Mateja Bedenk Košir: Vidiš me, torej sem. O Snegu Marjane Moškrič

Sodobnost, 20. marec ― Mateja Bedenk Košir   Vidiš me, torej sem O Snegu Marjane Moškrič   »Še vedno ga je zalivala s pogledom,« s temi besedami pisateljica nagovarja naravnanost, pozornost na drugega in te besede tudi v meni vzbudijo občutje ugodja in zadrege. Edo, glavni junak mladinskega romana Sneg Marjane Moškrič, bi se ob poplavi teh občutij najraje pogreznil v zemljo, a hkrati hrepeni po še. V romanu se v podtalju izrečenih misli in dejanj junakov neprenehoma prepletata dve rdeči niti: vprašanje potrebe po pripadnosti, ki je lastna nam vsem, in tema osamitve posameznika. Tudi slednjo pozna marsikdo od nas, tudi če ni doživel družinske ali širše socialne travme ali zlorabe, dovolj je že, da so te kot najstnika izločili sovrstniki, ki si jim želel pripadati. In želel si si. Kot izločen si trpel muke, počutil si se manjvrednega, soočal si se s peklenskimi dvomi vase.   ***   Želja po pripadnosti je močna, kot bi bila zapisana v gensko vijačnico naših celic. Čemu? V bistvu ima ta gon osrednjo preživitveno funkcijo tako za človeka kot za večino živali. V skupini si zaščiten fizično, pa tudi zato, ker v skupini vsak posameznik prida eno ali več svojih sposobnosti, kar skupino bogati v preživitvenem in kreativnem smislu. Poleg tega pa kot posameznik, ko si povezan z drugimi, pridobiš tudi to, da posamezniki drug drugega zrcalimo. V odzivih drugih nate torej izveš, kdo pravzaprav si, in se hitreje razvijaš. Kreativnost prihaja iz odnosov, bi lahko rekli. Seveda je kar nekaj introvertiranih posameznikov, ki jim je odnosnost naporna in jim jemlje energijo. Taki ljudje hodijo v družbo redkeje in si morajo po druženju napolniti baterije s tem, da počnejo nekaj, kar imajo radi (vrtičkanje, tek, hoja, branje …). V vsakem primeru pa je odnosnost koristna, celo nujna za razvoj posameznika, čeprav je mnogokrat tudi izrazito naporna. Fizično in psihično nasilje, vojne, želja po absolutni nadvladi in podobno ne spadajo v svet otrok in mladostnikov. To je izključno svet

TRIJE SONETI BORISA A. NOVAKA OB SVETOVNEM DNEVU POEZIJE 2025

Društvo slovenskih pisateljev, 20. marec ― Boris A. Novak ob letošnjem Dnevu poezije Pesnik Boris A. Novak je avtor bogatega pesniškega opusa; med tridesetimi njegovimi pesniškimi knjigami za odrasle in otroke še posebej izstopa ep Vrata nepovrata, kjer v treh knjigah (Zemljevidi domotožja, 2014, Čas očetov, 2015, in Bivališča duš, 2017), v 45.000 verzih na 2.300 straneh izvorne izdaje založbe Goga […]

Pesmi

Vrabec Anarhist, 19. marec ― Potepuh Popotnik prašen,od dolge poti utrujen,razcapan in praznega želodca.Na tujem pragubrez poguma trkam,bo kdo odprl? Nekateri so prijaznidrugi ne,le nekoliko si oddahnem,vdihnem in naprej prosjačim.K srečnim ljudem želim.Trdnost zapahnjenih vrat,povem...
LITERARNI VEČER Z ANO KAMENIK

LITERARNI VEČER Z ANO KAMENIK

Knjižnica Slovenska Bistrica, 19. marec ― BESEDA IMA MOČ – NE MOREMO JE VZETI NAZAJ V ponedeljek, 17. 3. 2025, je v prostorih knjižnice Slovenska Bistrica potekal literarni večer, na katerem je Ana Kamenik predstavila svojo knjigo Ravnateljeva hči. Dogodek je povezovala direktorica Knjižnice Josipa Vošnjaka Patricija Breznikar. Ana je v času svojega okrevanja po očetovi smrti začutila, da lahko iz te zgodbe nastane nekaj velikega, zato se je odločila, da bo napisala knjigo. Knjiga je nastala z namenom, da pomaga ljudem, ki se znajdejo v stiski, in predvsem prepreči, da bi se še kdaj kje pojavila kakšna 'ravnateljeva hči'. Avtorica nas opozarja, naj premislimo, preden izrečemo, kar si mislimo, saj nikoli ne vemo, kako lahko nekoga s tem prizadenemo in mogoče bodo ravno naše besede tista kapljica čez rob. In kot je direktorica zaključila s sklepno mislijo: »Besede imajo moč – lahko zdravijo, lahko pa tudi ranijo. Mediji imajo veliko odgovornost, naj zgolj informirajo, in ne sodijo. Vsi mi kot družba pa imamo izbiro – ali poslušamo s sočutjem ali hitro obsojamo brez poznavanja celotne zgodbe.« Tadeja Skrbinek
Josip Osti (1945–2021), 80-krat vse najboljše, »dušo moja«!

Josip Osti (1945–2021), 80-krat vse najboljše, »dušo moja«!

Airbeletrina, 19. marec ― Danes, 19. marca, bi jih okroglih osemdeset praznoval Josip Osti (1945–2021). »Káko si, dušo moja?« je zmeraj vprašal Pepi – tako so naslovili spominsko prireditev, ki bo jutri ob 19.30 v Pisateljski hiši v Ljubljani spet povezala njegove prijateljice in prijatelje, bralke in bralce, sopotnice in sopotnike. Kakor nas je povezoval on. S širokom nasmehom. S toplo besedo. Z izbrušenimi stihi. In nas še zmeraj, soglašajo in soglašamo mnogi. Tudi in zlasti dr. Boris A. Novak, dr. Vesna Mikolič in Marko Kravos. Josip Osti (1945–2021) doma v Tomaju leta 2012 (Fotografija: Andraž Gombač) Boris A. Novak: Moj brat po izbiri Josip Osti           Josip Osti je bosanski in slovenski pesnik mednarodnega formata in univerzalnega dometa, saj njegova sveža, ozemljena in simbolno nabita poezija čustveno nagovarja sleherno bralko in bralca v temeljni človečnosti, v usodni ranljivosti ter odprtosti lepoti in grozi, ljubezni in smrti. Osti, rojen v Sarajevu, je eden izmed osrednjih pesnikov prelomne generacije, ki je na začetku sedemdesetih let prejšnjega stoletja s svežimi postopki in družbeno kritiko modernizirala pesniški jezik v Bosni in Hercegovini. Za prvo obdobje Ostijevega pesništva sta značilna magnetični ritem, naslonjen na ritem bosanskega ljudskega izročila, in prefinjen način prepletanja pripovednega toka z močnimi lirskimi detajli, kjer metaforična zgoščenost dvigne pesniška besedila v večplastno sporočilnost. Izstopajo tudi lepe ljubezenske pesmi, posvečene prvi ženi Duški Perišić. Že naslovi njegovih prvih zbirk nakazujejo to prepletanje mitskega, liričnega in družbenokritičnega: Tat sanj – Snokradica (1971), Salto mortale (1974), Tetovirani violinist – Tetovirani violinista (1976), Strela z jasnega – Grom iz vedra neba (1978), Umirajo tudi kače, ki so nas pikale – Umiru i zmije koje su nas ujedale (1985) ter Pastir kač – Zmijski pastir (1989). Značilno je sklepno sporočilo antologijskega Morišča: verjemite meni je lahko z večnim smehljaj
»Jaz sem nekaj drugega. Sem hibrid.«

»Jaz sem nekaj drugega. Sem hibrid.«

Airbeletrina, 17. marec ― Eden osrednjih gostov letošnjega festivala Literature sveta – Fabula, ki poteka od leta 2003, je italijanski pisatelj pakistanskih korenin Saif ur Rehman Raja (1994). Je avtor v fokusu programa Fabula Hub, ki z organizacijo literarnih dogodkov in mreženjem pomaga mladim, perspektivnim avtorjem na poti k širši prepoznavnosti. V sklopu desetdnevnega bivanja v rezidenci Kulturne soseske v Celju se je v minulih dneh predstavil na več prizoriščih; po nastopu na literarnem večeru v Slovenskem ljudskem gledališču Celje je tudi v Cankarjevem domu v Ljubljani govoril o svojem odmevnem romanesknem prvencu Hidžra in pri tem segal v širša geografska, družbena in politična trenja, ki imajo pomembno vlogo pri njegovem delu. Saif ur Rehman Raja, doktorski študent na Univerzi v Sieni, se posveča raziskovalnim projektom o pakistanskih družinah v Italiji. Njegovo literarno in akademsko raziskovanje segata na področja migracij oziroma problematike družbenih izključitev, marginaliziranih identitet, multikulturalizma in kritične teorije rase. Roman je začel pisati leta 2020, v izvirniku je izšel lani. Gre za izrazito osebnoizpovedno delo v pakistanskem Ravalpindiju rojenega pisatelja, ki se je pri enajstih letih preselil v severnoitalijansko mesto Belluno, kjer je že dve leti živela njegova najožja družina. Kasneje je v Bologni doštudiral pedagogiko. Navedeni kraji so tudi osrednja prizorišča otroštva in zgodnje mladosti prvoosebnega pripovedovalca romana, ki ob zvestem sledenju avtorjevim neredkim bolečim, pa tudi lepim izkušnjam, ohranja celo njegova ime in priimek. Saif ur Rehman Raja, doktorski študent na Univerzi v Sieni, se posveča raziskovalnim projektom o pakistanskih družinah v Italiji. Njegovo literarno in akademsko raziskovanje segata na področja migracij oziroma problematike družbenih izključitev, marginaliziranih identitet, multikulturalizma in kritične teorije rase. Ob tem kot pedagog veliko časa namenja otrokom in mladostnikom, ki imajo, kot je povedal na
še novic