VZEMI SI ČAS. Čas, repeticija in upočasnitev

VZEMI SI ČAS. Čas, repeticija in upočasnitev

ARS Likovni odmevi, 27. julij 2019 ― Razstava je na ogled v Galeriji sodobne umetnosti v Celju V oddaji Likovni odmevi tokrat predstavljamo skupinsko mednarodno razstavo z naslovom VZEMI SI ČAS. Čas, repeticija in upočasnitev, ki je na ogled v Galeriji sodobne umetnosti v Celju. Umetniki, ki jih je izbrala kuratorica Irena Čerčnik v njej skozi različne medije pripovedujejo o času kot takem ter predvsem ponujajo občutenje časa. Ne kronološkega, merjenega, temveč globljega, ki je v nenehnem gibanju in prepletanju. Z govorjenjem o ciklih, ponavljanju, minevanju, upočasnjevanju, trajanju, nenehnem krogu življenja in smrti želi razstava ponuditi izkušnjo časa, ki se odmika od njegove običajne percepcije v vsakdanjem življenju. O tem se je s kustosinjo Ireno Čerčnik pogovarjala Aleksandra Saška Gruden  
Igor Karlovšek: Sodišče / Bojan Sedmak: Imenuj zrak

Igor Karlovšek: Sodišče / Bojan Sedmak: Imenuj zrak

ARS S knjižnega trga, 26. julij 2019 ― Uroš Lipušček Prekmurje v vrtincu pariške mirovne konference 1919 / Umberto Galimberti: Besedo imajo mladi V oddaji S knjižnega trga se bomo posvetili kriminalnemu romanu Igorja Karlovška Sodišče, pesniški zbirki Bojana Sedmaka Imenuj zrak, študiji Uroša Lipuščka Prekmurje v vrtincu pariške mirovne konference 1919 in knjigi Umberta Galimbertija Besedo imajo mladi. Recenzije so napisali Matej Bogataj, Miša Gams, Iztok Ilich in Beti Burger.
Umetnost, narava, komunikacije

Umetnost, narava, komunikacije

ARS Svet kulture, 26. julij 2019 ― O tem, kako se umetnica pogovarja z gozdom ter kako se znotraj umetniškega dela pogovarjajo glasbeniki in slikarka Danes se bomo pogovarjali predvsem o likovni in glasbeni umetnosti: o razstavi Svetlane Jakimovske Rodić: Narejeno v gozdu, pozneje pa o združevanju slikarskega in glasbenega izraza  v projektu Morse Art Project. Vabimo vas k poslušanju!
Levji kralj za nove generacije?

Levji kralj za nove generacije?

ARS Gremo v kino, 25. julij 2019 ― Pod zvezde ali v ohlajene kinodvorane je dilema zadnjih julijskih dni: na festival v Kranjsko Goro ali na Levjega kralja Festival v Motovunu je letos dobesedno zavzel slovenski film, filmska pa v naslednjih dneh postaja tudi Kranjska Gora. Če prisegate na kinodvorane – med novostmi tedna sta film Levji kralj, predelava imenitne Disneyeve risanke z začetka devetdesetih, ki smo jo pričakali z zadržanim dihom, in drugi del odštekane komedije Jekleno nebo: prihajajoča rasa, ki ga je po skoraj sedmih letih, tako kot prvega, posnel finski režiser Timo Vourensola in zanj spet angažiral Laibache.
Slikarka Suzana Brborović

Slikarka Suzana Brborović

ARS Naši umetniki pred mikrofonom, 25. julij 2019 ― "Srečna sem, ker imam studio v leipziškem Spinnerei-u, kjer so naredili okrog 100 ateljejev in je čudovit preplet znanih in manj znanih umetnikov in njihovih zgodb. Suzana Brborović je slikarka mlajše generacije, ki je po končanem študiju na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje v Ljubljani, leta 2016 zaključila tudi dvoletni mojstrski študij slikarstva na Akademiji za likovno umetnost v Leipzigu. Po končanem študiju je v Leipzigu tudi ostala. A samo začasno, pravi. Za svoje delo je prejela študentsko Prešernovo nagrado leta 2012 in Essl Art Award CEE 2011. Od leta 2010 redno razstavlja na samostojnih in skupinskih razstava v Sloveniji in zunaj nje. Njena dela so v več mednarodnih javnih zbirkah, kot sta Essl muzej v Avstriji in Bayer Kultur v Nemčiji, prav tako tudi v zasbenih. Pri delu izhaja iz vsakdanjika: privlačita jo industrijska arhitektura in arhitekturna zapuščina, kot jo je spoznavala že v domačem Kranju, med bivanjem v Leipzigu pa se je ob soočenju z arhitekturno dediščino tamkajšnjega okolja začela širše spraševati o urbanizmu in njegovi funkciji znotraj modernega mesta, prepletenega z zgodovino. Njena zadnja predstavitev v Sloveniji je bila na razstavi Čas brez nedolžnosti. Novejše slikarstvo v Sloveniji, na začetku tega leta v Moderni galeriji. K pogovoru v oddaji Naši umetniki pred mikrofonom jo je povabila Petra Tanko.      
Rojstvo zbirke znotraj gledališča

Rojstvo zbirke znotraj gledališča

ARS Ars humana, 25. julij 2019 ― O Knjižnici MGL, ki sodi med najstarejše specializirane teatrološke izdaje v Evropi in svetu Predstavljamo Knjižnico MGL, ki sodi med najstarejše specializirane teatrološke izdaje v Evropi in svetu. Pobudnik zbirke je bil soustanovitelj Mestnega gledališča ljubljanskega in njegov prvi dramaturg, akademik Dušan Moravec. Zbirka se je znotraj gledališča rodila ob idejni in načelni podpori prvih dveh direktorjev MGL, Jožeta Tirana in Ferda Delaka, in če danes naslovi s področja uprizoritvene umetnosti izhajajo v kar nekaj javnih institucijah kot tudi neodvisnih zavodih, ki delujejo na tem področju, so naslovi s področja gledališča in drugih scenskih umetnosti, ki jih je do leta 1966 kot urednik zbirke podpisal Dušan Moravec, orali ledino. Več o zbirki, njenem pomenu nekoč in danes pa v pogovoru z dramaturginjo in sedanjo urednico zbirke Petro Pogorevc. Pogovor smo prepletli z razmisleki o knjigah iz zbirke. Zapise podpisujejo Matej Bogataj, Diana Koloini, Branko Jordan, Saša Pavček, Jaka Smerkolj Simoneti in Zala Dobovšek.
Agata Tomažič: Slovenija med Kazahstanom in Kašmirjem

Agata Tomažič: Slovenija med Kazahstanom in Kašmirjem

ARS Esej na radiu, 25. julij 2019 ― Novinarka, prevajalka in pisateljica Agata Tomažič je izdala več knjig: zbirko kratkih zgodb z naslovom Česar ne moreš povedati frizerki, izbor reportaž Zakaj potujete v take dežele in roman Tik pod nebom. Novinarka, prevajalka in pisateljica Agata Tomažič je izdala več knjig: zbirko kratkih zgodb z naslovom Česar ne moreš povedati frizerki, izbor reportaž Zakaj potujete v take dežele in roman Tik pod nebom. Na spletni strani LUD Literatura je več njenih besedil, v oddaji pa lahko poslušate enega izmed njih: Slovenija med Kazahstanom in Kašmirjem. Objavljen je bil na spletnem naslovu LUD Literatura marca 2019. Besedilo bereta Mateja Perpar in Ivan Lotrič, bogatijo pa ga odlomki iz glasbene slike V stepah Srednje Azije Aleksandra Borodina v izvedbi Simfoničnega orkestra RTV Ljubljana, pod vodstvom dirigenta Marka Muniha. Oblikovalec zvoka je bil Vojko Frelih, urednika oddaje pa sta Mihael Kozjek in Andrej Rot.
Prijateljstvo, občudovanje, ljubezen: Clara in Robert Schumann

Prijateljstvo, občudovanje, ljubezen: Clara in Robert Schumann

ARS Čas, prostor in glasba, 25. julij 2019 ― Glasba je umetnost, ki deluje v določenem času. Da jo prav razumemo, potrebuje svoj prostor. Prostor je za poslušanje glasbe pomemben, čas je ne obhoden. Clara Wieck je bila genialna pianistka in nadarjena skladateljica, Robert Schumann (njen soprog) je bil skladatelj, ki je že zgodaj vzbudil veliko pozornost. Njegov skladateljski poklic pa je bil negotov. V ponovljeni oddaji »Čas, prostor in glasba« z naslovom »Prijateljstvo, občudovanje, ljubezen … Clara in Robert Schumann« bomo predvajali tale dela: Sanjarjenje Roberta Schumanna za klavir, pri klavirju je bila Martha Argerich; Romanco Clare Schumann v izvedbi violinista Slavka Zimška in pianistke Marjane Korošec; Četrti stavek Allegro animato e grazioso iz Prve simfonije v B-duru Roberta Schumanna, imenovane »Pomladna« v izvedbi simfoničnega orkestra iz Seattla, dirigent je bil Gerard Schwartz; Schumannov Koncert za klavir in orkester v a-molu, opus 54. Pianist je bil Krystian Zimerman, Berlinsko filharmonijo pa je vodil Herbert von Karajan. Oddajo »Čas, prostor in glasba« je posnel David Lap, bral je Ivan Lotrič, besedilo je napisal Pavel Mihelčič.
Kulturalizacija vesolja, humanizacija zemlje

Kulturalizacija vesolja, humanizacija zemlje

ARS Svet kulture, 24. julij 2019 ― K namestitvi umetniškega satelita; o uspehih mariborskega baleta; Današnji svet kulture naj seže tja do zemeljske orbite, kamor se že več kot dve desetletji ozirajo postgravitacijski umetniki Dunja Zupančič, Miha Turšič in Dragan Živadinov. O uspešni akciji Bio::Kozmizem in nadaljnjih načrtih za kulturalizacijo vesolja, pa tudi o izključujočem odnosu do umetnikov, bomo spregovorili v današnji oddaji. Nekaj besed bomo namenili tudi gostovanju Slovenskega narodnega gledališča Maribor, z baletom Peer Gynt v moskovskem Bolšoj teatru. Po tem vas vabimo tudi, da se skupaj informiramo o pregledni razstavi ajdovskega umetnika Iva Lenščaka, ki so jo ob 90. obletnici njegovega rojstva pripravili v Pilonovi galeriji. V nadaljevanju oddaje pa še nekaj glasbenih in drugih vesti. Vabimo vas k poslušanju!
Danilo Lokar

Danilo Lokar

ARS Naši umetniki pred mikrofonom, 24. julij 2019 ― Ob 30. obletnici smrti pisatelja in zdravnika Danila Lokarja Enaindvajsetega junija je minilo 30 let od smrti pisatelja in zdravnika Danila Lokarja. Rodil se je leta 1892 v Ajdovščini in kot otrok izkusil težke socialne razmere. Gimnazijo je obiskoval v Gorici, na Dunaju je končal študij medicine. Kot zdravnik je služboval v več krajih, od leta 1925 v Ajdovščini. Med drugo svetovno vojno je bil pregnan v italijansko Medejo, po kapitulaciji Italije pa se je pridružil primorskim partizanom. Kmalu po vojni se je kot zdravnik upokojil in se povsem posvetil pisateljevanju. Pisal je predvsem dolge novele, ki so pogosto avtobiografsko obarvane. Pisateljsko sta Lokarja določala psihološki realizem in ekspresionizem. Za zbirko novel Sodni dan na vasi je leta 1959 prejel Prešernovo nagrado. Vabimo vas, da v dragoceni arhivski oddaji Naši umetniki pred mikrofonom prisluhnete, kako je Danilo Lokar leta 1984 – pet let pred smrtjo – obudil spomine na rano mladost, predvsem na starša, ki sta se zelo različno spopadala z življenjem.
Agata Tomažič: Slovenija med Kazahstanom in Kašmirjem

Agata Tomažič: Slovenija med Kazahstanom in Kašmirjem

ARS Esej na radiu, 24. julij 2019 ― Novinarka, prevajalka in pisateljica Agata Tomažič je izdala več knjig: zbirko kratkih zgodb z naslovom Česar ne moreš povedati frizerki, izbor reportaž Zakaj potujete v take dežele in roman Tik pod nebom. Novinarka, prevajalka in pisateljica Agata Tomažič je izdala več knjig: zbirko kratkih zgodb z naslovom Česar ne moreš povedati frizerki, izbor reportaž Zakaj potujete v take dežele in roman Tik pod nebom. Na spletni strani LUD Literatura je več njenih besedil, v oddaji pa lahko poslušate enega izmed njih: Slovenija med Kazahstanom in Kašmirjem. Objavljen je bil na spletnem naslovu LUD Literatura marca 2019. Besedilo bereta Mateja Perpar in Ivan Lotrič, bogatijo pa ga odlomki iz glasbene slike V stepah Srednje Azije Aleksandra Borodina v izvedbi Simfoničnega orkestra RTV Ljubljana, pod vodstvom dirigenta Marka Muniha. Oblikovalec zvoka je bil Vojko Frelih, urednika oddaje pa sta Mihael Kozjek in Andrej Rot.
Etno glasba na Bledu in filmi v Motovunu

Etno glasba na Bledu in filmi v Motovunu

ARS Svet kulture, 23. julij 2019 ― Predstavljamo 29. festival etno glasbe Okarina in 22. filmski festival Motovun Na festivalu Okarina bodo do 3. avgusta nastopili najrazličnejši glasbeniki z vsega sveta. Kot prva bo nastopila španska zasedba Vigüela, ki glasbo ustvarja z ljudskimi inštrumenti in kuhinjskimi pripomočki. Hrvaški Motovun bo naslednjih nekaj večerov v znamenju filmske umetnosti. 22. izvedbo festivala bo odprl slovenski celovečerec Ne bom več luzerka režiserke Urše Menart. V oddaji bo govor tudi o 100-letnici Univerze v Ljubljani. Vabljeni k poslušanju!
Pismenost in kultura Kijevske Rusije

Pismenost in kultura Kijevske Rusije

ARS Arsov forum, 23. julij 2019 ― Politika, vera in identiteta v najstarejši vzhodnoslovanski državi skozi prizmo pridig, življenjepisov svetnikov in zakonikov, nastalih v 11. stoletju Nekako ob koncu 9. stoletja je v ravnicah vzhodne Evrope, med Baltikom in Črnim morjem, začela nastajati prva državna tvorba vzhodnih Slovanov, tako imenovana Kijevska Rusija. Ta je svoj vrhunec dosegla nekje v sredini 11. stoletja, nato je začela zlagoma slabeti, dokončno pa je propadla pod pritiskom mongolskih vdorov v 13. stoletju. Toda teh 400 let Kijevske Rusije je pustilo neizbrisen pečat v kulturni, verski in politični zgodovini slovanskega vzhoda in še danes se Belorusi, Ukrajinci in Rusi – kadar pač mislijo svojo preteklost in identiteto – sklicujejo natanko na zgodnjesrednjeveško državo v porečju Dnjepra. S čim je torej Kijevska Rusija tako zaznamovala ta prostor, da danes, v času zaostrenih odnosov med Rusijo in Ukrajino, med tamkajšnjimi intelektualci – še bolj pa menda med politiki – plamti debata o tem, čigava naj bi Kijevska Rusija pravzaprav bila, kdo si jo sme lastiti in, kajpada, kakšne politične konsekvence bi morali iz posedovanja te preteklosti potegniti v geopolitičnih razmerah zgodnjega 21. stoletja? To je vprašanje, ki nas zaposluje v tokratnem Arsovem forumu, pri čemer pa se, menda razumljivo, bolj kakor sedanjosti in politiki posvečamo preteklosti in kulturi. Pred nedavnim je namreč pri Znanstveni založbi Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani izšla knjiga Pismenost in kultura Kijevske Rusije, ki prinaša prevode in komentarje izbranih spomenikov vzhodnoslovanske pismenosti 11. stoletja. Kako je v luči teh dokumentov, zdaj prvič dostopnih v slovenščini, videti Kijevska država, se bomo pogovarjali z Aljažem Glaserjem in dr. Simonom Malmenvallom, ki sta stara besedila prevedla in bogato komentirala, ter z dr. Blažem Podlesnikom, ki je za pričujočo knjigo poskrbel po uredniški plati in ji pripisal spremno besedo. V oddaji bomo ponovili pogovor, ki je bil na sporedu na 1. programu,  5.7.201
Darja Kerec: Prekmurska zavest in slovenstvo

Darja Kerec: Prekmurska zavest in slovenstvo

ARS Esej na radiu, 23. julij 2019 ― Zgodovinarka Darja Kerec je docentka na pedagoški fakulteti v Ljubljani in Kopru. Zgodovinarka Darja Kerec je docentka na pedagoški fakulteti v Ljubljani in Kopru. Doktorirala je iz srednjeveške zgodovine Prekmurja. Ukvarja se z zgodovino 19. in 20. stoletja, regionalno zgodovino in zgodovino vsakdanjega življenja. V oddaji boste slišali referat, ki ga je imela oktobra 2002 na zborovanju slovenskih zgodovinarjev v Mariboru: Prekmurska zavest in slovenstvo. Besedilo bereta napovedovalca Jasna Rodošek in Matjaž Romih, glasbeni vrinki so odlomki priredbe skladbe za klarinet in klavir Janija  Goloba Ne ouri ne sejaj v izvedbi ansambla Duo claripiano. Tonski mojster je bil Maks Pust, urednika oddaje pa sta Mihael Kozjek in Andrej Rot.
Kako je mogoče?

Kako je mogoče?

ARS Jezikovni pogovori, 22. julij 2019 ― Boris A. Novak o vsiljevanju angleščine kot globalnega jezika Skoraj 30 članov Slovenske akademije znanosti in umetnosti je na vlado, državni zbor in ustavno sodišče naslovilo protestno izjavo v zvezi z zanemarjanjem ustavno in zakonsko določene skrbi za slovenski jezik. Izjavo so naslovili Kako je mogoče in jo razširili v spletno peticijo. Objavili smo nagovor Borisa A. Novaka, avtorja te protestne izjave, v katerem opozarja na pasti vsiljevanja angleščine kot globalnega jezika in opisuje svojo zgodnjo izkušnjo dvojezičnosti. Z njim je nagovoril udeležence posveta Jezikovna samozavest – obstoj in razvoj materinščine je odvisen od nas samih, ki so ga pripravili na Slovenski akademiji znanosti in umetnosti. Izjavo podpira Slovenska matica, Društvo slovenskih pisateljev, Slovenski PEN, Društvo književnih prevajalcev Slovenije in Programski svet RTV Slovenija.
Novi Moderni klasiki

Novi Moderni klasiki

ARS Svet kulture, 22. julij 2019 ― Znamenita zbirka Cankarjeve založbe je bogatejša za tri naslove Tri nova prevodna dela podpisujejo južnoafriški, makedonski in francoski pisatelji. Po mnenju urednika Andreja Blatnika gre za romane, ki zastavljajo vprašanja in odpirajo diskusije. Podrobnosti o knjigah Čas koz Luana Starove, Načini smrti Zakesa Mdaja in 353. člen kazenskega zakonika Tanguya Viela je zbrala Staša Grahek. Vabimo vas tudi na dogodke 67. Ljubljana Festivala. Nocoj bo v Narodni galeriji nastopil Moskovski komorni orkester Musica Viva.
še novic