Jugoslavija u odrazu mineralne vode

Jugoslavija u odrazu mineralne vode

Airbeletrina, 5. november ― Godine 1988., kada je Radenska objavila TV reklamu Radenska na vseh koncih Jugoslavije, Bobby McFerrin je objavio hit Don’t Worry Be Happy, Gorbačovljeva glasnost je postajala sve glasnija, konačno je završen iračko-iranski rat, Benazir Bhutto je postala prva premijerka u muslimanskom svijetu, strahovalo se od AIDS-a, Rain man je punio kina, a Posljednji kineski car pobrao devet Oscara, Nirvana je snimila prvi album Bleach, Nick Cave koji je godinu prije nastupio u Ljubljani snimio veličanstveni album Tender Prey, rodili su se Rihanna i Jure Dolenec, u Seulu su održane olimpijske igre na kojima je Jugoslavija tradicionalno bila dobra u kolektivnim sportovima, u Beogradu je otvoren prvi McDonalds u Jugoslaviji, Jugoplastika je osvojila košarkaško prvenstvo, a Crvena zvezda nogometno, debitirali su Psihomodo Pop i Mizar i još mnogi, tinejdžeri ludjeli za Crvenom jabukom i Plavim orkestrom, Bijelo dugme snimilo zadnji album Ćiribiribela, Prljavo kazalište hit Mojoj majci. U Beogradu je održan zadnji Dan mladosti, mošti kneza Lazara su od Vidovdana bile na turneji po Srbiji, Milošević je provodio „antibirokratsku revoluciju“, potkraj godine će mitinzima biti smijenjeno i vojvođansko rukovodstvo, prevratnička Osma sjednica je održana godinu prije, rudari su već štrajkali, sudilo se četvorici u Ljubljani, a umrli su Zvonimir Rogoz u 101-oj i Pavle Vuisić u 62. godini. Potonji je ostavio živopisan testament. Legendarni glumac Pavle Vuisić je ostavio testament u kojem, između ostalog, zahtijeva da ga pokopaju u tišini, bez govora. (Fotografija: Momir Alvirović / Wikimedia Commons) Iste godine, Radenska je lansirala marketinšku kampanju Radenska na vseh koncih Jugoslavije, koja je godinu poslije proširila ambicije pod nazivom Radenska na vseh koncih sveta i siutirala reklame u Japan, SAD, Italiju. Tršćanski glumac Stojan Colja u talijanskoj verziji reklame za Radensku Radenskine TV-reklame uvijek su bile zapažene, najbolja je
Jugoslavija v odsevu mineralne vode

Jugoslavija v odsevu mineralne vode

Airbeletrina, 5. november ― Leta 1988, ko je Radenska objavila televizijsko reklamo Radenska na vseh koncih Jugoslavije, je Bobby McFerrin izdal uspešnico Don’t Worry Be Happy, Gorbačov je bil vse glasnejši, končala se je iraško-iranska vojna, Benazir Buto je postala prva predsednica vlade v muslimanskem svetu, bali so se AIDS-a, Rain Man je polnil kinematografe, film Zadnji kitajski cesar je prejel devet oskarjev, Nirvana je posnela prvi album Bleach, Nick Cave, ki je leto prej nastopil v Ljubljani, je posnel veličasten album Tender Prey, rodila sta se Rihanna in Jure Dolenec, Seul je gostil olimpijske igre, kjer je bila Jugoslavija tradicionalno dobra v kolektivnem športu, v Beogradu so odprli prvi McDonald’s v Jugoslaviji, Jugoplastika je osvojila košarkarsko prvenstvo, Crvena zvezda pa nogometno, debitirali so Psihomodo Pop, Mizar in mnogi drugi, najstniki so noreli za glasbeno skupino Crvena jabuka in Plavi orkestar, skupina Bijelo dugme je posnela zadnji album Ćiribiribela, Prljavo kazalište pa uspešnico Mojoj majci. V Beogradu je bil zadnji Dan mladosti, relikvije kneza Lazarja so bile od praznika Vidov dan na turneji po Srbiji, Milošević je izvedel »protibirokratsko revolucijo«, konec leta bodo z mitingi razrešili vodstvo Vojvodine, leto prej je bilo Osmo zasedanje, ki mu je sledil prevrat, rudarji so že stavkali, v Ljubljani je potekal proces proti četverici, pri 101 letu starosti je umrl Zvonimir Rogoz in Pavle Vuisić v 62. letu. Slednji je pustil hudomušno oporoko. Legendarni igralec Pavle Vuisić je ob smrti leta 1988 zapustil oporoko, v kateri med drugim zahteva, da ga pokopljejo v tišini, brez govorov. (Fotografija: Momir Alvirović / Wikimedia Commons) Istega leta je Radenska začela trženjsko kampanjo Radenska na vseh koncih Jugoslavije. Leto kasneje razširila ambicije z naslovom Radenska na vseh koncih sveta in postavila oglase na Japonsko, v ZDA ter Italijo. Pokojni tržaški igralec Stojan Colja v italijanski različici reklame za Radensko
Milan Marić: »Srž glume nije laž, srž glume je istina«

Milan Marić: »Srž glume nije laž, srž glume je istina«

Airbeletrina, 4. november ― S Milanom Marićem (1990) sastajem se dan nakon što je u matičnom Jugoslovenskom dramskom pozorištu u Beogradu, u roku od dvadeset šest sati, odigrao tri izvođenja Sofoklovog Edipa u režiji Vita Taufera, gde u naslovnoj ulozi, sa izuzetnom, nezamislivo intenzivnom prisutnošću, u brutalno oštroj potrazi za istinom, ide do kraja i preko, kada, krvav među tebanskom – pozorišnom – publikom, poslednjim atomima snage izgovara ličnu presudu. Da bi sat i po kasnije ponovo igrao predstavu postavljenu u ambijent kafane, koja se, otkako su u Srbiji počeli studentski protesti, svaki put završava podignutim studentskim indeksima u znak podrške hrabrosti i istrajnosti mladih. Predstava, koja u uvek punoj sali Ljube Tadića izaziva duge, glasne ovacije i za koju postoje znatne liste čekanja za kupovinu ulaznica, donela mu je, osim glumačke interpretacije po sopstvenim rečima najkompleksnijeg i najuzbudljivijeg lika do sada, brojne nagrade: nagradu grada Beograda, godišnju nagradu JDP-a, nagradu Veljko Maričić, nagradu Ardalion i druge. U ambijent kafane postavljena Tauferova predstava Edipa se, otkako su u Srbiji počeli studentski protesti, svaki put završava podignutim studentskim indeksima u znak podrške hrabrosti i istrajnosti mladih. (Fotografija, izvor: Facebook profil Milana Marića) Šira regija je Milana Marića, trenutno najistaknutijeg i najuspešnijeg mladog srpskog glumca, upoznala kroz film i osmodelnu seriju Toma (rež. Dragan Bjelogrlić, 2021), u kojoj je oživeo život i delo, a pre svega dušu srpskog pevača, pesnika i kompozitora narodne muzike, boema i »poslednjeg kralja kafane« Tomislava Tome Zdravkovića (1938–1992). Film, koji je za dva meseca pogledalo više od milion ljudi u Srbiji, Bosni i Hrvatskoj, izazvao je intenzivne emotivne reakcije publike, kada su i filmski kritičari izlazili sa projekcija suznih očiju i u ocenama zanemarivali moguće scenarističke nedoslednosti, jer je filmska priča jednostavno previše snažna. Uz ogroman emotivni ulog, osi
Milan Marić: »Bistvo igre ni laž, bistvo igre je resnica«

Milan Marić: »Bistvo igre ni laž, bistvo igre je resnica«

Airbeletrina, 4. november ― Z Milanom Marićem (1990) se srečam dan potem, ko je v matičnem Jugoslovanskem dramskem gledališču v Beogradu v šestindvajsetih urah odigral tri uprizoritve Sofoklejevega Ojdipa v režiji Vita Tauferja. V naslovni vlogi se z izjemno, nepredstavljivo intenzivno prisotnostjo v brutalno ostrem iskanju resnice prižene do roba in čez, ko si, okrvavljen med tebanskim – gledališkim – občinstvom z zadnjimi atomi moči izreka sodbo. In čez uro in pol ponovno odigra v kavarno postavljeno uprizoritev, ki se, odkar so se v Srbiji začeli študentski protesti, vsakokrat zaključi z dvignjenimi študentskimi indeksi v znak podpore poguma in vztrajnosti mladih. Predstava, ki v nabito polni dvorani Ljube Tadića vselej izzove dolge, glasne ovacije in za katero so precejšnje čakalne dobe pri nakupu vstopnic, je igralcu poleg interpretacije po njegovih besedah najkompleksnejšega in najvznemirljivejšega lika doslej prinesla številne nagrade; nagrado mesta Beograd, letno nagrado JDP, nagrado Veljko Maričič, nagrado Ardalion in druge. V kavarno postavljena Tauferjeva uprizoritev Ojdipa se, odkar so se v Srbiji začeli študentski protesti, vsakokrat zaključi z dvignjenimi študentskimi indeksi v znak podpore poguma in vztrajnosti mladih. (Fotografija, vir: facebook profil Milana Marića) Širša regija je Milana Marića, ta čas najvidnejšega in najuspešnejšega mladega srbskega igralca, spoznala v filmu in osemdelni televizijski seriji Toma (režiral Dragan Bjelogrlić, 2021), kjer je oživil življenje in delo, predvsem pa dušo srbskega pevca, pesnika in skladatelja narodne glasbe, boema in »zadnjega kralja kavarne« Tomislava Tome Zdravkovića (1938– 1992). S filmom, ki si ga je v dveh mesecih ogledalo več kot milijon ljudi v Srbiji, Bosni in na Hrvaškem, je izzval intenzivne čustvene reakcije gledalcev. Tudi filmski kritiki so odhajali s projekcij solznih oči in se v ocenah požvižgali na morebitne scenaristične nedoslednosti, saj je filmska zgodba enostavno premočna. Vlogo je upodo

Vesna Lemaić: Obraz

MMC Knjige, 4. november ― Roman Obraz Vesne Lemaić je zaveza tistemu, česar se je avtorica lotila že v prejšnjih romanesknih in kratkoproznih delih. Obravnavanje obrobij družbe se v tem delu pokaže tudi kot izrinjenost znotraj margine. .

Poučevanje književnosti s književnostjo

Društvo slovenskih pisateljev, 3. november ― POUČEVANJE KNJIŽEVNOSTI S KNJIŽEVNOSTJO Program profesionalnega usposabljanja v izvedbi Društva slovenskih pisateljev TERMIN IN LOKACIJA IZOBRAŽEVANJA: 12. 11. 2025 (na daljavo), 14. 11. 2025 v prostorih Društva slovenskih pisateljev, Tomšičeva ulica 12, 1000 Ljubljana SODELUJOČI: mag. Nataša Konc Lorenzutti, Mateja Gomboc, dr. Dragica Haramija, Sebastijan Pregelj Spoštovani. Obveščamo vas, da bo Društva slovenskih pisateljev 12. in 14. novembra  2025 izvedlo program profesionalnega usposabljanja z naslovom POUČEVANJE KNJIŽEVNOSTI S KNJIŽEVNOSTJO. Program je namenjen učiteljem razrednega pouka, učiteljem slovenščine in drugih predmetov, šolskim knjižničarjem in drugim pedagoškim delavcem v osnovni šoli in v srednješolskem izobraževanju. Gre za razvijanje kompetenc pedagoških delavcev, ki pri svojem delu potrebujejo znanje o bralni pismenosti, otroški in mladinski književnosti, medkulturnih temah v književnosti, temelje retorike (zlasti s poudarkom na interpretaciji glasno branih gradiv), spoznavanje z avtorji in njihovimi deli. Prijave na izobraževanje potekajo preko kataloga izobraževanj Katis – Katalog programov nadaljnjega izobraževanja in usposabljanja strokovnih delavcev v vzgoji in izobraževanju v šolskem letu 2025/2026: https://paka3.mss.edus.si/Katis/ProgramPrijava.aspx?ID=10945&A=detailKP (prednostna tema Poučevanje, učenje in vrednotenje dosežkov v učnem in študijskem procesu s poudarkom na sodobni učni tehnologiji in inovativnih pristopih poučevanja in učenja).* POUČEVANJE KNJIŽEVNOSTI S KNJIŽEVNOSTJO – PROGRAM USPOSABLJANJA 1. dan, 12. 11. 2025 – na daljavo, povezava 15.00–16.30 Predavanje: kakovostna otroška in mladinska književnost Predava dr. Dragica Haramija       16.30-16.45 Odmor   16.45–17.30   Predavanje: Spodbujanje branja   Predava Mateja Gomboc 17.30–18.15 Delavnica: Spodbujanje branja Vodi Mateja Gomboc   2. dan, 14. 11. 2025 – Društvo slovenskih pisateljev 15.00–16.30 Pogovor ob primerih: Branje in govorna interpretacija leposlovnih Delavnic
še novic