Robert Schumann /3/

Robert Schumann /3/

ARS Skladatelj tedna, 2. april 2020 ― Osvetljujemo Schumanna kot publicista, torej tisti del njegove osebnosti, s katerim je njegovo ime sploh postalo prepoznavno v nemškem glasbenem okolju. Schumannova povezava z literaturo je verjetno ena najbolj neposrednih in pristnih v zgodovini glasbe. Njegova ljubezen do književnosti je izvirala in notranjega hotenja, strasti, ki je presegala splošno raven poznavalca ali pa ljubitelja literature. Nič manj mu ni bila pomembna kot glasba, le želja po zunanjem izražanju literarnega hotenja ni stopala v ospredje. V tokratni oddaji osvetljujemo Schumanna kot publicista, torej tisti del njegove osebnosti, s katerim je njegovo ime sploh postalo prepoznavno v nemškem glasbenem okolju.

Jezikovni pogovori

ARS Jezikovni pogovori, 1. april 2020 ― Osvetljujemo in raziskujemo področja in teme povezane z jezikom. Vedno znova nas preseneti, kako močno človeka zaznamuje jezik in kje vse lahko najdemo njegove sledove. Osvetljujemo in raziskujemo področja in teme povezane z jezikom. Vedno znova nas preseneti, kako močno človeka zaznamuje jezik in kje vse lahko najdemo njegove sledove.

Tomi Janežič

ARS Oder, 1. april 2020 ― Prejemnik nagrade ZDUS "Marko Slodnjak" »Strokovna komisija za nagrade Združenja dramskih umetnikov Slovenije (ZDUS) za leto 2019, ki jo sestavljajo Tatjana Stanič, Mirjam Korbar in Livija Pandur (predsednica), je po pregledu vseh prijavljenih predlogov za nagrade soglasno sklenila, da podeli NAGRADO ZDUS “MARKO SLODNJAK” za dveletno obdobje režiserju TOMIJU JANEŽIČU za režijo in dramaturgijo uprizoritve še ni naslova Slovenskega mladinskega gledališča. Režiser Tomi Janežič se že v izhodišču te izjemne uprizoritve odloči za trajanje – za proces, za raziskovanje, za gledališki laboratorij, kjer izumlja svojevrstno gledališko poetiko.« (iz obrazložitve strokovne komisije)

Jože Snoj: Mrak v luči

ARS Esej na radiu, 31. marec 2020 ― Pisatelj Jože Snoj ob Zupetovem »Križevem potu« razmišlja o delu slikarja Krištofa Zupeta in pisatelja ter dramaturga Ivana Mraka. Opus Jožeta Snoja sestavljajo pesmi, pripovedna proza, kritike, eseji in članki. Kot kritik je ocenjeval književne izdaje, kot publicist pa se je skoraj 3 desetletja ukvarjal z aktualnimi sodobnimi vprašanji v povezavi s književnimi in kulturno-političnimi temami; med temami v osemdesetih letih izstopa zavzemanje za slovensko samostojnost. V oddaji boste slišali njegov esej Mrak v luči. Besedilo je bilo objavljeno v Zvonu leta 2015; bral ga je napovedovalec Bernard Stramič. Glasbena tema v oddaji so bili odlomki iz Passacaglie Heinricha Ignaza Franza Bibra v izvedbi violinista Reinharda Goebla. Oblikovalec zvoka je bil Jon Čergan, glasbeno opremo je izbral Mihael Kozjek, urednik oddaje je Andrej Rot.
Edith Stein: od ateistke do svetnice

Edith Stein: od ateistke do svetnice

ARS Ars humana, 31. marec 2020 ― Ta pomembna nemška filozofinja je o svoji življenjski poti povedala: "Moje iskanje resnice je bilo moja edina molitev". Kot številni drugi filozofi v prvi polovici 20. stoletja se je tudi Edith Stein ukvarjala z verskimi vprašanji. Zanimalo nas je, kakšno je bilo njeno sodelovanje z utemeljiteljem fenomenologije Edmundom Husserlom. Prav tako smo se spraševali o njenem zgodnjem obdobju, v katerem se je odkrito opredeljevala za ateistko. Kljub temu je vedno ostala odprta za resnico, ki jo je po dolgem iskanju našla v katoliški veri. Po njenem globokem prepričanju si vera in filozofija ne nasprotujeta, marveč se dopolnjujeta. Poleg tega je bila družbeno in politično dejavna, zato smo razmišljali tudi o njeni feministični misli. Pri dvainštiridesetih letih je vstopila v karmeličanski samostan v Kölnu in dobila redovno ime Terezija Benedikta od Križa. Leta 1942 je bila kot žrtev holokavsta umorjena v plinski celici v taborišču Auschwitz-Birkenau. Papež Janez Pavel II. jo je leta 1998 razglasil za svetnico. O življenju in delu Edith Stein sta spregovorila gosta oddaje: filozofinja dr. Beate Beckmann-Zöller iz Münchna, ki je tudi sourednica kritične izdaje njenih zbranih del, in karmeličan Roberto Maria Pirastu iz Linza. Roberto Maria Pirastu in Beate Beckmann-ZöllerFoto: Robert Kralj Edith Stein izvira iz verne judovske družine. Vendar se je v mladostni dobi zavestno odločila opustiti tradicionalno vero svoje družine. Kaj vemo o tem obdobju njenega življenja, v katerem se je odkrito opredeljevala za ateistko?   Pirastu: Znano je, da sama v svojem življenjepisu Iz življenja judovske družine izrecno omeni, da se je, ko je bila stara štirinajst let, zavestno odločila, da ne bo več molila. Do takrat se je udeleževala družinskega verskega življenja, ki ga je še posebno spodbujala mati. Ker v svoji notranjosti ni mogla več slediti tej veri, se je zavestno odločila opustiti molitev, tako rekoč tisto, kar je bilo treba formalno izpolniti. Sama tudi pove, da
Robert Schumann /1/

Robert Schumann /1/

ARS Skladatelj tedna, 31. marec 2020 ― Želel je postati klavirski virtuoz, a mu je usoda namenila drugačno življenjsko pot: naproti mu je pripeljala vrhunsko klavirsko virtuozinjo 19. stoletja. Želel se je […] Želel je postati klavirski virtuoz, a mu je usoda namenila drugačno življenjsko pot: naproti mu je pripeljala vrhunsko klavirsko virtuozinjo 19. stoletja. Želel se je uveljaviti kot skladatelj velikih glasbenih oblik – simfonij in oper, a je v klavirski in komorni literaturi odprl nov, presunljiv in neponovljiv zvočni svet, brez katerega si glasbe 19. stoletja danes ne bi mogli predstavljati. Strast do literature je neločljivo vpel v svojo umetnost, hkrati pa postavil temelje moderni glasbeni kritiki. Da, vse to je bil Robert Alexander Schumann: pianist, skladatelj, pisatelj, pesnik, kritik, predvsem pa goreč zagovornik umetnosti, ki je enkratna, neponovljiva in zapisana večnosti.
Velikonočna orgelska glasba

Velikonočna orgelska glasba

ARS Obiski kraljice, 30. marec 2020 ― Velikonočno sporočilo so se vsak na svoj način skozi različna slogovna obdobja trudili posredovati tudi orgelski skladatelji in improvizatorji. Veličastni orgelski pleno, z leskom in svetlobo orgelskih mikstur in prodornostjo jezičniških registrov vsako leto zaznamuje velikonočne praznike in liturgijo. Letos žal ne. Sporočilo velike noči – praznika vstajenja, upanja in življenja pa ostaja. Vsak na svoj način so se ga s svojo glasbo trudili posredovati tudi skladatelji različnih slogovnih obdobij – vse od baroka do današnjega časa. Nekatere med njimi boste lahko slišali tudi v današnji praznični oddaji.
Samozaposleni v kulturi živijo težko

Samozaposleni v kulturi živijo težko

ARS Kulturna panorama, 29. marec 2020 ― Pogovarjamo se s Tjašo Mislej in Darkom Knezom S prejemnico letošnje nagrade Slavka Gruma Tjašo Mislej smo se pogovarjali o njenem nagrajenem dramskem besedilu „Naše skladišče“, govorimo tudi o tem, kako v obdobju izrednih razmer pa do sprejetja rebalansa proračuna za leto 2020, odločitve vlade vplivajo na delovanje Javne agencije za knjigo in Slovenskega filmskega centra. Predstavljamo pobudo SIGICa – „Slovenskega glasbeno-informacijskega centra“, ki je te dni sprožil akcijo za finančno pomoč samozaposlenim glasbenikom v kulturi, naš dopisnik iz Italije pa se je pozanimal, kako v obdobju, ko so tamkajšne kulturne ustanove zaprte, v tej zakladnici evropske kulture bogato ponudbo vsebin, od muzejske, galerijske pa do filmske, preusmerjajo na internetne strani. Darko Knez, vodja oddelka za zgodovino in uporabno umetnost v Narodnem muzeju Slovenije je orisal simboliko križa pri kristjanih in predvsem likovne upodobitve iz zbirke križev, ki jo hranijo v muzeju.
Aleš Jan

Aleš Jan

ARS Naši umetniki pred mikrofonom, 29. marec 2020 ― Prejemnik nagrade Združenja dramskih umetnikov "Polde Bibič" za življenjsko delo Gost današnje oddaje Naši umetniki pred mikrofonom je radijski in gledališki režiser Aleš Jan, ki mu  je Združenje dramskih umetnikov Slovenije letos namenilo nagrado Polde Bibič za življenjsko delo. Janov ustvarjalni opus obsega velikansko število gledaliških in radijskih režij. Režira radijske igre za otroke in odrasle; z našo radijsko hišo sodeluje že od leta 1949. Kot režiser je sodeloval tudi z mnogimi tujimi radijskimi postajami. Vzporedno z radijskim delom je doslej režiral v mnogih slovenskih gledališčih, pomembno pa je tudi njegovo pedagoško delo na ARGFT. Slišali boste pogovor, ki ga je leta 2013 z dragocenim sodelavcem našega radia posnela Staša Grahek.

Likovni odmevi

ARS Likovni odmevi, 28. marec 2020 ― Aktualno likovno dogajanje, predvsem v Sloveniji, v obliki pogovorov z umetniki, kustosi in strokovnjaki, objavljamo tudi strokovna besedila in občasno opozorimo na večje likovne dogodke […] Aktualno likovno dogajanje, predvsem v Sloveniji, v obliki pogovorov z umetniki, kustosi in strokovnjaki, objavljamo tudi strokovna besedila in občasno opozorimo na večje likovne dogodke v tujini.
Križ kot simbolna zaščita

Križ kot simbolna zaščita

ARS Svet kulture, 28. marec 2020 ― Pogovor z Darkom Knezom o pomenu in vlogi križa v času velike noči ter epidemije Na veliki petek se kristjani spominjajo Jezusovega trpljenja in smrti na križu. V luči epidemije pa lahko ob vlogi križa v velikonočnih običajih v teh dneh razmišljamo tudi o križu kot simbolni zaščiti pred kugo in drugimi boleznimi. O tem, pa tudi o zbirki križev iz Narodnega muzeja Slovenije, je razmišljal mag. Darko Knez, ki je v muzeju zaposlen kot vodja oddelka za zgodovino in uporabno umetnost. V oddaji pa tudi o letošnjem zmagovalcu literarne nagrade Vstajenje, ki so ga razglasili v Trstu. Nagrado bodo podelili že 57-ič, namenjena pa je predvsem zamejskim in zdomskim ustvarjalcem. Letošnji lavreat Tone Mizerit živi v Buenos Airesu v Argentini.
John Debney: Kristusov pasijon

John Debney: Kristusov pasijon

ARS Filmska glasba, 28. marec 2020 ― zgodovinski film Mela Gibsona iz leta 2004 Kristusov pasijon je zgodovinski film Mela Gibsona iz leta 2004, ki prikazuje poslednjih dvanajst ur življenja Jezusa Kristusa. Spremljamo ga od molitve na Oljski gori do križanja in razglašen je bil za najbolj kontroverzno upodobitev vseh časov. Zgodba je povzeta iz štirih svetopisemskih evangelijev: po Mateju, Marku, Luki in Janezu. Še nikoli do leta 2004, niti kdaj pozneje, nobeden od filmskih ustvarjalcev ni poskušal tako intenzivno, podrobno in stvarno prikazati zgodbe o Kristusovem trpljenju in velikem žrtvovanju. Film je pretresljiv in brutalen.

Filmi o pandemijah 2. del, Velikonočni filmi, V zenitu sonca, Kako se kinematografi spopadajo z zaprtjem dvoran?

ARS Gremo v kino, 28. marec 2020 ― Pandemije in zombiji; filmi, ki spremljajo praznovanje velike noči; kultna kriminalka iz leta 1960; kaj bo s kinematografi, če bodo še dolgo ostali zaprti? Kinodvorane pri nas še vedno samevajo zaradi razglašene epidemije. O tem, kako se pri kinematografih spopadajo z zaprtjem dvoran, ki bo po vsej verjetnosti trajalo še kar nekaj časa, se bomo spraševali v tokratni oddaji. Dobro za ljubitelje filmov pa je le to, da lahko filme gledamo tudi doma. Na primer dela, ki se s temo pandemij spopadajo na domišljijski način, ali pa tem dnem primerno filme z velikonočnimi vsebinami. V oddaji bomo poleg tega razmišljali o kultni kriminalki V zenitu sonca iz leta 1960 z Alainom Delonom v glavni vlogi, posneti po romanu Patricie Highsmith, ki bo v petek v okviru programa Kinoteka na ogled na Televiziji Slovenija.
Jacquet iz Mantove, 5. oddaja

Jacquet iz Mantove, 5. oddaja

ARS Skladatelj tedna, 28. marec 2020 ― Odlomki iz Žalostink preroka Jeremija ter moteti Jacqueta iz Mantove Na vrsti je zadnji del cikla, posvečenega bretonskemu renesančnemu mojstru Jacquesu Colebaultu, ki je večino življenja preživel v Italiji in je bolj znan po imenom Jacquet iz Mantove. Od leta 1526 je več kakor trideset let vodil glasbeno kapelo tamkajšnje katedrale svetega Petra in Pavla ter obvladoval glasbeno življenje v mestu. Njegov mecen Ercole Gonzaga je že v najstniških letih postal škof. Pozneje so ga imenovali za kardinala in uveljavil se je kot spreten cerkveni diplomat. Po smrti vojvode Francesca Gonzage leta 1550 je prevzel tudi posvetno oblast v Mantovi in njegova vizija katoliške reforme je zaobsegla vse vidike življenja v mestu.
še novic