Radio Študent,
25. april 2015
―
Tokratni Objekt meseca sta dve sliki, in sicer Mondrianova slika Kompozicija II v rdeči, modri in rumeni ter njena kopija Gorana Đorđevića. Osredotočili se bomo na kontekst, v katerem sta nastali. V ospredju zanimanja bodo razmerja med gledalcem, umetnikom, kuratorjem, muzejem in objektom. Ne iščemo neke totalnosti in celovitosti, ampak nas zanima diskontinuiteta in ambivalentnosti v razmerju do slike. Te razkrijejo pogled na različne funkcije, ki jih je imela in njeno recepcijo skozi čas. Odpira prostor, kjer se bijejo različne ravni diskurzov – institucionalna, teoretska, kuratorska in umetniška.
Kot izhodišče bomo vzeli razstavo Piet Mondrian. The Case of Composition II (Pit Mondrijan. Slučaj „Kompozicije II“), ki je bila do konca februarja na ogled v Narodnem muzeju v Beogradu. Razstavljena so bila dela, ki so se nanašala na Mondrianovo sliko Kompozicija II – od originala in njene kopije do instalacij, performansov in ovitkov za knjige.
Kompozicija II je slika s črnimi horizontalnimi in vertikalnimi črtami, ki tvorijo pravokotne ploskve v treh osnovnih barvah (rdeči, modri, rumeni) in dveh nebarvah (beli in sivi). Piet Mondrian je sliko naslikal v pariškem studiu leta 1929, dve leti kasneje pa je bila donirana novo odprtemu Muzeju sodobne umetnosti v Beogradu kot del kulturnega sodelovanja med Jugoslavijo in Nizozemsko. Med podarjenimi deli zgodnjega modernizma, ki se še niso odrekla figurativnemu upodabljanju, je avantgardno Mondrianovo delo izstopalo s svojo abstrakcijo.
Kuratorki razstave Jelena Dergenc in Simona Ognjanović sta institucionalni recepciji slike zoperstavili številne druge interpretacije slike. Pokazali sta na njen bogat semantičen razpon. Razstava je ponudila pogled na dinamičen boj med simbolnimi svetovi za prevlado določenega razumevanja umetniške realnosti, ki je hkrati tudi političen in ideološki boj.
Prav vprašanje sloga nam na tako obravnavan način lahko pomaga pri razumevanju družbenih razmerij in moči. Morda je zat