja Kandareta in Lare Žagar soustvarjata skupni prostor spekulativnega mišljenja, odpira vprašanja o pomenu golega, brezsmotrnega obstoja ter možnosti avtonomije tovrstnega bivanja. 46.3532182, 15.1231226 je fikcionaliziran raziskovalni projekt, čigar predmet je kopičenje vodnega kamna – spojine kalcita, magnezita in drugih mineralov. Instalacija sestoji iz dveh steklenih grelnikov ter posod, ki vanje vnašajo vodo in mineralno raztopino. Grelniki kot mesto nastanka te nedragocene “kamnine” so odprti človeškemu pogledu, z njim pa spekulativnemu vzgibu, ki v materialu išče izkupiček – bodisi kot maksimalizacijo vrednosti ali vsaj količine/velikosti. Navidezna znanstvenost instalacije je tako vnaprej načeta: kemični proces odpira ezoterični in mehanični kontaminaciji. Se “tujek” v sistem prikrade z razstapljanjem ogljikovega dioksida v vodi? Ali ko segrevanje privede do nastanka oborine? Je tujek že pogled sam? Ali je tujek namera, ki se vpisuje preko za znanstveno okolje neobičajnih mahagonijevih podstavkov in vanje vrezljanih motivov? 46.3532182, 15.1231226 se predstavlja kot znanilec kemične ezoterike, spekulativne discipline, ki skuša razkri
WHERE DOGS RUN: ARCHEAN MEMORY FARM (izjava: Jurij Krpan)

WHERE DOGS RUN: ARCHEAN MEMORY FARM (izjava: Jurij Krpan)

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 7. november ― S projektom 'Archean Memory Farm' umetniški kolektiv smelo stopa na področje biokomputacije z uporabo bakterij kot medija za shranjevanje podatkov. Na videz redundantna tehnologija, ki je v zgodnjih poskusih prejšnjega stoletja bila razvita za digitalno zapisovanje glasbe na magnetni trak, je danes v projektu 'Archean Memory Farm' prestavljena v povsem drugo konceptualno lego - energetsko manj potratno procesiranje in shranjevanje podatkov. V sklopu enoletne rezidence evropske iniciative S+T+ARTS, kjer naj umetniška imaginacija navdihuje inženirske aplikacije prihodnosti, so umetniki v laboratorijih Kersnikove razvili prototip "tehnobiosfere" za eksperimentiranje z računskimi sposobnostmi umetno ustvarjene bio-geo-kibernetske kulture. Galerija Kapelica With the 'Archean Memory Farm' project, the artistic collective boldly ventures into the field of biocomputation by using bacteria as a medium for data storage. What appears to be a redundant technology—one that, in the early experiments of the previous century, was developed for digitally recording music onto magnetic tape —is repositioned in Archean Memory Farm into an entirely different conceptual register: energy-efficient data processing and storage. As part of a year-long residency of the European initiative S+T+ARTS, where artistic imagination is meant to inspire engineering applications of the future, the artists at the Kersnikova labs have developed a prototype of a 'techno-biosphere' for experimenting with the computational abilities of artificially created bio-geo-cybernetic culture. Kapelica Gallery
MI SMO TU / WE ARE HERE: RAZSTAVA AKADEMIJE ZA UMETNOST UNIVERZE V NOVI GORICI (izjava: Rene Rusjan)

MI SMO TU / WE ARE HERE: RAZSTAVA AKADEMIJE ZA UMETNOST UNIVERZE V NOVI GORICI (izjava: Rene Rusjan)

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 21. oktober ― Umetniki / Artists: Luka Carlevaris, Ana Evtić, Miha Godec, Ivana Kalc, Špela Klavora, Anastasia Kojić, Aljaž Lavrič, Karin Likar, Primož Lukežič, Tijana Mijušković, Martin Peca, Gašer Rebernik, Miha Reja, Anja Resman, Domen Sajovic, Melita Sandrin, Tamara Taskova, Ajda Varl. Pod streho Univerze v Novi Gorici, ki letos praznuje trideset let, že petnajst let domuje tudi Akademija umetnosti. Akademija vse bolj uspešno deluje v mednarodnem prostoru, na različne načine pa se vključuje tudi v domači kulturni prostor. Ob letnih in semestrskih razstavah široko odpira vrata javnosti, sodeluje s festivalom Pixxelpoint, v Kulturnem domu Nova Gorica prireja izbor iz vsakoletne študentske produkcije filmov in animacij. Letošnjo jesen pa se s širšim izborom študentskih del zadnjih let, tudi fotografije, instalacij in scenografij za animirane filme, prvič predstavlja v Mestni galeriji Nova Gorica. Z naslovom Mi smo tu se razstava dotika vprašanj mlade generacije v današnjem svetu, posveča pa se tudi dejstvu, da je akademija po mnogih selitvah korenine prihodnosti pognala prav tu, v somestju Nove Gorice, Gorice in okolice.
JON DERGANC: MANIRIZMI / MANNERISMS

JON DERGANC: MANIRIZMI / MANNERISMS

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 16. oktober ― Naslov razstave Manirizmi se nanaša na poskus nenehne aktualizacije zgodovinskih slikarsko - fotografskih žanrov. Umetnik se sprašuje, kako lahko danes v kontekstu sodobne umetnosti še upodobi portret , monokrom ali tihožitje. To počne skozi medij fotografije - analogne in digitalne, ki pa je, tako s tehničnimi posegi kot konceptualnimi pristopi, izrazito v dialogu s slikarstvom. Umetnik skuša s to razstavo ustvariti nekakšno izhodišče za nadaljno prakso (oziroma za več njenih vzporednic). sprašuje se, kako fotografska ali slikarska podoba kot umetniško delo in kontinuiteta (ter nadaljni razvoj) zgodovinske likovne umetnosti danes (še) lahko bivata, kakšno resnico še lahko govorita in kako se prilagajata in spreminjata, oziroma ka jimata še povedati v odnosu do zgodovinsko - tehnološke poplave tehnološko posredovanih podob, zdaj dopolnjenih še z generativno umetno inteligenco, ki je sooblikovala tudi številne od razstavljenih podob in na umetnikov poziv napisala obrazstavni tekst. manirizem - zma m (i) 1. um.manirizem: značilnosti manirizma; manirizem in renesansa / obravnavana slika je tipičen primer manirizma 2. knjiž. navada, manira: če se določen način slikanja le preveč ponavlja, se kaj rad razvije v manirizem Manirizem v sodobni umetnosti ni neposredno oživljanje sloga 16. stoletja - za katerega so značilne podaljšane oblike, umetelnost in disonance - temveč konceptualna preobrazba njegovih temeljnih negotovosti: nestabilnosti, samorefleksivnosti in napetosti med tehničnim mojstrstvom in namerno nespretnostjo. Da bi to raziskali, se lahko osredotočimo na Gerharda Richterja. Njegovo delo uteleša sodobno obliko manirizma z nihanjem med fotorealizmom in ekspresivno abstrakcijo, rušenjem slikarskih konvencij in sprejemanjem dvoumnosti kot formalnega in filozofskega stališča. 1. Richterjev maniristični paradoks: mojstrstvo in izbris Tako kot maniristi (Pontormo, Permigianino), ki so destabilizirali harmonijo visoke renesanse, Richter spodkopava avtoriteto tako repr
SAMRA BULJIĆ: ASIMILACIJA DOVRŠENA: AVTOKATALITIČNA REPLIKACIJA OBLIKE (izjava: Ema Ograjenšek)

SAMRA BULJIĆ: ASIMILACIJA DOVRŠENA: AVTOKATALITIČNA REPLIKACIJA OBLIKE (izjava: Ema Ograjenšek)

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 12. oktober ― Prvi pojav jezikovne oblike ostaja v veliki meri neznan. Ker izviri jezika segajo onkraj zanesljivih sledi ali dokumentacije in ker sta njihova preglednost – oziroma dostopnost analizi – neločljivo povezana s pojavom samih besed, z jezikom, ki je dovolj podoben našemu, da omogoča smiselno primerjavo, se vsak poskus oblikovanja dokončne časovnice ali razlage njegovega razvoja onkraj tega pogoja primerljivosti nujno šteje za spekulativen. Zgodovinski jezikoslovci so se tega vprašanja lotili na več načinov: anatomski – s predpostavko o nujnem razvoju možganskih zmožnosti, potrebnih za jezik (Homo erectus, pred okvirno 1,5 mil. let), tehnološki – s predpostavko o ključnih inovacijah, kot je izdelava orodij (od zgodnjih kamnitih orodij pred okvirno 1,5 mil. let do prvih plovil pred okvirno 40.000 leti), izdelava in uporaba katerih bi lahko zahtevala vsaj rudimentarno obliko verbalne komunikacije, in kulturni – s predpostavko o znakih simbolnega izražanja (kroglice iz nojevih jajčnih lupin pred okvirno 40.000 leti in kasnejše poslikave v jamah) kot o pojavu izraznega, simbolnega mišljenja. Berljivost oblike ter razumevanje njene geneze sta odvisna od podobnosti; od prenosljivosti elementov, ki omogočajo primerjavo. Prostorska instalacija Asimilacija dovršena: Avtokatalitična replikacija oblike se posveča strukturnim točkam tovrstne geneze oblike – ne jezikovne oblike, temveč oblike nasploh, v svoji nedoločljivi tujosti. Pri tem artikulira in mapira razvoj, ki ni več zavezan elementom uspešnega partikularnega stanja, ki bi se ohranilo in preneslo v nadaljnjo izražanje, pač pa neuspešnim elementom – razvojnim slepim ulicam, zavezanim lastnemu izginotju. S tem prestopa meje vednosti (temelječe na transparentnosti in berljivosti) v viskozno osrčje spekulacije. Instalacijo sestavlja večji odtis risbe in prostorski konstrukt z zaplatami umetnega usnja, ki tvori njegovo okolje. Odtis kot tehnika reprodukcije služi destabilizaciji odnosa med matrico in kopijo. Namesto jasne razli
PREMIERA 2025: 6.TRIENALE MLADIH UMETNIKOV / 6.TRIENNIAL OF YOUNG ARTISTS (izjava: Maja Antončič)

PREMIERA 2025: 6.TRIENALE MLADIH UMETNIKOV / 6.TRIENNIAL OF YOUNG ARTISTS (izjava: Maja Antončič)

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 26. september ― Tinkara Babić, Bad Artist & Iva Suhadolnik Gregorin, Lučka Centa, Jurij Hartman, Ana Janež, Žoel Kastelic, Rene Ketiš, Anja Kočar, Ana Kotar Škarjak, Laura Krajnc, Agate Lielpētere, Matej Mihevc, Hristijan Nashulovski, Hana Podvršič, Dunja Rahovsky Šuligoj, Olja Simčič Jerele, Katarina Snoj, Tajda Stiplovšek Jug, Januš Suša, Iza Štrumbelj Oblak, Lea Topolovec in Yana Deliyska, Lara Žagar Razstave umetniške produkcije mladih umetnic in umetnikov so se v zadnjem desetletju razmahnile in postale utečena praksa mnogih galerij, kulturnih centrov in festivalov. Če je bila prva razstava Premiera Centra sodobnih umetnosti leta 2008 v slovenskem prostoru ena redkih manifestacij, kjer so prostor za profesionalno predstavitev dobili umetniki in umetnice, ki so šele zaključevali umetniške študije in vstopali na umetnostno prizorišče, je danes le ena od mnogih, ki so si po kuratorskih pristopih in obsegu zelo različne. Njeno kontinuiteto in prepoznavnost kljub temu vidimo kot pomemben prispevek sledenju sodobnim umetniškim praksam pri nas. Skupinska razstava, ki jo pripravimo na podlagi izbora umetnic in umetnikov, prijavljenih na odprti poziv, je eden od pogledov na razvoj sodobne vizualne ustvarjalnosti in na potenciale, ki jih prinaša. Hkrati je simptomatska sled rezultatov akademskih študijskih okolij ter sistemov, ki se vzpostavljajo (ali se ne) znotraj umetnostnega polja. Razstava nam prikaže aktualne pristope k obravnavi umetniških medijev – ti seveda segajo tudi preko dolgo uveljavljenih likovnih praks – in skuša povezati tako tiste umetnice in umetnike, ki so že razvili prepoznaven umetniški jezik kot tiste, ki svoje prakse razvijajo ob koncu študija na akademijah. Obraz daje novim generacijam ustvarjalk in ustvarjalcev ter obenem decentralizira možnost za njihove predstavitve v slovenskem prostoru. Letos na trienalu Premiera predstavljamo kar 21 umetniških del, ki jih je pripravilo 24 umetnikov in umetnic. Razvejano polje sodobne ustvarjalnosti, ki postavlja nove izziv
JERNEJ FORBICI: PREKLETA LAKOTA ZA ZLATOM / DAMN HUNGER FOR GOLD (izjava: Nina Šardi)

JERNEJ FORBICI: PREKLETA LAKOTA ZA ZLATOM / DAMN HUNGER FOR GOLD (izjava: Nina Šardi)

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 22. september ― Jernej Forbici je bil vedno močno povezan z naravo, kar se odraža tudi v njegovih slikah. Poleg osebnih ekoloških in političnih razmišljanj, na katera smo se v zadnjih letih že navadili, dobimo vtis, da je ta impulz pri njem prirojen in pogosto uživa v tem, da je v središču grandioznega spektakla: narave. Njegov pozoren pogled se izogiba retoriki vidnega in postane prevajalec realnosti sodobnega sveta, sestavljenega iz velikih sprememb in odtujitvenih situacij, da bi doživel bistvo stvari. V njegovih najnovejših srednje- in velikoformatnih platnih vidimo vso nemirnost lepote, nered in kaos v naravi. S starodavno tehniko zlatih lističev, uporabo tradicionalnih slikarskih metod, močnimi barvami in nafto, igranjem s prosojnostjo in materijo se odpira sodobnosti. Nenehno opazuje in beleži spremembe in nove scenarije, ki jih danes doživlja naše okolje. Zanimive pokrajine, ki se raztezajo od vrha do dna, pogosto vodoravno, kot da bi hotele objeti realnost, postanejo prostrana polja, kjer človek ni preprost prebivalec ali ganjen opazovalec, ampak parazit, odgovoren za dramo vsakdanjega življenja. In tako, kot v sliki, nam Forbicijeva narava pripoveduje o sodobnem človeku, ki je sposoben najti lepoto v neredu in kaosu ... in mi ne moremo storiti nič drugega, kot da pozorno poslušamo … Nina Šardi kuratorka Jernej Forbici has always had a strong connection with nature, which comes through in his paintings. Beyond his personal ecological and political reflections, which we have become accustomed to over the years, one gets the impression that this impulse is innate and that he often takes pleasure in being at the centre of a grandiose spectacle: nature. His attentive gaze shuns the rhetoric of the visible and becomes a translator of the reality of the contemporary world, made up of great changes and alienating situations, in order to experience the essence of things. In his latest, medium and large-format canvases we see all the restlessness of beauty, disorder and chaos in na
MIKLAVŽ KOMELJ: KAR VIDIŠ, TO POSTANEŠ. SAMO TI. (izjava: Dejan Mehmedovič)

MIKLAVŽ KOMELJ: KAR VIDIŠ, TO POSTANEŠ. SAMO TI. (izjava: Dejan Mehmedovič)

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 10. september ― Morda je najbolj primerno, da razstavo slovenskega pesnika, pisatelja, umetnostnega zgodovinarja in likovnika Miklavža Komelja, postavljeno v Galeriji Insula, razložimo v kontekstu njegovega naslova razstave. »Kar vidiš, to postaneš. Samo ti.« S pričujočim verzom napoteni na razstavno predstavitev njegovih akvarelnih malih podobic smo že omreženi z avtorjevo globokosežno izrazno intenco in umetnostno izjavo. »Kar vidiš, to postaneš«. Videnje kot eksistenca, opredeljena eksistenca! Videnje, vidnost nastavlja naše zavedanje. Kreira obsežno polje našega (človeškega) sveta zavednega. Govor, ki odreja misel je bolj perfidno osredotočen, podoba je spontano obsežna, celostna. Ko sem jaz, je tisto kar vidim. Ko sem jaz, je tisto kar čutim. Misel kot hotenje je podrejeno podobi. Vidno potrjuje (za)misel. Kje je kaj. Obstaja, zakaj? Nenehnost, neustavljivost je dokaz obstajanja. Od tistih prvih, tam daleč v času preteklega Aristotela, Platona in potem Kartezija, Kanta, Hegla in Lacana. Vedno kot vidno, znotraj materije (fermionov) vidnega! Kot videz, predmet na sebi, kot fenomen … Izbira, kot možnost je udejanjenje časa, ki je kot čas govorice, čas izrekanja v razodetje smisla. Do kod sega moč fantazme je odprta koreografija, ki razstira svobodo človekove zavesti. V osnovi vedno znotraj podobe, upodobitve. »Samo ti«. V mojem srcu je napetost doživetja, ko je v tistem zdaj preteklo iz prihodnosti. Sili v beg v neskončnosti časa, ki se ga bojim. Ne morem ji ubežati. Brezkončno stanje je brez konca. Slike Miklavža Komelja niso podobe, niti ilustracije. To so pesmi, so upodobljena poezija. Naslikane pesmi. So misli, ki preženejo misli. Dejan Mehmedovič
APOLONIJA SIMON: NEDOKONČANE ZGODBE (izjava: Miha Colner)

APOLONIJA SIMON: NEDOKONČANE ZGODBE (izjava: Miha Colner)

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 1. september ― Značilnost slikarstva Apolonije Simon je na prvi pogled kompleksna zvestoba motivu, ki ga preigrava praktično od svojih ustvarjalnih začetkov. V osnovi žanrsko ves čas ostaja v polju krajine, kjer pa nikakor ne gre za podobo zgolj z očesom zajetega »dela narave«, še manj za pleneristično metodo lovljenja svetlobnih razpoloženj, temveč so upodobljene krajine metafora njenega intimnega notranjega sveta, njena tišina, ki se lahko bere tudi kot reflektiranje trenutnega stanja v svetu. Že desetletja prepoznavna avtorska poetika skozi abstraktne likovne forme gradi prostor, ki je na meji vidnega, na meji intuitivno doumljivega. Njene abstrahirane krajine so zamrznjen prostor časa, brez dogodkov – a vendar govorijo. Govorijo v jeziku svetlobe, barve in kompozicijske tišine, ki nagovarja globoko plast gledalčevega doživljanja. Imaginarno zasnovani prostori pri njej najprej vzniknejo v konstitutivni opredelitvi razmerij in notranji dinamiki med protagonisti (človeško figuro in/ali drevesom) v prostoru, ostalo je potem čisto slikarstvo, značilno plastenje za tehniko olja na platnu. Subtilni prehodi barv, zamegljeni obronki, lebdeča svetloba snujejo prostore, ki niso zgolj krajine, temveč imaginarni prostori kontemplacije, torej krajine, ki ni zunaj nas, temveč v nas. Umetnica razume naravo ne kot zunanji svet, ki bi ga bilo treba ujeti na platno, ampak kot notranji prostor, ki je odsev duhovnega. Vsaka slika Apolonije Simon je tako povabilo k zbranosti, tišini, pogledu navznoter. Pričujoča razstava Apolonije Simon v nekdanji samostanski cerkvi izhaja iz občutka narave kot brezčasnega prostora. Ne gre za citate na obdobje romantike, temveč za njene odmeve, na nek način lahko to označimo kot post-romantično krajino, kjer umanjka antagonizem človeka in narave. Krajina ne predstavlja sveta, ampak njegov duhovni odzven. Gledalec ni povabljen k opazovanju, ampak k tihemu zrenju in poslušanju slike, v katerem krajina postane misel, panteistična molitev ali spomin. Zato njene slike n
PRIMOŽ BIZJAK: SIVI SVET JE MODER IN ZELEN (izjava: Ištvan Išt Huzjan, Primož Bizjak)

PRIMOŽ BIZJAK: SIVI SVET JE MODER IN ZELEN (izjava: Ištvan Išt Huzjan, Primož Bizjak)

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 18. avgust ― Izbor del za razstavo je nastal na podlagi dialoga med pesmijo Ves svet je kakor Srečka Kosovela (Integrali ‘26, Cankarjeva založba, 1967) in opusom Primoža Bizjaka iz obdobja med letoma 2004 in 2020, ki zajema serije: Benetke (Venezia) 2005–2006, Obramba Benetk (Difesa di Venezia) 2005-2008/9, Sarajevo 2004–2006, Apuanske Alpe (Alpi Apuane) 2014–2017 in Münchenski ZOO (Munich ZOO) 2017–2020. Povod za razmislek o poetični podlagi razstave je delo Jama gore Corchia (Antro del Corchia, Monte Corchia) iz serije Apuanske Alpe (2015), ki je del zbirke galerije. Fotografija, ki prikazuje vhod v jamo enega od kamnolomov kararskega marmorja, razkrije sivino kamna in večerno svetlobo, ki osvetljuje posege človeka v goro ter nas popelje v občutenje barv sveta, ki jih z dolgimi osvetlitvami na analogni fotoaparat večjega formata lovi avtor razstave. Omenjeno delo nas tako v vhodni avli galerije vpelje v razstavo Sivi svet je moder in zelen. V osrednjem razstavnem prostoru se izbor del nadaljuje z diptihom Tri reke (Tre Fiumi), prav tako iz serije Apuanske Alpe. Z obeh strani diptiha se razstava v prostor razpre s serijama Benetke in Obramba Benetk, pogledom iz izpraznjenega kanala in pogledom v vodo z vhoda obzidja trdnjave v Margheri. Za Benetkami postavitev zaokroži diptih iz münchenskega živalskega vrta, ki prikazuje zasneženo kletko, skozi katero teče umetna rečica. Ena rdečih niti različnih serij izbora, v navezavi na delo iz zbirke, tako postane razmerje med človekom in vodo. Za stopnicami v istem nadstropju je razstavljen drugi večji diptih iz serije Münchenski ZOO. Fotografija, posneta v ptičji kletki, zaradi razmerja v velikosti s prostorom zajame celo sobo. Gledalec je tako postavljen v fotografijo, kar poudari idejo neugodja “zlate kletke”, kot je umetnik naslovil svojo zadnjo razstavo z deli iz Nemčije. Razstava se nadaljuje etažo više, na balkonu, kamor se skupaj s pticami dvignemo iz uprizorjenega zelenja živalskega vrta. Na vrhu sta razstavljeni dve deli iz seri
še novic