Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg),
23. oktober
― Dvanajsta izdaja festivala IZIS v razstavnem in izvedbenem programu razgrinja tematiko nadzora in se sprašuje o protislovjih, ki jih pojem vsebuje. Z naslovom Samo nadzor festival zajema dialektiko med avtonomno in hierarhično kontrolo, a s prevodi Controllo automatico in Just control si prizadeva za plastenje pojma. Predstavljeni umetniki_ce se (samo)nadzora dotikajo preko okoljskih, vremenoslovnih, podatkovnih, igričarskih in mehanskih sistemov ter tako razkrajajo njegovo negotovo dualnost. V času svobodno jadrajočega nadzora smo pod kontrolo več kot kadarkoli prej in se, presenetljivo, pri tem lahko počutimo dokaj brezskrbno, celo varno. Mogoče temu pripomore umik mesta nadzora, ker ga hkrati lahko najdemo vsepovsod in nikjer. Če zaidemo na področje psihologije, je mesto nadzora ključno za razumevanje dejstva, kako oseba vidi vzroke za dogajanja v lastnem življenju. Tako imenovani lokus kontrole je lahko notranji če je oseba prepričana, da lahko nadzoruje lastno življenje. Po drugi strani zunanji lokus poudari prepričanje, da kontrola prihaja od zunaj, iz okolja in s strani drugih ljudi. Že v svoji umeščenosti ima občutek nadzora različno moč. Notranja kontrola daje vtis prevzemanja odgovornosti za lastno življenje, zunanja oblika pa kaže na lastno brezmočje. Ali lahko digitalno okolje razumemo kot notranje mesto nadzora v razširjenem polju, kjer posameznik_ca pogosto razkriva svojo intimo, ki zajema vse od osebnih podatkov do osebnih strahov? Kako k temu pripomore razširjenost omrežij, ki omogoča vpetost hibridnih naprav v vse pore družbe, v politične in ekonomske enako kot v kulturne, naravne in čustvene? Kot v delu Protocol: How Control Exists after Decentralization (2004) ubesedi teoretik Alexander R. Galloway, je temeljno načelo omrežja prav kontrola, ne pa svoboda. Zato je razumevanje načina delovanja moči, v družbi nadzora, odvisna od razumevanja protokola, čigar politična ekonomija temelji na upravljanju, modulaciji in kontroli. Kot zapiše Galloway, »Tehn