Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg),
27. november
― Razstava Toplice združuje več perspektiv, temelječih na umetniških praksah Mateja Stupice, interdisciplinarnega umetnika in ilustratorja, ki je v format samostojne razstave vključil več soustvarjalcev. Osredotoča se na večplastnost pomenov skozi odnos med podobo in zvokom, pri čemer pomemben vidik predstavlja odsotnost človeka v galerijskem prostoru, ki ga zasedajo zvočni in vizualni elementi. Brati jo gre skozi preplet več enakovrednih medijev: samega galerijskega prostora, obrazstavne zloženke, risb, objektov, videov, zvoka ter besedil. Naslov Toplice nosi večplasten pomen, povezan z udobjem, z rehabilitacijo, z umikom iz vsakdana in s posebnimi pogoji, ki v toplicah vladajo. V kontekstu vse ožjih življenjskih in političnih perspektiv se zdi razstava v galeriji kot zatočišče »nemogoče igre«. Naslov, namenoma izgubljen v prevodu – slovenske Toplice preidejo v angleški izraz Terms – ponuja vsaj dve povsem različni branji. Pogoji, s katerimi se ljudje pogosto strinjamo nevede, predstavljajo kompleksne tvorbe sodobnega sveta, ki vplivajo na vse plasti našega bivanja. Pojmi (drugi pomen besede terms) pa služijo za definicijo, orientacijo v miselnem svetu, a so lahko hkrati dvoumni, kontradiktorni in predmet spora. Prostor Galerije Vžigalica s svojimi historičnimi arhitekturnimi posebnostmi – oboki, pilastri, prehodi – deluje kot zvočna votlina, resonančni prostor za preplet perspektiv in umetniških izrazov, za doživljanje razstave skozi več enakovrednih medijev: risbe, objekte, video, zvok, obrazstavno zloženko in besedila. Pomemben vidik razstave je občutek odsotnosti človeka v prostoru; to praznino zasedajo preparirani inštrumenti in dekonstruirani gradbeni objekti ter glasovi, ki berejo in »prepevajo« fragmente razstavnega besedila. Prostorsko postavitev dialoško spremljajo in komentirajo zidne risbe Mateja Stupice, ki na podoben način, s kombiniranjem nečesa, kar je povsem domače in običajno, z nečim nasprotnim, motečim, ustvarjajo presenetljive pomene in simbole.