Zunaj je Ekran februar - marec 2016

Zunaj je Ekran februar - marec 2016

Ekran, 7. april 2016 ― UvodnikPornografija v raju : Ciril Oberstar [2] IntervjujiČudni časi za Savlovega sina (Géza Röhrig) : Matic Majcen [4]»Oh, mislim, da mi je pravkar odtekla voda!« (Rosto) : Anja Banko in Ana Šturm [9]Ne morete me prisiliti, da bi nosila ruto, ne morete pa me niti prisiliti, da je ne bi nosila (Aida Begić) : Tina Poglajen [14]FestivaliMednarodni festival dokumentarnega filma v Amsterdamu (IDFA ) : Simon Popek [19]31. Festival LGBT-filma : Katarina Majerhold [22]12. Mednarodni festival animiranega filma Animateka : Petra Meterc [24]Animateka 2015: Spol, seksualnost in animirani film : Tina Poglajen [26] PortretOb smrti Ozujeve muze Setsuko Hara : Vlado Škafar [28] In memoriamEttore Scola (1931-2016) : Jože Dolmark [32] Zgodovine pornografijeOd Poljuba do izbrizga: kratka zgodovina (proto)pornografije : Maša Peče [34]Predigra - feministične kritike porno industrije in začetki feministične (post)pornografije v ZDA : Tea Hvala [40]Seksualna revolucija v britanski kinoteki : Nace Zavrl [44] Don HertzfeldtSvet jutrišnjega dne – danes! : Matevž Jerman [47]Hertzfeldt o Hertzfeldtu : Tina Poglajen [51] KinodvoranaLeteči cirkus kina Udarnik : Žiga Brdnik [55]Iz kinotečnih arhivovJaz, črnec. Jean Rouch in film v Afriki : Melita Zajc [59] SkratkaVse se vedno ne konča dobro : Bojana Bregar [62]kritikaPovratnik (Alejandro González Iñárritu) : Andrej Gustinčič [64]Tangerine (Sean Baker) : Nace Zavrl [66]Jašek (Urban Zorko) : Anže Okorn [68]Mustang (Denis Gamze Ergüven) : Petra Meterc [70]V žarišču (Tom McCarthy) : Ana Šturm [72] TarantinoPet dejanj za osem podlih : Bojana Bregar [75]Podlih osem in glasba vesternov : Peter Žargi [79] KadriranjeIzza hrbta : Nejc Pohar [82] TV-serijeMaking a Murderer : Ana Jurc [86]Danski serijski uspehi : Tina Bernik [89] Zgodovina filmskega organiziranjaPogled v zgodovino – 45 let od ustanovitve amaterskega filmskega društva Minifilm Ljubljana : Lucija Šiftar [91] Atlas filmskih lokacij SlovenijePravljična d
Zunaj je Ekran april - maj 2016

Zunaj je Ekran april - maj 2016

Ekran, 7. april 2016 ― UvodnikPoslušati filme : Ciril Oberstar [2] IntervjujiAnomalisa: resničnost iz silikona in pene (Charlie Kaufman in Duke Johnson) : Matic Majcen [4]»Ideja, da je vse, kar ženska naredi, seksualno, je zelo nevarna.« (Deniz Gamze Ergüven) : Tina Poglajen [8] Festivali44. mednarodni filmski festival v Rotterdamu : Simon Popek, Tina Poglajen [12 ]66. mednarodni filmski festival v Berlinu : Simon Popek, Tina Poglajen [17]Festival avstrijskega filma Diagonala : Anja Naglič [22] In memoriamV spomin Jožetu Pogačniku : Peter Stanković [24]Branko Vučičević. Siva eminenca jugoslovanskega filma : Jože Dolmark [27]Andrzej Żuławski: Love Will Tear Us Apart : Dejan Ognjanović [30] Samomor pred kameramiChristine Chubbuck: iz pozabe v večnost : Matic Majcen [33] Filmski podkastiUmirjena evolucija podkastov in ponovni izum novinarstva : Lenart J. Kučić [36]Štoparski vodnik po filmskih podkastih : Ana Šturm [39]Peterica ožigosanih [43]Najboljši filmski podkast pod soncem : Bojana Bregar [45] PortretJacques Rivette. Film gre v gledališče : Zdenko Vrdlovec [47] Ton, kamera, akcija!Na snemanju filma Cimre : Ana Šturm [50] HBO dokumentarci»Pri nas ni prostora za slabe filme« : Tina Bernik [52] SkratkaNa meji med sanjami in onostranstvom : Peter Cerovšek [56] kritikaCenzurirani glasovi (Mor Loushy) : Žiga Brdnik [57]Anomalisa (Duke Johnson, Charlie Kaufman) : Anže Okorn [58]Ave, Cezar! (Ethan Coen, Joel Coen) : Bojana Bregar [61]Velika poteza (Adam McKay) : Nina Cvar [64]Družinski film (Olmo Omerzu) : Denis Valič [66]Demon (Marcin Wron) : Daniel Bird [68]Bone Tomahawk (S. Craig Zahler) : Varja Močnik [70] Podoba glasbePreveč znani vudu : Matic Majcen [71] Obraz v filmuVeliki plan Nejc Pohar [73] Atlas filmskih lokacij SlovenijeŠkofjeloški Manifesto : Gregor Bauman [79]
Išče se nov direktor Slovenske kinoteke

Išče se nov direktor Slovenske kinoteke

Ekran, 11. maj 2015 ― Ministrstvo za kulturo je objavilo javni razpis za delovno mesto direktorja javnega zavoda Slovenska kinoteka. Na razpisano delovno mesto bo imenovan kandidat, ki poleg splošnih pogojev izpolnjuje naslednje pogoje: univerzitetna izobrazba ene izmed strok, zastopanih v dejavnosti Kinoteke; najmanj pet let delovnih izkušenj in poznavanje področja dela; sposobnost za organiziranje in vodenje dela v kolektivu; aktivno znanje slovenskega jezika; znanje najmanj enega svetovnega jezika na višji ravni in znanje najmanj enega svetovnega jezika na osnovni ravni.

O pogledih in podobah

Ekran, 13. marec 2015 ― Pred nekaj tedni je po spletu zakrožila objava, v kateri je bel Američan na Facebooku izjavil, da ne razume koncepta »belega privilegija« (white privilege); prijatelje in prijateljice je naprosil, naj v komentarjih pod objavo navedejo, katere so njihove izkušnje z diskriminacijo, ki jih on kot beli moški ni in ne bi mogel doživeti.

Stavka piratov

Ekran, 13. marec 2015 ― Na neki način je vsak filmski pirat podoben Teniersovemu Nadvojvodi Leopoldu Viljemu v svoji zasebni galeriji, le da se namesto s slikami skrbno obdaja z zbirko piratskih filmov, ki jih namesto na stene obeša v tisto datotečno mapo svojega računalnika, za katero se je nekoč ob nalaganju bittorrent programa moral odločiti, da bo javna, in torej drugim dovoliti, da pokukajo vanjo, četudi le anonimno, s programskim algoritmom.

Življenje po koncu filma

Ekran, 13. marec 2015 ― Začetek filma in najavna špica predstavljata tisto tanko mejo med realnostjo (kinodvorane) in fikcijo (filma), konec filma in njegova odjavna špica pa prečkata isto mejo v nasprotni smeri. Če je naloga začetka filma, da »nas iz rutine vsakdana popelje v svet fikcije«, kakor je nekje pripomnila Jela Krečič, je naloga filmskega konca in odjavne špice, da nas pospremita iz fikcije in privedeta nazaj tja, kjer smo že ves čas bili, na sedež dvorane.
Odprti razpisi za Grossmannov festival 2015

Odprti razpisi za Grossmannov festival 2015

Ekran, 12. marec 2015 ― Grossmannov festival fantastičnega filma in vina poziva vse fantastične filmarje, da do 29. maja 2015 prijavijo svoje dolgometražne in kratke filme ter glasbene dokumentarce na 11. edicijo festivala, ki se bo odvijala od 14. do 18. julija 2015 v Ljutomeru. Svoja vrata odpira tudi Mala delavnica groze, vanjo se lahko prijavite do 1. julija. Izbrani dolgometražni filmi se bodo borili za najprestižnejšo Grossmannovo nagrado, hudega mačka za najboljši celovečerec.
"Očitno nikoli niste bili trinajstletno dekle"

"Očitno nikoli niste bili trinajstletno dekle"

Ekran, 1. marec 2015 ― Bojana Bregar Zlo za petami (It Follows, 2014, David Robert Mitchell) »Prepričajo te, da se odpoveš svojemu otroštvu za nič,« razlaga čedni fant z bazena dekletu, ki v kopalkah sedi poleg njega v prijetnem nočnem hladu poznega poletja in ga posluša, kako ji razlaga o mitu najstništva. In čaka, da jo bo poljubil. Nedaleč stran, v hiši njegovih staršev, njuni prijatelji plešejo, pijejo, kadijo. Še preden bo konec te noči, jo bosta že pogrešala.
Moralni korektiv sodobne ženske: Razuzdanka

Moralni korektiv sodobne ženske: Razuzdanka

Ekran, 1. marec 2015 ― Tina Poglajen Razuzdanka (Trainwreck, 2015, Judd Apatow) Ameriška komedijantka Amy Schumer je v preteklih nekaj letih, še posebej pa v zadnjih mesecih, zaslovela s svojo humoristično serijo Inside Amy Schumer (2013 – , Comedy Central), v kateri sodeluje kot režiserka, scenaristka in odigra večino vlog. Vsak del namreč sestavljajo različni skeči; naslovi nekaterih od njih so recimo »A Porn Star is Born«, »Gang Bang« in »Slut-Shaming«, ki se iz dela v del med seboj le izjemoma povezujejo. Dopolnjujejo jih intervjuji o spolnem življenju, spolnih preferencah in podobnem, ki jih Schumerjeva opravi z naključnimi mimoidočimi na newyorških ulicah. Poleg tega je v vsako epizodo vključen nekoliko daljši pogovor z ljudmi v različnih poklicih – striptizetami, prostitutkami, delujočimi v religioznih taborih za »zdravljenje homoseksualnosti« in tako naprej.
Force Majeure po britansko

Force Majeure po britansko

Ekran, 1. marec 2015 ― Ana Šturm 45 let (45 Years, Andrew Haigh, 2015) V filmu 45 let (45 Years, Andrew Haigh, 2015) ob uvodnih napisih zaslišimo nenavaden zvok. Znan, domač zvok, za katerega pa prvih nekaj sekund ne vemo povsem natančno, kam bi ga pravzaprav umestili. Ko se prijeten »škljoc« nekajkrat ponovi, naše možgane preplavi spomin na mehko brnenje diaprojektorja in na tisoče prašnih delcev, ki so poplesavali v močnem soju svetlobe, medtem ko smo v zatemnjeni dnevni sobi, na beli steni in v družbi kopice družinskih članov, oblečenih v rebraste rjave žametne hlače in modre srajce, gledali fotografije s tega ali onega potovanja. Neštete in dragocene negative rojstnih dni, obletnic in izletov v hribe, potrpežljivo vstavljene v posamezne diapozitive, nato zložene v vrsto in nazadnje v sive škatle, ki se danes skrbno shranjene in pozabljene skrivajo pod kupom prahu na domačem podstrešju.
Kratki filmi na dolgih progah

Kratki filmi na dolgih progah

Ekran, 1. marec 2015 ― Bojana Bregar 18. festival slovenskega filma Če hočete videti, kje se danes v filmu kaj zanimivega dogaja, glejte kratke filme. Če hočete videti, kaj se zanimivega dogaja v slovenskem filmu, potem glejte slovenske kratke filme. Glejte jih tudi, če hočete že danes vedeti, kakšni bodo čez nekaj let naši celovečerci. Nič novega. Kratki filmi so pač tradicionalno znanilci dolgih, torej celovečernih, saj se redkokateri režiser posveti zgolj kratki formi. Toda čas je kratkemu filmu naklonjen. Če se vam to zdi čudno, morate zgolj pomisliti na ta zdaj že samoumevni, nekoč spletni fenomen, imenovan YouTube. Za milijarde ljudi s spletno pogojeno motnjo pozornosti je kratka forma česarkoli – naj bo to film, glasbeni spot, serija ali nekaj, čemur še nismo uspeli dodeliti ustrezne kategorije – idealna forma posredovanja informacij.
Fantovsko leto slovenskega filma

Fantovsko leto slovenskega filma

Ekran, 1. marec 2015 ― Sabina Đogić 18. festival slovenskega filma Festival slovenskega filma (FSF) ali praznik domače filmske, televizijske in neodvisne produkcije se bo letos odvil med 15. in 20. septembrom. Že tretje leto zapored ga bo vodil Igor Prassel, eden dovzetnejših, drznejših in k filmski raznovrstnosti spodbujajočih vodij festivalov, ki uspešno usmerja pozornost na pri nas še posebej zapostavljene filmske zvrsti dokumentarnega, animiranega in eksperimentalnega filma tako v programu kot izbiri žirije in posledično nagradah.
Vzemi ali pusti

Vzemi ali pusti

Ekran, 1. marec 2015 ― Matic Majcen Intervju: Gaspar Noé Ob nenehnem medijskem pompu, ki v zadnjem desetletju spremlja filmsko ustvarjanje Gasparja Noéja, je kar težko verjeti, da je Ljubezen (Love, 2015) komaj režiserjev četrti celovečerni film. V vsakem primeru pa je bil potek dogodkov ob njegovi premieri v Cannesu zelo podoben kot pri njegovih prejšnjih filmih Sam proti vsem (Seul contre tous, 1998), Nepovratno (Irréversible, 2002) in V praznino (Enter the Void, 2009). Namreč ne glede na to, ali ga je gledalec sprejel kot dobrega ali slabega, kot drznega ali ekscesnega, kot inovacijo ali eksploatacijo, je predvsem dosegel to, da je režiserju pridodal še nekaj zidakov v njegovo palačo umetniške razvpitosti.
Nabrušena bojna sekira na prostranstvih žanra

Nabrušena bojna sekira na prostranstvih žanra

Ekran, 1. marec 2015 ― Varja Močnik Bojna sekira na festivalu Kurja polt Letos pozimi smo gledalci iz prestolnice na platnih razvpito neobiskanega in pregovorno nevzdrževanega kinocentra na robu mesta zlahka prezrli pomemben film, ki je postal takojšen kult in v isti sapi klasika, ko je startal svoje sicer tudi borno svetovno kinematografsko životarjenje, a živahno festivalsko in piratsko življenje. Bojna sekira (Bone Tomahawk, 2015, S. Craig Zahler) se je s statusom kulta bržkone spogledoval že pred svojim nastankom, po zaslugi težko ločljivih iznajdljive promocije in radovednosti filmskih zanesenjakov, ki svoja raziskovanja živahno sejejo po svetovnem medmrežju. In tudi zato, prav zaradi takih alarmov, ki glasno opozarjajo na nastajajoče filme, je toliko bolj boleče, da trgovci – prikazovalci in njihovi (pogosto nezainteresirani, praviloma pa nepoučeni in trdoglavo nevešči) dobavitelji – distributerji prepogosto poskrbijo, da pomembni filmi komaj opazno ošvrknejo platna ali pa jih sploh ne osvetlijo. A pustimo za seboj bolečo izkušnjo »nevidenja« in se poveselimo možnosti ogleda tega nenavadnega žanrskega hibrida na 3. ediciji festivala žanrskega filma Kurja polt.
Začne se kot Izžarevanje in konča kot Festen …

Začne se kot Izžarevanje in konča kot Festen …

Ekran, 1. marec 2015 ― Daniel Bird (prevod: Tea Hvala) Demon na festivalu Kurja polt V soundtracku slišimo disonantne tone Krzysztofa Pendereckega, glasbo, ki je postala nesmrtna s filmom Izžarevanje (The Shining, 1980) Stanleyja Kubricka. Demon (2015) Marcina Wrone se prične s Piotrovim (Italy Tiran) prihodom iz Anglije na poljsko podeželje, kjer se poroči z Żaneto (Agnieszka Żulewska). Pod temelji hiše, kjer naj bi živela, odkrijeta okostje. Med poroko Piotra obsede duh umorjene judovske deklice …
Biti Luka Marčetič

Biti Luka Marčetič

Ekran, 1. marec 2015 ― Luka Marčetič (foto: Uroš Abram) Biti Luka Marčetič Kdo je Luka Marčetič? Za večino ljudi, ki jim njegovo ime ne izzveni v prazno, je to tisti model, ki dela smešne serije in jih daje na internet. Na primer serijo Dan ljubezni, ki je leta 2009 prišla na videz od nikoder in pobrala več kot sto tisoč ogledov na YouTubu. Za tiste, ki so po Dnevu ljubezni ostali pozorni, je Luka postal obraz večno nezadovoljnega cinika iz serije Moje asocialno življenje, ki je tragikomičnost človeškega obstoja slikala skozi kratke prizore iz življenja dokaj običajnega ljubljanskega študenta. Pojavljal se je v reklamah, v skečih, po malem tudi v filmih, praviloma skoraj vedno v kontekstu nizkoproračunske, gverilske, skorajda fenovske produkcije. Njegova popularnost, izražena (tudi) v všečkih na Facebooku, je rasla in se še ni ustavila. Lani je s pomočjo prijateljev v rekordnem času spisal in posnel romantično komično serijo V dvoje, pionirski projekt VoD platforme Voyo, letos pa se je preizkusil v režiji svojega prvega celovečerca Pr' Hostar.
Med blatom in nebesi

Med blatom in nebesi

Ekran, 1. marec 2015 ― Greben rešenih / Hacksaw Ridge, 2016, Mel Gibson Andrej Gustinčič Mel Gibson je verjetno najbolj obsesiven med sodobnimi ameriškimi režiserji. Njegove obsesije niso skrite; vedno znova jih razgalja pred gledalci. Osredotočen je na nasilje in trpljenje moškega telesa. Nasilje Gibsonovih filmov doseže skoraj status živega bitja, s katerim se režiser spušča v mučni objem kot nekoč Hugh Glass z medvedko grizli. Ta objem je tako krčevit, da mu le redko uspe doseči transcendenco, na katero očitno meri. Gibson meri na nebesa, a ostane s škornji v blatu. Njegovi filmi so težko prebavljive mešanice testosteronskega nacionalizma, fundamentalistične vere, skrajnega fizičnega trpljenja in pravega filmskega talenta. A s filmom Greben rešenih (Hacksaw Ridge, 2016) se je morda dotaknil celo genialnosti. S prizori boja ameriških marincev za otok Okinava v Tihem oceanu med drugo svetovno vojno je uspel ustvariti podobo totalnega nasilja. Platno je živa slika; kamor koli se gledalec obrne, na katero koli globino polja se osredotoči, vidi uničenje človeških teles.
Notranje življenje filmskih likov preko glasbe

Notranje življenje filmskih likov preko glasbe

Ekran, 1. marec 2015 ― Peter Žargi Filmski skladatelj Jim Williams je v intervjuju za spletno stran Fifteen questions izjavil, da enostavno nima smisla z glasbo ponavljati tistega, kar nam povedo že slika, igra in scenarij, da pa se filmi k temu vseeno pogosto zatekajo v strahu, da ne bi izgubili učinkovitosti scene. Strah pred tveganjem je morda eden od razlogov za glasbeno opremljanje, ki podvaja dogajanje v sliki: večina filmov bi naredila vse, da se ne bi odtujila ciljnemu občinstvu – hollywoodskemu, bollywoodskemu ali arthouse. Za razliko od vizualnega in dramaturškega vidika filma lahko glasba povzroči veliko bolj neracionalen odziv. A neracionalno je nepredvidljivo, nepredvidljivosti pa umetnost danes ne mara.
še novic