SILVESTER PLOTAJS SICOE:

SILVESTER PLOTAJS SICOE:

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 24. september ― Rad bi začel to kratko razmišljanje o Sicoevem slikarstvu z besedami Zdi se, da je Sicoe … pa bi lahko kakšen šaljivec razumel začetek besedila v kontekstu Nekoč, pred davnimi časi je za devetimi gorami živel …, zato bo bolje, če razmišljanje začnem kar z naslovom znamenitega filma Bilo je nekoč na Divjem zahodu, nekje za prepovedanimi hribi, ki jih Sicoe naslika v času koronskih omejitev. Silvestra Plotajsa Sica vidim pogosto v vlogi samotnega jezdeca, sicer bolj na kolesu, a kot enega izmed tistih umetnikov slikarjev, ki jih (neupravičeno) samo s spretnim sledenjem slovenski likovni (slikarski) sceni vsake toliko opazimo v kakšnem razstavišču ali galeriji. Če bi ga zasledili v muzeju, bi verjetno ta isti šaljivec iz prvega stavka omenil, da je pa to že precej dober znak, saj to pomeni ustrezno strokovno obravnavo in zgodovinjenje njegove produkcije. Sicoeva ustvarjalna vitalnost, brezkompromisnost in predanost vizualnemu raziskovanju bivajo onkraj obstoječega umetnostnega sistema, na njegovem robu in v nekem drugem času, prostoru in med drugimi ljudmi. Morda je prav zato ustrezno označil svoje novejše slike, nastale v zadnjih nekaj letih, kot punk kubizem, ki zaživi med tistimi, ki brez zadržkov priznajo, da so ljubitelji slikarstva in lahko premaknejo pogled iz udobne sredine navidezno sprejemljivih in aktualnih podob, kontekstov in konceptov na sam rob dojemljivega, kajti samo od tam se vidi čez, na drugo stran, kjer lahko doživimo zen v punk naravi oziroma na istoimenski razstavi. Razmišljanje, ki je nekoliko romantizirano, a podkrepljeno z dejstvom, da je pričujoča razstava, njegova prva razstava v Ljubljani po skoraj petih letih, sploh če upoštevamo, da se je v tem času zgodilo kar nekaj poskusov predstavitve sočasne domače slikarske produkcije, v katere ni bil vključen. Kot zanimivost velja omeniti, da se je nazadnje predstavil ljubljanskemu občinstvu ravno v Kazematah na Ljubljanskem gradu leta 2016, z Divjimi v srcu na skupinski razstavi v galeriji As leta
SKUPINSKA RAZSTAVA/ GROUP EXHIBITION: NEVIDNA ROKA / INVISIBLE HAND

SKUPINSKA RAZSTAVA/ GROUP EXHIBITION: NEVIDNA ROKA / INVISIBLE HAND

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 9. september ― umetniki in umetnice: Matija Bobičić, Evgen Čopi Gorišek, Jure Kastelic, Zsófia Keresztes, Natalia Kulka, Gašper Kunšič, Alex Macedo, David Rappeneau, Katharina Schilling, Stipan Tadić Razstava Nevidna roka nas poskuša pozicionirati znotraj kompleksne dinamike sveta sodobne umetnosti, ki se je na začetku tega desetletja, kot odziv na ekstremne dejavnike, preoblikoval in prilagodil potrebam novega časa. Sočasne skrajnosti zaustavitve fizičnega sveta ob supersoničnem pospešku v metasvet, so se v umetnosti, kot povsod drugod, izrazile v nepredvidljivih oblikah. Na razstavi predstavljamo nekaj avtorjev, ki so za prevodnik med svetovi digitalnega in materialnega aktivirali neskončno privlačnost podobe. Po največkrat klavrnih rešitvah, ki jih je za umetnostni sistem ponudila tehnološka skupnost – NFT manija, spletne razstave, navidezna resničnost – se je nihalo zazibalo v drugo smer. Odsotnosti dotika je prebudila lakoto po fizičnem, telesnem, človeškem. Tudi po nemerljivem in neponovljivem. V teh pogojih je cikel, ki skozi 20. stoletje do danes niha skozi najrazličnejše formacije umetnosti – od konceptualizma do hiperresničnosti – spet dosegel trenutek, ko je v ospredje stopil umetniški objekt. V času, ko je svet dostopen na dlani, pa si mora tudi objekt – skozi lastno podobo – izboriti prostor v njem. In če je roka, po Kantu, vidni del možganov, je danes podoba vidni del algoritma. Umetnostni sistem je, kot algoritem, kompleksen organizem, ki v prvi vrsti skrbi za lasten obstoj. S posodobitvami, optimizacijo, nadgradnjo se razvija, uči in odstranjuje sistemske hrošče. V začetkih računalništva se je hrošče odstranjevalo ročno – bili so dejanske žuželke v vezju, ki so povzročale kratke stike – danes je proces skoraj avtomatiziran. Za umetnostni sistem je hrošč umetnost sama. Je tisti faktor, ob katerega se algoritem zaleti vsakič, ko je pred spremembo. Naloga umetnika je, da ustvari hrošča, ki ga umetnostni sistem ne bo mogel zaobiti in ga bo tako ali drugače integriral v
MILAN GOLOB: SLIKE (PRIJATELJICE) IN NASLOVI SLIK, KI ŠE NISO NAREJENE

MILAN GOLOB: SLIKE (PRIJATELJICE) IN NASLOVI SLIK, KI ŠE NISO NAREJENE

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 3. september ― Samostojna razstava Milana Goloba v UGM Studiu predstavlja avtorjevo delo zadnjih dveh desetletij: razstavil bo tretjino slik iz tega obdobja (pribl. 550 slik manjšega formata), tri video/avdio dela in seznam naslovov slik, ki še niso naslikane (pribl. 6.500 naslovov). Pred približno dvajsetimi leti je Milan Golob prvič naključno naslikal štiri kroge. Odtlej ostajajo stalnica v njegovem ustvarjanju. Njegove slike manjših formatov kažejo različno dinamiko med barvo, ozadjem, naslikanimi krogi, geometrično mrežo in ostalimi elementi. Vsak najmanjši detajl šteje. Ko je slika gotova, ji avtor podeli naslov, ki je enako pomemben kot sama slika. Naslove za slike je umetnik sprva poiskal med osebnostmi s področja umetnosti, literature, zgodovine, znanosti ipd., sedaj pa jih večinama najde na potovanjih – predvsem ob obiskih pokopališč. Naslov slike je lahko recimo: Joan Beaufort (1407–1445), Zmago Jeraj (1937–2015), Sylvia Plath (1932–1963), Ljubica Rafajlovič (1932–1958), Boro Đukić (1951–2013), Hafsa Mouini (2014–2014) … V istem prostoru in v isti vrsti se na razstavi torej lahko znajdejo druga ob drugi slika, poimenovana po škotski kraljici, slovenskem slikarju, ameriški pesnici, neznancu in neznanki ter otroku – če za primer vzamemo zgornji naključni izbor. Nekakšna avtorska različica mrtvaškega plesa. V ta ples, ki ne pozna omejitev spola, starosti, prostora ali časa, vsak udeleženi in vsaka udeležena vstopa le s peščico koordinat: z imenom, priimkom, letnico rojstva in letnico smrti. Štiri točke, štirje krogi na platnu nekega življenja. Slike Milana Goloba vzpostavljajo nenavadno matriko povezav, v kateri morda za hip prestrežemo poblisk nekega višjega reda. Zveza med imenom in priimkom je in obenem ni naključna. Leto nastanka slike je in ni naključno. Prostor, ki ga zariše pomišljaj med letom rojstva in letom smrti je hipnotično nabit in tudi nedoumljivo odprt proti neznanemu. V presekih teh koordinat morda zaslutimo razsežnost in preplet človeških življenj v določe
SKUPINSKA RAZSTAVA/ GROUP EXHIBITION : BARVE / COLORS

SKUPINSKA RAZSTAVA/ GROUP EXHIBITION : BARVE / COLORS

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 28. avgust ― Po antoloških predstavitvah črne, zelene, modre in rdeče barve je Equrna znova odeta v barve: tokrat kot razprta mavrica barv, odtenkov, snovi in svetlobe. Ob slikah na stenah se prostor galerije odpre fotografijam, tiskom in videoprojekcijam. Toda kako preslikati njihovo neponovljivo enkratnost v povezano sobivanje na stenah galerije, kako ustvariti iz različnih ravni, na katerih barve bivajo, predstavo valujoče barvne živosti in polnosti? V slovenskem slikarstvu so se barve zelo pozno osamosvojile. V abstraktnih krajinah se je izza barvnih aluzij skrival lokalni zemeljski genius loci. Barvitost temnega modernizma je zdržema ohranjala intimnost ateljejskega okolja, šele z akrilom in sitotiskom poparta je barva postala ploska, dekorativna in predvsem javna dobrina, kot so bili vsakdanji predmeti in znaki, ki jih je pokrivala. Postmodernizem (»bad painting«, nova podoba, neoekspresionizem in planimetrija abstraktnih vzorcev, »pattern painting«) je nadvse hrupno sprostil barvitost svojih izdelkov, ker je uporabil umetelne krome in nove tehnološke materiale. Digitalizacija je barve »dematerializirala« v povsem nepregledno količino odtenkov in kombinacij, še zadnji poskus, da bi jih opisali z besedami, se je razblinil v mehanski sistematiki algoritmičnih impulzov. Današnji ustvarjalci podob umetne inteligence so tudi edini pravi poznavalci njene dinamične barvne imažerije, programske operacije in tehnični postopki pa so ključna vsebina takšnih podob. In vendar: tako kot barve nikoli ne zastarajo, le modni okus jih izbira, dviga na površje in prepušča površni pozabi, se tudi tehnike, od ročnega dotika do tehnološkega impulza, znajdejo v isti sodobnosti, v neločljivem skupnem času in sobivanju. Zato zdajšnja razstava ni neka zaključna manifestacija minulih zgodb o posamičnih barvah, temveč se galerija odpre navzven, kot bi sama vstopila v barvni svet, ki ga oblikujejo sodobne umetnice in umetniki. Je nekakšno »odprto delo«, v katerem so barve lahko subjekti in znaki, pred
FESTIVAL ART STAYS 2023: VOYAGE / POTOVANJE

FESTIVAL ART STAYS 2023: VOYAGE / POTOVANJE

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 23. avgust ― 21. izdaja Art Stays nosi naslov VOYAGE (Potovanje) . Razstave se odvijajo na desetih razstaviščih mesta Ptuj. V okviru festivala je predstavlenih več tematskih sklopov, v katerih potovanja razumemo kot del umetniškega izražanja. Razstave ne tematizirajo potovanja le kot navdiha za nastanek umetniškega dela, temveč prikazujejo potovanje/pot/premik tudi kot umetniško delo. Osrednja razstava v Galeriji mesta Ptuj ponuja izjemen spekter likovnih mojstrovin posvečenih potovanjem, a ne zmeraj v avanturističnem smislu, žal prevečkrat potovanje pomeni beg od doma, v iskanju boljšega, varnejšega vsakdana. Na razstavi seveda prevladujejo dokumentarna dela iz fotografskega in video sveta, med njimi najdemo dela priznanih umetnikov kot so Hamish Fulton, Robert Smithson, Nancy Holt, Bill Viola, Luigi Ghirri, Gabriele Basilico, Armin Linke, Vincenzo Castella, Matjaž Krivic, DK, ki so postavljena v dialogu z uveljavljenimi umetnicami in umetniki mlajše generacije, kot so Nika Autor, Jošt Franko, Mark Požlep in Maxime Berthou. V zgodovinskih baročnih sobanah Ptujskega gradu so predstavljena izvirna krhka bombažna umetniška dela Alessandra Cardinaleja in papirnata dela umetnika L'OrMA. Če prvi ustvarja resnično edinstvene portrete in pokrajine, nam drugi umetnik daje priložnost, da se presenetimo z novimi domišljijskimi zgodbami. Zdi se, kot da so oživeli s strani zgodovine in Leonardovega Atlantskega kodeksa, leteči raketoplani, ki jih ponovno predstavilja Transversal Project (Erika Vicari), tukaj postavljeni v eni sami postavitvi intrigantnih zvočnih objektov, ki se poigravajo z metaforično obliko potovanja.
MITO GEGIČ: OČETNJAVA JE JECLJAJOČI JETNIK

MITO GEGIČ: OČETNJAVA JE JECLJAJOČI JETNIK

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 11. avgust ― Mito Gegič se v Galeriji Kresija predstavlja s svojo najnovejšo produkcijo slikarskih del, ki so nastala med letoma 2022 in 2023. V tej galeriji se avtor samostojno predstavlja že drugič; leta 2017 je v okviru razstave Spomni se me kot del dneva navdušil z izvirno prostorsko postavitvijo, ki je vključevala drastljive instalacije, zvok in video na temo dvoumne kulture slovenskega lovstva. Motivika lova se v njegovem delu sicer venomer ponavlja, spreminjajo pa se njena konotacija ter premišljene navezave na aktualne zgodovinsko-politične fenomene in stanja duha v družbi. Na razstavi Očetnjava je jecljajoči jetnik so razstavljena dela monumentalnih in manjših formatov, prek katerih lahko spremljamo umetnikov nadaljnji razvoj, postopno eksperimentiranje in spremembe v slikarski praksi, ki se tako na likovni kot vsebinski ravni dogajajo zadnjih nekaj let. Med poglavitnimi premisami razstave so kontrast, diametralno nasprotje, konflikt. V okviru koncepta se ti nanašajo tako na vsebino kot tudi na likovno dovršeno tehnično plat. Na slikah so upodobljene psihološke krajine, v katere so umeščeni: lovske preže, bodeče žice, čolniči, ograde, rešilni jopiči, gradbeni stroji, srnjad in človeške figure, kot so razjarjeni policaji, cariniki, preračunljivi lovci, ponosni očetje in zafrustrirani sinovi. Dela naslavljajo problematična razmerja moči v oziru do strogo varovanih političnih meja in njihovih posledic. Podobe lovstva, ki v umetnikovem opusu pogosto nastopajo kot domača alegorija različnih oblasti, razmerij moči in njihove zlorabe, se v novi seriji prelevijo v dejanske podobe »tehničnih ovir«, usodnih brodolomov in ponesrečenih poskusov prečkanja Sredozemlja. Gegič se poigrava z idejo ultimativnega nadzora, neomajne avtoritete in nadvlade. Z barvno nasičenostjo in zabrisanimi podobami groze apelira na omejevanje gibanja, fizične prepreke, orožje, nasilje, toksičnost, kaos in smrt, ki jih prinašajo evropske azilne in migracijske politike. Vzporednice med upodobljenim lovstvo
BARBARA DREV: TRKI, SPOJI, VOZLIŠČA

BARBARA DREV: TRKI, SPOJI, VOZLIŠČA

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 26. julij ― Nova razstava v Galeriji Equrna povezuje izbor slikarskih del, ki so nastala med letoma 2015 in 2023. Gre za preplet vsebin, ki so v svojem bistvu prepojene z osebno poetiko. Med seboj se srečujejo zgodbe, ki povezujejo zunanja in notranja dogajanja. Skozi delo me spremlja zanimanje, povezano z odnosom med družbo in tehnologijo, realnostjo in navidezno realnostjo. V množici informacij se zdi, da je vedno težje ločiti objektivno od subjektivnega. Ta motivna izhodišča se v sliki skozi obdobja spreminjajo, preoblikujejo, so poudarjena ali stopijo v ozadje. V zadnjih letih je več izražanja osebnih izkušenj, ki so spremenila zaznavanje lastnega telesa. Razmišljam o delovanju in sestavi telesa, njegovih problemih in rešitvah, o fasciji kot podpornem tkivu (vezju). Zanimajo me prepletanja, soočenja elementov v sliki, njihovi trki in spoji. Slikarsko polje razumem kot prostor, kjer se vzpostavljajo dialogi in ustvarjajo določeni odnosi. Slike predstavljajo adaptacijo na spremenjeno telo in okolje, ki reprezentira eno določeno realnost. Barbara Drev
BOŠTJAN JUREČIČ ALLUVIO: SPEKTRALNE ŠTUDIJE

BOŠTJAN JUREČIČ ALLUVIO: SPEKTRALNE ŠTUDIJE

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 21. julij ― "Kar nekaj časa sem si prizadeval nekako sestaviti barvno logiko del ameriškega slikarja Marka Rothka s figuralnim slikarstvom, kot sem ga sam razvijal skozi leta. V letu 2021 mi je to končno začelo uspevati. Oblikovno in s tem formalno logiko mojega starejšega slikarstva mi je uspelo nekoliko potisniti v ozadje in v ospredje pripeljati strukturno logiko slikarstva barvnega polja. V osnovi je skoraj v celoti osnovano na barvnih kontrastih, z uporabo barv, ki nihajo okoli bližnjih ali identičnih tonskih vrednosti. Čeprav so sestavljene iz različnih barv, so črno-bele fotografije Rothkovih slik ali nasploh slik, narejenih po principih slikarstva barvnega polja, skoraj enovito sive. Ko mi je to barvno logiko uspelo pripeljati v figuralne kompozicije, se je zelo hitro izkazalo dvoje: za začetek je odpadlo veliko podrobnosti, ki so med drugim značilne za moje starejše slike. Razlog za ta odpad se skriva v drugem spoznanju: obstaja namreč le manjši izbor barvnih vrednosti, s katerimi je to slikarstvo sploh mogoče. Ta izbor torej skrči barvno paleto in jo s tem naredi preglednejšo. Po drugi strani pa s svojo tonsko enovitostjo povzroči, da podrobnosti postanejo neopazne in s tem odveč. Skladatelj, ki se je ukvarjal z glasbo, ki je konceptualno in morfološko vzporedna Rothkovemu slikarstvu, je Francoz Gerard Grisey. Značilno za njegovo ‘spektralno glasbo’ je nihanje okoli bližnjih tonskih višin. Iz te glasbene vzporednice torej prihaja naslov za moje slike iz leta 2022". Boštjan Jurečič Alluvio Posebno zanimivo na njegovih slikah je to, da tudi za vse tisto, kar so videti spontane slikarske geste, slikar jemlje mimetično oporo v že obstoječih podobah, v glavnem v detajlih različnih fotografij. Ničesar noče delati na pamet, obenem pa prepušča podobo izpiranju. Ko tako za vsako potezo išče mimetično oporo, tako obenem kaže, kako ni v tem, kar imamo za opore, v resnici nobene opore. In kaže tudi, kako to, kar doživljamo kot figuralnost, vznika iz principov, ki jih imamo za abs
SARA RMAN: V TEKU / IN PROCESS

SARA RMAN: V TEKU / IN PROCESS

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 9. julij ― Fotografska praksa Sare Rman na prvi pogled morda deluje, kot da spada v katero drugo polje ustvarjanja – njena dela materiale pretresajo in distorzirajo do takšne mere, da v razstavljenih objektih težko prepoznamo njihovo primarno funkcijo. Proces dela umetnice, ki za svoje izhodišče še vedno jemlje fotografijo, se pogosto začne v temnici, kjer se Sara Rman počuti najbolj domače – nabira najrazličnejše fotografske papirje, eksperimentira z emulzijo in osvetlitvijo ter poskuša iz materialov izvabiti nepredvidljive učinke. Do dela pristopa neobremenjeno in z radovednostjo, pogosto uporablja zavržene materiale ali eksperimentira s filmi pretečenega roka. Ker jo zanima predvsem materialnost fotografskega nosilca, ga manipulira tudi na drugačne načine. Izpostavlja ga žganju, krivljenju, kemikalijam, barvam, vodi in drugim elementom, ki ga pretvorijo do neprepoznavnosti. Čeprav končna dela ohranjajo navezavo na fotografijo, je njena praksa zaradi procesa izrazito performativna, tudi zato, ker umetnica procesa nikoli ne šteje za končanega in v njem vedno vidi možnost za nadaljno manipulacijo materiala. Prav na slednjo misel se navezuje naslov razstave, ki opozarja na njeno zavezanost raziskovanju, eksperimentiranju in igri, bistvenim elementom njene umetniške prakse. Na razstavi predstavlja raznolike pristope, s katerimi združuje dela iz serij Medij, 4×5'', Pasteli, Solarna tekstura, Nosilec, Brezno in drugih. Že iz njihovih naslovov je razvidno, da avtorica pri svojem delu preizprašuje medij fotografije, išče njegove alternativne funkcije in spreminjajoče se oblike, pri vsakem posameznem delu pa prevprašuje meje materiala in ga z mehansko manipulacijo spravlja v oblike, ki zamajejo gledalčevo percepcijo o njegovem izvoru. Percepcija gledalca je za Saro Rman prav tako pomembna kot materialnost objekta – z različnimi načini osvetlitve ustvarja prostorske instalacije, ki v odvisnosti od gledalčeve perspektive in kota razkrivajo različne forme in teksture. Tako v delo dodaja
BOŠTJAN DRINOVEC: NEVIDNI SOPOTNIK / INVISIBLE COMPANION

BOŠTJAN DRINOVEC: NEVIDNI SOPOTNIK / INVISIBLE COMPANION

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 3. julij ― Kipar Boštjan Drinovec se z razstavo Nevidni sopotnik osredotoča na človekov odnos do narave. Njegova kiparska dela nastala v preteklih desetih letih povzemajo estetiko industrijskih instalacij in merilnih naprav, s tem pa napeljujejo na ambivalenten odnos človeka do okolja, njegovo intenco po ujetju in ukrotitvi naravnih procesov in pretvarjanju le-teh v lastno (gmotno) korist. S svojimi deli Drinovec torej odpira nekatera temeljna družbena in okoljska vprašanja, ki nimajo enoznačnih odgovorov. Njegove kinetične skulpture, nekakšni perpetuum mobili, pa naj delujejo na veter ali motor, so na videz avtonomni objekti, ki odražajo stvarnost eksponentnega napredka. Na drugi strani pa se zaveda neizbežnosti razvoja in vpeljevanja novih tehnologij in sistemov, ki tako pogosto sprva naletijo na odpor v družbi. Stroji in instalacije Boštjana Drinovca so na prvi pogled zelo domačni in običajni, zdijo se podobni nedefiniranim industrijskim sistemom, […] a so na drugi strani brez prave funkcije. Njihovo delovanje gre povsem v prazno, v nič, kar pomeni, da ne proizvajajo ničesar materialnega, razen da skušajo delovati in prepričati s svojo vizualno podobo ter izpostaviti tisto nevidno, kar nas obdaja. Njegovi perpetuum mobili lahko tako le spodbujajo k poglobljenim premislekom o stanju sveta in družbe, tukaj in zdaj. Miha Colner
JON DERGANC: FOTOGRAFIJE

JON DERGANC: FOTOGRAFIJE

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 26. junij ― Rezultat interakcije kamere in svetlobe LED diod, ki jih poganja napajanje s pulzno gostotno modulacijo, so fotografije brez motiva. Fotografije ki niso posnetek zunanjega sveta pač pa tako rekoč samoustvarjene podobe, podobe, ki so produkt »dialoga« med dvema tehnologijama. So svojevrstna refleksije o mediju fotografije, ki poteka v značilni formalni ambivalenci, ki evocira velika modernistična slikarska platna. The interaction between the camera and the light from the LEDs, which are operated by pulse density modulation, results in photographs without a subject. Photographs, which are not snapshots of the outside world, but literally self-created images, images that are the product of a "dialogue" between two technologies. They are a kind of reflection on the medium of photography, which takes place in a characteristic formal ambivalence reminiscent of the great paintings of modernism.
STAŠ KLEINDIENST: INSOMNIA

STAŠ KLEINDIENST: INSOMNIA

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 22. junij ― Za Staša Kleindiensta, letošnjega prejemnika nagrade Riharda Jakopiča, proces slikanja, kot pravi sam, predstavlja neverbalen način poizkusa razumevanja sveta, nekje med mislijo in občutkom, v katerem raziskuje kako upodobiti neubesedlljivo. Tokrat se Kleindienst predstavlja z izborom najnovejših del, med katerimi prevladujejo manjši formati, ki narekujejo zgoščevanje pripovedi. Večinoma večerni in nočni prizori še dodatno poglabljajo nelagodje ob pogledu na dogodke, ki jih umetnik črpa iz njegove okolice, političnega in družbenega stanja, kolektivne podzavesti, nebrzdanega poseganja človeka v naravo in razpada družbenih in moralnih vrednot, obenem pa pričajo o umetnikovi virtuoznosti, tako v raziskovanju likovne problematike, kot tudi razumevanju slikarske tradicije. Kleindienst tako v svojih krajinah, v katerih osrednje mesto zavzema atmosfera, zrcali zablode današnje družbe, obenem pa gledalcu, z upoštevanjem spekulativnega potenciala imaginacije, pušča prostor za lastno interpretacijo. Živa Kleindienst Staš Kleindienst, this year's winner of the Rihard Jakopič Award, understands the process of painting as a non-verbal attempt to comprehend the world, somewhere between thinking and feeling, and explores how to represent the ineffable. In this exhibition, Kleindienst presents a selection of his recent works, most of which are in small format that dictates a condensation of what is represented. These predominantly evening and night scenes deepen the sense of unease that arises when viewing the scenes that the artist draws from his environment, political and social conditions, the collective unconscious, man's rampant exploitation of nature, and the dissolution of social and moral values, but at the same time demonstrate the artist's virtuosity, both in his exploration of the medium of painting and in his understanding of the painterly tradition. In his landscapes, in which the atmosphere takes the main role, Kleindienst thus reflects the delusion and the madness of
MATEJ ČEPIN: PREČUDOVITI VRTOVI GOSPE R

MATEJ ČEPIN: PREČUDOVITI VRTOVI GOSPE R

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 16. junij ― Matej Čepin je umetnik, ki se izraža skozi klasično stilizirano figuralno slikarstvo. Čepin ima izjemen občutek za formo s katero nagovarja in popelje gledalca v poglobljeno izpovedno raven. Slikarsko operira z elementi optično neposrednega, kar pomeni, da je podlaga izraznosti njegovih podob udejanjena skozi madež, packo, teksturo, materialno površino oziroma izbrani kolažni kontekst. Slikovno površino tvorijo različni materiali, ki ponekod povsem reliefno prekrivajo površino platna. Figuralna zasnova, ki je neposredni nosilec pripovedi, pa je s stilizacijo vizualnega pogleda objektivno vidneg, posebej nevsakdanja. Figure so izgotovljene v avtorsko določeni obliki, ki jo odlikuje živobravnost in natančna obdelava v detajlu. Vstavljene v precej monokromatsko polje površine izstopajo, a hkrati se skladno prelivajo v kompleksnem vizualnem izrazu slik. Avtor kompozicije običajno ne razvija v horizontu krajine, ampak v vertikalno zoženem zornem kotu, ki se odpira v globino prostora. Perspektiva ima tu posebno vlogo. V celostnem pogledu je barva opredeljena z bazično sivo-rjavkasto kromatiko zemeljskega. Uprizorjeni prostor prekriva vegetacija, ki je ošiljena, ostra in spominja na zimsko krajino. Razstava postavlja pred gledalce podobe iz obsežnega cikla »Vrtovi«, kjer umetnik nadaljuje lasten avtorski princip umetniške sporočilnosti. Vpletena je zgodba gospe R. Ta nosi zametek velike skrivnostni … Vsekakor je umetnikova izpoved izrazito fabulativna. Pripoved, ki je nastavljena skozi zagonetno uprizoritev se razvija v več smeri. Nesporno pa se v naslovu Prečudoviti vrtovi gospe R skriva misterij sveta, ki je precej nenavaden. Čepinovi vrtovi so zaprti vrtovi. Vrtovi poseljeni z ljudmi, hišicami, zanimivimi objekti in enigmatičnimi figurami, ki so predstavljene v okolju turobnega robidasto olesenelega, zimsko porjavelega travnika ali slamnato zamrznjene gozdnate planote. Figure so togo vsajene v krajino, v kateri začutimo tenzijo, nemir v pričakovanju dogodka. Morda gre z
GAŠPER KUNŠIČ: HEIMAT CAMP

GAŠPER KUNŠIČ: HEIMAT CAMP

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 9. junij ― ...Dom je za Kunšiča polje večnega boja med na eni strani ujetostjo v zasidranih pričakovanjih in družbenih normativih konservativnega okolja, na drugi zasanjanim svetom pastoralnih radosti in domotožja v vzvratnem pogledu rožnatega ogledala. Kje je tu mesto za fanta tenkočutnega značaja in umetniške dispozicije? Kunšič se notranje shizme loti z metodo hiperidentifikacije. Camp, prej senzibiliteta kakor estetska kategorija, je način, ki mu omogoča osvoboditev iz zunanjih definicij doma v lastno konstrukcijo pomena doma. Pojem camp lahko razumemo kot način gledanja in strategijo preživetja; samoniklo je izšel iz kvirovske kulture, v eseju Zapiski o campu pa ga je utemeljila Susan Sontag. Camp s pretiravanjem in potenciranjem družbene klišeje in kalupe pripelje do točke sublimacije in jih tako razgali ter razoroži njihovih represivnih vzvodov. Sontag deli camp na tistega, ki se zgodi ponesreči, ki je iskren in naiven, ter onega, ki se zaveda samega sebe, ki je sredstvo za sporočanje. Pri obeh gre za kodirani jezik, ki ne izhaja iz samega besedila ali forme, marveč iz dojemanja besedila ali forme pri sprejemnici_ku, bralki_cu, gledalki_cu. Gre za skrivno govorico znotraj skupnosti istomiselnih, za praznovanje fantastičnega, čudovitega, izjemnega v pogosto vsakdanjem, preprosto slabem ali celo zavržnem. Kunšič ljubezen do doma, domoljubje – ideološko obremenjen in politično zlorabljan pojem – skozi prizmo campa iztrga iz primeža zloveščih tradicionalnih vrednot in nacionalistične instrumentalizacije ter ponudi drugo, neustrašno, ljubečo in pomirjujočo – tudi lastnosti njegovih Varuhov – interpretacijo doma. Blut und Boden postaneta skupnost in prostor, če si privoščimo nekaj patetike. Kunšičev Heimat Camp je, po Sontag, oboje, iskren in naiven hkrati, pa tudi usmerjen, namenski, kakor kdaj in kakor kje. Glavni gradniki Kunšičevih podob so figura, ornament in besedilo. Navdih črpa v figuraliki, moški figuri, tudi lastni, ki se giba med fizično močjo herojske hrabrosti te
ADRIJAN PRAZNIK: WHO CAN BE SURE OF ANYTHING

ADRIJAN PRAZNIK: WHO CAN BE SURE OF ANYTHING

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 8. junij ― “/…/ Filozofija in literatura sta pri tej slikarski seriji pomembni referenčni točki, veliko bolj kot na primer reference s področja slikarstva ali umetnostne teorije. Albert Camus in filozofija absurda v svojem bistvu govorita prav o zgoraj omenjenih neskladjih, o človekovem iskanju smisla, ki pa je po svoji naravi izmuzljiv. Kot družba in kot posamezniki imamo radi koherentne in sosledne predstave o tem, kdo in kaj smo. Vendar se ta predstava ustvarja iz dneva v dan znova. Želimo si stabilno in jasno identiteto, a njeno doseganje pomeni napor in ohranjanje določenega stanja, kar pa je na dolgi rok nemogoče. Prej ali slej pride do spremembe, zloma, transformacije. /…/ /…/ S serijo se sicer želim oddaljiti od posameznih stilov/obdobij, poskušam razmišljati zunaj teh okvirov ter gradim vsako sliko na svoj način. Videz končne podobe poskušam doseči z zgoščevanjem in prekrivanjem materialov, uporabo različnih umetniških pristopov, preslikavanjem oz. palimpsestnostjo podob ter izrazito fizičnim (materialnim) utelešenjem posameznih misli in občutij. Ne morem govoriti, da so slike kot okno, ko nam nosilec odpre pogled na iluzijo stvarnega sveta, kot tudi ne gre za sliko kot objekt ali pa ekransko slikarstvo. V tej seriji so slike v funkciji telesa. Tako kot v popolni odsotnosti zvoka slišimo lasten utrip srca. In kot v popolni temi nekaj migota pred očmi, tako želim s temi deli upodobiti telo prav z odsotnostjo telesa samega. To je alkimija človeškega stanja, da iščemo to, kar nam je poznano. In če nam ni, to neznano transformiramo s projekcijo nas samih.” Adrijan Praznik “/…/ Philosophy and literature are important points of reference in this painting series, much more so than references in the field of painting or art theory, for example. Albert Camus and the philosophy of the absurd are essentially about the inconsistencies mentioned above, about man's search for meaning, which is inherently elusive. As a society and as individuals, we like to have coherent and consist
še novic