Čas, prostor in glasba

Čas, prostor in glasba

ARS Čas, prostor in glasba, 17. oktober 2019 ― Glasba je umetnost, ki deluje v določenem času. Da jo prav razumemo, potrebuje svoj prostor. Prostor je za poslušanje glasbe pomemben, čas je ne obhoden. Glasba je umetnost, ki deluje v določenem času. Da jo prav razumemo, potrebuje svoj prostor. Prostor je za poslušanje glasbe pomemben, čas je ne obhoden.
Skladatelj tedna

Skladatelj tedna

ARS Skladatelj tedna, 17. oktober 2019 ― Oddaja zaznamuje jutra na Programu Ars. Vsak teden je v znamenju enega izmed svetovno znanih ustvarjalcev. Izbor skladateljev pripravljajo uredniki in sodelavci glasbenega programa. Oddaja zaznamuje jutra na Programu Ars. Vsak teden je v znamenju enega izmed svetovno znanih ustvarjalcev. Izbor skladateljev pripravljajo uredniki in sodelavci glasbenega programa.
Prekmurščina med evangeličani

Prekmurščina med evangeličani

ARS Jezikovni pogovori, 16. oktober 2019 ― Pred praznikom dneva reformacije in ob 100-letnici priključitve Prekmurja matičnemu narodu. Evangeličansko bogoslužje v Prekmurju ni nikoli v celoti potekalo v slovenskem knjižnem jeziku, ampak tudi v prekmurščini. Zakaj evangeličani v Prekmurju uporabljajo dva različna jezikovna zapisa, kako to vpliva na njihovo dojemanje duhovnega in kateri so zgodovinski razlogi za takšno jezikovno rabo, v oddaji pred praznikom dneva reformacije in ob 100-letnici priključitve Prekmurja matičnemu narodu. Gosta oddaje: mag. Geza Erniša, škof Evangeličanske cerkve augsburške veroizpovedi na Slovenskem, in jezikoslovec prof. dr. Marko Jesenšek. V oddaji smo najprej osvetlili današnjo rabo prekmurščine v evangeličanskem bogoslužju in molitvah, v nadaljevanju pa smo se ozrli v zgodovino, tudi v čas, ko so imeli protestanti zadržke do jezikovnega poenotenja slovenskega prostora, ker so ga povezovali z rekatolizacijo prostora med Muro in Rabo.
Mara Kralj – o njenem opusu in lutkah

Mara Kralj – o njenem opusu in lutkah

ARS Oder, 16. oktober 2019 ― 110 let od rojstva vestranske umetnice, ki se je našla v lutkovnem gledališču Likovna dela Mare Kralj, za katera velja, da so nastala »pod patronatom« njenega moža Toneta Kralja, čeprav se je hotela izviti njegovemu ekspresionističnemu vplivu, poznamo zelo slabo, saj so izgubljena, v zasebni lasti, redka pa počivajo v galerijskih depojih. Po bivanju v Parizu se je njen slog nekoliko osamosvojil, saj je postajal barvit, realističen, bolj mehek in topel, kot je bil pred tem. Zvedava umetnica, ki je prehajala od keramike in kiparstva do slikarstva, je moževi senci uhajala tudi s slikanjem na belo svilo z belgijskimi barvnimi svinčniki, najbolj pa je živela za lutkovno gledališče, saj je po letu 1952 likovno zasnovala več kot 230 lutk, številne med njimi je izdelala sama. Zato v oddaji Oder predvsem o njenih marionetah in mimičnih lutkah iz pene in ljubezni do ustvarjenih lutk. Matjaž Loboda je denimo v starih zapisih našel besedilo, ki ga je zapisala Mara o sebi: “Danes se mi zdi, kot da so spomini na začetek dela z lutkami kot prelepe sanje, sanje o neki dobi iskanja najlepšega. Zelo rada slikam, vendar sem po duši in srcu predvsem lutkarica.” Poleg dramaturga in lutkovnega režiserja Matjaža Lobode bodo v oddaji z Univerzo za tretje življenjsko obdobje sodelovale raziskovalke študijskega umetnostnozgodovinskega krožka »Spoznajmo svoje mesto in domovino«, ki deluje v okviru Univerze za tretje življenjsko obdobje: umetnostna zgodovinarka in zgodovinarka mag. Olga Paulič, dr. Vesna Koželj Oblak in Mojca Slana.    
Protestantski napevi kot vez z evropsko glasbeno kulturo/2.oddaja

Protestantski napevi kot vez z evropsko glasbeno kulturo/2.oddaja

ARS Skladatelj tedna, 16. oktober 2019 ― Le predstavljamo si lahko, kako pomembni so bili zato napevi, v katere sta bila strnjena krščanska veroizpoved in Očenaš. Približno polovico vseh knjig v času slovenske reformacije je ustvaril Primož Trubar – poleg Katekizma in Abecednika sta pomembna tudi prevod Svetega pisma Jurija Dalmatina in prvi slovenski pravopis Zimske urice Adama Bohoriča. A kaj bi brez petja, saj glasba še kako vpliva na človeška čustva, tudi religiozna. Martin Luther je bil mnenja, da se mora bogoslužje približati človeku in zato opravljati v domačem jeziku. Sestavni del liturgije pa je tudi glasba. »Kajti kedar mi pojemo ali pridigujemo od božje pravice , od ojstrih kazni« je zapisal Trubar v uvodu k Protestantski pesmarici iz leta 1584,  »s tejm se opominjamo, de v pokori, v božjem strahu, v božji pokorščini vedno prebivamo, de ne bomo tim hudim, od katerih mi pojemo, enaki, de na životu inu na duši na tim svejtu inu vekomaj v pekli ne bomo ž njimi vred štrafani. Zatu je tu pejtje, ti psalmi, molitve inu pridige od Buga postavlenu.« Le predstavljamo si lahko, kako pomemben so bili zato napevi, v katere sta bila strnjena krščanska veroizpoved in Očenaš.

030: Joker

O.B.O.D., 15. oktober 2019 ― V trideseti epizodi, tretji epizodi druge sezone podkasta O.B.O.D., so Mito, Igor in Aljoša v goste povabili Denisa Vehaboviča, programskega vodjo njihovega štaba, to je Kino gledališča Bežigrad. Pogovarjali so se o najbolj vročem in najbolj razdvajajočem filmu ta trenutek, o Jokerju, ki so ga omenjali že v prvi epizodi podkasta (ker se vse vrača in splača). In […]
Esej na radiu

Esej na radiu

ARS Esej na radiu, 15. oktober 2019 ― Esej, ki uporablja poezijo ali prozo drugih avtorjev, da bi iz nje zgradil svet, ki bi omogočal razumevanje tistega, o čemer razpravlja. Esej, ki uporablja poezijo ali prozo drugih avtorjev, da bi iz nje zgradil svet, ki bi omogočal razumevanje tistega, o čemer razpravlja.
France Štiglic in njegov opus

France Štiglic in njegov opus

ARS Ars humana, 15. oktober 2019 ― Oddaja ob 100. obletnici režiserjevega rojstva Filmski režiser France Štiglic je ustvaril prepoznaven in priljubljen opus celovečernih filmov. Ob 100. obletnici njegovega rojstva bodo več o njem in njegovem opusu povedali filmski režiser Tugo Štiglic, televizijska avtorica Majda Širca, avtor filmološke študije o Štiglicu Tone Frelih in filmski zgodovinar Peter Stanković. V oddaji Ars humana v živo, v pogovoru z Markom Goljo. Nikar ne zamudite.
Protestantski napevi kot vez z evropsko glasbeno kulturo/1.oddaja

Protestantski napevi kot vez z evropsko glasbeno kulturo/1.oddaja

ARS Skladatelj tedna, 15. oktober 2019 ― Oddaja Skladatelj tedna bo tokrat v znamenju bližajočega se dneva reformacije, praznika, s katerim se spominjamo reformnih dogodkov daljnega, a hkrati ne tako oddaljenega 16. stoletja. Oddaja Skladatelj tedna bo tokrat v znamenju bližajočega se dneva reformacije, praznika, s katerim se spominjamo reformnih dogodkov daljnega, a hkrati ne tako oddaljenega 16. stoletja.  Primož Trubar je takrat napisal in objavil  prvo slovensko knjigo– to je bil znameniti Katekizem iz leta 1550, ki je prva knjiga v slovenskem jeziku. »Anu kratku podučene s katerim vsaki človik more v nebo priti«, je zapisal v njej in jo namenil vsem mladim in preprostim ljudem naše dežele; skupaj z njo še droben, domiselno sestavljen napotek za branje – Abecedarium, ki je, kot se je sam izrazil »od enega prijatelja vseh Slovencev«. Sodobniki so mu sledili in v letih zatem je nastalo še več prevodov biblijskih besedil in celotne biblije. Katekizem Primoža Trubarja pa je hkrati tudi prva slovenska pesmarica – vanjo je namreč vnesel šest pesniških besedil, ki razlagajo temeljne verske resnice. Prav pesem naj bi bila namreč po njegovem najboljši način za dojemanje verskih resnic.
Skladatelj Josef Rheinberger

Skladatelj Josef Rheinberger

ARS Obiski kraljice, 14. oktober 2019 ― Letos mineva 140 let od rojstva skladatelja Josefa Rheinbergerja. Letos mineva 140 let od rojstva skladatelja Josefa Rheinbergerja; tokratno oddajo bomo zato posvetili življenju in delu tega romantičnega glasbenega ustvarjalca, saj se je uveljavil tudi z orgelskimi deli. Rodil se je v Lichtensteinu, v Vaducu in že zgodaj pokazal veliko glasbeno nadarjenost. Že pri sedmih letih je v domači cerkvi začel redno igrati na orgle, pri desetih se je pri organistu iz Feldkirchna začel orgel tudi zares učiti, pri dvanajstih pa je že odšel v München, z namenom, da z glasbenim izobraževanjem nadaljuje bolj resno.
54. Borštnikovo srečanje v Mariboru pri koncu, podeljenih več nagrad različnim ustvarjalcem

54. Borštnikovo srečanje v Mariboru pri koncu, podeljenih več nagrad različnim ustvarjalcem

ARS Kulturna panorama, 13. oktober 2019 ― Oddaja v znamenju nagrad: Jenkove, Sovretove, Ježkove, nagrade Brumen. Kaj se dogaja v Pilonovi galeriji in v Slovenskem mladinskem gedališču? V Kulturni panorami več o teh dogodkih: v Mariboru končuje 54. Borštnikovo srečanje. Podeljene bodo nagrade in Borštnikov prstan, ki ga dobi dramska igralka Marinka Štern. Sicer bo oddaja polna lavreatov: Jenkovo nagrado je dobila Kaja Teržan, podeljeni sta bili Sovretovi nagradi za književno prevajanje in sicer Bredi Biščak in Tatjani Jamnik, Ježkov nagrajenec je Marko Brecelj, znane so tudi nagrade Brumen za odlično slovensko oblikovanje. Pogledali bomo v Pilonovo galerijo v Ajdovščini, na koncu pa povzeli dogajanje v Slovenskem mladinskem gledališču.
Marinka Štern, dramska igralka

Marinka Štern, dramska igralka

ARS Naši umetniki pred mikrofonom, 13. oktober 2019 ― Dobitnica Borštnikovega prstana 2019 »Igralska predanost, vrhunskost in unikatnost.« Tako so gledališki strokovnjaki  označili več desetletno odrsko ustvarjanje Marinke Štern, dramske igralke. V nedeljo, 27. oktobra, si bo na zaključni slavnosti Borštnikovega srečanja v Mariboru nadela Borštnikov prstan, najvišje priznanje, kar ga more dobiti slovenska igralka ali igralec. Marinka Štern je najgloblje in najdlje povezana s Slovenskim mladinskim gledališčem. Prav tam je ustvarila največje vloge, ki jih pomnimo še danes: Arkadina v Utvi Antona Pavloviča Čehova,  Susn v istoimenski Achternbuschevi drami, Penelopa v Tauferjevi igri Odisej in sin, odigrala je tudi izvrstne filmske vloge, zadnje čase smo jo gledali v televizijskih nanizankah Usodno vino in Reka ljubezni, arhiv radia Slovenija pa hrani številne radijske igre in literarne oddaje z njenimi interpretacijami. Ob najvišjem igralskem priznanju se z Marinko Štern v oddaji Naši umetniki pred mikrofonom pogovarja Tadeja Krečič.    
Prenova Cukrarne

Prenova Cukrarne

ARS Likovni odmevi, 12. oktober 2019 ― O arhitekturnem in inženirskem podvigu ter o prihodnosti Cukrarne Cukrarna je leta in desetletja propadala, kot da bi generacije oblastnikov in oblastnic samo čakale, da se sesede. Zato ima njena prenova tudi simbolen pomen. Več o zasnovi prenove, njenem poteku in namembnosti Cukrarne pa v tokratni oddaji. Prvi gost, arhitekt Marko Studen (ob Borisu Matiću in Jerneju Šipošu), soavtor njene prenove, bo med drugim povedal, da je prenova Cukrarne v prvi vrsti inženirski projekt, drugi gost, Blaž Peršin, direktor Muzeja in galerij mesta Ljubljana, pa bo predstavil namembnost Cukrarne. Nikar ne zamudite. Cukrarna pred prenovo. Vir: JP Energetika Ljubljana Rušitve v notranjosti objekta. Vir: Mestna občina Ljubljana Izvedba varovalne konstrukcije na severni strani Cukrarne. Vir: Mestna občina Ljubljana Izvedba varovalne konstrukcije na severni strani. Vir: Mestna občina Ljubljana
Božja milost, Mafija v objektivu, Ne pozabi dihati, Dnevi nemškega filma, 30. Liffe

Božja milost, Mafija v objektivu, Ne pozabi dihati, Dnevi nemškega filma, 30. Liffe

ARS Gremo v kino, 12. oktober 2019 ― Oceni filmov Božja milost in Mafija v objektivu, pogovor z Martinom Turkom o filmu Ne pozabi dihati, predstavitev Dnevov nemškega filma v Kinoteki, program 30. Liffe V oddaji Gremo v kino bomo vzeli pod drobnogled Božjo milost Françoisa Ozona, prejemnika velike nagrade žirije na letošnjem Berlinalu, pa film Mafija v objektivu Kim Longinotto, v središču katerega je fotografinja Letizia Battaglia. Z Martinom Turkom se bomo pogovarjali ob svetovni premieri njegovega filma Ne pozabi dihati v Rimu, poročali bomo o Dnevih nemškega filma v Slovenski kinoteki, poleg tega bomo predstavili program 30. Ljubljanskega mednarodnega filmskega festivala Liffe.
Skladatelj tedna

Skladatelj tedna

ARS Skladatelj tedna, 12. oktober 2019 ― Oddaja zaznamuje jutra na Programu Ars. Vsak teden je v znamenju enega izmed svetovno znanih ustvarjalcev. Izbor skladateljev pripravljajo uredniki in sodelavci glasbenega programa. Oddaja zaznamuje jutra na Programu Ars. Vsak teden je v znamenju enega izmed svetovno znanih ustvarjalcev. Izbor skladateljev pripravljajo uredniki in sodelavci glasbenega programa.
še novic