Ian Buchanan: Deleuzizem (metakomentar)
Radio Študent,
8. oktober 2014
―
Že zaradi naslova Buchananove knjige bi morali zastriči z ušesi: je deleuzizem, kot namiguje končnica besede, nekakšna ideologija ali svetovni nazor, ki izhaja iz Deleuzovega teoretskega projekta? Problem je, da bi teorije namreč lahko, poleg še nešteto drugih načinov, delili na dva velika razreda. Najprej na tiste, ki kličejo k tvorjenju šol in novih področij vednosti, znotraj katerih poteka boj za interpretacijo, preko katerega se tvorijo hierarhije, posredništva resnice, izključevanja, shizme in notranje revolucije. Na drugi strani so teorije, ki, zaradi povsem notranjih razlogov, ne trpijo tovrstne institucionalizacije posredništva ter se bolj razpršijo po različnih že obstoječih diskurzih. Delujejo fragmentirano, iz njih si lahko vsakdo kot iz orodjarne izposodi teoretske koščke in nikjer ne obstaja centralna skupnost, ki bi nadzirala legitimnost teh postopkov. Jasno je, da Deleuzova teorija, poleg denimo Nietzschejeve ali Foucaultove, spada v to drugo skupino. Jasno je tudi, da vsakega od obeh načinov reprodukcije vednosti spremljajo specifične težave, ki se zdijo zlahka razrešljive znotraj drugega modela. In morda je največji problem reprodukcije Deleuzove teorije ravno določen 'everything goes' princip: delčke njegove teorije se uporablja tako za oblikovanje emancipatornih politik, kot tudi za samopomoč, marketinške manipulacije ali bojne taktike izraelske vojske v Palestini.
Zdi se, da bi deleuzizem lahko v tem kontekstu opravljal določeno selekcijo med zrnjem in plevelom. Ian Buchanan, ki je organizator največjih vsakoletnih konferenc in kampov o Deleuzu, ustanovitelj znanstvene revije Deleuze's studies in nenazadnje tudi skrbnik največjih, Deleuzu posvečenih facebook skupin, tudi gledano s stališča akademske mikro politike v tem kontekstu sploh ni na slabi poziciji.
A v samem središču Deleuzove teorije obstaja načelna zavora za tvorjenje deleuzizma. Sledeč Spinozi namreč velja: vsakršno načelno uboganje in sledenje določeni dogmi je v na