Čas, prostor in glasba

Čas, prostor in glasba

ARS Čas, prostor in glasba, 13. december ― Glasba je umetnost, ki deluje v določenem času. Da jo prav razumemo, potrebuje svoj prostor. Prostor je za poslušanje glasbe pomemben, čas je ne obhoden. Glasba je umetnost, ki deluje v določenem času. Da jo prav razumemo, potrebuje svoj prostor. Prostor je za poslušanje glasbe pomemben, čas je ne obhoden.
Kako se je začelo? – Uroš Prevoršek

Kako se je začelo? – Uroš Prevoršek

ARS Čas, prostor in glasba, 11. december ― V oddaji »Čas, prostor in glasba« smo se spomnili na prvega dirigenta simfoničnega orkestra Radia Ljubljana V oddaji »Čas, prostor in glasba« smo se spomnili na prvega dirigenta simfoničnega orkestra Radia Ljubljana. Objavili bomo del pogovora, ki je potekal 26. maja leta 1996 – tri mesece pred umetnikovo smrtjo – na vrtu počitniške hiše v Portorožu. Predvajali bomo: Tri stavke – Preludij in fuga, Sarabanda, Kuranta 0iz Concerta grossa Uroša Prevorška – Orkestru Slovenske filharmonije je dirigiral Marko Letonja, in 49 let star posnetek Simfonije št. 1, opus 10 Dmitrija Šostakoviča s stavki: Allegretto, Allegro, Lento, Allegro molto, Lento. Prvi zasedbi Simfoničnega orkestra Radia Ljubljana je dirigiral Uroš Prevoršek.  Ponovljeno oddajo »Čas, prostor in glasba« z naslovom »Kako se je začelo …?  –  Uroš Prevoršek« so oblikovali: Pavel Mihelčič, Stane Košmerlj in Ivan Lotrič.
Čas prihodnosti – Švedske uspešnice

Čas prihodnosti – Švedske uspešnice

ARS Čas, prostor in glasba, 6. december ― Švedska glasba je kot dobra knjiga, ki je še nismo prebrali. Ne vemo, kaj se skriva v njej. Švedska glasba je kot dobra knjiga, ki je še nismo prebrali. Ne vemo, kaj se skriva v njej. Izbrali smo nekaj glasbenih uspešnic, in slišali boste – spoštovani poslušalci, kako dobro zveni glasba, ki so jo ustvarili švedski skladatelji. V oddaji ‘Čas prihodnosti – Švedske uspešnice’ bomo predvajali: Festivalsko glasbo (v obliki poloneze) opus 25 Huga Alfvéna, Interludij Wilhelma Stenhammarja, Švedsko festivalsko glasbo Agusta Södermana, Romanco Larsa-Erika Larssona, Švedsko polko, Ples pastirice in Švedsko rapsodijo št. 1 Huga Alfvéna, Vse skladbe bo izvajal Švedski radijski simfonični orkester pod vodstvom Stiga Westerberga. Oddajo je posnel Stane Košmerlj, bral je Ivan Lotrič, oddajo pa je pripravil profesor Pavel Mihelčič.
Kako se je začelo? – Uroš Prevoršek

Kako se je začelo? – Uroš Prevoršek

ARS Čas, prostor in glasba, 29. november ― V oddaji »Čas, prostor in glasba« smo se spomnili na prvega dirigenta simfoničnega orkestra Radia Ljubljana. Objavili bomo del pogovora, ki je potekal 26. maja […] V oddaji »Čas, prostor in glasba« smo se spomnili na prvega dirigenta simfoničnega orkestra Radia Ljubljana. Objavili bomo del pogovora, ki je potekal 26. maja leta 1996 – tri mesece pred umetnikovo smrtjo – na vrtu počitniške hiše v Portorožu. Predvajali bomo: Tri stavke – Preludij in fuga, Sarabanda, Kuranta 0iz Concerta grossa Uroša Prevorška – Orkestru Slovenske filharmonije je dirigiral Marko Letonja, in 49 let star posnetek Simfonije št. 1, opus 10 Dmitrija Šostakoviča s stavki: Allegretto, Allegro, Lento, Allegro molto, Lento. Prvi zasedbi Simfoničnega orkestra Radia Ljubljana je dirigiral Uroš Prevoršek.  Ponovljeno oddajo »Čas, prostor in glasba« z naslovom »Kako se je začelo …?  –  Uroš Prevoršek« so oblikovali: Pavel Mihelčič, Stane Košmerlj in Ivan Lotrič.
Potovanje z glasbo – Taksi

Potovanje z glasbo – Taksi

ARS Čas, prostor in glasba, 26. november ― Ustavili se bomo na postaji podzemeljske železnice, poklepetali bomo v taksiju, glasba nam bo krajšala čas visoko nad oblaki. V oddaji »Čas, prostor in glasba« bomo potovali z glasbo. Ustavili se bomo na postaji podzemeljske železnice, poklepetali bomo v taksiju, glasba nam bo krajšala čas visoko nad oblaki. Témo in variacije iz Mozartove Sonate št. 11 v A-duru bo zaigrala slovita pianistka Mitsuko Uchida, Capriccio per Siegfried Palm Krzysztofa Pendereckega bo zaigral naš  violončelist Miloš Mlejnik, Donizettijev Godalni kvartet v A-duru bodo poustvarili člani godalnega kvarteta Martfeld, Varšavski koncert Richarda Addinsella bo zaigral pianist Misha Dichter, londonskemu orkestru Philharmonija bo dirigiral Neville Marriner. Oddajo »Čas, prostor in glasba« je posnel Stane Košmerlj, stalni bralec je Ivan Lotrič, oddajo je pripravil Pavel Mihelčič.
Čas prihodnosti – Orkester

Čas prihodnosti – Orkester

ARS Čas, prostor in glasba, 22. november ― Koncert za orkester Paula Hindemitha – Chicaškemu simfoničnemu orkestru bo dirigiral Neeme Järvi V oddaji Čas prihodnosti – Orkester bomo predvajali: Koncert za orkester Paula Hindemitha – Chicaškemu simfoničnemu orkestru bo dirigiral Neeme Järvi; sklepni stavek Presto iz Koncerta za orkester Daneta Škerla – Simfoničnemu orkestru RTV Slovenija bo dirigiral Samo Hubad; odlomek iz Koncerta za orkester Ljuba Rančigaja – našemu simfoničnemu orkestru bo dirigiral Anton Nanut; odlomek iz Koncerta za orkester Zoltána Kodályja in sklepni stavek iz Koncerta za orkester Witolda  Lutosławskega. Obakrat bo igral Simfonični orkester RTV Slovenija, dirigiral pa bo En Shao. Oddajo »Orkester« iz cikla »Čas prihodnosti« je posnel Stane Košmerlj, bral je Ivan Lotrič, sodeloval je violinist Janez Podlesek, oddajo pa je pripravil in uredil profesor Pavel Mihelčič.
Pozabljeni, poredni fant: Paul Hindemith

Pozabljeni, poredni fant: Paul Hindemith

ARS Čas, prostor in glasba, 19. november ― Nemški skladatelj, violist in pianist, dirigent in glasbeni pisec Paul Hindemith je bil v prvi polovici dvajsetega stoletja izjemno upoštevan skladatelj in vzornik Nemški skladatelj, violist in pianist, dirigent in glasbeni pisec Paul Hindemith je bil v prvi polovici dvajsetega stoletja izjemno upoštevan skladatelj in vzornik mladi generaciji glasbenih ustvarjalcev. Bil je v skupini skladateljev, ki so dali prvi ustvarjalni naboj najstarejšemu festivalu sodobne glasbe v Donaueschingenu. Njegovo razumevanje glasbene umetnosti je spreminjalo ustaljene poglede evropske okolice. V oddaji »Čas, prostor in glasba« s podnaslovom »Pozabljeni – ‘poredni’ fant« smo predvajali Hindemithova dela: Klavirsko skladba za gospo Josefino Grosz, suito za klavir – »V neki noči – Sanjarjenja in doživetja« – pri klavirju je bil Siegfried Mauser, Komorno glasbo, št. 2  – Koncert za klavir in orkester, op. 36, št. 1  –  prvi, tretji in četrti stavek – pri klavirju je bil Ronald Brautigam, Kraljevemu orkestru Concertgebouw iz Amsterdama je dirigiral Riccardo Chailly in Simfonijo Slikar Mathis –  Bamberškim simfonikom je dirigiral Karl Anton Rickenbacher. Oddajo »Čas, prostor in glasba«, ki smo jo to pot namenili umetnosti nemškega skladatelja Paula Hindemitha, so oblikovali: avtor besedila profesor Pavel Mihelčič, tonski mojster Lojze Gačnik in bralec Ivan Lotrič.
Čas prihodnosti – Koncertni mojster

Čas prihodnosti – Koncertni mojster

ARS Čas, prostor in glasba, 12. november ― Ko so orkestri postali večji - veliki, brez dirigenta neobvladljivi, se je vzporedno izoblikoval nov, zelo pomemben poklic Ko so orkestri postali večji – veliki, brez dirigenta neobvladljivi, se je vzporedno izoblikoval nov, zelo pomemben poklic. Nekatere podrobnosti o tem poklicu nam bo med pogovorom z avtorjem oddaje razložil violinist in dolgoletni koncertni mojster Orkestra Slovenske filharmonije: Janez Podlesek. V oddaji Čas prihodnosti – Koncertni mojster bomo predvajali: kadenco iz suite Šeherezada Nikolaja Rimskega Korsakova, prvi stavek Allegro aperto iz Koncerta za violino in orkester v A-duru Wolfganga Amadeusa Mozarta in skladbo za violino in orkester ‘Into the Shades’ Nine Šenk. Kadenco iz Šeherezade bo z Orkestrom Slovenske filharmonije zaigral Janez Podlesek. V njegovi izvedbi bomo poslušali tudi prvi stavek Mozartovega Koncerta za violino in orkester v A-duru in skladbo Nine Šenk – ‘Into the Shades’. Obakrat bo igral Orkester Slovenske filharmonije pod vodstvom dirigenta Simona Krečiča. Oddajo »Koncertni mojster« iz cikla »Čas prihodnosti«, je posnel Stane Košmerlj, bral je Ivan Lotrič, o svojem umetniškem delu je govoril violinist Janez Podlesek, oddajo pa je pripravil in uredil profesor Pavel Mihelčič.
Čas prihodnosti: Dirigent

Čas prihodnosti: Dirigent

ARS Čas, prostor in glasba, 5. november ― Predvajali bomo: Tri stavke iz Suite Jeana Baptista Lullyja – Alemando, Kuranto in Sarabando V oddaji Čas prihodnosti – Dirigent bomo predvajali: Tri stavke iz Suite Jeana Baptista Lullyja – Alemando, Kuranto in Sarabando. Zaigrala jih bo Jelka Suhadolnik Zalokar. Uverturo iz glasbe k Molierovi komediji »Žlahtni meščan« bo zaigral orkester Slovenske filharmonije pod vodstvom Mateja Šarca. Prvi stavek Allegro vivace iz Simfonije št. 4 v A-duru, op. 90 Felixa Mendelssohna bo zaigral Simfonični orkester RTV Slovenija pod vodstvom Antona Nanuta. Prvi stavek in ‘Simfonije konfrontacij’ Lovra Matačića pa bomo poslušali v izvedbi solistov in simfoničnega orkestra RTV Slovenija pod vodstvom skladatelja in dirigenta Lovra Matačića. Oddajo »Dirigent« iz cikla »Čas prihodnosti«, je posnel Stane Košmerlj, bral je Ivan Lotrič, pripravil in uredil jo je profesor Pavel Mihelčič.
Igor Stravinski: Oder in veter naokrog

Igor Stravinski: Oder in veter naokrog

ARS Čas, prostor in glasba, 29. oktober ― Predvajali bomo uverturo k operi  Wolfganga Amadeusa Mozarta »Čarobna piščal« V oddaji z naslovom ‘Oder in veter naokrog’ bomo najprej predvajali uverturo k operi  Wolfganga Amadeusa Mozarta »Čarobna piščal«, predvajali pa bomo tudi prizor iz drugega dejanja te opere. Papageno je bil Gottfried Hornik, Berlinske filharmonike je vodil Herbert von Karajan. Med izreki iz Glasbene poetike Igorja Stravinskega bomo poslušali njegovo zgodnje delo, – ustvarjeno po epizodi iz »Življenja čebel« belgijskega pesnika in dramatika Maurica Maeterlincka  – Fantastični scherzo, opus 3. Oddajo bomo nadaljevali s tremi prizori iz prvega dela baletne glasbe »Posvetitev pomladi« Igorja Stravinskega, predvajali pa bomo še začetek prvega dejanja in sklepni prizor drugega dejanja iz opere – oratorija »Oedipus Rex«. Baletno glasbo so izvajali Berlinski filharmoniki pod vodstvom Herberta von Karajana, odlomka iz opere – oratorija »Oedipus Rex« pa solisti: Karel Bermann – bas, Edvard Haken – bas, Ivo Židek – tenor, Antonin Zlesák – tenor, Zdenek Kroupa – bariton in Vera Soukupova – alt. Pripovedovalec je bil Jean Desailly, zbor je pripravil Josef Veselka, orkester Češke filharmonije je vodil Karel Ančerl. Oddajo ‘Oder in veter naokrog’ iz cikla »Čas, prostor in glasba« – v njej bomo govorili o umetnosti Igorja Stravinskega – je posnel Stane Košmerlj, bral je Ivan Lotrič, avtor je profesor Pavel Mihelčič.
Radijska približevanja – Skrb za prihodnost

Radijska približevanja – Skrb za prihodnost

ARS Čas, prostor in glasba, 22. oktober ― Predvajali bomo kratko skladbo Glasbena skrinjica, op. 32  Anatolija Ljadova, v nadaljevanju pa bomo poslušali Divertissement za klavir in godala Matije Bravničarja V oddaji Radijska približevanja – Skrb za prihodnost, ki smo jo posvetili 90. obletnici slovenskega radia, bomo uvodoma predvajali kratko skladbo Glasbena skrinjica, op. 32  Anatolija Ljadova, v nadaljevanju pa bomo poslušali Divertissement za klavir in godala Matije Bravničarja – našemu orkestru bo dirigiral Uroš Prevoršek, solist bo Pavel Šivic. Microsongs za sopran in trinajst inštrumentov Alojza Srebotnjaka bodo izvajali: sopranistka Zlata Ognjanović. ansambel Komorna scena in dirigent Ciril Cvetko. Za sklep smo izbrali Simfonietto Uroša Kreka. Simfoničnemu orkestru RTV Slovenija bo dirigiral Samo Hubad. Oddajo »Skrb za prihodnost« – praznično oddajo ob 90. obletnici slovenskega radia, ki ima stalni naslov »Čas, prostor in glasba«, je posnel Stane Košmerlj, bral je Ivan Lotrič, pripravil in uredil jo je profesor Pavel Mihelčič.
Radijska približevanja: Moj radio

Radijska približevanja: Moj radio

ARS Čas, prostor in glasba, 15. oktober ― Praznujemo 90 let slovenskega radia Praznujemo 90 let slovenskega radia. V prvi oddaji – »Spomini na začetek«, smo se (pred tednom dni) spominjali radijskih začetkov, na današnji dan pa se avtor treh oddaj profesor Pavel Mihelčič spominja, kaj mu je v mladosti pomenil radio in kako je kot mlad skladatelj vstopil v svet, ki so ga odstirali radijski valovi. V oddaji Radijska približevanja – Moj radio, ki smo jo posvetili 90. obletnici slovenskega radia, bomo uvodoma predvajali del skladbe »Take the A Train« Duka Ellingtona, sledili bodo odlomki iz oper Gaetana Donizettija in Giacoma Puccinija, peli bodo sopranistka Nada Vidmar, tenorist Janez Lipušček, sopranistka Vilma Bukovec in tenorist Rajko Koritnik in sopranistka Sabina Cvilak. V nadaljevanju bomo predvajali nekaj skladb Pavla Mihelčiča: Sonatino v soncu, ki je skladateljev mladostni domislek in prvi posnetek na našem radiu – posnetka, ko je trinajstletni skladatelj s to skladbo nastopil v oddaji »Pokaži kaj znaš«, žal nimamo; bo sledila ista skladba, ki jo je v okviru cikla »Iz zimskega vrta« po šestih desetletjih zaigral skladatelj sam, prav tako v avtorjevi izvedbi bomo iz avtorjevih študentskih let predvajali »Tri lirične skladbe« za klavir; oddajo pa bomo zaokrožili z Mihelčičevo skladbo za simfonični orkester »Slike, ki izginjajo« in dodali četrto pesem iz cikla  »Štirih slovenskih ljudskih pesmi« za sopran in orkester  –  »Pozimi pa rožice ne cveto« – pesem bo zapela sopranistka Jerica Steklasa. Oddajo »Moj radio« – praznično oddajo ob 90. obletnici slovenskega radia, ki ima stalni naslov »Čas, prostor in glasba«, je posnel Stane Košmerlj, bral je Ivan Lotrič, pripravil in uredil jo je profesor Pavel Mihelčič.
Radijska približevanja I.: Spomini na začetek

Radijska približevanja I.: Spomini na začetek

ARS Čas, prostor in glasba, 8. oktober ― V oddaji Spomini na začetek, ki smo jo posvetili 90. obletnici slovenskega radia, bomo najprej predvajali četrti stavek 'Religioso, iz Suite za orkester Slavka Osterca V oddaji Spomini na začetek, ki smo jo posvetili 90. obletnici slovenskega radia, bomo najprej predvajali četrti stavek ‘Religioso, iz Suite za orkester Slavka Osterca v izvedbi simfoničnega orkestra RTV Slovenija pod vodstvom Simona Krečiča. Za oddajo pa smo izbrali tudi dve zanimivi deli, ki sta nastali v bližini časa, da bi se med seboj povezali in spregovorili na različna načina. Ti deli sta: Koncert za klavir in pihala Slavka Osterca in Koncert za klavir in pihala (s kontrabasi) Igorja Stravinskega. Osterčevo delo, nastalo leta 1933, je zaigral pianist Bojan Gorišek, orkestru Slovenske filharmonije je dirigiral Uroš Lajovic. Delo Igorja Stravinskega, ki je nastalo devet let pred Osterčevo skladbo – leta 1924, pa je zaigral pianist Aldo Tramma, simfoničnemu orkestru RTV Ljubljana je dirigiral Anton Nanut. V vmesnem času je začel oddajati Radio Ljubljana. Oddajo »Spomini na začetek« – prvo oddajo ob 90. obletnici slovenskega radia, ki ima stalni naslov »Čas, prostor in glasba«, je posnel Stane Košmerlj, bral je Ivan Lotrič, pripravil in uredil jo je profesor Pavel Mihelčič.
Rojstvo iz tišine, naš vsakdanji hrup: Zvočni zid in onstran

Rojstvo iz tišine, naš vsakdanji hrup: Zvočni zid in onstran

ARS Čas, prostor in glasba, 1. oktober ― Kaj se zgodi, če prebijemo zvočni zid, in kaj je potem onstran? Je tam – tišina? Kaj se zgodi, če prebijemo zvočni zid, in kaj je potem onstran? Je tam – tišina? Se bo onstran znova rodila glasba? O tem razmišljamo tudi v aktualnem ciklu oddaj »Čas prihodnosti«. Današnja oddaja je vmesna, ponovljena, njen naslov je: »Zvočni zid in onstran«.  Poslušali boste glasbo, ki so jo napisali: Federico Martinez, Uroš Krek, Primož Ramovš in Pavel Mihelčič. Gosta oddaje bosta profesorja Igor Ozim in Matija Gogala. Izvajalci glasbe so: violinist Igor Ozim, dirigent Samo Hubad, orglar Primož Ramovš, dirigenta Uroš Lajovic in Marko Letonja, Orkester Slovenske filharmonije in tolkalec Franci Krevh. Oddajo je posnel Stane Košmerlj, brala sta Sonja Polanc in Ivan Lotrič, avtor oddaje je profesor Pavel Mihelčič.
Slovenski poletni concertino: Uroš Krek, Lucijan Marija Škerjanc, Primož Ramovš

Slovenski poletni concertino: Uroš Krek, Lucijan Marija Škerjanc, Primož Ramovš

ARS Čas, prostor in glasba, 24. september ― Izbranih del treh skladateljev ne bomo komentirali. Pustili smo, da glasba dopolni besede skladateljev O svojih pogledih na glasbeni svet bodo v oddaji Čas, prostor in glasba spregovorili skladatelji Uroš Krek, Lucijan Marija Škerjanc in Primož Ramovš. Izbranih del treh skladateljev ne bomo komentirali. Pustili smo, da glasba dopolni besede skladateljev. Naj torej Krekova, Škerjančeva in Ramovševa glasba izzveni kot slovenski poletni concertino. Oddajo so pripravili Pavel Mihelčič, Stane Košmerlj, Simona Juvan in Ivan Lotrič.
še novic