Esej na radiu

ARS Esej na radiu, 24. marec ― Esej, ki uporablja poezijo ali prozo drugih avtorjev, da bi iz nje zgradil svet, ki bi omogočal razumevanje tistega, o čemer razpravlja. Esej, ki uporablja poezijo ali prozo drugih avtorjev, da bi iz nje zgradil svet, ki bi omogočal razumevanje tistega, o čemer razpravlja.

Vinko Beličič: Alojz Gradnik

ARS Esej na radiu, 17. marec ― Esej o pesniku Goriških Brd je napisal belokranjski pesnik Vinko Beličič. V njem prikazuje veličino poezije Alojza Gradnika, njegovo dragoceno in človeško pristno izpoved. V oddaji Esej na radiu boste slišali prispevek pesnika, pisatelja in prevajalca Vinka Beličiča o Alojzu Gradniku. Esej o pesniku Goriških brd je bil objavljen leta 1983 v reviji Meddobje. Brala sta ga Maja Moll in Renato Horvat. Glasbeni vložki so bili odlomki iz Rapsodije za godala ali Sijaj sijaj, sončece skladatelja Pavleta Merkuja; simfonični orkester RTV Slovenija je dirigiral Uroš Lajovic. Oblikovalec zvoka je bil Vjekoslav Mikez, urednika oddaje pa sta Mihael Kozjek in Andrej Rot.

Jorge Luis Borges: Zid in knjige

ARS Esej na radiu, 10. marec ― Zid in knjige je esej, v katerem Borges pripoveduje, zakaj ga je prevzelo dejstvo, da je kitajski cesar ukazal zgraditi skoraj neskončni kitajski zid, prav tako pa tudi ukazal sežgati vse knjige, ki so bile napisane pred njegovo dobo. Pisatelj Jorge Luis Borges je bil kolumnist pri argentinskem dnevniku La Nación. V izdaji dne 22. oktobra 1950 je izšel njegov esej z naslovom Zid in knjige, ki ga boste lahko slišali v oddaji Esej na radiu. Besedilo je prevedel Andrej Rot, prebral ga je napovedovalec Matjaž Romih. Vrinki so odlomki iz glasbe filma Prežeči tiger, skriti zmaj kitajskega skladatelja in dirigenta Tana Duna v izvedbi Nacionalnega orkestra iz Šanghaja. Glasbo je izbral Mihael Kozjek, tonski mojster je bil Blaž Kumše.

Ludvik Mrzel: Slovstvo in družba

ARS Esej na radiu, 3. marec ― Besedilo je bilo objavljeno v Ljubljanskem zvonu leta 1933 Slovenski pisatelj, pesnik in publicist Ludvik Mrzel je pisal v slogu ekspresionizma in socialnega realizma. Objavljal je tudi književne in gledališke kritike, reportaže in poročila o kulturnem življenju. V Eseju na radiu boste slišali njegovo razmišljanje o Slovstvu in družbi. Besedilo je bilo objavljeno v Ljubljanskem zvonu leta 1933; brala sta ga Jasna Rodošek in Bernard Stramič. Glasbena tema v oddaji so bili odlomki iz Dveh srednjeveških plesov Michaela Amorosija v izvedbi flavtista Mateja Zupana in harfistke Nicolette Sanzin. Glasbeno opremo je izbral Mihael Kozjek, oddajo je uredil Andrej Rot.

Bernard Knox: Osvobajanje mojstrovine

ARS Esej na radiu, 25. februar ― Bernard Knox v eseju Osvobajanje mojstrovine predstavlja Torquata Tassa in njegovo pesnitev Osvobojeni Jeruzalem Nemški literarni zgodovinar Bernard Knox v eseju Osvobajanje mojstrovine predstavlja renesančnega pesnika Torquata Tassa in njegov versko-zgodovinski junaški ep Osvobojeni Jeruzalem, ki jo je začel pisati leta 1559. Besedilo je iz nemščine prevedel Tone Frelih, brala sta ga Natalija Sinkovič in Igor Velše. Glasbena tema v oddaji so odlomki iz skladbe Sonata sopra sancta Maria Claudia Monteverdija v izvedbi ansambla Cantar Lontano pod vodstvom Marca Mencobonija. Glasbeno opremo je izbral Mihael Kozjek, urednik oddaje je Andrej Rot.

Anne Scott MacLeod: Sodobni modeli zgodovinske pripovedi

ARS Esej na radiu, 18. februar ― Zgodovina je odličen vir tematik, ki jih povzema književnost. O sodobnih modelih zgodovinskih pripovedi govori esej ameriške literarne raziskovalke Anne Scott MacLeod. Zgodovina kot nenehno preverjanje našega polpreteklega in preteklega življenja je izvrsten vir tematik, ki jih povzema književnost. O Sodobnih modelih zgodovinskih pripovedi govori esej ameriške literarne raziskovalke Anne Scott Mac Leod, profesorice na Fakulteti za informacijske storitve na Univerzi v Marylandu. Besedilo sta brala Ana Bohte in Matjaž Romih, prevedel pa Tone Frelih. Glasbena tema v oddaji so odlomki iz Mazurke apasionade Augustina Barriosa Mangoréja v izvedbi kitarista Rolanda Muellerja. Glasbeno opremo je izbral Mihael Kozjek, urednik oddaje je Andrej Rot.

Igor Saksida: Esej, ki ni besedilo

ARS Esej na radiu, 11. februar ― Igor Saksida v Eseju, ki ni besedilo prikazuje notranjo prepletenost Grafenauerjeve poezije in esejistike kot neločljivo celoto. Slovenski literarni zgodovinar Igor Saksida se strokovno ukvarja predvsem s slovensko mladinsko književnostjo. V današnji oddaji boste slišali njegov esej z naslovom Esej, ki ni besedilo. Esej je bil objavljen leta 2010 v reviji Otrok in knjiga. Bereta ga Jasna Rodošek in Aleksander Golja. Glasbena tema v oddaji so odlomki iz skladbe Vala, za kitaro Alda Kumarja v izvedbi kitarista Žarka Ignjatovića. Oblikovalec zvoka je bil Miha Klemenčič, glasbeno opremo je izbral Mihael Kozjek, urednik oddaje je Andrej Rot.

Nikolai Duffy: Transformacije kritike

ARS Esej na radiu, 4. februar ― Duffyjev esej Transformacija kritike je bil decembra lani objavljen v LUD Literaturi. Pesnik in esejist Nikolai Duffy objavlja v različnih britanskih in ameriških revijah. Objavil je eseje in kritike o eksperimentalnem pisanju, sodobni poeziji in založništvu. Oktobra 2019 je bil v Ljubljani kot gost rezidence Unescovega mesta literature. V oddaji boste slišali njegov esej z naslovom Transformacije kritike, ki je bil decembra lani objavljen v LUD Literaturi. Brala sta ga Jasna Rodošek in Aleksander Golja. Glasbeno je oddajo obogatila Tina Ogrin s tremi skladbami Clauda Debussyja: Veter na planjavi v izvedbi Krystiana Zimermana, Serenada za punčko in Snežinke plešejo, zadnji v izvedbi pianista Jeana Bernarda Pommiera. Oblikovalec zvoka je bil Vojko Frelih, urednik oddaje pa Andrej Rot.

Esej na radiu

ARS Esej na radiu, 28. januar ― Nobelovec Boris Pasternak se je rodil 10. februarja 1890. O njem je pisal v Clevelandu delujoči duhovnik in teolog Pavel Krajnik: Misli Pasternaka o revoluciji […] Nobelovec Boris Pasternak se je rodil 10. februarja 1890. O njem je pisal v Clevelandu delujoči duhovnik in teolog Pavel Krajnik: Misli Pasternaka o revoluciji v romanu Doktor Živago.

Brane Senegačnik: Ime česa je kultura?

ARS Esej na radiu, 21. januar ― Glavno področje znanstvenega raziskovanja filologa in pesnika Braneta Senegačnika je grška dramatika, še posebej tragedija. Glavno področje znanstvenega raziskovanja filologa in pesnika Braneta Senegačnika je grška dramatika, še posebej tragedija. V oddaji boste slišali njegov esej z naslovom Ime česa je kultura? Objavljen je bil v zborniku Temelji prihodnosti (2015); bereta ga Jasna Rodošek in Bernard Stramič. Glasbena tema v oddaji so odlomki iz Tria v g-molu Rista Savina; igral je Klavirski trio Konservatorija za glasbo Ljubljana. Oblikovalec zvoka je bil Vojko Frelih, glasbeno opremo je izbral Mihael Kozjek, oddajo je uredil Andrej Rot.

Percy Bysshe Shelley: Poeziji v bran

ARS Esej na radiu, 7. januar ― Percy Bysshe Shelley je bil eden najpomembnejših britanskih romantičnih pesnikov in velja za enega boljših lirikov angleškega jezika Pred dvesto leti je angleški pesnik Percy Bysshe Shelley objavil delo Poeziji v bran. Bil je med najpomembnejšimi britanskimi romantičnimi pesniki in velja za enega boljših lirikov angleškega jezika. Zaradi svoje radikalne poezije, pa tudi političnih in družbenih prepričanj za svojega življenja ni bil priznan. Najbolj slovi po klasičnih pesmih, kot so Ozymandis, Oda zahodnemu vetru in Maska anarhije. V oddaji Esej na radiu boste slišali del omenjenega eseja P. B. Shelleyja Poeziji v bran.

Mirko Javornik: Pripisi k dnevom

ARS Esej na radiu, 31. december 2019 ― Esej Pripisi k dnevom Mirka Javornika je izšel v reviji Meddobje leta 1956 Pisatelj, esejist in prevajalec Mirko Javornik je bil od leta 1935 glavni urednik popoldanskega dnevnika Slovenski dom in redni sodelavec Radia Ljubljana. Od leta 1948 do leta 1960 je delal na Radiu Trst, nato pa se z družino naselil v ZDA; tam je bil v službi pri zunanjem ministrstvu ZDA kot spremljevalec njegovih uradnih gostov iz tujine. V oddaji boste slišali njegov esej Pripisi k dnevom iz leta 1956. Besedilo je izšlo v reviji Meddobje leta 1956, jezikovno ga je pregledala Tinka Kos, bereta pa ga napovedovalca Mateja Perpar in Ivan Lotrič. Glasbeni vrinki so odlomki iz Passacaglie za kitaro Aleša Strajnarja v izvedbi Andreja Grafenauerja. Oddajo je zvočno oblikovala Mirta Berlan, urednika sta Mihael Kozjek in Andrej Rot.

Julija Pajman: Rubens in skrivnost njegovega slikanja

ARS Esej na radiu, 24. december 2019 ― Esej Rubens in skrivnost njegovega slikanja je nastal ob 300. obletnici slikarjeve smrti Umetnostna zgodovinarka Julija Pajman je študirala v Ljubljani ter na univerzah v Louvainu in Parizu, kamor je šla preučevat ženske socialne ustanove v svetu. Napisala je več umetnostnozgodovinskih razprav in avtobiografijo Šopek trnja. Pisala je o Rilkeju, Rodinu, povezovala je literaturo in umetnostnozgodovinsko znanje. Slovencem je tudi približala lik Paula Claudela, s katerim se je osebno poznala in vzdrževala stike. Umrla je v zdomstvu decembra leta 1969. V današnji oddaji Esej na radiu bomo slišali njen esej Rubens in skrivnost njegovega slikanja, ki ga je napisala ob 300. obletnici slikarjeve smrti.

Andrej Rot: Iz primeža prividov

ARS Esej na radiu, 17. december 2019 ― Andrej Rot v eseju obravnava vprašanja, povezana s poskusom bega od resničnosti. V oddaji Esej na radiu lahko poslušate prispevek Andreja Rota Iz primeža prividov, v katerem obravnava vprašanja, povezana s poskusom bega od resničnosti. Oddaja je bila posneta leta 2007. Brala sta Simona Juvan in Matjaž Romih. Spremljajoča glasbena tema je bil odlomek Plesa sladkorne vile iz baleta Hrestač Petra Iljiča Čajkovskega.
še novic