Privilegiji

Privilegiji

Dnevnik, 27. marec 2015 ― Primer številka 1: nekje na avtocesti v Slavoniji. Družino iz Slovenije je na poti proti jugu ustavila hrvaška policija. Rutinskemu pregledu dokumentov je sledil še pregled vozila, ki je odkril, da je med kramarijo preveč oziroma nedovoljena...

NARA PETROVIČ O ZABLODAH V KOMUNIKACIJI IN REŠITVAH ZANJE

Medobčinska matična knjižnica Žalec, 27. marec 2015 ― V žalski knjižnici smo gostili raziskovalca škodljivih navad, pisatelja, prevajalca, predavatelja, zagovornika sonaravnega načina življenja Naro Petroviča. Zbrane je želel opozoriti na zablode v komunikaciji, ki so krive za mnoge nesporazume v družbi, in rešitve zanje. Nara je še vedno tisti, ki pride bos in odide bos. A njegov način življenja tokrat ni bila tema pogovora. Številni obiskovalci so v knjižnico prišli z zaupanjem v njegov prav. Preteklo leto je izšla 4. izdaja njegove knjige Človek: navodila za uporabo, ki je v času od prve izdaje že skoraj ponarodela. Zbrane je ...

Umrl je nobelovec pesnik Tomas Tranströmer

Večer, 27. marec 2015 ― Umrl je Nobelov nagrajenec za književnost, švedski pesnik Tomas Tranströmer. Star je bil 83 let, zadnja leta zelo bolan. Najpomembnejšo literarno nagrado na svetu je dobil leta 2011, ker "nam v zgoščenih, razsvetljujočih slikah kaže novo pot k resničnemu"; ...
Evropski prostotržni mehanizmi zmanjševanja ogljikovodikovih izpustov

Evropski prostotržni mehanizmi zmanjševanja ogljikovodikovih izpustov

Radio Študent, 27. marec 2015 ― Države članice Evropske unije so se ta teden zedinile glede dokumenta, ki ureja reformo sistema prodaje emisijskih kuponov. Sprejeti dokument sicer še ne predstavlja dokončnega načrta ureditve prostotržnih rešitev zmanjševanja ogljikovodikovih izpustov, vendar pa naj bi bil osnova za uskljevanja z Evropskim parlamentom. Glavna sprememba, okoli katere so potekali pogovori, je bila uvedba mehanizma za stabilizacijo trga emisijskih kuponov. Spomnimo, da je z letom 2005, ko je EU uveljavila sistem emisijskih kuponov, njihova cena močno spreminjala svojo vrednost, z začetnih 30 evrov na tono ogljkovodikovih izpustov je v vsega nekaj letih padla na tretjino, v zadnjih letih pa smo lahko opazovali, kako je dosegla najnižjo stopnjo pri malo več kot šestih evrih. Razlog za padec cen je bila namreč gospodarska kriza, ki je povzročila upad gospodarske rasti in s tem nižjo raven izpustov emisij, kar pa je rezultiralo v preobilju kuponov na trgu in posledično njihovem razvrednotenju. Sistem porebuje reformo ali pa bo šel po klavrni poti. Sogovorci: Franziska Buch, iz Okoljskega inšituta v Münchnu, Sarah Deblok, iz Mednarodnega združenja za trgovanje z emisijskimi kuponi, klimatologinja Lučka Kajfež Bogataj in Joris den Blanken iz Greenpeaca
Off proti-protestnih zakonov

Off proti-protestnih zakonov

Radio Študent, 27. marec 2015 ― Svetovalec Evropskega sodišča, Melchior Wathelet, je podal pravno mnenje glede sodbe Nazife Alimenovic in njenih otrok. Dejal je, da socialni prejemki posamezniku v evropskih državah članicah v primeru, ko se oseba odseli iz posamezne države in po krajšem obdobju zopet preseli nazaj, ne morejo biti avtomatsko odvzeti. Izjava se namreč nanaša na primer družine Alimenovic, katere člani so vsi rojeni v Nemčiji, vendar so se preselili na Švedsko in tudi dobili tamkajšnjo državljanstvo. Leta 2010 so se nato zopet preselili v Nemčijo, kjer pa je bilo materi po šestih mesecih nezaposlenosti odvzeto denarno nadomestilo. Zakon v Nemčiji namreč onemogoča pridobivanje prejemkov v primeru, da gre za nedržavljana, čigar bivanjske pravice izvirajo zgolj iz iskanja zaposlitve. Končna sodba sodišča je sicer predvidena konec leta. A kamen spotike, sledeč Watheletovemu mnenju, je zgolj v avtomatičnosti odvzetja prejemkov, češ da mora biti osebi dana vsaj priložnost pokazanja “pristne povezave z gostiteljsko državo članico”. V dotičnem primeru je to pomenilo zadosti dolgo iskanje zaposlitve. Razsodbe evropskega sodišča so sicer eden izmed vidnejših graditeljev skupne evropske socialne politike, zaradi česar tudi nosijo težo političnih bojev. Omenjena razsodba bo tako vplivala na odločitev Velike Britanije, ali ostane v Evropski uniji, v kateri vidi preznatne socialne izdatke. Spodnji dom španskega parlamenta je z absolutno večino vladajoče konzervativne stranke Mariana Rajoya in nasprotovanjem opozicije sprejel sporna proti-teoristična zakona, katerih sprejetje je bilo pospremljeno s protesti pred parlamentom. Novost je prvi izmed zakonov, ki določa življenjsko zaporno kazen za določena dejanja, med katerimi kakopak sodijo tudi teroristična. Drugi zakon pa medtem zaostruje glavoboleče visoke globe za motenje javnega reda, ki bodo kršiteljem predpisane administrativno, brez zaslišanja pred sodnikom. Spomnimo, da so v repertoar teh kršitev med drugim vključeni neodobrene d
Molk ni beseda

Molk ni beseda

Radio Študent, 27. marec 2015 ― Današnje novice so posvečene besedi, ki je postala umetnost. Pa naj gre za poezijo, scenarij gledališke igre ali pa za večmedijsko umetnost, ki razpolaga predvsem s pisano besedo. Ob 18. uri lahko v Projektnem prostoru SCCA prisluhnite predavanju hrvaške umetnostne teoretičarke Line Džuverović Besede so ljudje: Besedilo kot umetnost in umetnost kot besedilo. Slednja bo predavanje začela z orisom zgodovinskega stika podobe in besedila, ki temelji v dadaizmu, konstruktivizmu in konceptualni umetnosti. Nadaljevala bo z vplivi množičnih medijev, tu pa opozarja predvsem na večjo dostopnost umetnosti in njene reartikulacije. Govori o umetnosti, katere prostor ni več zamejen zgolj na galerijski svet umetnosti: *Izjava se nahaja v posnetku oddaje. Toda kaj ima vse to s tekstom? Džuverović v primeru on-line baze podatkov govori o ponovnem branju umetnosti, kar pa spreminja tudi način dojemanja in manifestiranja le-te: *Izjava se nahaja v posnetku oddaje.   V Prešernovem gledališču Kranj pa se drevi začenja Teden slovenske drame. Kot lahko sklepate, režiserji črpajo iz besedil slovensko pisočih avtorjev in to ne ravno malokrat. Letošnji selektor tekmovalnega programa, Gregor Butala, ugotavlja sledeče: *Izjava se nahaja v posnetku oddaje. Butala pravi, da je tako vsaj že dve leti. Gledaliških uprizoritev slovenskih besedil je približno petdeset letno. Ob tem pa doda: *Izjava se nahaja v posnetku oddaje. V tekmovalnem programu najdemo tako besedilne zasnove Evalda Fliserja in Simone Semenič kot že pokojnih Srečka Kosovela ter Dominika Smoleta. V komisiji pa so se znašli: publicist in dramatik Milivoje Mladenović, dramaturginja Alja Predan ter mlada gledališka kritičarka Zala Dobovšek. Kot zanimivost naj omenimo še Flisarjevo Komedijo o koncu sveta, ki bo tokrat v sklopu mednarodnega programa uprizorjena v zasedbi treh gledaliških hiš: slovenske, avstrijske in indijske. Vsaka bo razpolagala s svojo interpretacijo.   Podlaga za nov projekt je lahko
Rinaldo Diricchardi - Nekoč (poezija)

Rinaldo Diricchardi - Nekoč (poezija)

Trubarjeva hiša literature, 27. marec 2015 ― Rinaldo Diricchardi je pripadnik etnične skupnosti Ciganov Sintov ter magister znanosti s področja katoliške teologije na TEOF ter bivši doktorant etnologije in antropologije na FUDŠ Nova Gorica. Do zdaj je napisal 2 monografiji v slovenskem jeziku ter 1 v angleškem ter preko 40 znanstvenih in strokovnih člankov na temo Ciganov/Romov/Sintov/Manušev/Kale/Romaničalov. Je edini znanstvenik s tega področja med Sinti in Romi v Sloveniji, kot tudi prvi akademski sintsko/romski izobraženec, ki je magistriral še v prejšnji državi in režimu.      

V Mini teatru performans po filmu Adelino življenje

SiGledal Novice, 27. marec 2015 ― V Mini teatru bo drevi premiera gledališkega performansa #pornographia, ki je nastala v produkciji hybridTheatra in koprodukciji Mini teatra. Navdih za projekt Alena Prošića, ki se podpisuje pod režijo in scenarij, je bil strip francoske umetnice Julie Maroh in s palmo nagrajen film Adelino življenje. V predstavi igrata Lara Vouk in Maša Grošelj.
NPZ ali neplačano preverjanje znanja

NPZ ali neplačano preverjanje znanja

Radio Študent, 27. marec 2015 ― V času ponovnega medvladja na Ministrstvu za izobraževanje, znanost in šport se Klavdiji Markež, kandidatki za ministrico, o kateri bo danes odločal Državni zbor, že odpira nova fronta. Osnovnošolski učitelji so namreč prejšnji teden napovedali bojkot Nacionalnega preverjanja znanj, ki ga vsako leto pišejo učenci šestih in devetih razredov, učitelji pa jih od spremembe pravilnika leta 2013 popravljajo brezplačno. Predsednica SVIZ-a, Jelka Velički, je zastonjsko delo osnovnošolskih učiteljic in učiteljev komentirala takole:   Izjava   Glede na to, da večina poslušalcev ni obiskovala devetletke in ni na tekočem s stalnim spreminjanjem osnovnošolskega izobraževanja, naj najprej pojasnimo, kaj Nacionalno preverjanje znanja sploh je.   Izjava   O širšem kontekstu Nacionalnega preverjanja znanja smo povprašali predsednika združenja ravnateljev, Grego Pečana:   Izjava   Delo učiteljev pa ne sestoji le iz vrednotenja, opraviti morajo usposabljanje za e-vrednotenje, omogočiti vpogled staršem, obravnavati morebitne ugovore ter pripraviti pisna poročila. Jelka Velički je izpostavila, da učiteljice in učitelji po njihovih izračunih letno tako opravijo okoli 10.000 neplačanih ur, delo je skoncentrirano v čas dveh tednov v mesecu maju, ob tem pa učitelji niso oproščeni izvajanja svojih rednih delovnih obveznosti. O dodatnem razlogu, zakaj vrednotenje NPZ-jev ne sodi v redne delovne obveznosti, ponovno predsednica SVIZ-a:   Izjava   Nabor dodatnih obveznosti, ki jih morajo osnovnošolski učitelji opraviti v sklopu rednih delovnih obveznosti, je vsako leto daljši in trenutno obsega že 3 strani. O tem Pečan:   Izjava   Marjan Gorup, ravnatelj Osnovne šole Prežihovega Voranca v Ljubljani, k temu dodaja:   Izjava   Po treh letih opozarjanj in iskanju dialoga s pristojnim ministrstvom je osnovnošolskim učiteljem dokončno dovolj. K bojkotu je pred dvema tednoma najprej pozval ravnatelj Osnovne šole Prule, Dušan Merc, SVIZ pa sedaj

Slovenska poslanica ob svetovnem dnevu gledališča

SNG Maribor, 27. marec 2015 ― Gledališče s svojo telesno neposrednostjo in živostjo ni samo dogodek, je doživetje. Ko fizično nagovori metafizično in obratno. Ko se spregledamo in prepoznamo v vsej svoji nebogljenosti, lepoti, krutosti, smešnosti, plemenitosti, neumnosti, milini, predrznosti, pogoltnosti, ponižnosti, sočutju, egoizmu, ljubezni, veri, nasilju, upanju… mogoče skupni preteklosti in možni prihodnosti. Ko se zavemo, da smo lahko tudi kaj več, kot samo krvavi pod kožo, ali pa da smo zgolj to: krvavi pod kožo in z lačnim praznim želodcem. Ko se preko besed in misli velikih posameznikov iz naše skupne preteklosti in sedanjosti preizprašujemo, prepoznavamo in zardevamo v naši resničnosti. Ko Cankarjevi Hlapci zmeraj znova zadenejo točno v trebuh naše biti: "Zvest hlapec opravlja svoje delo, kakor mu je ukazal gospodar: če mu reče na polje, ne pojde v gozd…" In ko Jermanov "krik" spričo vehemence in brezobzirnosti aktualnih političnih in ekonomskih elit zareže in seže od nekoč do tukaj in zdaj: "Hlapci! /…/ Gospodar se menja, bič pa ostane in bo ostal na vekomaj, zato, ker je hrbet skrivljen, biča vajen in željan." In prav zato imajo birokrati radi kulturo, ne marajo pa preveč umetnosti. Ker umetnost zmeraj gleda in odide nekam drugam. Ker umetnost ne ukrivlja, ampak povzdiguje, kljubuje cinizmu, apatiji, neumnosti in krutosti. Ker dokazuje, da življenje lahko pogledamo, gledamo in živimo tudi drugače. Ker spričo sijaja, ostrine in resnice umetniških del politični dogodki zbledijo in se razblinijo, kot se spričo dramskih besedil razkrije kratkovidnost jezika dejanske politike in ekonomije. Ko večni statisti na političnem parketu, obsedeni in podrejeni dobičku, ki velja za merilo vsega in vsakogar, kvalificirajo ali diskvalificirajo človeka preko ekonomskih kazalcev, tržnih niš ali ciljne skupine, in tako vehementno barantajo s številkami, tvegajo, da bodo zabarantali tisto, kar nas identificira najbolj avtentično: edino zapuščina razmišljanja in umetniškega ustvarjanja zares opravičuje

Svetovna poslanica ob svetovnem dnevu gledališča

SNG Maribor, 27. marec 2015 ― Prave gledališke mojstre najdemo največkrat daleč od gledaliških odrov, saj jih gledališče, ki kot kopirni stroj reproducira ustaljene vzorce in klišeje, ne zanima kaj dosti. Raje raziskujejo izvorni utrip in življenjske tokove, ki se izogibajo gledališkim dvoranam in množicam, pripravljenim zgolj kopirati ta ali oni svet. Posnemamo, namesto da bi ustvarjali svetove, ki naj bi bili usmerjeni v razpravo z gledalci ali celo odvisni od nje in od neznanih čustev pod površjem. In pravzaprav ni ničesar, kar bi skrite strasti razkrivalo bolje kot gledališče. V želji, da bi ubral pravo pot, se najpogosteje zatekam k prozi. Vsak dan se zavem, da so moje misli pri pisateljih, ki so že pred več kot sto leti preroško, a tehtno opisali zaton evropskih bogov in mrak, ki je preplavil našo civilizacijo, ki pa jo je treba spet razsvetliti. V mislih imam Franza Kafko, Thomasa Manna in Marcela Prousta. Danes pa k tej skupini prerokov prištevam še Johna Maxwella Coetzeeja. Njihova skupna vizija neizogibnega konca sveta – vendar ne konca planeta, pač pa konca standardnih človeških odnosov –, vizija prevrata družbene ureditve je za nas tukaj in zdaj presunljivo aktualna. Za nas, ki živimo v času po koncu sveta. Za nas, priče zločinov in spopadov, ki se povsod in vsak dan porajajo tako hitro, da jim celo vsemogočni mediji ne morejo slediti. Vsi ti požari zelo hitro postanejo dolgočasni, izginejo iz novinarskih poročil in se vanje ne vrnejo več. In vsi se počutimo nemočne, zgrožene in utesnjene. Niti stolpov ne zmoremo več postavljati in obzidja, ki smo jih vztrajno gradili, nas ne varujejo pred ničimer, nasprotno: zahtevajo celo našo skrb in zaščito, in nam tako pijejo življenjsko energijo. Postali smo nezmožni, da bi lahko zaslutili, kaj se skriva za temi vrati, za tem obzidjem. In prav zato gledališče mora obstajati in od tod mora črpati svojo moč. Da pogleda v notranjost, tja, kamor je prepovedano. "Legenda poskuša razložiti nerazložljivo. Ker izvira iz globoke resnice, se mora vrnit

V Mariboru prvič v Sloveniji izvedena opera Pogovori karmeličank

Misli, 27. marec 2015 ― Maribor, 27. marca (STA) – Opera in Balet Slovenskega narodnega gledališča Maribor bo danes premierno uprizorila opero Pogovori karmeličank francoskega skladatelja Francisa Poulenca, ki v Sloveniji doslej še ni bila izvedena. Mariborska izvedba bo pod taktirko Gianluce Martinenghija in v režiji Krešimirja Dolenčića. Glasbena tragedija Pogovori karmeličank je po vrsti druga opera, ki jo je […]

Clugova Radio and Juliet na gostovanju v Italiji

Misli, 27. marec 2015 ― Rim, 27. marca (STA) – Balet Slovenskega narodnega gledališča Maribor se je odpravil na gostovanje v Italijo, kjer bo danes v gledališču Teatro Comunale di Carpi nastopil s predstavo Radio and Juliet. Ta mojstrovina koreografa Edwarda Cluga že deset let navdušuje gledalce po Evropi in v drugih delih sveta. Najlepšo ljubezensko zgodbo na svetu je […]
še novic