Saïd Khatibi: »Fundamentalisti imajo dva sovražnika: svobodo … in žensko«

Saïd Khatibi: »Fundamentalisti imajo dva sovražnika: svobodo … in žensko«

Airbeletrina, 8. april ― Saïd Khatibi je priznan alžirski pisatelj in novinar, rojen leta 1984 v Bou Saadi. Študiral je francosko književnost na Univerzi v Alžiru in kulturne študije na pariški Sorboni. Od leta 2006 je aktiven v kulturnem novinarstvu in objavlja kolumne v časopisu Al-Quds Al-Arabi. Od leta 2016 živi in dela v Sloveniji. Za roman Konec Sahare (Nehayat Al Sahra’a) so mu leta 2023 podelili prestižno nagrado Sheikh Zayed Book Award v kategoriji mladi avtor. Prejel je tudi nagrado Katara za arabski roman. Roman je v prevodu Barbare Skubic nedavno izšel pri založbi Litera, sočasno pa tudi pri francoski založbi Gallimard. Konec Sahare združuje elemente kriminalnega in družbenega romana – prav ta preplet žanrov odpira prostor za poglobljeno razpravo o nasilju, spominu, patriarhatu in vlogi žensk v sodobni alžirski družbi. Fotografija: Tara Kankaraš Roman Konec Sahare je preplet detektivke in družbenega romana. Zakaj vam je bilo pomembno združiti ta žanra? »Ne glede na to, kaj pišemo o Alžiriji, nasilje vedno pride v ospredje. Živeli smo zgodovino, zaznamovano z nasiljem, in to nasilje prenašamo iz generacije v generacijo. Izbira kriminalnega romana izhaja prav iz dejstva, da je nasilje vseprisotno v resničnem življenju. Nasilje je v Alžiriji prisotno tako verbalno kakor tudi fizično.« Kakšen pomen ima kriminalni roman v alžirski družbi – zakaj prav ta žanr omogoča razkrivanje tem, ki so sicer potisnjene v ozadje? Kako kriminalni roman kot »glas ulice« ali »glas ljudstva« prispeva k demokratizaciji družbe, ki se še vedno sooča z vprašanji oblasti, cenzure in kolektivnega spomina? »Kriminalni roman je v Alžiriji skoraj neobstoječ žanr. A kriminalni roman ne pomeni preprosto, ‘kdo je ubil koga’. Če bi bilo tako, bi ga lahko napisali na dveh straneh! Sodobni kriminalni roman je predvsem opazovanje človeške družbe, družbeno-politična kritika. Kriminalni roman je v Evropi in Ameriki doživel uspeh, ker tam obstajajo svoboščine. Pisatelj lahko opazuje, posta

(SEMINAR) Branje v 3. tisočletju: strategije motiviranja za branje v digitalni dobi

Sodobnost, 7. april 27. 5. 2025 | 9:30 – 17:00 | Stara mestna elektrarna Vabljeni na celodnevni strokovni seminar na temo branja in bralne pismenosti z naslovom Branje v 3. tisočletju: strategije motiviranja za branje v digitalni dobi, ki je namenjen vsem mentorjem in mentoricam branja,  vzgojiteljem, vzgojiteljicam, knjižničarjem in knjižničarkam, skratka vsem, ki ste na tak ali drugačen način vpeti v proces opismenjevanja, spodbujanja veselja do branja in dvigovanje nivoja bralne pismenosti. Prisluhnili bomo referatom dr. Ane Vogrinčič Čepič, dr. Igorja Sakside, dr. Milene Mileve Blažić in Klemna Laha. Predavatelji bodo pokrili različne vidike pomembne in aktualne krovne teme, mimo katere promotorji branja dandanašnji pač ne moremo več. Tako bomo izvedeli več o izzivih, s katerimi se soočate promotorji branja, o bralnih motivatorjih v digitalni dobi, o digitalnih orodjih in njihovi zmožnosti (ali nezmožnosti!?) za interpretaciji zahtevnejših knjižnih besedil, nekateri pa bodo svoje razmisleke zastavili še širše in se vprašali, kako lahko družba, ki ne bere, spodbuja mlade k branju. Strokovno že tako bogat seminar bo razgibal pogovor s prejemnicami nagrade sončnica na rami, nagrade za spodbujanje veselja do branja, iz Slovenije, Hrvaške, Italije, Estonije in Severne Makedonije. Za dodatno popestritev bosta poskrbeli estonska ilustratorka Marja-Liisa Plats  (Prigode okostnjaka Janka), ki bo v spremstvu prevajalke Julije Potrč Šavli predstavila zanimivosti iz zakulisja svojega ilustratorskega dela, ter pisateljica in igralka Nataša Konc Lorenzutti, ki nas bo nasmejala z dramatizacijo odlomka iz njenega otroškega romana Jutri bom siten kot pes. Udeleženci in udeleženke seminarja boste poleg raznih praktičnih napotkov in poglobitve teoretskega znanja med odmori za kavo in kosilo dobijo tudi priložnost za neformalno izmenjavo različnih mnenj, dragocenih izkušenj in inovativnih bralno-motivacijskih pristopov, zato lepo vabljeni! Prejeli boste tudi mapo z gradivi t

Voda vre

Vrabec Anarhist, 5. april ― Voda vrevoda vre, na teveju nek zvokvstanem, ker mislim, da je to moj mobiobračam glavokar tako, brez vezebolj da preverimzdaj ne vem več, kaj naj bitole je tok mislizdaj sem...
Leopold I.: »Umetnost mora imeti toliko odtenkov kot življenje«

Leopold I.: »Umetnost mora imeti toliko odtenkov kot življenje«

Airbeletrina, 4. april ― Leopold I., eden najprepoznavnejših glasov rapa pri nas, ostaja zvest svojemu značilnemu slogu – premišljeni besedni igri, iskrenosti ter prepletanju humorja in resnejših tem. Srečala sva se, da bi se pogovorila o njegovem prihajajočem albumu Dober den in koncertu v Kinu Šiška, kjer bo predpremierno predstavil nove skladbe. Kljub uspehu ostaja večno skromen, dostopen in prijeten sogovorec, kar se je pokazalo tudi med najinim srečanjem. Dobila sva se v Mariboru na sončno popoldne – dva ponedeljka po prvotnem dogovoru. Intervju sva namreč dvakrat prestavila zaradi višje sile, a ko sva se končno srečala, se je izkazalo, da je bilo vredno počakati. Leopold I. navduši ne le s svojo bistrostjo in iskrivimi odgovori, temveč tudi z neverjetno sproščenostjo, zaradi katere se pogovor hitro prelevi v prijetno izmenjavo misli o glasbi, življenju in ustvarjalnosti. Leopold I.: »Pomembno se mi zdi, da se tisti, ki ustvarjamo v slovenskem jeziku, trudimo ohranjati svoj jezik pristen in prvinski, obenem pa se ne smemo bati neologizmov in izrazja, ki prihaja v jezik zaradi razvoja tehnologije in ne nazadnje medkulturne povezanosti.« (Fotografija: Marko Pigac) Kaj je bilo prvo, pisanje pesmi ali pisanje rap komadov? »Nastopanje. Če gremo čisto na začetek, v začetne razrede osnovne šole, je bilo mogoče to, da sem nastopal z neko pesmijo, mislim, da je bila Kili kili kili, jaka zaka, in so sošolci zaploskali. To je bilo to, moj prvi nastop, ki se ga spomnim. Zatem je prišlo poslušanje glasbe in oponašanje raperjev, nato pa pisanje tekstov in nastopanje. Šlo je z roko v roki, ne ločeno.« Obiskoval si tudi rap battle, ki so bili nekoč zelo popularni. So bili to čisti začetki ali si bil že suveren v tem, kar počneš? »To je bilo leta 2008/2009, nekaj let po tem, ko je bil zelo popularen film 8 Mile. Takrat sem bil star 17 ali 18 let in sem spoznal skupino Rap virus, s katero sem skupaj delal muziko. Naredili smo celo CD in začeli nastopati po Sloveniji, del naši
𝑺̌𝑬𝑺𝑻 𝑵𝑨𝑱𝑽𝑬𝑪̌𝑱𝑰𝑯 𝑴𝑨𝑹𝑨𝑻𝑶𝑵𝑶𝑽 z 𝑨𝒍𝒇𝒐𝒏𝒛𝒐𝒎 𝑪𝒖𝒈𝒎𝒂𝒔𝒐𝒎

𝑺̌𝑬𝑺𝑻 𝑵𝑨𝑱𝑽𝑬𝑪̌𝑱𝑰𝑯 𝑴𝑨𝑹𝑨𝑻𝑶𝑵𝑶𝑽 z 𝑨𝒍𝒇𝒐𝒏𝒛𝒐𝒎 𝑪𝒖𝒈𝒎𝒂𝒔𝒐𝒎

Knjižnica Slovenska Bistrica, 4. april ― Šest maratonov, šest svetovnih zgodb V Knjižnici Josipa Vošnjaka Slovenska Bistrica smo nedavno gostili Alfonza Cugmasa, strastnega tekača, ki se lahko pohvali z izjemnim dosežkom – med leti 2010 in 2023 je pretekel  vseh šest svetovnih maratonov Abbott World Marathon Majors. Gre za serijo najprestižnejših maratonov na svetu, ki potekajo v šestih svetovnih metropolah:  Tokiu, Bostonu,  Londonu,  Berlinu, Čikagu in New Yorku. Te preizkušnje privabijo na tisoče tekačev in milijone navijačev, ki ustvarjajo nepozabno vzdušje. Na navdihujočem predavanju smo izvedeli več o znamenitostih in posebnostih mest, kjer se odvijajo maratoni, ter o izjemnih izzivih in pripravah, ki jih mora prestati vsak tekač. Prisluhnili smo zgodbam, ki niso zgolj športni dosežki, temveč pravo doživetje – ob progi potekajo glasbeni in plesni dogodki, tekače pa spodbuja tudi do 2 milijona navijačev. Dogodek je bil izjemno motivacijski, saj je Alfonz Cugmas delil svoje izkušnje, nasvete in neprecenljive spodbude za vse, ki sanjajo o velikih tekaških podvigih. Maraton namreč ni le tek, ampak tudi potovanje, vztrajnost in preizkus moči telesa in duha. Izvor maratona sega v antično Grčijo, natančneje v leto 490 pr. n. št., ko je grški vojak Filipides pretekel razdaljo od Maratonskega polja do Aten, da bi sporočil zmago Grkov nad Perzijci v znameniti bitki pri Maratonu. Po legendi je pretekel približno 40 kilometrov, ob prihodu v Atene vzkliknil "Ničesar se ne bojte, zmagali smo!" in nato izčrpan umrl. Ko so na prvih modernih olimpijskih igrah leta 1896 v Atenah želeli vključiti tekaško preizkušnjo, so jo poimenovali maraton v spomin na Filipidesov tek. Razdalja je bila sprva različna, dokler se leta 1908 na olimpijskih igrah v Londonu ni dokončno določila na 42,195 km – dolžino, ki velja še danes. Danes je maraton eden najzahtevnejših in najprestižnejših tekaških izzivov, ki združuje profesionalne in rekreativne tekače po vsem svetu. (Patricija Breznikar)  
še novic