NIKA ŠPAN: SKRIVNOST VRTA ZATE / Pavilijon Republike Slovenije na Beneškem bienalu
Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg),
13. september
― Na 60. mednarodni razstavi umetnosti – La Biennale di Venezia se Slovenija predstavlja s projektom konceptualne umetnice Nike Špan Garden Secret for You, ki ga kurira Vladimir Vidmar. Slovenski paviljon je tokrat prvič v obliki projekta v javnem prostoru in s tem vsebinsko dvojen: opozarja na manko stalnega nacionalnega paviljona in se obenem nanaša na naslovno temo bienalne razstave – Tujci povsod. Nenavadna nomadska struktura, ki je hkrati skulptura in arhitektura, služi kot slovenski paviljon in kot paradigmatični tujec, v izstopajoči disonanci z zgodovinsko beneško mestno krajino. Garden Secret for You se v zgodovinski kontekst Benetk tako vpisuje kot tujek, neznan in nepričakovan element. Enigmatična entiteta z zelo specifično zunanjostjo, ki jo prepoznamo kot nekaj, česar ne moremo imenovati, govori o sami sebi, pripoveduje zgodbo svojega vstopa v umetnost, hkrati pa nakazuje možnosti drugih branj. Garden Secret for You je objekt s skulpturno prezenco in obenem funkcionalen objekt, arhitektura z vlogo nekakšnega dvoumnega slovenskega paviljona. Hkrati abstraktna estetska in uporabna entiteta, paradigmatski nomad, ki prehaja iz enega registra v drugega, sočasno deluje v različnih sistemih in se ne pusti zvesti na zgolj en sam, določen kontekst ali pomen. Tako predstavlja nenavadno vzporednico s tem, kar je v središču paradigme umetnosti: je objekt, ki je tuj samemu sebi, in posledično potuji izkušnjo slehernika, ki se z njim sreča. Garden Secret for You govori o konstitutivni tujosti, ki je v sami srži umetnostne prakse, tako v umetniškem ustvarjanju kot doživljanju umetnosti. Zato se v izkušnji njegove notranjosti formalno ponovi vtis zunanjosti – notranjost objekta obiskovalca odtuji in zbega. S tem doživetjem obiskovalec mora postati nekaj drugega ali nekdo drug, sam sebi tuj, kot si je tuj objekt sam, in zmožen prenesti svojo lastno ambivalentnost. Izkušnja slovenskega paviljona na letošnjem bienalu je v resnici izkušnja umetniškega dela. Gre za delo, ki go