Gledišče*: Naježeno in jedrnato v živo z Aljo Predan

Borštnikovo srečanje, 18. november 2015 ― Slovenski gledališki inštitut (SLOGI) Vas vljudno vabi na Gledišče* Naježeno in jedrnato v živo: ALJA PREDAN, ki bo v torek, 24. novembra 2015 ob 18. uri v dvorani Slovenskega gledališkega inštituta (1. nadstropje, Mestni trg 17, Ljubljana). V sklopu pogovorov Naježeno in jedrnato v živo, ki jih vodi Jedrt Jež Furlan, se bomo tokrat v dvorani Slovenskega gledališkega inštituta (SLOGI) pogovarjali z umetniško direktorico Festivala Borštnikovo srečanje, dramaturginjo, prevajalko, urednico in teatrologinjo Aljo Predan. Vstop prost. Alja Predan je od leta 2009 umetniška direktorica Festivala Borštnikovo srečanje. Pred tem je bila tri sezone vodja gledališko-plesnega programa v Cankarjevem domu. Dolga leta je bila dramaturginja v MGL in urednica Knjižnice MGL. Bila je tudi umetniški vodja Primorskega dramskega gledališča v Novi Gorici in kustosinja v Mestni galeriji Ljubljana. Leta 2008 in 2009 je bila selektorica Tedna slovenske drame v Kranju. Kot dramaturginja je sodelovala pri nekaj več kot štiridesetih uprizoritvah po vsej Sloveniji. Prevedla je šestdeset dram, večinoma iz sodobne britanske in ameriške literature. Prevaja tudi iz poljščine, srbščine in hrvaščine. Od leta 1984 sodeluje z avstrijsko-nemško založbo Gregor/Dietrich Der Schauspielführer kot avtorica prispevkov o aktualni slovenski dramatiki. Bila je umetniška svetovalka za slovenski fokus na 7. festivalu sodobne drame v Budimpešti (2008) in kuratorka Slovenskega fokusa na festivalu Nova drama v Bratislavi (2011). Bila je članica številnih domačih in mednarodnih žirij. Je članica Društva gledaliških kritikov in teatrologov Slovenije, Društva slovenskih književnih prevajalcev, ZDUS in ITI. Za svoje delo je med drugimi prejela Glazerjevo listino  za dosežke na področju kulture, Veliki bršljanov venec za življenjsko delo in Grün-Filipičevo priznanje za dramaturgijo.   Z Aljo Predan bo pogovor tekel o kondiciji gledaliških festivalov v Sloveniji. Poudarek bo na Festivalu Borštnikovo srečanje.

Nagrajenci 50. FBS!

Borštnikovo srečanje, 26. oktober 2015 ― Poročilo strokovne žirije Strokovna žirija 50. Festivala Borštnikovo srečanje si je v tekmovalnem programu ogledala deset uprizoritev. Samo ena od teh predstav je nastala v koprodukciji z nevladno organizacijo, vse ostale so bile predstavnice slovenskih institucionalnih gledališč, pri čemer je v očitnem odmerku prednjačila udeležba SNG Drama Ljubljana. Groba opredelitev kaže, da se vsebina uvrščenih predstav nagiba v dve smeri: v angažirano gledališče, ki reflektira, nagovarja in skozi različne režijske principe izpostavlja dano družbeno situacijo ali preizprašuje problematičnost spomina na vojno izkustvo; na drugi strani pa smo priča močni tendenci reinterpretiranja, ki se kaže v obliki dramatizacij oziroma adaptacij že uveljavljenih literarnih del. Uprizoritve Grad, Hedda Gabler in Gospa Bovary so črpale navdih iz klasičnih del, pri tem pa učinkovito in skozi samosvoje uprizoritvene metode izrisale univerzalnost izbranih vsebin, katerih aktualnost seže vse do današnjega dne. Potem imamo tu Evropo, monolog za mater Korajžo in njene otroke, Hlapce in Georgea Kaplana, ki so izpostavile refleksijo o sodobnem politično-kulturnem položaju ter prek raznolikih režijskih zasnov in brez zadržkov nagovarjale živo sedanjost, tukaj in zdaj. Trst, mesto v vojni, Iliada, Jugoslavija, moja dežela in Čarobna gora so se dotaknile fenomena vojn, zgodovinskih prelomnic ter intimne in nacionalne identitete, motive pa so zajemale neposredno in z dokumentaristično noto, spet druge skozi metaforo ali mit. Zastopanost žanrov je bila v širokem razponu, pri čemer je bilo najmanj prostora namenjeno komediji, predstave so se zlasti oprijemale vsebinsko resnih in mrakobnih pripovedi. Če odštejemo dramatizacije, je tekmovalni program ponudil le eno domačo izvirno dramsko pisavo (Gospa Bovary), kar gotovo lahko razumemo kot svojevrstni alarm. Kljub temu, da sta tokratni selektorski izbor kot tudi celotna sezona sama po sebi posvetila veliko pozornost angažiranim temam, je v postavitvah in reži
še novic