Esej na radiu

ARS Esej na radiu, 19. maj 2020 ― Esej, ki uporablja poezijo ali prozo drugih avtorjev, da bi iz nje zgradil svet, ki bi omogočal razumevanje tistega, o čemer razpravlja. Esej, ki uporablja poezijo ali prozo drugih avtorjev, da bi iz nje zgradil svet, ki bi omogočal razumevanje tistega, o čemer razpravlja.

Esej na radiu

ARS Esej na radiu, 12. maj 2020 ― Esej, ki uporablja poezijo ali prozo drugih avtorjev, da bi iz nje zgradil svet, ki bi omogočal razumevanje tistega, o čemer razpravlja. Esej, ki uporablja poezijo ali prozo drugih avtorjev, da bi iz nje zgradil svet, ki bi omogočal razumevanje tistega, o čemer razpravlja.

Hubert Požarnik: Ali smo na poti v dekadenco?

ARS Esej na radiu, 5. maj 2020 ― Psiholog in publicist Hubert Požarnik v eseju Ali smo na poti v dekadenco? odgovarja na vprašanja, kaj se dogaja s kulturo, kaj s človekom in se tudi sprašuje, kje je naša humanistična inteligenca. Slovenski psiholog in psihoterapevt, publicist in politik Hubert Požarnik je na simpoziju Humanizem in humanistika pri Slovenski akademiji znanosti in umetnosti novembra 2014 podal esej Ali smo na poti v dekadenco?, v katerem je odgovarjal na vprašanja, kaj se dogaja s kulturo, kaj s človekom in se tudi sprašuje, kje je naša humanistična inteligenca. Prebrala ga je napovedovalka Lucija Grm. Glasbeni vrinki so bili odlomki iz skladbe Canto intimo za violino in tolkala Alojza Ajdiča v izvedbi violinista Žige Faganela in Filharmoničnega tolkalnega ansambla. Glasbeno opremo je izbral Mihael Kozjek, urednik oddaje je Andrej Rot.

Barbara Pogačnik: Iluzije, izgubljene v postmedijski dobi

ARS Esej na radiu, 28. april 2020 ― Barbara Pogačnik se v eseju Iluzije, izgubljene v postmedijski dobi poglobi v vprašanje pisanja in objavljanja literature v klasičnih in sodobnih medijih. Barbara Pogačnik je pesnica in literarna kritičarka. Objavila je več pesniških zbirk in gostovala na številnih literarnih festivalih po svetu. V oddaji boste slišali njen esej Iluzije, izgubljene v postmedijski dobi. Objavljen je bil v Sodobnosti leta 2018, prebrala ga je napovedovalka Lidija Hartman. Glasbeni vrinki so bili odlomki iz Duettinov za violino in harfo Petra Ebna v izvedbi violinista Mirana Kolbla in harfistke Mojce Zlobko Vajgl. Glasbeno opremo je izbral Mihael Kozjek, urednik oddaje je Andrej Rot.

Aleksandar Gatalica: Mesto in smrt v literaturi

ARS Esej na radiu, 21. april 2020 ― Aleksander Gatalica je prizna srbski pisatelj, ki se v eseju Mesto in smrt v literaturi spopade z večnim človekovim vprašanjem o smrti. Aleksandar Gatalica je eden najbolj priznanih sodobnih srbskih pisateljev, tudi eden najbolj branih in prevajanih. Literarna zgodovina ga označuje za »klasičnega modernista«. Številna njegova dela temeljijo na zgodovinskih dokumentih in psevdozgodovinskih dejstvih, ki jih avtor spretno prepleta s fikcijo. V preteklih dveh letih sta v slovenščini izšla njegova romana Velika vojna in Nevidni. V oddaji boste slišali njegov esej z naslovom Mesto in smrt v literaturi. Prevedla ga je Mateja Komel Snoj, brala pa napovedovalka Maja Moll. Glasbeni vrinki so bili odlomki iz skladbe Črni angeli Georgea Crumba v izvedbi kvarteta Kairos. Oddajo je zvočno oblikoval Blaž Kumše, urednika oddaje sta Mihael Kozjek in Andrej Rot.

Janez Kajzer: O reviji, ki je zgrmela v brezno pozabe

ARS Esej na radiu, 14. april 2020 ― Mentorska revija Mlada pota je v začetku druge polovice 20. stoletja in prek desetih letnikov utirala pot mladim ustvarjalcem, ne samo bodočim besednim umetnikom, ampak tudi likovnikom. Revija je, kot pravi književnik Janez Kajzer, zgrmela v brezno pozabe Slovenski pisatelj Janez Kajzer je objavil več knjig kratkih zgodb in romanov, piše prispevke za revije in časopise. Urejal je literarno revijo Srce in oko. V oddaji boste slišali njegov esej O reviji, ki je zgrmela v brezno pozabe. Bral ga je napovedovalec Renato Horvat. Glasbeni vrinki so bili odlomki iz Treh monotematskih skladb za klavir Ljuba Rančigaja v izvebi pianista Zoltana Petra. Oddajo je zvočno oblikoval Vojko Frelih, glasbeno opremo je izbral Mihael Kozjek, urednik oddaje je Andrej Rot.

Aleš Maver: O Petru Handkeju in njegovih (naših?) lavretanskih litanijah

ARS Esej na radiu, 7. april 2020 ― Publicist Aleš Maver v eseju o Handkeju prikaže, kako je Nobelovec iz Grebinja v govoru ob prevzemu nagrade v Stockholmu vključil nekaj vzklikov iz lavretanskih litanij in izrazil globoko resnico o sebi. Publicist in profesor Aleš Maver se v eseju O Petru Handkeju in njegovih (naših?) lavretanskih litanijah poglobi v svoj odnos in odnos drugih Slovencev do nobelovca Petra Handkeja. Za nagrajenega pisatelja iz Grebinja slovenstvo v trenutku zajemanja iz v spomin vtisnjene molitve ni bilo le figov list, temveč je izrekal globoko resnico o sebi. Esej je bil objavljen v prvi letošnji številki revije Zvon. Bral ga je napovedovalec Aleksander Golja. Glasbena tema v oddaji so bili odlomki iz Sonatnega stavka Antona Weberna v izvedbi pianista Gianluce Casciolija. Glasbeno opremo je izbral Mihael Kozjek, urednik oddaje je Andrej Rot.

Jože Snoj: Mrak v luči

ARS Esej na radiu, 31. marec 2020 ― Pisatelj Jože Snoj ob Zupetovem »Križevem potu« razmišlja o delu slikarja Krištofa Zupeta in pisatelja ter dramaturga Ivana Mraka. Opus Jožeta Snoja sestavljajo pesmi, pripovedna proza, kritike, eseji in članki. Kot kritik je ocenjeval književne izdaje, kot publicist pa se je skoraj 3 desetletja ukvarjal z aktualnimi sodobnimi vprašanji v povezavi s književnimi in kulturno-političnimi temami; med temami v osemdesetih letih izstopa zavzemanje za slovensko samostojnost. V oddaji boste slišali njegov esej Mrak v luči. Besedilo je bilo objavljeno v Zvonu leta 2015; bral ga je napovedovalec Bernard Stramič. Glasbena tema v oddaji so bili odlomki iz Passacaglie Heinricha Ignaza Franza Bibra v izvedbi violinista Reinharda Goebla. Oblikovalec zvoka je bil Jon Čergan, glasbeno opremo je izbral Mihael Kozjek, urednik oddaje je Andrej Rot.

Simona Mlinar: Gandhi, satjagraha in svaradž

ARS Esej na radiu, 24. marec 2020 ― Teologinja Simona Mlinar razodeva, v čem je smisel in učinkovitost Gandhijeve metode nenasilnega odpora. Šestega aprila 1930 je Mahatman Gandhi končal pohod, dolg 400 kilometrov, s katerim je protestiral proti zakonu, ki je Indijcem prepovedoval pridobivanje soli. Pohod je dobil dramatične razsežnosti, saj se je okrog njega zgrinjala vse večja množica, čemur je sledila tudi medijska pozornost. Ob prihodu k morju je Gandhi zajel pest blata in morske vode ter s to simbolično gesto spodbujal rojake k nepokorščini. V oddaji boste slišali prispevek dr. Simone Mlinar Gandhi, satjagraha in svaradž. Besedilo je napisala leta 2010 in je bilo objavljeno v Časopisu za kritiko znanosti, domišljijo in novo antropologijo. Brala sta ga Ana Bohte in Aleksander Golja. Glasbena tema v oddaji so bili odlomki iz skladbe Solea Anoushke Shankar v izvedbi avtorice. Oblikovalec zvoka je bil Miha Klemenčič, urednika oddaje pa Mihael Kozjek in Andrej Rot.

Vinko Beličič: Alojz Gradnik

ARS Esej na radiu, 17. marec 2020 ― Esej o pesniku Goriških Brd je napisal belokranjski pesnik Vinko Beličič. V njem prikazuje veličino poezije Alojza Gradnika, njegovo dragoceno in človeško pristno izpoved. V oddaji Esej na radiu boste slišali prispevek pesnika, pisatelja in prevajalca Vinka Beličiča o Alojzu Gradniku. Esej o pesniku Goriških brd je bil objavljen leta 1983 v reviji Meddobje. Brala sta ga Maja Moll in Renato Horvat. Glasbeni vložki so bili odlomki iz Rapsodije za godala ali Sijaj sijaj, sončece skladatelja Pavleta Merkuja; simfonični orkester RTV Slovenija je dirigiral Uroš Lajovic. Oblikovalec zvoka je bil Vjekoslav Mikez, urednika oddaje pa sta Mihael Kozjek in Andrej Rot.

Jorge Luis Borges: Zid in knjige

ARS Esej na radiu, 10. marec 2020 ― Zid in knjige je esej, v katerem Borges pripoveduje, zakaj ga je prevzelo dejstvo, da je kitajski cesar ukazal zgraditi skoraj neskončni kitajski zid, prav tako pa tudi ukazal sežgati vse knjige, ki so bile napisane pred njegovo dobo. Pisatelj Jorge Luis Borges je bil kolumnist pri argentinskem dnevniku La Nación. V izdaji dne 22. oktobra 1950 je izšel njegov esej z naslovom Zid in knjige, ki ga boste lahko slišali v oddaji Esej na radiu. Besedilo je prevedel Andrej Rot, prebral ga je napovedovalec Matjaž Romih. Vrinki so odlomki iz glasbe filma Prežeči tiger, skriti zmaj kitajskega skladatelja in dirigenta Tana Duna v izvedbi Nacionalnega orkestra iz Šanghaja. Glasbo je izbral Mihael Kozjek, tonski mojster je bil Blaž Kumše.

Ludvik Mrzel: Slovstvo in družba

ARS Esej na radiu, 3. marec 2020 ― Besedilo je bilo objavljeno v Ljubljanskem zvonu leta 1933 Slovenski pisatelj, pesnik in publicist Ludvik Mrzel je pisal v slogu ekspresionizma in socialnega realizma. Objavljal je tudi književne in gledališke kritike, reportaže in poročila o kulturnem življenju. V Eseju na radiu boste slišali njegovo razmišljanje o Slovstvu in družbi. Besedilo je bilo objavljeno v Ljubljanskem zvonu leta 1933; brala sta ga Jasna Rodošek in Bernard Stramič. Glasbena tema v oddaji so bili odlomki iz Dveh srednjeveških plesov Michaela Amorosija v izvedbi flavtista Mateja Zupana in harfistke Nicolette Sanzin. Glasbeno opremo je izbral Mihael Kozjek, oddajo je uredil Andrej Rot.

Bernard Knox: Osvobajanje mojstrovine

ARS Esej na radiu, 25. februar 2020 ― Bernard Knox v eseju Osvobajanje mojstrovine predstavlja Torquata Tassa in njegovo pesnitev Osvobojeni Jeruzalem Nemški literarni zgodovinar Bernard Knox v eseju Osvobajanje mojstrovine predstavlja renesančnega pesnika Torquata Tassa in njegov versko-zgodovinski junaški ep Osvobojeni Jeruzalem, ki jo je začel pisati leta 1559. Besedilo je iz nemščine prevedel Tone Frelih, brala sta ga Natalija Sinkovič in Igor Velše. Glasbena tema v oddaji so odlomki iz skladbe Sonata sopra sancta Maria Claudia Monteverdija v izvedbi ansambla Cantar Lontano pod vodstvom Marca Mencobonija. Glasbeno opremo je izbral Mihael Kozjek, urednik oddaje je Andrej Rot.

Anne Scott MacLeod: Sodobni modeli zgodovinske pripovedi

ARS Esej na radiu, 18. februar 2020 ― Zgodovina je odličen vir tematik, ki jih povzema književnost. O sodobnih modelih zgodovinskih pripovedi govori esej ameriške literarne raziskovalke Anne Scott MacLeod. Zgodovina kot nenehno preverjanje našega polpreteklega in preteklega življenja je izvrsten vir tematik, ki jih povzema književnost. O Sodobnih modelih zgodovinskih pripovedi govori esej ameriške literarne raziskovalke Anne Scott Mac Leod, profesorice na Fakulteti za informacijske storitve na Univerzi v Marylandu. Besedilo sta brala Ana Bohte in Matjaž Romih, prevedel pa Tone Frelih. Glasbena tema v oddaji so odlomki iz Mazurke apasionade Augustina Barriosa Mangoréja v izvedbi kitarista Rolanda Muellerja. Glasbeno opremo je izbral Mihael Kozjek, urednik oddaje je Andrej Rot.

Igor Saksida: Esej, ki ni besedilo

ARS Esej na radiu, 11. februar 2020 ― Igor Saksida v Eseju, ki ni besedilo prikazuje notranjo prepletenost Grafenauerjeve poezije in esejistike kot neločljivo celoto. Slovenski literarni zgodovinar Igor Saksida se strokovno ukvarja predvsem s slovensko mladinsko književnostjo. V današnji oddaji boste slišali njegov esej z naslovom Esej, ki ni besedilo. Esej je bil objavljen leta 2010 v reviji Otrok in knjiga. Bereta ga Jasna Rodošek in Aleksander Golja. Glasbena tema v oddaji so odlomki iz skladbe Vala, za kitaro Alda Kumarja v izvedbi kitarista Žarka Ignjatovića. Oblikovalec zvoka je bil Miha Klemenčič, glasbeno opremo je izbral Mihael Kozjek, urednik oddaje je Andrej Rot.
še novic