Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg),
11. oktober
― Gilles Deleuze - O slikarstvu (predavanja marec- junij 1981) /// Likovno dejstvo je preoblikovana oblika. In kaj je preoblikovana oblika? Preoblikovanje, to je cézannovski koncept. Ne gre za pretvorbo. Slikarji ne pretvarjajo, temveč preoblikujejo. Preoblikovanje kot likovni koncept je oblika, če se nanjo izvaja sila. Sila, ta nima oblike. Torej preoblikovanje oblike mora narediti vidno silo, ki sama nima oblike. Če na sliki ni sile, slike ni. To pravim zato, ker to pogosto mešamo z drugim, vidnejšim, a mnogo manj pomembnim problemom dekompozicije in rekompozicije nekega učinka. Vzemite na primer renesančno slikarstvo: dekompozicija, rekompozicija globine. Vzemite stoletja kasneje impresionizem: dekompozicija, rekompozicija barve. Vzemite potem kubizem ali na drug način futurizem: dekompozicija, rekompozicija gibanja. Zelo zanimivo, a to zadeva le učinke. To ni dejanje slikanja. Ne gre za dekompozicijo, rekompozicijo učinka, gre za ujetje neke sile. Zdi se mi, da hoče Klee povedati to, ko pravi: ne gre za podajanje vidnega, temveč za to, da naredimo vidno. Oblika bo morala biti dovolj preoblikovana, da bi bila ujeta neka sila. To ni zgodba, ni figuracija, ni naracija. In vloga diagrama je vzpostavitev takega kraja sil, da bo iz njega prišla oblika kot likovno dejstvo, se pravi kot preoblikovana oblika, v razmerju z neko silo. Posledično je preoblikovanje likovne oblike tisto, kar pokaže silo, ki ni vidna. /// Kakšna je funkcija diagrama? Glede na to, kar je bilo pred njim, mora ravno razdreti, uničiti podobnosti. To je očitno. Vsi vedo, da figurativnega slikarstva nikoli ni bilo, če figuracijo opredelimo kot dejanje delanja podobnega. To se razume samo po sebi. Razdreti podobnost ni bilo le nekaj, kar bi potekalo zgolj v slikarjevi glavi, temveč je pripadalo sami sliki kot taki. Čeprav je podobnost ohranjena, je tako zanemarljiva, da jo celo slikarji, ki menijo, da jo potrebujejo, potrebujejo le kot neko regulacijo, in ne kot nekaj, kar sliko vzpostavlja. V tem smis