Dokumenti Slovenskega gledališkega inštituta

Dokumenti Slovenskega gledališkega inštituta

ARS Oder, 17. september ― Ob 100. številki publikacije Tema današnje oddaje je 100-ta številka Dokumentov Slovenskega gledališkega inštituta (prej muzeja), ki je izšla letos spomladi, v 56. letu izhajanja te publikacije. Dokumenti specialistično obravnavajo slovensko gledališko zgodovino, ki se je z ustanovitvijo, sprva revije, pozneje pa zvečine monografskih publikacij, tudi zares formirala. K pogovoru smo povabili dr. Štefana Vevarja, muzejskega svetnika na Slovenskem gledališkem Inštitutu, ki je izbral tudi tri zanimive odlomke iz besedil, objavljenih v Dokumentih leta 1967.  Vabimo vas k poslušanju!  
8. festival Spider

8. festival Spider

ARS Oder, 9. september ― "Če na plesnem podiju ljudi ni, ta nima nobene namembnosti in je zgolj prazen prostor." Matej Kejžar Radikalna telesa so povsod, pravijo organizatorji festivala Spider. Od migrantov do prenaseljenosti našega planeta, ki zbujajo vprašanja o tem, kako se teh nezaželjenih teles znebiti, druga tema, povezana z radikalnostjo teles je vprašanje genetskih sprememb in prihodnosti družbe, ki jo bo oblikovalo dejstvo, da si bodo le nekateri ti lahko privoščili, tretji vidik je plesno telo, ki je radikalno v tem, da ima temeljita znanja o inteligenci telesa in iz tega gradi umetniška dela. Posebnost letošnjega festivala je materialna realizacija plesnega podija, ki ni zgolj fizični objekt, temveč nosilec mnogoterih pomenov. V studio smo povabili Mateja Kejžarja, plesalca in koreografa, umetniškega vodjo festivala Spider, ki je o tem nekaj misli povedal že na novinarski konferenci, danes pa bo svoje misli še razvil in podkrepil z razlago tém, ki ga v umetniškem ustvarjanju zanimajo.     fotografija iz predstave Symphonia Harmoniae Caelestium Revelationum, foto: Anna Van Waeg
Monstrum nostrum

Monstrum nostrum

ARS Oder, 3. september ― O udomačitvi tujerodnih vrst. V tokratni oddaji Oder bo gostja Samira Kentrić, ki z vizualno in likovno govorico vstopa tako v polje gledališke umetnosti kot literature. S temo notranje migracije se je ukvarjala v avtobiografski pripovedi, grafičnem romanu Balkanalije, odraščanje v času tranzicij, o nemogočih razmerah na begunskih poteh, iluzijah o deželah, kamor begunce vodi želja po svobodi, pa piše v grafični zgodbi Pismo Adni. Nedavno je kot članica tandema Eclipse na festivalu Mladi levi vizualizirala govorico državne uprave pri ravnanju z begunci.
Drama Festival, 2. del

Drama Festival, 2. del

ARS Oder, 19. avgust ― Pogovori o izbranih predstavah 6. Drama Festivala v dveh zaporednih oddajah V današnji oddaji nadaljujemo z deljenjem vtisov in misli, ki smo jih v pogovorih z igralci posneli po predstavah, ki so gostovale na 6. Drama Festivalu. Z igralkama Jeleno Šestović in Jeleno Laban smo se pogovarjali o predstavi Kapital, ki jo je uprizoril ansambel Kraljevskega gledališča Zetski dom iz Cetinja v Črni gori, pod režijskim vodstvom Andraša Urbana, o predstavi Šest oseb išče avtorja, ki jo je v zagrebškem Satiričnem gledališču Kerempuh režiral Oliver Frljić, pa smo se pogovarjali z igralcem Jerkom Marčićem. Vabimo vas k poslušanju!  
Drama Festival, 1. del

Drama Festival, 1. del

ARS Oder, 13. avgust ― O izbranih predstavah 6. Drama Festivala v dveh delih, dveh oddajah Pred začetkom nove gledališke sezone se bomo posvetili 6. Drama Festivalu, ki je minulo sezono ljubljanske Drame sklenil. Na festivalu smo si ogledali nekaj predstav in o njih poklepetali z ustvarjalci, pogovore pa vam bomo predstavili v današnji in prihodnji oddaji. Otvoritvena predstava Michelangelo, po drami Miroslava Krleže Michelangelo Buonarroti, besedilo sta priredila režiser Sebastijan Horvat in dramaturg Milan Marković Matthis, je bila premierno uprizorjena v okviru lanskih Dubrovniških poletnih iger, v opuščenem samostanu na otoku Lokrumu. Nastala je v koprodukciji Dubrovniških poletnih iger in Hrvaškega narodnega gledališča Ivan pl. Zajc z Reke. Več o njej v nadaljevanju, pozneje pa prisluhnite tudi pogovoru o predstavi Gostišče Eden, ki jo je v Zagrebškem gledališču mladih (ZeKaeM), režiral Arpad Schilling. O njej smo se pogovarjali z igralcem Zoranom Čubrilom. Vabimo vas k poslušanju!    
Žiga Lebar, lutkovni tehnolog

Žiga Lebar, lutkovni tehnolog

ARS Oder, 7. avgust ― Iz take smo snovi kot… lutke! Pred mikrofon oddaje Oder je Petra Tanko povabila lutkovnega tehnologa Žiga Lebarja. Lebar se z izdelovanjem lutk ukvarja od 90-ih let preteklega stoletja, v zadnjem času pa sodeluje tudi z ustvarjalci animiranih filmov. Med drugim je sodeloval z likovnim umetnikom Silvanom Omerzujem pri izdelavi lutk in lesenih teh mehaničnih objektov za veliko razstavo v Cankarjevem domu, lani, ob Cankarjevem letu. Vabimo vas k poslušanju ponovitve oddaje, posnete lansko pomlad.    
Fronta, festival sodobnega plesa v Murski Soboti

Fronta, festival sodobnega plesa v Murski Soboti

ARS Oder, 5. avgust ― Konec avgusta bo potekal že štirinajstič, tokrat pod naslovom Odprto mesto. Fronta, festival sodobnega plesa, bo konec avgusta v Murski Soboti potekal že štirinajstič. O tem, kako je od središča tovrstne produkcije odmaknjeno urbano okolje zaživelo s festivalom, ki v mesto vsako leto pripelje izbor visoko-kakovostnih sodobnoplesnih predstav iz vse Evrope, pa ne zgolj v gledališče Park, temveč zasede tudi druga notranja in zunanja prizorišča, ulice in trge, smo se pogovarjali s Stankom Polajnerjem, zvestim gledalcem in aktivnim udeležencem v pogovorih z umetniki, ki festival spremlja od vsega začetka ter z Matjažem Faričem, plesalcem in koreografom ter umetniškim vodjem in direktorjem festivala.
Duo Silence, pogovor

Duo Silence, pogovor

ARS Oder, 15. julij ― "To sem občudoval tudi pri drugih umetnikih: da si sposoben ustvariti neko realnost, ki je vredna človeka." B. Benko Duo Silence je doma in v tujini znana glasbena zasedba, ki že več kot dve desetletji ustvarja glasbo za gledališče, velik opus sta avtorja ustvarila s Tomažem Pandurjem, sta tudi stalna sodelavca Matjaža Pograjca, Aleksandra Popovskega in drugih, njuna scenska glasba sega tudi na področje filma. Duo Silence sodeluje tudi z drugimi glasbenimi zasedbami, najbolj odmevno je njuno sodelovanje s skupino Laibach, Benko in Hladnik pa ustvarjata tudi avtorsko glasbo, ki jo predstavljata na koncertih ter studijskih izdajah albumov. Vabimo vas k poslušanju pogovora z Borisom Benkom in Primožem Hladnikom, v katerem se bomo posvetili izbranim predstavam in drugim dogodkom na njuni umetniški poti.
Duo Slience na gledaliških in glasbenih odrih

Duo Slience na gledaliških in glasbenih odrih

ARS Oder, 15. julij ― Izbor gledališke in druge glasbe zadnjega desetletja Duo Silence je doma in v tujini znana glasbena zasedba, ki že več kot dve desetletji ustvarja glasbo za gledališče, sodeluje z drugimi zasedbami, najbolj odmevno je njuno sodelovanje s skupino Laibach, Benko in Hladnik pa ustvarjata tudi avtorsko glasbo, ki jo predstavljata na koncertih ter studijskih izdajah albumov. Vabimo vas k poslušanju glasbe Dua Silence, prihodnji teden pa k poslušanju pogovora z Borisom Benkom in Primožem Hladnikom, v katerem se bomo posvetili izbranim predstavam in drugim dogodkom na njuni umetniški poti.
Ivana Djilas

Ivana Djilas

ARS Oder, 12. julij ― Ivana Djilas v različnih gledaliških formah in medijih jezika, velikokrat najde točke družbene samoumevnosti in indiferentnosti, diskriminacije in ignorance Ivana Djilas v različnih gledaliških formah in medijih jezika velikokrat najde točke družbene samoumevnosti in indiferentnosti, diskriminacije in ignorance, ki jih potem prenaša v polje gledališča, v katerem jih kritično obravnava ter pokaže na posledice utrjevanja predsodkov, stereotipov in na ležerno brezbrižnost ter škodljivo neodločnost pri reševanju težkih problemov. Ker kot režiserka velikokrat vstopa v svet najmlajših, se teh predstav loteva še z večjim premislekom in skrbnostjo. Ivano Djilas smo gostili v eni izmed aprilskih oddaj Oder, tik pred premiero predstave Pesem o Odiseju v Cankarjevem domu in po premierni uprizoritvi lutkovne predstave Jure in Jaka v Lutkovnem gledališču Ljubljana. Tokrat pa ponovitev oddaje, v kateri se je z režiserko pogovarjala Magda Tušar.
Lutkovno gledališče Maribor in Lutkovno gledališče Ljubljana v sezoni 2019/2020

Lutkovno gledališče Maribor in Lutkovno gledališče Ljubljana v sezoni 2019/2020

ARS Oder, 6. julij ― Lutkovno in medžanrsko gledališče za najmlajše, mlade in odrasle gledalce V današnjem Odru nadaljujemo in sklepamo niz treh oddaj, v katerih predstavljamo prihodnjo sezono v slovenskih gledaliških inštitucijah. Danes predstavljamo dve lutkovni gledališči, to sta Lutkovno gledališče Ljubljana in Lutkovno gledališče Maribor. Vabimo vas k poslušanju!
Interaktivno ulično gledališče

Interaktivno ulično gledališče

ARS Oder, 4. julij ― Kako ustvariti gledališko situacijo v javnem prostoru, katerega uporaba ima v vsakdanjem življenju drugačen namen? Vida Cerkvenik Bren je gledališka režiserka mlajše srednje generacije, ki jo je po končanem študiju in nekaj izkušnjah dela v gledaliških inštitucijah zanimal predvsem gledališki prostor, ki bi omogočal bolj neposreden stik med gledališkimi ustvarjalci in gledalci. S soustvarjalci so ustanovili KUD Ljud, skupino, ki se je pred dobrim desetletjem podala na pot iskanja oblik neposredne komunikacije in interakcije v obliki gledališkega dogodka, na ulicah, trgih, v čakalnicah, na letališčih in drugje. Svoje izkušnje z interaktivnim uličnim gledališčem je Vida Cerkvenik Bren, strnila v knjigi Why don’t we do it on the road – Zakaj ne bi tega naredili na ulici, osebni vodič po interaktivnem uličnem gledališču. Procesi, postopki, odnosi med ustvarjalci in občinstvom, ter posamezni performerski in uprizoritveni načini so v knjigi natančno opisani, razdelani in utemeljeni in knjiga je hkrati priročnik za ustvarjalce in gledalce. Več o vsebinah  v pogovoru z Vido Cerkvenik Bren ter Gregom Močivnikom, performerjem, ki v kolektivu Ljud sodeluje od začetka. Vabljeni k poslušanju!
Slovensko mladinsko gledališče o državi

Slovensko mladinsko gledališče o državi

ARS Oder, 26. junij ― Damjana Černe o tem, kako živeti v državi in o njenih predstavah v gledališču V Slovenskem mladinskem gledališču je nedavno tega nastala predstava z naslovom država, ki se opira na Platonovo sedmo knjigo Države in filozofovo prispodobo o votlini, sencah ter videzu resnice, analogije starogrškemu besedilu pa utvarjata tudi 20. in 21, stoletje, po padcu Berlinskega zidu se je namreč kot nesporen družbeni red uveljavil neoliberalni kapitalizem, ki korespondira z oblikami vladavini večine držav in državnih tvorb, kot je EU. Sredi tega pa smo ljudje, v krizi zaupanja, dvomeči v brezčasno ideologijo, ki se razteza v prihodnost. Na pogovor o zdajšnjosti v spominih, osebnem odnosu do gledališčenja zgodovinskega in političnega, se je, v odsotnosti drugih ustvarjalcev predstave, odzvala igralka Damjana Černe, ki je že večkrat upodabljala like v podobnih dramskih vsebinah.
O (komorni) operi 20. in 21. stoletja

O (komorni) operi 20. in 21. stoletja

ARS Oder, 18. junij ― V dialogu s sopranistko in predsednico Slovenskega komornega glasbenega gledališča Katjo Konvalinka O pretočnosti uprizoritvenih prostorov, žanrski raznovrstnosti slovenske glasbene umetnosti, uprizarjanju del slovenskih skladateljev, pa tudi o režiji sodobne opere, vključevanju mladih ustvarjalcev in razvijanju vsebin, ki so relativna novost v operni produkciji, se bo s Katjo Konvalinka v živo pogovarjala Saška Rakef.
Slovenska predstavitve na 14. Praškem kvadrienalu

Slovenska predstavitve na 14. Praškem kvadrienalu

ARS Oder, 10. junij ― Od prejšnjega četrtka v češki prestolnici poteka 14. Praški kvadrienale scenskega oblikovanja in prostora Od prejšnjega četrtka v češki prestolnici poteka 14. Praški kvadrienale scenskega oblikovanja in prostora, edinstven mednarodni dogodek, ki raziskuje področja scenografije, kostumografije in gledališke arhitekture. Gre za manifestiacijo, s katero deset dni živi vsa Praga, saj poleg osrednjega programa nacionalnih predstavitev v sekciji Države in regije, kvadrienale ponuja širok razpon umetniških dogodkov, site-specific projektov, pogovornih formatov in predstavitev študentskih dosežkov. Slovenija na kvadrienalu sodeluje sedmič. Instalacijo z naslovom Ukrivljen prostor je s sodelavci pripravila Barbara Novakovič Kolenc, ki je izbrala tudi sodelujoče avtorske projekte. V oddaji Oder vas vabimo, da prisluhnete pogovoru z Barbaro Novakovič Kolenc, posebno pozornost pa je pritegnilo tudi prostorsko in grafično oblikovanje slovenske predstavitve na Praškem kvadrienalu, več o tem pa bosta povedala arhitektka Vladka Ljubanović in oblikovalec Matjaž Wenzel. Vabimo vas k poslušanju!
še novic