Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg),
21. april 2023
― Umetniška dela Martine Grlič govorijo o nezanesljivosti spomina in pod vprašaj postavljajo naučene ideologije, ki sodelujejo pri formaciji zavesti in identitete – ter njihov odnos do osebne in politične realnosti. Valerie Mindlin v Artformu zapiše, da avtorica v »spominskih podobah ne upodablja zgolj bežnih trenutkov, ki so neizogibna posledica minevanja časa, temveč jih preizprašuje kot ostanek preobrazbe Jugoslavije iz socialistične države, v kateri se je rodila, v del mreže kapitalističnih demokracij v evropskem slogu, s spremljajočim prostovoljnim izbrisom in rekonstrukcijo nacionalne preteklosti.« Dela, ki jih zaznamuje mračno kipenje nenehno vznikajočih in ponikajočih nostalgičnih podob, tako postanejo odraz javnih stališč družbe, upodobitve cele vrste fantazij in celo portreti naivnega praznoverja, ki je v sodobnem družbeno-kulturnem imaginariju prisotno še danes. »Metafore so edino, kar imamo, da opišemo spomine.« Misel, na katero je Martina Grlić naletela med prebiranjem različnih besedil, se je umetnici vtisnila globoko v um ter ostala z njo med nastajanjem cikla z naslovom Miselne krajine. Pričujoča dela se konceptualno in estetsko navezujejo na predhodno serijo del z naslovom Hipermnezija (2021), v kateri je umetnica s pomočjo metode introspekcije in arhivskih fotografij iz družinskih albumovraziskovala področje spominjanja ter postavila pod vprašaj naučene ideologije, ki vplivajo na oblikovanje zavesti in identitete. Eden od utemeljiteljev kognitivne lingvistike, preučevalec metafor in odnosa med jezikom, umom in telesom ter političnim diskurzom George Lakoff v svoji vplivni knjigi Metaphors We Live By (2003) pojasni, da je metafora temeljni mentalni mehanizem, ki nam omogoča, da s pomočjo tega, kar že vemo iz neposrednega fizičnega, družbenega in kulturnega izkustva, razumemo neskončno število novih in medsebojno razlikujočih se fenomenov. Metafora tako ni zgolj lingvistično, kaj šele poetično sredstvo, temveč mentalna podlaga, ki organizira naš koncep