Retrospektiva Nande Vidmar

Retrospektiva Nande Vidmar

ARS Likovni odmevi, 23. november 2019 ― Največja retrospektiva umetnika v Galeriji Božidar Jakac v Kostanjevici na Krki V Galeriji Božidar Jakac v Kostanjevici na Krki je odprta najobsežnejša retrospektiva del slikarja, risarja in grafika Nandeta Vidmarja (1899 – 1981). V galeriji so evidentirali več kot 1800 umetnikovih risb in grafik ter okoli 200 slik, na ogled jih je desetina. Poleg likovnih del in dokumentarne predstavitve umetnikovega življenja so razstavljeni tudi predmeti in spominki, ki jih je oblikoval v zgodnjem obdobju ter med drugo svetovno vojno, ko je bil v taborišču. Glavnino del je posodil sin Mišo Vidmar, ostala dela pa so iz različnih institucij. Ob razstavi je izšel tudi obsežen katalog. Gost Maje Žel – Nolda v oddaji je kustos razstave dr. Robert Simonišek.
Zadnji kitajski cesar

Zadnji kitajski cesar

ARS Filmska glasba, 23. november 2019 ― Film uspešno spaja epsko podlago z intimno zgodbo o človeku, čigar življenje je ena sama žalostna ironija. V kinematografe je prišel leta 1987, režiral ga je Bernardo Bertolucci. Vizualno razkošna pripoved o fantku, ki je pri treh letih postal zadnji kitajski cesar, prikazuje njegovo življenje: od razkošnega dvora v zgodnji mladosti do vseh vojn in revolucij, ki so pretresale njegovo kraljestvo, in bolečega ponižanja v vsakdanji ljudski republiki.
Animateka, Parazit, Jaz sem Frenk, Korporacija, I-otok

Animateka, Parazit, Jaz sem Frenk, Korporacija, I-otok

ARS Gremo v kino, 23. november 2019 ― Premieri tega tedna sta Korporacija in I-otok, govorimo pa tudi o Animateki ter filmih Jaz sem Frenk in Parazit. Oddajo tokrat namenjamo kar trem slovenskim filmom: novi drami Metoda Pevca Jaz sem Frenk, kriminalni drami Zorana Benčiča in Mateja Nahtigala Korporacija in dokumentarnemu filmu I-otok Mihe Čélarja. Govorimo tudi o letošnjem canskem zmagovalcu Parazit in o iztekajočem se festivalu Animateka.
Za en bokal muzike

Za en bokal muzike

ARS Za en bokal muzike, 22. november 2019 ― Poslušamo posnetke ljudske glasbe iz starejših oddaj Slovenska zemlja v pesmi in besedi in iz arhivov naše radijske postaje ter Glasbeno narodopisnega instituta. Poslušamo posnetke ljudske glasbe iz starejših oddaj Slovenska zemlja v pesmi in besedi in iz arhivov naše radijske postaje ter Glasbeno narodopisnega instituta.
Vesna Liponik: roko razje

Vesna Liponik: roko razje

ARS Izšlo je, 22. november 2019 ― Roke v nenehnem gibanju, dialogu z živalskim in človeškim narekujejo ritem in usmerjajo pogled te poezije Pesniško zbirko roko razje, knjižni prvenec Vesne Liponik, zaznamuje močna, natrgana pisava, ki ves čas zadeva ob meje jezika in ubesedljivega. V njej se izpisuje govorica, ki se dogaja v plasteh, zamahih, govorica rok; prav roke v nenehnem gibanju, delu, roke v razmerju, dialogu z živalskim in človeškim narekujejo ritem in usmerjajo pogled te poezije. Več o njej bo Vesna Liponik povedala v pogvoru s Tino Kozin.
Evri zakona o kulturnem evru

Evri zakona o kulturnem evru

ARS Arsov forum, 22. november 2019 ― Državni zbor je potrdil predlog zakona o zagotavljanju sredstev za določene nujne programe v kulturi, popularno imenovan zakon o kulturnem evru Tokrat dobesedno o kulturnih evrih. Dobili smo 122,6 milijona evrov vreden zakon o zagotavljanju sredstev za določene nujne programe v kulturi – četrti tovrstni vladni zakon. Prvi, pri katerem smo govorili še o kulturnem tolarju, je bil sprejet leta 1999, dosedanji trije so bili uresničeni največ tridesetodstotno. Bo tokrat drugače, ali bodo res v ospredju najnujnejši projekti? Denarja namreč, ko ga razdelimo na sedem let in sedem različnih programov, ni dovolj za preboje, je pa dovolj za gašenje požarov. Da, tako daleč smo že marsikje, četudi sta skrb in varovanje dediščine zapisana celo v ustavo. Gostje: državna sekretarka na ministrstvu za kulturo Petra Culetto, predsednica Mednarodnega muzejskega sveta Slovenija ICOM Kaja Širok, direktorica Slovenskega filmskega centra Nataša Bučar in gradoslovec Igor Sapač.

Gabriel Fauré

ARS Skladatelj tedna, 22. november 2019 ― Francoskega skladatelja Gabriela Fauréja so že za njegovega skoraj osem desetletij dolgega življenja krasile številne oznake. Med njimi je brez dvoma najpohvalnejša ta, da je […] Francoskega skladatelja Gabriela Fauréja so že za njegovega skoraj osem desetletij dolgega življenja krasile številne oznake. Med njimi je brez dvoma najpohvalnejša ta, da je kralj glasbenega šarma, ki v njegovem primeru nikakor ne pomeni posladkane zvočne cenenosti, ampak res najizvrstnejšo in najokusnejšo lepoto glasbene skladnje, podkrepljeno z nizom najčudovitejših glasbenih idej, kar jih je do zdaj uspelo zložiti človeškemu bitju. Ob teh vrlinah nikakor ne smemo pozabiti še njegove izjemne invencije, s katero je v nasprotju z marsikaterimi vsaj navzven zelo revolucionarnimi glasbenimi ustvarjalci povsem naravno, z zvrhano mero pretanjenosti, tako rekoč neopazno v svojem ustvarjanju preobrazil zvočno govorico iz že okostenele šolniške romantike druge polovice devetnajstega stoletja v sodobno govorico najbolj zlatega obdobja glasbe svoje domovine. In če se govori o Debussyju kot očetu tedanje nove francoske glasbe, potem je treba poudariti tudi Faurejevo botrstvo nad njo, botrstvo, ki odseva ali v njegovem ustvarjalnem delu ali dolgoletnem delovanju na položaju profesorja kompozicije, pozneje pa še ravnatelja tedaj najimenitnejše glasbenoizobraževalne ustanove na svetu – pariškega konservatorija.
Aaron Copland

Aaron Copland

ARS Čas, prostor in glasba, 21. november 2019 ― Če bi hoteli odgovoriti na vprašanje, kdo je najbolj zaslužen za značajsko podobo ameriške glasbe, bi najprej pomislili na Georgia Gershwina, nič manj pa ne […] Če bi hoteli odgovoriti na vprašanje, kdo je najbolj zaslužen za značajsko podobo ameriške glasbe, bi najprej pomislili na Georgia Gershwina, nič manj pa ne bi zasvetilo ime skladatelja, ki ga predstavljamo v današnji oddaji. Čas, prostor in glasba: Aaron Copland.

DÉJA VU

ARS Svet kulture, 21. november 2019 ― Od slike h galeriji Če je modernistična slika stremela k temu, da gledalca metaforično posrka vase, Tugo Šušnik z razstavo 40 let, DÉJA VU 1979-2019 na podoben način obravnava galerijo. Prostor Galerije Gallery v ljubljanski Šiški je spremenil v nekakšno areno oziroma kletko, ki obda gledalca. Postavitev sicer vključuje njegova starejša dela. Postavitev, ki galerijski prostor spremeni v celostno slikarsko instalacijo, namreč vključuje umetnikove izrezanke, kolažne podobe, ki jih je ustvaril v letih 1979 in 1980 v New Yorku. V tej predelavi na starejšo delo Tugo Šušnik vidi tudi upor proti zahtevam po nenehnem produciranju novega. Ali z njegovimi besedami: “To je novo delo, ki pa je staro štirideset let.” Založba Znanstveno-raziskovalnega centra SAZU je nedavno založila in predstavila deset knjig, ki jih je izdalo 7 od 18-ih njihovih raziskovalnih inštitutov. Med njimi je tudi zbornik „Biografija na prehodu v digitalnost“ enajstih avtorjev, ki ga je uredila zgodovinarka Mateja Ratej. Foto: GalerijaGallery
Prvi dih slovenske univerze

Prvi dih slovenske univerze

ARS Jezikovni pogovori, 20. november 2019 ― "S tem svetim trenutkom stopa naš narod v zgodovino, ki je ne izbriše nihče nikoli več. " »Z današnjim dnem, ko pričakujemo novo dobo, novo življenje, ko ustvarjamo slovensko univerzo, naj vas iskreno pozdravim kot prve slušatelje naše almae matris. S tem svetim trenutkom stopa naš narod v zgodovino, ki je ne izbriše nihče nikoli več. Naš glavni predmet bo historična gramatika slovenskega jezika. Obširno je to polje in ni še obdelano!« je v prvem predavanju v slovenskem jeziku Univerze v Ljubljani, ki je potekalo v zbornici Deželnega dvorca 3. decembra 1919 od 9. do 10. ure (današnji Zbornični dvorani na rektoratu Univerze), dejal Fran Ramovš, ki je bil takrat star devetindvajset let. V časniku Slovenski narod je v prispevku Prvi dih slovenske univerze Ivan Kolar vzneseno opisal Ramovšev lik in nastop na »zgodovinski dan za vse Slovence, za vso Jugoslavijo«: »Z obrazov nam je sijala svečanost, ko smo drhtajočim srcem pričakovali prve besede svojega predavatelja na svoji univerzi. Tišina je vladala v dvorani, oznanjujoč veliki praznik, ko je vstopil vseuč. prof. dr. Fr. Ramovš. Prijazen mladeniški obraz, živih oči, v katerega so včrtale izrazite poteze pravo podobo učenjaka-slavista Slovenca, nam je zasijal nasproti.« V oddaji smo objavili članek iz Slovenskega naroda, prof. dr. Irena Orel je razložila, zakaj je imel prvo predavanje ravno Fran Ramovš. Za glasbeno opremo je poskrbela Darja Hlavka Godina, za tehnično izvedbo pa Blaž Kumše. Mogoče bi vas zanimalo tudi: Ob 100-letnici ljubljanske slovenistike Rajko Nahtigal in 100 let slavistike na Univerzi v Ljubljani
Scenograf Ernest Franz

Scenograf Ernest Franz

ARS Oder, 20. november 2019 ― Zapis Ane Kocjančič o pionirju oblikovanja slovenskega odrskega prostora Pred časom je izšla knjiga Ane Kocjančič “Prostor v prostoru”– Scenografija na Slovenskem od 17. stoletja do leta 1991. Monografija je razdeljena v dve knjigi. V prvi knjigi avtorica obravnava obdobje od začetkov do druge svetovne vojne, druga knjiga pa se ukvarja s sodobnim gledališčem po drugi svetovni vojni do slovenske osamosvojitve leta 1991. V prvi knjigi Ana Kocjančič predstavlja tudi delo scenoghrafa Ernesta Franza. Žal se tega priznanega umetnika, ustvarjalca neslovenskega gledališkega inovatorja danes le še redko kdo spomni. Arhitekt in scenograf Ernest Franz je diplomiral leta 1930 pri Jožetu Plečniku, najprej delal kot projektant in od leta 1935 kot scenograf za dramski, operni in baletni oder doma in širom po Jugoslaviji. V sedemdesetih letih prejšnjega stoletja je vodil Gledališki atelje pri Slovenskem narodnem gledališču Ljubljana. Za svoje delo je leta 1949 prejel Prešernovo nagrado.

Alenka Puhar: Leon Štukelj v temi nečastne sodbe

ARS Esej na radiu, 19. november 2019 ― Pisateljica Alenka Puhar je tudi aktivistka na področju človekovih pravic in strokovnjakinja na področju psihozgodovine V oddaji Esej na radiu boste slišali esej pisateljice in aktivistke na področju človekovih pravic in strokovnjakinje na področju psihozgodovine Alenke Puhar. Esej nosi naslov Leon Štukelj v temi nečastne sodbe. Bereta ga Mateja Perpar in Bernard Stramič, glasbeni vrinki so odlomki iz Drobne glasbe za orkester Igorja Štuheca v izvedbi Simfoničnega orkestra Slovenske filharmonije pod vodstvom dirigenta Marka Letonje. Tonski mojster je bil Janez Ahlin, urednika oddaje pa sta Mihael Kozjek in Andrej Rot.
Nenehno vzpostavljanje človeške spodobnosti

Nenehno vzpostavljanje človeške spodobnosti

ARS Ars humana, 18. november 2019 ― 150 let delovanja Rdečega križa na Slovenskem od začetkov do danes V več kot 150-letni zgodovini Rdečega križa na Slovenskem, piše dr. Darja Kerec, se je kar nekajkrat zgodilo, da je bil njegov ugled “okrnjen zaradi osebnih peripetij, politične usmerjenosti in očitkov o nejasnem financiranju. To se je dogajalo v letih pred prvo svetovno vojno, v obdobju Kraljevine SHS oziroma Jugoslavije, med okupacijo in tudi po osamosvojitvi. Pri nas deluje kar nekaj humanitarnih društev, a le Rdeči križ Slovenije deluje najdlje.”  dr. Darja Kerec foto: osebni arhiv Ob izidu znanstvene monografije Človek – naša prva skrb, zgodovina Rdečega križa na Slovenskem govorimo o delovanju organizacije, ki nas spremlja že od polovice 19. stoletja – v dobrem in slabem. Mednarodni odbor Rdečega križa je največja humanitarna organizacija za pomoč v miru in vojni prizadetemu in ogroženemu prebivalstvu. Njen sedež je vse od ustanovitve leta 1863 v Ženevi. V Sloveniji segajo zametki društvene dobrodelnosti kot temelj ciljev in delovanja Rdečega križa na Slovenskem v davno leto 1859.
Orgelska glasba Charlesa Tournemirja, Louisa Jamesa Alfreda Lefébure-Welya in Gastona Litaizeja

Orgelska glasba Charlesa Tournemirja, Louisa Jamesa Alfreda Lefébure-Welya in Gastona Litaizeja

ARS Obiski kraljice, 18. november 2019 ― Letos mineva 110 let od rojstva Gastona Litaizeja, 80 let od smrti Charlesa Tournemirja in 150 let od smrti Louisa Jamesa Alfreda Lefébura Wélya. Charles Tournemire, Louis James Alfred Lefébure-Wely in Gaston Litaize bodo tokratni orgelski skladatelji. Poleg francoske narodnosti jih družijo tudi obletnice. Letos namreč mineva 110 let od rojstva Gastona Litaizeja, 80 let od smrti Charlesa Tournemirja in 150 let od smrti Louisa Jamesa Alfreda Lefébura Wélya. Bolj kot obletnice pa jih seveda povezujejo orgle, instrument, ki so ga vsi trije dobro obvladali in zanj ustvarjali.
še novic