Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg),
10. marec 2019
― Prostorska postavitev Eneja Gale postavlja v ospredje odnos med vizijo in vizionarstvom, predmetnostjo in subjektivnostjo, ob opazovanju aktivnega ustvarjalnega prostora, v odnosu realnost-fikcija, kot nekakšen pogled onkraj, ki ustvarja emocije in aktivno prisotnost gledalca. Umetnik je pozoren opazovalec sodobne družbe, v kateri kriza racionalnega spodbuja razmah pretvarjanja. Ta koncept se krepi v pozitivnem sprejemanju snovanja, projektiranja in predstavljanja, ki ga povezuje svobodna ustvarjalnost. Pri tem se s pomočjo etimologije latinske besede fingere (ustvariti, izdelati) lahko navežemo na katerokoli obliko ustvarjalne pripovedi. Svetovi fikcije se torej na resničnost opirajo s podobnostjo in v komunikaciji z realnim svetom na nivoju fiziološkega, psihološkega, čustvenega in moralnega. Obetaven slovenski umetnik mlajše generacije postavlja odnos med resničnim in umišljenim, med umetnostjo in oblikovanjem, kot motrenjem, opazovanjem umetniškega dela, in njegovo uporabno funkcijo. S serijo Popravljenih predmetovumetnik vtisne škarjam, očalom, puškam, kozarcem, skodelicam, izvijačem … in celo vtičnicam občutljivo konceptualno življenje. To so drobne sledi neke obnovljene, “popravljene”, domišljene in vnovič najdene vsakdanjosti. Izbrani predmeti omogočajo nekakšen oblazinjen, pritajen oziroma previden korak neke poti, premikanja, ki sproža globoko zavedanje samega sebe v odnosu do drugega. Kje živim, kje stanujem, s kom in s čim se povezujem? Nič ne ostane neopaženo in nesluteno, če lahko vsak, še najbolj banalen predmet doživi korenito spremembo, transformacijo, ki ga pogoltne v proces prehoda od tu do tam. Enej Gala nas vodi za roko po tej vznemirljivi poti, da se nam na tanki črti med resničnim in umišljenim razkrije moč čudenja, osuplosti in očaranosti. Galovo insceniranje nadrealne dimenzije se osredinja na preoblikovanje običajnih predmetov v nekaj povsem drugega. Njihova funkcija, uporabnost, zamrzne v negaciji človeškega posega in v onemogočanju njegov