Mineva eno leto … in še traja

Vrabec Anarhist, 30. oktober 2024 ― Glavni krivec, da se lahko mala sredozemska država na ukradeni zemlji do avtohtonega in sosednjega prebivalstva obnaša kot tiran iz antike, katere vojske so genocid čutile kot moralno pravico in dolžnost, je kolektivni Zahod z Zruženimi državami Amerike, Veliko Britanijo in Nemčijo na čelu.
SKUPINSKA RAZSTAVA: RAZLIČNOSTI

SKUPINSKA RAZSTAVA: RAZLIČNOSTI

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 30. oktober 2024 ― Sodelujoči umetniki in umetnice: Tea Curk Sorta, Tejka Pezdirc, Natalija R. Črnčec, Marko A. Kovačič, Zoran Srdić Janežič, Borut Korošec, Kristina Rutar, Boštjan Perovšek Razstava Različnosti prikazuje kiparska dela sodobnih slovenskih akademskih kipark in kiparjev, in sicer dela, narejena v različnih materialih ter skozi različne likovne pristope, saj so avtorji med seboj raznoliki tako v avtorskih poetikah kot v uporabi materialov za svoja likovna ustvarjanja. Cilji razstave so: prikaz materialne različnosti sodobnega slovenskega kiparstva; raznolikost konceptov in vsebin, ki obravnavajo skulpturo kot enovito gmoto ali kot izrazito prostorsko postavitev; generacijska različnost sodelujočih umetnic in umetnikov; dinamika postavitve s približevanjem in celo dotikanjem skulptur. Razstava ima tako lokalni kot nacionalni pomen, saj vse izbrane in uveljavljene umetnice in umetniki s svojimi deli zaznamujejo sodobno slovensko umetnost, predstavljajo jo na različnih domačih in tujih razstavah, hkrati pa se medsebojno razlikujejo v pristopu do obdelave in prezentacije skulptur. Izbrane umetnice in umetniki sodijo v vrh slovenske umetnosti, predvsem kiparstva, ki ga razumejo kot dinamično in aktivno postavitev z možnostmi interpretacije.

Nina Beguš: Od Primoža Trubarja do umetne inteligence

OUTSIDER, 30. oktober 2024 ― Ni naključje, da smo Slovenci eden od redkih narodov, ki praznuje Dan reformacije kot narodni praznik in dela prost dan. Reformacijsko gibanje je s svojim programom za slovenski jezik naredilo ogromno za slovensko kulturo in narod. Majhni narodi radi postavljamo kipe svojih pesnikov in pisateljev na svoje trge. Prešeren je na osrednjem kranjskem in ljubljanskem […]

V Griže so prišli pravljični duhci

Medobčinska matična knjižnica Žalec, 30. oktober 2024 ― V sredo, 30. oktobra 2024, smo v Izposojevališču Griže izvedli pravljično uro, ki je privabila precejšnje število otrok v spremstvu svojih staršev. Na predvečer dneva reformacije in noči čarovnic je dogodek potekal v prijetnem in sproščenem vzdušju. Skupaj smo raziskovali domišljijski svet pravljic in otroci so z zanimanjem poslušali, napeto čakali na razplet ter sodelovali pri interpretaciji vsebine. Vsaka pravljična ura ima pomembno vlogo pri razvoju otroške domišljije, besednega zaklada in ljubezni do knjig. Poleg branja pravljice smo pripravili tudi ustvarjalno delavnico, na kateri so otroci izdelovali lik iz zgodbe in ...
Muzejska izložba domišljije

Muzejska izložba domišljije

Loški muzej, 30. oktober 2024 ― Tudi letos se Galerija Ivana Groharja konec novembra spreminja v praznično izložbo, v kateri si obiskovalci in obiskovalke lahko izberejo izvirna in unikatna darila. V galeriji razstavljamo izdelke in spominke iz muzejske trgovine, ki so jih navdihnile zbirke in razstave Loškega muzeja ter umetniška dela loških umetnic in umetnikov. Prodajna izložba bo odprta od 20. 11. 2024 do 19. 1. 2025 in sicer od torka do nedelje od 10. do 14. ure, ob sredah do 17. ure.
Vloga poslikane skrinje v ženitovanjskih šegah

Vloga poslikane skrinje v ženitovanjskih šegah

Loški muzej, 30. oktober 2024 ― Poroka kot obred sklenitve zakonske zveze med dvema osebama je bila dolga stoletja eden od najpomembnejših ritualov v življenju ljudi. V različnih oblikah jo poznajo v vseh kulturah sveta, vseh obdobjih zgodovine in vseh družbenih razredih. Zaradi pomena zakonske zveze je poročni obred praviloma svečan in od najzgodnejše dobe povezan z mnogimi ženitovanjskimi šegami. Mednje spadajo snubljenje in zaroka, različne poročne šege, kot so prevažanje bale in šranga, sam poročni ritual, prihod neveste na novi dom in svatba.

Ocena zbirke Nine Medved Rodna doba

Vrabec Anarhist, 30. oktober 2024 ― Čeprav se v pesmih bolj ali manj vrti okrog plodnosti in nosečnosti, številnih ginekoloških testiranj, posnetkov (splavljenega?) nosečniškega tkiva, spletnih opisov poroda itd., se avtorica vsakič znova zave, da je njeno telo unikatno in neponovljivo, da predstavlja edini tem(p)elj, edino zatočišče, ki ga ni možno replicirati.
Prepoznate te afriške maske?

Prepoznate te afriške maske?

SEM, 30. oktober 2024 ― Dr. Boris Kuhar (1929–2018), dolgoletni direktor Slovenskega etnografskega muzeja (1963–1987), je posnel precej filmov na terenih po Sloveniji in na potovanjih v Afriko. Filmsko produkcijo je poznal, ker je bil pred tem zaposlen na Televiziji Ljubljana. Po njegovi smrti je njegova hčerka Mateja Logar muzeju predala njegov dragoceni arhiv, v katerem smo odkrili tudi kratek filmski posnetek afriških mask. Raziskava je pokazala, da maske niso iz zbirk SEM, niti iz Foitove zbirke Muzeja Velenje, niti iz zbirke Franca Tretjaka v Koroškem pokrajinskem muzeju. Želimo ugotoviti njihov izvor. Boris Kuhar je maske mogoče posnel v enem od afriških ali evropskih muzejev ali pa jih je dokumentiral v kakšni monografiji o afriških maskah. Če maske prepoznate, se priporočamo za informacije (kontakt: dr. Nadja Valentinčič Furlan, kustodinja za etnografski film v SEM, nadja.valentincic@etno-muzej.si).

Razpisne priložnosti (oktober 2024)

Asociacija, 30. oktober 2024 ― Za vas vsak mesec izberemo nekaj razpisnih priložnosti s področja kulture za samozaposlene v kulturi ter druge delavce in delavke na tem področju. Na spodnjem seznamu si lahko ogledate nekaj domačih in tujih priložnosti za razvoj na posamičnih področjih kulture. Ministrstvo za kulturo je objavilo javne razpise za izbor kulturnih projektov na področjih intermedijskih, vizualnih … Preberi več o Razpisne priložnosti (oktober 2024)

Jetniki svobode

Kamra.si, 30. oktober 2024 ― Zgodovinski arhiv na Ptuju vabi na predstavitev nove knjige dr. Boštjana Marka Turka Jetniki svobode: Slovenci, Jugoslavija in Osvobodilna fronta, ki bo v sredo 6. novembra 2024, ob 18. uri v prostorih ptujskega arhiva (Vičava 5, Ptuj). Knjiga govori o dilemah sedanjega trenutka v domovini ter o aktualnostih in v zvezi z njimi povezano preteklostjo. Posvečena je padlim v vojni za samostojno Slovenijo. Avtor knjige, univerzitetni profesor dr. Boštjan Marko Turk, je doktoriral na Univerzi Sorbona v Parizu. Od leta 2021 je bil prodekan Evropske akademije znanosti in umetnosti (EASA) v njenem 1. razredu, sedaj pa opravlja dela in dolžnosti dekana v istem razredu. V tem svojstvu je tudi področni urednik njenega znanstvenega časopisa (PEASA). Je tudi član drugih evropskih akademij. Njegove knjige so do sedaj izšle že v petih jezikih, nabor prevodov pa se še širi.

Perunova sekira

Kamra.si, 30. oktober 2024 ― Knjižnica Ivana Potrča Ptuj vabi na literarni večer s predstavitvijo romana Perunova sekira, ki bo v četrtek, 7. novembra 2024, ob 18. uri v razstavišču knjižnice. Priznana avtorica za otroke in mladino Aksinja Kermauner ter pisatelj, mojster borilnih veščin in Ptujčan Silvester Vogrinec sta moči prvič združila v mladinskem romanu Orfejeva lira, prvem delu trilogije Srebrna sekira. Letos je izšlo nadaljevanje Perunova sekira. Pogovor z avtorjema bo vodila Sanja Selinšek.

Javna razprava: “Beremo ZUJIK” – Kino Šiška, 7. 11., 15:00

Asociacija, 30. oktober 2024 ― V društvu Asociacija vas ob zaključku javne razprave o predlogu sprememb Zakona o uresničevanju javnega interesa za kulturo vabimo na okroglo mizo z naslovom “Beremo ZUJIK”, ki bo osvetlila ključne spremembe in predloge novega krovnega zakona v kulturi. Dogodek se bo odvil 7. novembra 2024 ob 15. uri v Komuni Kina Šiška. Dogodka se bo … Preberi več o Javna razprava: “Beremo ZUJIK” – Kino Šiška, 7. 11., 15:00

Spremembe ZUJIK na NSK in dialoških skupinah

Asociacija, 30. oktober 2024 ― V društvu se intenzivno posvečamo trenutno najbolj aktualni kulturnopolitični temi – predlaganim spremembam Zakona o uresničevanju javnega interesa za kulturo (ZUJIK). Gre za ključno zakonodajo, ki ureja področje kulture in posledično kulturne politike, zato je vsaka sprememba zakona deležna posebne pozornosti. Spremembe zakona so že obravnavale nekatera najpomembnejša psovetovalna in strokovna telesa kot je Nacionalni … Preberi več o Spremembe ZUJIK na NSK in dialoških skupinah

Carpe artem: Pot prijateljstva

SNG Maribor, 30. oktober 2024 ― NAJAVA DOGODKA ZA TAKOJŠNJO OBJAVO 1. koncert cikla Carpe artem, sezona 2024/25 Carpe artem: Pot prijateljstva Sreda, 6. novembra 2024, ob 19.30 v Kazinski dvorani SNG Maribor Predkoncertni pogovor ob 19.00 Društvo za komorno glasbo Amadeus v koprodukciji s SNG Maribor pripravlja otvoritveni koncert nove sezone cikla Carpe artem. Sezono bomo začeli v duhu globokih […]

Tanja Mastnak: Sibirija (Lucija Stepančič)

Sodobnost, 30. oktober 2024 ― Lucija Stepančič   Tanja Mastnak: Sibirija. Ljubljana: Mladinska knjiga (Nova slovenska knjiga), 2024.   Sibirija je med vsemi pokrajinami na področju Ruske federacije verjetno najbolj znana, vzbuja pa tudi najbolj dodelane asociacije, ki se v glavnem nanašajo na izjemno nizke temperature in kazenska taborišča. V romanu Tanje Mastnak ni ne enega ne drugega, poletno »antituristično« potovanje nas vodi v srce šamanizma – in do tja je dolga pot. Tako v resničnosti kot tudi v romanu. Zgodba se začenja v znamenju zamerljivosti, tekmovalnosti, zmedenosti in določene smešnosti akademske srenje. Intelektualci, ki se odpravljajo na pot v Sibirijo, da bi svoje izsledke o šamanizmu predstavili v antropološki reviji, so po eni strani tipični predstavniki nevrotičnih humanistov, po drugi strani pa individualisti z jasno opredeljenimi in rahlo karikiranimi posebnostmi. Prvoosebna pripovedovalka Zoja (Sofija), »veličastna, ponosna jaz, mati in urednica, želena ženska iz urejenih okoliščin, zmagovalka in razvajenka«, se sooča z znamenji svojega staranja, moževe nezvestobe in hčerine adolescence, asketski in presušeni neješči Karel je primoran v raziskave tradicionalne kulinarike slovenskih pokrajin, njegov asistent tik pred odhodom zboli za noricami, pustolovski fotograf Gašper pa je večni popotnik, ki »vsakič, ko se oglasi doma, naredi še enega otroka, potem pa se gre spet potepat«. Edina, ki se je komičnost niti malo ne prime, je knjižničarka Ada, krhka, eterična rdečelasa lepotica, lebdeča v svojem lepodušnem mehurčku in predobra za ta svet. Avtoričin humor je pridušen in diskreten, a vseprisoten, iz stavkov, ki kar prasketajo, rastejo sočno izrisani karakterji. »Pri starih moških nikoli ne veš. Včasih so čudni. Enako kot stare ženske.« Kot se spodobi za potovanje v Rusijo, pijača (pa čeprav zahodnjaški viski) steče že v fazi priprave: »Spoštovanega profesorja, običajno zadržanega introverta, še nikoli nisem videla tako nadelanega. Začel se je hihitati,
Pot prijateljstva

Pot prijateljstva

Carpe artem, 30. oktober 2024 ― Otvoritveni koncert nove sezone cikla Carpe artem Vljudno vabljeni na otvoritveni koncert sezone z izjemno violinistko Lano Trotovšek in deli Antonina Dvořáka in Johannesa Brahmsa.

Maja Murnik: Onstran logocentrizma

Sodobnost, 30. oktober 2024 ― Malo gledališče s konca sveta, opus 2. Koncept, likovna podoba in izdelava: Ézéquiel Garcia-Romeu. Produkcija: Théâtre de la Massue, Francija. Ogled septembra 2024 v Stari elektrarni v Ljubljani.   V okviru festivala Lutke, katerega glavnina je potekala letos septembra na različnih lokacijah, je bila na ogled tudi predstava francoskega lutkovnega ustvarjalca, režiserja in scenografa Ézéquiela Garcie-Romeuja. Festival zadnja leta ponuja zelo raznovrstno ustvarjalnost; ustrezneje kot kratek in jedrnat naziv Lutke bi ga lahko opisali kot sodobno gledališče animiranih form. V ospredju festivala je izrazito sodoben koncept uprizoritvenih praks, ki ga zaznamujeta prehajanje meja in žanrov ter vključevanje novih prvin v uprizoritev, recimo animacije objektov, plesa, performansa, rabe tehnologije in novih medijev itd. Ta razširjeni koncept lutkovnega gledališča (ki torej še zdaleč ni več sinonim gledališča za otroke) vključuje tudi velik poudarek na raziskovanju polja vizualnega. Ena takih je predstava Malo gledališče s konca sveta, opus 2 (v francoskem izvirniku: Le Petit Théâtre du Bout du Monde, Opus II). Gre za drugi del triptiha, ki je nastal na presečišču med gledališko predstavo in vizualno instalacijo. Tema tega slabo uro trajajočega dogodka, v katerem ni izgovorjenih besed, vsaj razločnih ne, je konec sveta – zahtevna tematika, ki pa so ji ustvarjalci kar dobro kos. V tej precizni, pomensko kompleksni in izvedbeno zapleteni predstavi smo tudi gledalci na preizkušnji. V predstavi namreč ni stolov oziroma sedišč, dogodek je treba spremljati stoje, še več, v gibanju, ob menjavah položajev in kota gledanja. Na sredino dvorane je  postavljeno velikansko prizorišče, privzdignjeno za kak meter, na eni strani pa še nekoliko bolj, tako da je ustvarjena manjša vzpetina. Gledalčevo premikanje po dvorani je skorajda nujno, če želi videti dogajanje, ki se seli naokrog po prizorišču, a pri poskusu videti celoto mu vselej nekaj malega zmanjka. Pogled mu zmeraj d

Moj Trst ali komu zvoni?

Sodobnost, 30. oktober 2024 ― Majda Travnik Vode Bogomila Kravos: Moj Trst ali komu zvoni?   /…/ V mesto s takšno zgodovinsko osebno izkaznico, in ravno v usodnem informbirojevskem letu 1948, se je rodila teatrologinja, pedagoginja in nekdanja gledališka vodja Slovenskega amaterskega gledališča v Trstu Bogomila Kravos, mlajša sestra pesnika Marka Kravosa in hči domoljuba Josipa Kravosa. Oče Bogomile Kravos je po poroki kupil hišo v četrti Sveti Ivan na severovzhodu mesta, kjer so živeli večinoma Slovenci. Sveti Ivan je bil slovenska vas, ki se je nato zlila z mestom. Pri Svetem Ivanu je bil rojen tudi Vladimir Bartol, avtor Alamuta, in tu je stal tudi slovenski Narodni dom, ki je bil lani po več kot sto letih od požiga obnovljen in znova odprt. Josipa Kravosa so fašisti zaradi domoljubnega delovanja zaprli, mučili in internirali v južno Italijo. Medtem ko so bili Kravosovi v internaciji, jim je letalska bomba – Trst sicer med drugo svetovno vojno ni bil huje poškodovan – do tal porušila hišo. Po vrnitvi je oče hišo v ulici Svetega Frančiška uspel obnoviti in tudi vnovič zagnati krojaško delavnico. Josip Kravos je ostal rodoljub in v hiši so se vrstili (politični) obiski, ki so jih opazovali tudi otroci: »Na naše dvorišče in v očetovo hišo so prihajali ljudje vseh barv: z leve, desne in vmesne, politični prebežniki, domobranci. Oče je sprejemal vse, le ekonomskih migrantov, ki so zabavljali čez Titovo Jugoslavijo, ni maral,« pripoveduje avtorica. Vendar Moj Trst ni avtobiografija ali družinska kronika, ampak nekoliko romansirana pripoved o Trstu ter slovenski skupnosti kot avtohtonem delu mesta. Toda še bolj kot vsebina nas na začetku pritegne avtoričin izjemno zgoščen, lakoničen, skorajda sinkopiran slog. Če bi ga primerjali z verzno gradnjo, bi lahko rekli, da je gosto prepreden s cezurami in fugami, brez enjambementov. Moj Trst je knjiga, v kateri res lahko nazorno opazujemo, kako prepoznaven in nezamenljivo oseben je lahko slog. Gre pravzaprav za zelo moderen, na primer

Madeleine Thien: Preprosti recepti

Sodobnost, 30. oktober 2024 ― Madeleine Thien Preprosti recepti   Za pripravo riža obstaja preprost recept. Tega me je naučil oče, ko sem bila še otrok. Takrat sem velikokrat sedela na kuhinjskem pultu in ga opazovala, kako je z dlanmi preséjal zrna, zanesljiv in uren, odstranjeval smeti ali pesek, drobne nepopolnosti. Krožil je z rokami po vodi in postala je motna. Ko je drgnil in spiral riževa zrna, je bilo slišati kot brenčanje s travnika, polnega žuželk. Oče je ničkolikokrat spral riž, odlil vodo in spet napolnil lonec. Navodila so preprosta. Ko je spiranje končano, odmeriš vodo, tako da položiš konico kazalca na površino riža. Voda ti mora segati do prvega členka. Oče ni potreboval navodil niti meric. Zaprl je oči in otipal raven vode. Včasih v sanjah še vedno vidim očeta, njegove bose noge na podu, ko stoji sredi kuhinje. Oblečen je v staro srajco in obledele hlače trenirke z vrvico v pasu. Obdan s sijajem kuhinjskih površin, med ostrimi vogali štedilnika, hladilnika, bleščečega korita je videti, kot da nekako ne sodi tja. Ta spomin nanj je tako močan, da me včasih osupne, kako jasno ga lahko vidim. Vsak dan pred večerjo je oče opravil ta obred – spiranje in odlivanje, potem je postavil lonec na štedilnik. Ko sem bila že starejša, je to nalogo prepustil meni, vendar je nikoli nisem opravljala tako skrbno. Izvajala sem enake gibe, pljuskala vodo naokoli, s prstom preverjala višino vode. Kakšen večer je bil riž kot sluzast močnik. Skrbelo me je, da nisem sposobna opraviti tako preproste naloge. »Oprostite,« sem rekla omizju s tihim in osramočenim glasom. Oče je v odgovor jedel naprej, si tlačil riž v usta, kot da sploh ni pričakoval česa drugega, kot da ni opazil razlike med tistim, kar je on delal tako dobro, jaz pa tako slabo. Pojedel je vse do zadnjega grižljaja, njegove paličke so brzele po krožniku. Potem je žvižgaje vstal in pospravil mizo in vsaka njegova kretnja je bila tako čista in zanesljiva, da me je prepričal, da je na svetu vse prav. *** /…/
še novic