Proustovske pošasti: subjekt kot veriga jazov

Proustovske pošasti: subjekt kot veriga jazov

Zauberberg (Aljoša Harlamov), 23. januar 2013 ― Normal 0 21 false false false SL ZH-TW X-NONE Najprej opozorilo. V pričujočem zapisu ne bom obnavljal Iskanja izgubljenega časa. To so mnogi poskušali že pred mano in neslavno pogoreli: Zdaj pa resno. Čeprav večina bralcev in raziskovalcev ob omembi Prousta najprej pomisli na njegovo tehniko nehotnega spomina, sam Proustov modernizem raje povezujem z njegovim dojemanjem subjekta. To je sicer v precejšnji meri povezano s spominom, odvisno od spomina, a vendarle je modernizem njegovega cikla À la recherche du temps perdu (1913–1927) prej kot na pripovedni ravni, ki je kljub nehotnemu spominu razmeroma tradicionalna, realistična, iskati v novem pojmovanju identitete modernega subjekta. Če gremo torej lepo po vrsti in brez pretiranega ovinkarjenja. Rekli smo, da je spomin po Proustu neposredno povezan s človekovo identiteto: Meni je bilo dovolj, če sem v lastni postelji spal tako globoko, da mi je spanje popolnoma sprostilo duha, pa se mi je razblinil kraj, v katerem sem zaspal; ko sem se sredi noči zbudil, nisem niti vedel, kje sem, in se nisem mogel v prvem hipu zavedeti niti tega, kdo sem; takrat mi je v prvobitni preprostosti ostal samo občutek, da živim, isti kot najbrž trepeče v globinah živali; bil sem čisto brez vsega, bil bolj beden kot jamski človek; tedaj pa je priplaval spomin – ne še spomin na kraj, kjer sem bil zdaj, temveč na kraje, v katerih sem nekoč že prebival in kjer bi utegnil biti – ter me kot pomoč iz višav potegnil iz niča, odkoder sam ne bi našel poti; v eni sami sekundi sem preskočil stoletja civilizacije, in ko sem ujel nejas
Kradoma iz New Yorka: o okusih

Kradoma iz New Yorka: o okusih

Airbeletrina, 23. januar 2013 ― De gustibus non est disputandum, so dejali že stari Rimljani. A razlike med okusi so, poleg potencialnega jabolka spora, prav lahko tudi sprožilec zanimivih pogovorov in srečevanj različnih svetov. Eno takšnih se je pred kratkim zgodilo v sobi za vaje na gledališkem oddelku univerze Columbia. Na pogovor s študenti sta namreč prišla Benj Pasek in Justin Paul. Zveni znano? Najbrž ne – in ravno zato gre. Pasek in Paul, kot se predstavljata, sta še ne tridesetletna mladeniča, ki jima gre v gledališču zelo dobro. To se pravi, odlično se znajdeta v tistem izjemno ameriškem gledališkem produktu, za katerega se zdi, da (ponovno) osvaja tudi kontinentalne evropske odre: mjuziklu.
še novic