Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg),
26. september 2017
― Ko se zdani, se prikaže pot iz gozda, svetilnik ponoči nakazuje kopno in z njim rešitev. Svetlobo se v mnogih kulturah povezuje s spregledanjem, razsvetljenjem, znanjem. Za branje in zapisovanje je bila potrebna svetloba sveče in kakor so pri pisavi pomembne praznine med črtami, beline, lahko na arhitekturo gledamo kot na poigravanje s prostorom in svetlobo. Tega se je dobro zavedal tudi Plečnik, ko si je zamislil stopnišče v knjižnici, ki se dviguje k svetlobi, medtem ko stopamo proti znanju. Tudi njegovi stebri-luči na tivolski promenadi so svetlobni otoki, ki nam kažejo pot med drevesi, in prav te stebre se je ekipa Srdića Janežiča odločila preoblikovati v svetilnike – premične komunikatorje. Svetlobni stebri so se namreč pričeli gibati in niso več le statične točke, zanesljive koordinate v temi. Medtem ko se pomikajo po svoji nepredvidljivi poti, med sabo ustvarjajo jezik s pomočjo svetlobnih signalov in si tako sporočajo bližino/oddaljenost. Avtor razvija svojo fascinacijo z mehanizmi, gibanjem in odzivnimi objekti, ki jo je začrtal že s projektoma Corporis animati (2015) in Konjska moč – poetika gibanja (2016). Z masovnostjo in robustnostjo svojih instalacij ponuja protiutež cyber kulturi brezsnovnega in virtualnega, njegovi predmeti-avtomati-živali so še kako fizično prisotni in telesni. V fokusu je bolj nepredvidljivo vedenje teh premičnih, oživljenih teles, kot brezhibno delovanje in namenskost, ki ju od strojev običajno pričakujemo. The light of dawn showing the way out of the woods, a lighthouse leading ships to safe harbor. Many cultures associate light with awareness, enlightenment, knowledge. The light of a candle was necessary for writing and reading, and, much like in writing, where the gaps between lines are crucial, the white voids, we could understand architecture as a game of space and light. Plečnik was well aware of this when he designed the library's stairway, which ascends towards the light just as the visitor ascends towards knowledge. His p