Haydn, Prokofjev …

Haydn, Prokofjev …

ARS Čas, prostor in glasba, 9. april 2020 ― Nostalgija na drugačen način Glasba je malokdaj sad revolucionarnih premikov. Bolj kot revolucija je v glasbeni umetnosti navzoča evolucija. Skladatelji pa se tu in tam vrnejo v preteklost, da bi preizkusili svoje ustvarjalne moči, ali pa tudi, ker se jih je dotaknila nostalgija. Svoj dar je na začetku kariere preizkusil Sergej Prokofjev: da bi se z izvirno glasbo dotaknil živega spomina na dunajskega mojstra Josepha Haydna.
Leonard Bernstein /3/

Leonard Bernstein /3/

ARS Skladatelj tedna, 9. april 2020 ― »Ameriški kandid« Želja marsikaterega ameriškega skladatelja, navdušenega nad jazzom in popularno glasbo je bila napisati opero kot tehtno glasbeno delo, ki bi dobilo priložnost na resnejših umetniških odrih. Leonardu Bernsteinu se je leta 1953 tako ponudila priložnost, da bi uglasbil delo, ki ga je predlagala takratna znana libretistka Lillian Heilman. K ideji so jo napeljale družbenopolitične razmere takratnega časa, saj so petdeseta leta prejšnjega stoletja močno zaznamovali odnosi med Združenimi državami Amerike in Sovjetsko zvezo. Različni interesi teh dveh svetovnih velesil so vodili v hladno vojno, propagando, psihološke operacije, vohunstva ter merjenja moči v tehnološkem razvoju, vse to pa se je odražalo predvsem v oboroževanju.
Pandemija in tolmačenje v slovenski znakovni jezik

Pandemija in tolmačenje v slovenski znakovni jezik

ARS Jezikovni pogovori, 8. april 2020 ― Pogovor s tolmačkami slovenskega znakovnega jezika Tanjo Giuliatti Davinić, Mojco Korenjak in Sabino Pokovec Tisti, ki zadnje tedne, zaznamovane s pandemijo novega koronavirusa, spremljamo vladne tiskovne konference, jih na videz že dobro poznamo. Zavod Združenje tolmačev za slovenski znakovni jezik je namreč skupaj z Uradom vlade za komuniciranje poskrbel za to, da je gluhim omogočeno sprotno spremljanje novinarskih konferenc. Naše gostje – na daljavo – so tolmačke slovenskega znakovnega jezika, ki dnevno gluhim posredujejo najpomembnejše novice; po njihovi zalugi lahko gluhi v svojem jeziku neposredno spremljajo novinarske konference ali izjave za javnost vlade in drugih služb; tudi sicer so v slovenski znakovni jezik tolmačene številne informativne in nekatere druge oddaje na nacionalni televiziji. Moje sogovornice so tolmačke slovenskega znakovnega jezika Tanja Giuliatti Davinić, Mojca Korenjak in Sabina Pokovec. Pa začnimo pri osnovah: ste tolmačke slovenskega znakovnega jezika; ali to pomeni, da univerzalnega znakovnega jezika ni in da ima vsaka jezikovna skupina svoj znakovni jezik? Sabina Pokovec: Tako je. Po svetu ne obstaja mednarodni znakovni jezik, obstajajo samo mednarodne kretnje, kar zadošča za neko osnovno sporazumevanje. Za kakšno bolj strokovno komunikacijo pa znanje slovenskega znakovnega jezika ne bi zadoščalo. Ampak ker je znakovni jezik živ jezik in se zato ves čas spreminja, se je mogoče potem tudi priučiti tega jezika. Vsaka jezikovna skupina ima svoj jezik. Da bi po vsem svetu enako kretali, tega ni. Se pravi, če bi Italijan, ki ne sliši, spremljal vaše tolmačenje, bi razumel del, nič? Mojca Korenjak: Pri bližnjih državah lahko najdemo neke vzporednice, saj se je znakovni jezik širil po Evropi. Določene kretnje bi razumel, ampak smiselno pa vsega skupaj ne bi mogel povezati. Vsaj ne z našim tolmačenjem. Znakovni jezik niso samo kretnje; to je celota vsega: mimike, telesne govorice, kretenj, artikulacije. Ko vas gledamo pri tolm
O mišljenju in udejanjanjih prostora v gledališču

O mišljenju in udejanjanjih prostora v gledališču

ARS Oder, 8. april 2020 ― V knjižnici MGL je izšla druga izdaja Prostorov igre Mete Hočevar. V Prostorih igre je Meta Hočevar »spremenila generacije gledališčnikov in arhitektov, vseh, ki se z zadostno resnostjo ukvarjajo s prostori igre in vsakdana. Tako ne pretiravamo, če izjavimo, da so prostori igre Mete Hočevar spremenili zgodovino in fenomene slovenskega, jugoslovanskega in tudi evropskega gledališča.« Takole je v izčrpni študiji k drugi dopolnjeni izdaji Prostorov igre zapisal dramaturg in gledališki teoretik Tomaž Toporišič. Spremljajte pogovor z Meto Hočevar, ki ga je za Oder, oddajo o sočasnem gledališču, leta 2016 posnela Petra Tanko. Vabljeni k poslušanju.
Leonard Bernstein /2/

Leonard Bernstein /2/

ARS Skladatelj tedna, 8. april 2020 ― Iz gledališča na filmsko platno in nazaj na koncertne odre Skladatelja tedna, Leonarda Bernsteina, tokrat predstaviljamo z mojstrovinami, ki so v zlati dobi Hollywooda očarale filmsko občinstvo, avtorju pa prinesle svetovno slavo in popularnost.
Videti glas in poslušati obraz

Videti glas in poslušati obraz

ARS Jezikovni pogovori, 7. april 2020 ― Umetna inteligenca posluša glas in ustvari podobo vašega obraza Zagotovo ste kdaj ob poslušanju lepega glasu po radiu pomislili, kakšen je videz govorca ali govorke. Včasih imamo na podlagi glasu precej jasno izdelano predstavo o nekom, ki ga še nikoli nismo videli, a se izkaže, da je v resnici videti povsem drugačen. Skupina znanstvenikov, ki je sodelovala z Laboratorijem za računalniško znanost in umetno inteligenco na ameriškem MIT-u, se je lotila odgovoriti na vprašanje, ali je mogoče na podlagi kratkega posnetka govora rekonstruirati človekov obraz? Globoko nevronsko mrežo so pripravili do tega, da pregleduje in posluša milijone videoposnetkov govora na Youtubu in svetovnem spletu. Orodje Speech2Face tako postaja vedno bolj vešče prepoznavanja korelacij med govorom in podobo obraza. Zgolj s poslušanjem glasu lahko ustvarja verodostojne podobe govorcev, njihove narodnosti, spola in starosti. Predstojnik Laboratorija za strojno inteligenco na ljubljanski Fakulteti za elektrotehniko in izredni profesor dr. Simon Dobrišek pojasnjuje, da gre za poskuse razvoja računalniških globokih nevronskih modelov, ki izberejo oziroma oblikujejo obraz, ustrezen glasu, možno pa je seveda tudi obratno.

Aleš Maver: O Petru Handkeju in njegovih (naših?) lavretanskih litanijah

ARS Esej na radiu, 7. april 2020 ― Publicist Aleš Maver v eseju o Handkeju prikaže, kako je Nobelovec iz Grebinja v govoru ob prevzemu nagrade v Stockholmu vključil nekaj vzklikov iz lavretanskih litanij in izrazil globoko resnico o sebi. Publicist in profesor Aleš Maver se v eseju O Petru Handkeju in njegovih (naših?) lavretanskih litanijah poglobi v svoj odnos in odnos drugih Slovencev do nobelovca Petra Handkeja. Za nagrajenega pisatelja iz Grebinja slovenstvo v trenutku zajemanja iz v spomin vtisnjene molitve ni bilo le figov list, temveč je izrekal globoko resnico o sebi. Esej je bil objavljen v prvi letošnji številki revije Zvon. Bral ga je napovedovalec Aleksander Golja. Glasbena tema v oddaji so bili odlomki iz Sonatnega stavka Antona Weberna v izvedbi pianista Gianluce Casciolija. Glasbeno opremo je izbral Mihael Kozjek, urednik oddaje je Andrej Rot.
»Epidemija je mesta pokazala v njihovi skrajnosti«

»Epidemija je mesta pokazala v njihovi skrajnosti«

ARS Ars humana, 7. april 2020 ― Tako razmišlja arhitekt in pisec Miloš Kosec, ki pravi tudi, da je javni prostor lakmusov papir delovanja neke družbe Center mesta je v teh dneh sameval, parkovne in rekreacijske površine so bile polno zasedene, od vsepovsod po svetu so k nam prihajale podobe izpraznjenih turističnih prizorišč. Javni prostor narekuje, kako živimo in se obnašamo, kako se socializiramo in celo kako protestiramo. Kljub temu, da se ukrepi sedaj počasi sproščajo in se vračamo v javni prostor, pa je epidemija spremenila naš pogled nanj. Umetniški in raziskovalni kolektiv Nonument Group je 25. aprila povabil na samoosamitveni sprehod po Ljubljani. Pripravili so avdiovodič, s katerim se sprehodimo čez spremenjeno mesto in ob katerem razmišljamo tudi o problemih mestnega centra, kot jih je izpostavila epidemija. Po Ljubljani nas vodi arhitekt in pisec Miloš Kosec, ki ga je Iza Pevec tedaj povabila k pogovoru o spremenjeni vlogi in doživljanju javnega prostora.
Glasba za velikonočni čas

Glasba za velikonočni čas

ARS Obiski kraljice, 6. april 2020 ― z deli J. S. Bacha, G. F. Händla, W. A. Mozarta, J. H. Knechta, J. Jongena in K. Maška Za današnjo oddajo smo izbrali priljubljena orgelska dela in nekaj drugih, manj poznanih skladb, za katere so skladatelji našli navdih v sporočilu velike noči, ki je praznik svetlobe, upanja in življenja. Orgle, ki v prazničnem času pripomorejo k večji notranji ubranosti človeka, bodo nocoj zvenele v Mariefredu na Švedskem, v Ludwigsburgu, Fürstenfeldu in Ingolstadtu v Nemčiji ter v Cankarjevem domu v Ljubljani. Na sporedu bodo dela Johanna Sebastiana Bacha, Georga Friedricha Händla, Wolfganga Amadeusa Mozarta, Justina Heinricha Knechta, Josepha Jongena in Kamila Maška.
Ozadja izplačil temeljnega mesečnega dohodka za samozaposlene v kulturi

Ozadja izplačil temeljnega mesečnega dohodka za samozaposlene v kulturi

ARS Kulturna panorama, 5. april 2020 ― Številni posamezniki in organizacije že opozorili na krivične pogoje za pridobitev temeljnega dohodka v "korona obdobju" Na začetku predstavljamo izplen naše raziskave o možnostih dejanskega izplačila temeljnega dohodka v predlaganih vladnih ukrepih za približno 3 tisoč samozaposlenih v kulturi. S prve roke boste slišali, kako bo z zagonom spletne platforme slovenski ICOMOS obeležil “mednarodni dan spomenikov in spomeniških območij“. Na ZRC SAZU so pravkar zagnali „Vsakdanjik“, spletni dnevnik spominov na epidemijo, skupina fotografov pa na ljubljanski Trubarjevi cesti v projektu “fotogank” na zidove hiš projicira lastne stvaritve. Ljubljanska Drama je za ranljive skupine ponudila novo spletno ponudbo “Drama bere“, vodja JSKD pa bo povzel prilagoditve dejavnosti ljubiteljske kulture v tem obdobju. Pred koncem pa še o novem ciklu literarnih oddaj na našem programu „Dekameron C19“.
Zora Stančič – kako lahko na grafiko pogledaš drugače?

Zora Stančič – kako lahko na grafiko pogledaš drugače?

ARS Naši umetniki pred mikrofonom, 5. april 2020 ― Z umetnico smo se pogovarjali tudi o njeni razstavi Zunaj kroga, ki bi morala biti na ogled v razstavišču Monfort “Odločna, impulzivna ter duhovita grafična risba Zore Stančič je vnesla v strogi in obvladani slog ljubljanske grafične šole novo figuralno sproščenost – močni in gosti obrisi, figure v očitno vsakdanjem svetu in pozneje prevod tega razvidnega sveta v navidezne abstrakcije, vse to je razodelo njeno vztrajno in agilno umetniško osebnost.” Tako je že pred časom njeno ustvarjanje opisal Tomaž Brejc. Zoro Stančič še vedno poznamo predvsem kot grafičarko, toda hkrati kot umetnico, ki se z grafiko nenehno poigrava in jo spaja z drugimi mediji. Povečuje jo, obdeluje ob pomoči računalniških programov, za osnovo uporablja fotografije, na razstavi Zunaj kroga pa so se grafike prelevile v animacijo, ki z glasbo, besedilom in postavitvijo kamnov zapolnjuje obsežne prostore razstavišča Monfort v Portorožu. Tam je namreč umetnica, tik preden so se zaradi epidemije zaprli muzeji in galerije, postavila razstavo, ki se tematsko naslanja na motiv Lepe Vide. Odprtje bi moralo biti teden pozneje, pa ga seveda ni bilo.
Simbolno oživljanje ulice

Simbolno oživljanje ulice

ARS Likovni odmevi, 4. april 2020 ― Projekt Fotogank predstavlja dvaindvajset fotografov, ki posredno in neposredno razmišljajo o času izolacije V času samoizolacije ter otrplosti javnega življenja se je skupina fotografov odločila simbolno oživiti ulico. “Prostor, v katerem običajno ustvarjamo in razstavljamo, je bil večini izmed nas odvzet, zato bomo fotografije projicirali z domačega okna na sosednjo stavbo,” o svoji odločitvi pravijo člani kolektiva Manja Zore, Marisa Popovič, Katja Goljat, Matjaž Rušt, Robert Marin in Klemen Skubic. Enajstdnevni projekt Fotogank vsak dan predstavi dva avtorja, fotografije vsak dan ob 21 uri projicirajo na fasado stavbe na Trubarjevi cesti v Ljubljani, projekcije pa prenašajo tudi na Facebook strani projekta. Nekateri umetniki življenje v času epidemije tematizirajo neposredno, drugi bolj posredno.
Monsunska svatba

Monsunska svatba

ARS Filmska glasba, 4. april 2020 ― izpod peresa kanadskega skladatelja Mychaela Danne Monsunska svatba, film uspešne režiserke Mire Naír, je eden tistih redkih, filigransko prefinjenih filmov, ki gledalcu razkrivajo nove neznane kulture in nam pri tem pravzaprav dokazujejo univerzalnost naših občutkov in razkrivajo krhkost temeljev na katerih gradimo svoj svet v komunikaciji s tistimi, ki jih imamo radi in ki nas obkrožajo.

Kako bo epidemija vplivala na filmsko produkcijo pri nas?

ARS Gremo v kino, 4. april 2020 ― Ukrepi za premostitev povzročene finančne krize za filmske ustvarjalce; na ogled dva kratka filma Rubena Östlunda; film Rdeči krog z Alainom Delonom v glavni vlogi; vpogled v tajske zapore v filmu Molitev pred zoro Kinematografi so zaradi epidemije še vedno zaprti, pa tudi financiranje filmov pri nas je v kritičnem stanju. V oddaji bomo poročali o ukrepih, ki jih za premostitev trenutne finančne krize za filmske ustvarjalce predlagajo v Društvu slovenskih režiserjev. Poglobili se bomo v opus švedskega cineasta Rubena Östlunda, čigar dva kratka filma sta na ogled na spletni strani Kinodvora. Na Televiziji Slovenija bo v okviru cikla filmov z Alainom Delonom tokrat na sporedu Rdeči krog, v okviru Sedmega pečata pa bo na ogled Molitev pred zoro, ki prek resnične zgodbe o angleškem boksarju prikaže razmere v tajskih zaporih.
Robert Schumann /5/

Robert Schumann /5/

ARS Skladatelj tedna, 4. april 2020 ― Predstavljamo skladatelja, kritika in pisca, ki je v svojem času ustvarjal v senci svojega kritiškega delovanja. Ta teden predstavljamo Roberta Schumanna, skladatelja, kritika in pisca, ki je v svojem času ustvarjal v senci svojega kritiškega delovanja. Res je, da je kot ustanovitelj in urednik Nove revije za glasbo v boju proti filistrom in povprečnosti v glasbi postavil nove temelje takratni glasbeni kritiki; vendarle pa je svoje poslanstvo videl predvsem v skladateljskem delu.
še novic