Veličastno v veličastne

Veličastno v veličastne

CD (Blog Ursule Cetinski), 5. oktober 2016 ― Včeraj smo doživeli prvega izmed večerov v okviru abonmaja Veličastnih 7. Narodni balet iz Marseilla s koreografijama Extremalism in Bolero na Ravelovo glasbo. Balet vodita Emio Greco in Pieter C. Scholten, ki sem ju spoznala pred več kot dvema desetletjema, ko sta ustvarjala v okviru svoje plesne skupine. Zadnjič sta v Cankarjevem domu nastopila pred desetimi leti s koreografijo Pekel. Naše vnovično srečanje je bilo polno najžlahtnejših obojestranskih občutij. Po predstavi smo preživeli nekaj lepih ur kar v Galeriji CD ter se skupaj s pokrovitelji in plesalci družili med eksponati razstave o Nikoli Tesli. Emio in Pieter sta bila zelo presenečena, kako se je Ljubljana razvila v zadnjem desetletju in kakšna prestolnica je postala. K nam sta s plesalci in tehničnim osebjem pripotovala z gostovanja v Rimu. Povedala sta nam, da je energija Marseilla veliko bolj živčna in napeta kot v Ljubljani. Rim se jima je zdel zelo sproščeno mesto, za Ljubljano pa sta dobila vtis, da združuje najboljše od obeh mest: sproščenost in hkrati prežetost s kreativno energijo. O ljudeh, s katerimi sta se v Ljubljani srečala, sta menila, da so sprva nekoliko zadržani, vendar že čez nekaj minut izjemno odprti. Vesela sem bila, da je naše umetniške kolege iz Marseilla občinstvo včeraj tako spoštljivo sprejelo. S stoječim aplavzom na koncu. Njun plesni jezik je izviren. Plesno zelo zahteven. Svoj ansambel pripravljata z vrhunsko disciplino, ki je predpogoj, da na odru dvajset posameznikov deluje kot eno telo. Emio in Pieter sta vselej odkrivala nove pokrajine in možnosti plesa. Kot je dejala legendarna Pina Bausch, lepote, vrhunskosti in dovršenosti v plesu ni mogoče doseči brez krvi v baletnih copatih. Naši gostje iz Francije so bili navdušeni nad razstavo o Nikoli Tesli, ki ga pred prihodom v Ljubljano niso poznali. Emia sem skušala spodbuditi, da bi Teslova biografija postala vsebinsko izhodišče za eno izmed njegovih prihodnjih predstav. Predvsem njegovo vizionarstvo in nenazadnje tud
Drugačen pogled

Drugačen pogled

CD (Blog Ursule Cetinski), 27. september 2016 ― V novo sezono Cankarjevega doma smo vstopili s sloganom Drugačen pogled. Spodbudila nas je fotografija, ki krasi naslovnico naše programske knjižice; ta vam je na voljo, da v njej razberete, kaj prinaša nova sezona. Fotografi Čeak, Pal in Maček so v prejšnji sezoni v naši Mali galeriji pripravili razstavo Ljubljana. Drugačen pogled. Njihove fotografije so nam že znane utrinke Ljubljane prikazale z zornega kota, ki ga doslej nismo poznali. Ena od njih je v objektiv ujela tudi Gallusovo dvorano. S ptičje perspektive. Na njej se naše orgle, ki so eden najveličastnejših inštrumentov te vrste v Evropi, posnete »od zgoraj«, za njimi pa sedi njihov skrbnik Saša Frelih. Osem tisoč piščali ima ta inštrument, na fotografiji vidnih kot nekakšna escherjanska likovna kompozicija. Vse, kar bomo na naših odrih in v naših dvoranah počeli v novi sezoni, nam bo naše spoznanje o življenju prav gotovo pokazalo z drugačnega zornega kota. Ko pridemo na prireditev v Cankarjev dom, pa naj gre za umetnost, znanost ali družabno srečanje, vselej odidemo nekoliko drugačni, naš pogled se spremeni. Pred kratkim sem bila v prekrasni Pragi na izobraževanju, kjer so se strokovnjaki spraševali, kakšno bo naše delo, kakšna bo umetnost čez petdeset let. Nekateri menijo, da nas bodo nove tehnologije in nove vzporedne realnosti čisto povozile. Ne strinjam se z njimi. Prav gotovo bo življenje v prihodnosti zelo drugačno. Sodim v generacijo, ki je diplomske naloge še vedno tipkala na tipkalni stroj z indigo papirjem med listi, kar nam je omogočilo, da smo besedilo zapisali v več izvodih. Še dobro se spominjam, kako sem bila šokirana, ko sem poslala prvi faks. V New York. Ni mi šlo v glavo, da bo čez lužo že v nekaj trenutkih. Zdaj so takšne zadeve seveda popolnoma smešne. Kljub čarom virtualne resničnosti je v meni še toliko dinozavra, da se mi zdi, da se ljudje srečevanju v živo nikoli ne bomo povsem odrekli. Da nas bo vedno veselilo, da glasbo, gledališče, predavanja doživljamo skupaj. Brez posrednik
O veselju in razsvetljenju

O veselju in razsvetljenju

CD (Blog Ursule Cetinski), 7. julij 2016 ― Nekje na začetku te sezone je bilo, ko se je prodorna šefinja naših stikov z javnostjo Saša Globačnik domislila, da bi za spletno stran Cankarjevega doma začela pisati blog. Nisem si prav dobro predstavljala, kako bo šlo. Pišem pa rada. In ribe ni težko prisiliti, da skoči v vodo. Zdaj, ko bo sezona 2015/ 2016 kmalu za nami, sem vesela, da je na njeno pobudo nastalo sedemindvajset zapisov, s katerimi sem poskušala ujeti dinamičen utrip v našem kulturnem in kongresnem centru. Koliko vsega se je zgodilo! Lepega in vznemirljivega. Koliko vsega bi pozabila, če se ne bi spravila za tipkovnico. Ravno o tem smo včeraj pozno v noč razpravljali pod zvezdnim nebom na terasi našega kluba z režiserjem Otella Manfredom Schweigkoflerjem. Manfred ni le operni režiser, temveč tudi dolgoletnim intendant iz Bolzana. Pogovarjali smo se o naših poklicih. Vsak dan doživimo toliko novega in razburljivega, takoj ko se ena zgodba konča, že skočimo v drugo, ne da bi si vzeli čas za razmislek, veselje ali obžalovanje. Zato Manfred že šesto leto piše svoj zasebni dnevnik, v katerega čisto vsak dan vnese vsaj nekaj misli o tem, kaj ga je tisti dan razveselilo in naredilo bolj modrega. Vsakdo si želi, da bi polagoma vendarle nekoliko bolj spoznal skrivnost, ki ji pravimo življenje. Manfred je prepričan, da bi bile prazne strani v njegovem dnevniku, ki bi ga soočile z dejstvom, da ga v daljšem obdobju ni nič razveselilo, pa tudi prav nič razsvetlilo, lep dokaz, da je življenje vsekakor potrebno spremeniti. Z včerajšnjo predstavo Otella, ki smo jo v začetku tega leta pripravili v sodelovanju z ljubljansko Opero, ki je postala del programske ponudbe Festivala Ljubljana, se je zaključila naša letošnja sezona. Čaka nas še izvedba nekaj prireditev Festivala Ljubljana v naši hiši, potem pa za večino počitnice. Cankarjev dom je zadnji teden julija in prve dva tedna v avgustu za obiskovalce zaprt. Pa je v njem vendarle živahno. To je namreč čas, da naš dom temeljito počistimo in opravimo vsa potreb
Kam gre ta cirkus?

Kam gre ta cirkus?

CD (Blog Ursule Cetinski), 13. junij 2016 ― Ena od največjih atrakcij mojega otroštva je bil obisk cirkusa. Oče nama je z bratom celo priskrbel vstopnici v prvi vrsti, nekakšna loža je bila to, z žametom prekrita. Kateri od cirkusov je bil, ne vem več. Morda je bil celo cirkus slovite Moire Orfei! Vsekakor pa so v Ljubljano pripotovali s šotorom in številnimi prikolicami, v katerih so imeli celo divje živali. Seveda se levov in slonov najbolj spomnim. Pa krotilca levov, ki je bil obkrožen z levinjami in levi; razpiral jim je velikanske gobce z belimi čekani, v katere je vtikal lastno glavo. Še zdaj me zmrazi! Kakšno neskončno doživetje. Sladkorna pena se mi je kar zataknila v požiralniku. Od vznemirjenja in groze! Od tedaj je preteklo najmanj štirideset let, pa kot da bi bilo včeraj. Neskončno doživetje. Klovni in vrvohodke v bleščicah, ki so nas slepile z lesketom. Strah, vznemirjenje, vzhičenje. Velike otroške oči. Vse naenkrat, polno vtisov, zaradi katerih še mesece dolgo nismo mogli mirno spati. Takrat se še nismo kaj veliko ukvarjali s pravicami živali. Dame so še mirno hodile po ulicah v krznenih plaščih, za katere je bilo kratkovidno žrtvovanih toliko dragocenih in redkih živalskih vrst. Marsikaj, kar je bilo tedaj normalno in običajno, se danes zdi popolnoma nesprejemljivo. Ampak cirkus je še vedno doživetje. Levov in slonov in dolgih pitonov ni več, ostal pa je človek s svojimi vragolijami, akrobacijami in senzacijami. Z veseljem sem nekajkrat v Montrealu obiskala cirkuško gledališče Tohu, stavbo, ki so jo zgradili na nekdanjem smetišču, podzemno gnitje smeti pa ji bo še leta dolgo služilo za ekološko ogrevanje in kurjavo. Cirkus je postal neanimaličen, posebna oblika gledališča. Tudi v Cankarjevem domu smo že doživeli cirkuške vragolije, ki so v resnici vrhunske predstave, kar spomnimo se na kanadsko skupino Cirque Éloize ali švedski cirkus Cirkör. Letos bomo zadnje decembrske dni pripravili gostovanje novega vietnamskega cirkusa, ki bo akrobatsko doživetje, ki se ga bodo današnji otroci živo s
Veličastne dame

Veličastne dame

CD (Blog Ursule Cetinski), 7. junij 2016 ― Za nami je Zadnji tango v Berlinu z Ute Lemper . Kako je bilo? Veličastno! Dvourni koncert za vse življenje. Nepozaben. Izjemna gospa. Inteligentna, talentirana in angažirana. Prva dama šansona. Tudi ona je bila fascinirana. Nad ljubljanskim občinstvom. Rada bi se vrnila. »Čim prej,« nam je zaupala v garderobi. Nastop, naštudiran do zadnjega atoma. Ne le vokalna interpretacija, tudi gib. Ne le glasbeno, temveč tudi gledališko doživetje. Prav noro je izkusiti umetnika, v tem primeru umetnico, ki res obvlada. Njeni ljubitelji smo pričakovali veliko. Dobili pa smo še več. Zdaj čakam na 2. julij. Na istem odru bo v okviru našega Jazz festivala nastopila Hiromi . Za klavirjem, pripeljanim zanjo z Dunaja, z njo Anthony Jackson na kontrabas kitari in Simon Phillips na bobnih. Res super, da Gallusov oder gosti umetnice takšnega formata! Martha Argerich, Ute Lemper in Hiromi v isti sezoni na istem odru, pa vsaka iz svojega glasbenega sveta. Virtuozni so prsti Hiromi na klavirju. Nič čudnega, saj je začela že kot petletna deklica. Rojena je bila 26. marca 1979 na Japonskem. Na željo svoje mame, ki si v otroštvu ni mogla privoščiti pouka klavirja, čeprav si je želela. Na srečo je bil prvi učitelj njene hčerke Norito Hakita tudi ljubitelj jazza, zato je že pri osmih improvizirala na Mozarta in Haydna. Pri štirinajstih so jo povabili, da je nastopila s Češko filharmonijo, pri sedemnajstih je v Tokiu menda po naključju spoznala legendarnega pianista in skladatelja Chicka Coreo, ki jo je povabil, naj že naslednji dan koncertira z njim, in odločitev je padla: jazz. Njena prva asociacija na jazz je pojem svobode. Kaj se je naučila od njega? »Bilo je, kot da bi hodila po ogromni knjižnici. Njegov glasbeni vokabular je tako širok in ogromen. Zdelo se mi je, kot da bi bilo veliko predalov, ki sem jih odpirala in preizkušala in spoznavala, kako ravnati s tem, kar imam.« Vpisala se je na Berklee College of Music v Bostonu, kjer je njen mentor postal Ahmad Jamal. Jamal je koprodu
NIKOLA TESLA – POET ZNANOSTI

NIKOLA TESLA – POET ZNANOSTI

CD (Blog Ursule Cetinski), 1. junij 2016 ― V Galeriji Cankarjevega doma prve obrise dobiva razstava Nikola Tesla – človek prihodnosti , ki jo bomo odprli čez teden dni. Cankarjev dom razstavo pripravlja v sodelovanju z Muzejem Nikole Tesle iz Beograda, prav posebej za Cankarjev dom pa je razstavo idejno oblikoval dr. Branimir Jovanović, direktor muzeja. Postavitev me je tako navdušila, da se prav vsak dan nekajkrat odpravim iz svoje pisarne v četrtem nadstropju do pritličja in uživam ob novih eksponatih, ki jih sodelavci našega razstavnega programa skupaj z beograjskimi kolegi pritrjujejo na naše stene. Z razstavo bi radi počastili Teslov 160. rojstni dan. Rodil se je opolnoči med 9. in 10. julijem 1856 v Smiljanu. Krstili so ga že dan po porodu, takšna naglica pa v tistih časih ni bila običajna. Nekateri menijo, da se je družina bala morebitne smrti bolehnega novorojenca, dr. Jovanović pa v monografiji Teslov čudežni svet navaja odlomek iz Teslovega govora ob podelitvi Edisonove medalje 18. maja 1917, ki morda orisuje drug vzrok za naglico: »Rojen sem bil točno opolnoči, nimam rojstnega dne in ga nikoli ne proslavljam. Verjetno pa se je na ta datum zgodilo nekaj drugega. Povedali so mi, da mi je od rojstva srce bílo na desni strani in tako je bilo tudi v poznejših letih. Med odraščanjem mi je bílo na obeh straneh in se končno umirilo na levi. Spominjam se, da sem bil presenečen, ko sem se že razvil v zelo močnega človeka in sem srce našel na levi strani. Nikomur ni jasno, kako se je to zgodilo.« Šele med pripravami na to razstavo sem ugotovila, da je genialni izumitelj Tesla nekaj časa živel tudi v Mariboru. Njegovo mariborsko izkušnjo, na katero je želel pozneje čim prej pozabiti, v enem od besedil za naš razstavni katalog opisuje Milan Perhavec. Tesla naj bi v Maribor prispel v prvi polovici septembra 1878, in sicer po študiju na Visoki tehniški šoli v Gradcu. Gradec naj bi zaradi denarne stiske in dolgov zapustil, ne da bi o tem obvestil svoje starše in sorodnike. V Mariboru je prosti čas menda
Še vedno živ ...

Še vedno živ ...

CD (Blog Ursule Cetinski), 1. junij 2016 ― ... je Reinhold Messner, sloviti alpinist in pustolovec, ki se je v življenju soočal z neizprosnostjo narave, predvsem pa s samim seboj. V Cankarjevem domu smo na našega gosta čakali s primerno mero spoštovanja, ki pritiče človeku s takšno življenjsko zgodbo. Organizacija Messnerjevega prihoda je bila velik zalogaj predvsem za Barbaro Rogelj, vodjo humanističnega programa, ki pa ji je veliko podpore dajal Viki Grošelj, pred kratkim tudi naš gost, ki je svoja soočanja s Himalajo, izdana v Delovi Sobotni prilogi, razprodal kot blisk. Gospod Messner je v bistvu preprost in prijazen človek, ki ve, kaj dela, ko je sam sredi puščave, nekje na neskončnih ledenih ploskvah Antarktike, na filmskem snemanju v Afriki ali na svojih tirolskih gradovih, ki so postali znameniti muzeji alpinizma. Je gospod s tako prefinjenimi rokami, kot da bi bil poklicni pianist. Vzbuja vtis, da ima dar za vse, česar se loti: alpinizma, ekspedicij, poslovanja, muzealstva, kmetijstva, pisateljevanja in zgodovinopisja, pa še bi lahko naštevali. Če uporabim misel z njegovega včerajšnjega predavanja v naši hiši, mu uspeva visoka motivacija, ki po njegovem mnenju ni ne prirojena in ne priučena, temveč se kopiči in nenehno »proizvaja« znotraj posameznika, kadar je ta popolnoma poistoveten s svojimi cilji. Tovrstna spoznanja kakor tudi nasveti, kako v življenju premagovati neuspehe, ki so njegov sestavni del, so najverjetneje tisto, o čemer gospod Messner predava tudi podjetnikom. Pisanje knjig, ki se uspešno prodajajo, trženje muzejev, snemanje filmov so poglavitni viri, iz katerih Messner financira svojo dejavnost, ki jo izvaja tako rekoč iz lastnega žepa, brez javnih sredstev. Biti odvisen le od samega sebe je očitno eno izmed njegovih življenjskih načel, saj na pol v šali, vendar hkrati tudi zares, poudari, da bi mu njegova gorska kmetija v primeru kakšne katastrofe omogočila popolno samooskrbo. Po drugi plati je gospod Messner družaben človek. Nenavadno se je sprehoditi z njim po Ljubljani, po
KAKO OMAMNA JE STRAST

KAKO OMAMNA JE STRAST

CD (Blog Ursule Cetinski), 1. junij 2016 ― Odprtje razstave o Nikoli Tesli (foto: Sunčan Stone) Zadnji dnevi so bili polni vznemirjenja. Ni lahko delati v kulturi. Življenje je pogosto polno najrazličnejših razočaranj nad umetniškimi dosežki, ki včasih nimajo pričakovanega dometa, ali nad ljudmi in odnosi, nad družbenimi razmerami na splošno. Potem pa se zgodijo trenutki vzhičenja, ki si jih zapomniš za vedno. Takšni so bili tudi moji dnevi v prejšnjem tednu. Takrat se zazdi, da se vsa ta nenehna investicija pameti, čustev in strasti, ki jo kulturniki vlagamo v svoje delo, vendarle nekako povrne; da ima smisel. Zelo vznemirljivo se je bilo po sobotnem koncertu Manchester Camerata srečati z dirigentom Takács-Nagyem in legendarno pianistko Martho Argerich. Garderobni prostori, pred katerimi se je nabrala gruča občudovalcev vseh starosti v želji po avtogramu gospe Argerich, so bili nabiti z dobro energijo. Maestro in pianistka sta bila s koncertom več kot zadovoljna, nastop ju je osrečil in nesebično sta poskrbela, da smo za trenutek občutili, kako smo vsi skupaj del zelo lepe zgodbe, katere smisel sta ustvarjanje in poslušanje vrhunske glasbe. Gospa Argerich je obžalovala, da v Ljubljani, ki jo je zanimala tudi kot zelena prestolnica Evrope, ne more ostati vsaj še nekaj dni. Z veseljem je sprejela lonček medu, ki so ga pridelale marljive čebele na naši strehi. Tisto, kar pa se je je najbolj dotaknilo, so bili ljudje, s katerimi je bila v stiku med kratkim postankom v Ljubljani, ko so v Cankarjevem domu zanjo skrbeli predvsem Ingrid Gortan, vodja programa resne glasbe, Janja Krivec in številni drugi sodelavci iz Cankarjevega doma. Pogovor z gospo Argerich je bil čast in užitek, saj sta njeni pomirjujoča naravnost in neizumetničenost v kombinaciji z njeno siceršnjo umetniško veličino delovali osupljivo privlačno. Že v ponedeljek sem bila od ranega jutra do 22. ure zvečer čisto na trnih. V pričakovanju odprtja razstave Nikola Tesla – človek prihodnosti , ki smo jo skupaj z Muzejem Nikole Tesle pripravljal
Macbeth in njegova vroča lady

Macbeth in njegova vroča lady

CD (Blog Ursule Cetinski), 1. junij 2016 ― Nekaj čez polnoč je, vrnila sem se z večerne generalke za današnjo uprizoritev Macbetha, kot si ga je zamislil južnoafriški režiser Brett Bailey. Že veliko oper se je v zadnjih štirih desetletjih zgodilo na našem največjem odru, še nikoli pa nismo gostili nobene z afriške celine. Bailey, ki je moje generacije, se je v Južni Afriki rodil leta 1967, skupino Third World Bunfight (TWB) je ustanovil pred približno petnajstimi leti. Macbetha in njegovo oblastiželjno ženo si je zamislil kot nenasiten par sredi Konga. V tej deželi je po ruandskem genocidu leta 1994 umrlo 5,4 milijona ljudi. Kakšni so moji prvi vtisi? Ganljivo. Lepo in grozljivo hkrati. Vse v enem. Fabrizio Cassol je Verdija priredil za desetčlanski No Borders Orchestra, oplemeniten z južnoafriškima tolkalcema, pod taktirko Premila Petrovića. Priredba ohranja priljubljene Verdijeve arije, hkrati pa tke popolnoma novo zgodbo. Macbeth (Owen Metsileng) in njegova lady (Nobulumko Mngxekeza) sta izjemna. Požrešna. Nenasitno požrešna. Moč, oblast, denar za vsako ceno. Bailey hkrati lepo pokaže, kdo si poleg nenasitnih afriških »macbethov« polni žepe na podlagi morij in napetosti na tej z rudninami prebogati celini – razviti Zahod. Že nekaj let poslušamo, da zanimanje za klasično glasbo, h kateri sodi tudi opera, v Evropi upada. Abonentsko občinstvo se stara in odhaja, mladih pa ni. Vsaj ne dovolj. Na številnih strokovnih konferencah producenti napenjajo možgane, s kakšnimi zvijačami naj bi mlade okužili z ljubeznijo do klasične glasbe. Ker naj bi bilo sedenje na pološčenih stolih koncertnih dvoran za mladino živ dolgčas, v opustošenih tovarnah in garažah ali celo na parkiriščih prirejajo rave zabave, na katerih plešejo na bolj ritmične skladbe iz zakladnice klasične glasbe. Ker pa klasična glasba zahteva poseben način zbranosti, sem do tovrstnih poskusov kulturne vzgoje precej skeptična. Kljub temu pa ostaja odprto vprašanje, kako najstnika zvabiti v opero ali koncertno dvorano. Kot starši bi lahko sicer upor
Danes praznuje Ivan Cankar

Danes praznuje Ivan Cankar

CD (Blog Ursule Cetinski), 1. junij 2016 ― Spomnimo se na leto 1876. Kaj se je dogajalo pred sto štiridesetimi leti? V Franciji so ustvarjali impresionistični slikarji, v polnem zamahu je bilo tudi Rodinovo kiparstvo. Tesla je študiral na graški univerzi. Izumitelj telefona Graham Bell je opravil prvi telefonski klic na svetu. »Gospod Watson, pridite k meni. Rad bi vas videl,« je dejal svojemu pomočniku po telefonu. Arheolog Schliemann je v Grčiji, v Mikenah, odkril čudovito zlato masko, za katero je verjel, da pripada starogrškemu kralju Agamemnonu. Ameriški pisatelj Mark Twain je za pustolovske mlade bralce objavil roman o Tomu Sawyerju; v Rusiji je ustvarjal Tolstoj, v Franciji Zola. V majhnem nemškem mestu Bayreuth so prvič priredili glasbeni festival, na katerem so krstno izvedli opero Somrak bogov Richarda Wagnerja. Ravno na današnji dan, se pravi 10. maja 1876, se je na Vrhniki revnemu krojaču Jožetu Cankarju in njegovi ženi Neži rodil Ivan, osmi od dvanajstih otrok. Toda že v zgodnjem otroštvu, ko je bil Ivan Cankar star le tri leta, je zgorela družinska hiša in mati Neža se je, kot to begunske matere počnejo tudi danes, selila od bajte do bajte in iskala pomoč za svojo veliko družino. Zdi se, kot da bi Cankar tudi pozneje vse življenje begal in iskal svoj dom. Našel pa ga je šele pred štirimi desetletji, ko je ob Prešernovi in Erjavčevi cesti zrasel osrednji slovenski kulturni in kongresni center – Cankarjev dom. Pisatelju Cankarju nikoli v njegovem 42-letnem življenju ni bilo z rožicami postlano, ne na Vrhniki, ne na Dunaju, ne v Ljubljani. Težko se je preživljal, prizadela ga je materina smrt, dotaknile so se ga grozote prve svetovne vojne. Pa kljub temu lahko uporabimo isti stavek, kot ga je po smrti izumitelja Nikole Tesle izrekel newyorški župan: »Njegovo življenje je bilo eno samo zmagoslavje!« Ne glede na vse, življenje Ivana Cankarja je zmagoslavje. Tudi po smrti je velikan slovenske moderne ostal naš sodobnik in sogovornik, njegova književnost je preživela njega in preživela bo tud
OD HELMUTA BERGERJA DO ROBERTA WILSONA

OD HELMUTA BERGERJA DO ROBERTA WILSONA

CD (Blog Ursule Cetinski), 1. junij 2016 ― Jutri nas čaka otvoritev Festivala dokumentarnega filma, ob katerem bomo uživali vsak večer do 17. marca. S posebnim veseljem pričakujem predvsem dva filma, in sicer Helmut Berger , igralec v režiji Andreasa Horvatha in Selfie brez retuše v režiji Vincija Vogue Anžlovarja. Avtobiografije ali biografije o umetnikih kot tudi dokumentarni filmi o njih so bili vselej moja strast. Že v osnovni šoli sem prebrala vse, kar je bilo na polici tozadevne literature v naši majhni viški osnovnošolski knjižnici, ko pa tam ni bilo več kaj prebrati, sem z lovom na življenja umetnikov nadaljevala še v nekoliko večji javni knjižnici ob Tržaški cesti. Vedno me je neznansko zanimalo, kako so se umetniki soočali z življenjem. Zdelo se mi je, da se lahko tudi sama česa naučim, čeprav nisem umetnica. Film o Helmutu Bergerju je menda zelo radikalen, saj 72-letnega igralca portretira v njegovem skromnem salzburškem stanovanju, kjer se vdaja alkoholu in spominom na bleščečo igralsko kariero v 60-ih in 70-letih prejšnjega stoletja. O Bergerju po navadi razmišljamo v povezavi z Luchinom Viscontijem, s katerim sta bila povezana tako ustvarjalno kot po ljubezenski plati. Nepozabna je njegova upodobitev androginega Martina Essenbecka v Viscontijevem Somraku bogov , filmski sagi o dekadentni aristokratski družini Essenbeck, ki kolaborira z nacisti. Viscontija je pri pisanju scenarija močno navdihnila tudi preteklost lastne plemiške družine, ki sodi med starodavno milansko aristokracijo. Berger je bil nepozaben tudi v Viscontijevem filmu o Ludviku II. Bavarskem , o monarhu, ki je v iskanju lepote izgubil pamet, pa v Viscontijevi Sliki Doriana Graya . Kadar pomislimo na Helmuta Bergerja, vedno hkrati pomislimo na dekadenco, ekstremna, uničujoča čustva in lepoto, ki se poljublja s smrtjo. Zato verjamem novinarskim peresom, ki pravijo, da dokumentarec o njem ni prav »lahko čtivo«. Zdi se mi, da gre za umetnika, ki se je res nekajkrat dotaknil nebes, za kar pa plačuje z večnim peklom. Očitno
OD BERLINA DO BUENOS AIRESA

OD BERLINA DO BUENOS AIRESA

CD (Blog Ursule Cetinski), 1. junij 2016 ― Po ulicah od Berlina (Brecht, Weil), prek Pariza (Brel, Piaf, Ferre), New Yorka, kjer živi, do Buenos Airesa (Piazzolla) nas bo 1. junija popeljala čarobna Ute Lemper. Glasbenica, pevka in igralka. Sodelovala je s Petrom Greenawayem pri Prosperovih knjigah , z Robertom Altmanom v filmu Prêt-à-Porter , s Schlöndorfom pri glasbi za Homo Faber ( Voyager ) … Ljubljanski koncert Zadnji tango v Belinu Ute Lemper bo menda »The best of Ute Lemper«, biserni izbor njene osebne glasbene in življenjske zgodbe. Veliko pozornost je zbudil tudi njen zadnji projekt 9 skrivnosti , ki ga je ustvarila skupaj s Paulom Coelhom po njegovi knjigi Rokopis iz Akre . Youtube video >> Tako bo Ute Lemper sklenila krog »veličastnih predstav« te sezone, mi pa smo v torek prvič javno obelodanili tudi abonma Veličastnih 7 za novo sezono. Kdo so veličastni 2016/17? Lev Dodin , legendarni ruski gledališki režiser iz Sankt Peterburga, je oseba, ki si jo v Cankarjev dom želimo že več kot dvajset let. Kaže, da nam bo tokrat uspelo. Dodin je nekaj posebnega, nekakšen gledališki mag, ki združuje modrosti psihološkega realizma Stanislavskega in Mejerholdovega pojmovanja gledališča kot fuzije glasbe, akrobatike, plesa … Dodinovi igralci, ki bodo v Ljubljani uprizorili predstavo Gaudeamus , so fenomenalni! Med njimi in občinstvom se splete nepozabna, s čustvi nabita izkušnja. Izjemen je tudi Andrés Marín iz Seville, ki mu pravijo »Picasso flamenka« in mu je bil flamenko položen že v zibelko, saj je bil oče plesalec flamenka, mati pa pevka flamenka. V predstavi Carta blanca ( Nepopisan list ) ga spremljajo glasbeniki in vrhunska pevca flamenka José Valencia in Segundo Falcon. Marínov flamenko ni folklora, ampak presunljiv avtorski izraz njega samega in njegovega pojmovanja življenja. Zadnje štiri decembrske dni bo na Gallusovem odru vršalo od vragolij in akrobacij. V vietnamski maniri. Umetnost iz Vietnama zelo redko zaide na naša tla. Vedno pa osupne in preseneti. Pred leti smo v pa
Kdo je Irina Nistor?

Kdo je Irina Nistor?

CD (Blog Ursule Cetinski), 1. junij 2016 ― Irina Margareta Nistor je bila v osemdesetih letih najbolj znan romunski glas. Po vseprisotnosti jo je prekosil le Ceausescu, ki je redno prihajal v romunske domove prek uradne javne televizije. Na tej je bila kot prevajalka zaposlena tudi Nistorjeva, ki pa si je našla tedaj precej nevarno honorarno delo; za razpečevalca piratskih videoposnetkov s filmi zahodnjaške, za tedanjo romunsko oblast imperialistične filmske produkcije je prevedla tri tisoč filmov, ki so jih državljani Romunije s široko razprtimi očmi in odprtimi usti na skrivaj gledali na domovih tistih, ki so si nabavili posebno dragocenost: predvajalnik videokaset. Videokasete s Chuck Norrisi, Rambi in podobnimi je v času diktature razpečevala dobro organizirana mreža, ilegalni filmi, ki jih je sinhronizirala Nistorjeva, pa so bili za prebivalce Romunije edino okno v svet. Romunska televizija je cenzurirala celo risanke, zahodnjaška dekadenca (akcijski filmi, posnetki založenih trgovin, verska kinematografija, eksplicitna seksualnost ipd.) pa tako ali tako ni prišla v poštev. Romunom se je glas Irine Nistor, ki je seveda nikoli niso videli, ampak le slišali, močno vtisnil v zavest. Včasih so si celo domišljali, za kakšno gospo ali gospodično gre, pripisovali so ji vsemogoče angelske poteze. Njeni prevodi so bili vselej doživeti, sinhronizacije emocionalno obarvane; včasih je celo kaj dodala, da bi celoviteje zaokrožila značaj filmskega junaka. Kletvice je prevajala v zelo mili obliki (Tristo kosmatih!). Dokumentarec Ilince Calugareanu želi prikazati moč in subverzivnost filma v času diktature, ki je podcenila pomen ilegalnega soočanja državljanov s trivialno zahodno kinematografijo. Irina Nistor je od filmov, ki jih je prevedla včasih tudi po deset v enem samem dnevu, počasi postala odvisna, zato ni čudno, da je danes poznavalka filma, filmska kritičarka in organizatorka filmskih festivalov. Ob romunskih filmskih peripetijah sem se seveda spomnila na veliko širše možnosti, ki jih je ponujala jugosl
Zame bo prvič

Zame bo prvič

CD (Blog Ursule Cetinski), 1. junij 2016 ― Ni malo takšnih, ki me sprašujejo, kje za vraga je Park Sveta Evrope. Pred Cankarjevim domom ob Prešernovi cesti. Nekdaj smo mu rekli Kidričev park. Kakšno leto je od tega, odkar nam je bil zaupan v upravljanje. Kar za kulturno ustanovo brez botanikov in podobnih zaposlenih sploh ni lahko. Kajti zaščiteno je vse, kar v tem parku raste in stoji: platana, bukev, sofora, javor, tisa … Seveda tudi Kidričev spomenik s podstavkom, ki pa je v oskrbi in pristojnosti enega od ministrstev. Po drevesih se pogosto preganjajo veverice, tudi nekaj mravelj in glist sem že videla, pa različne ptice, seveda. V »našem« parku je ob kavici iz lokala Idealist mogoče uživati ob sončnih žarkih, brati, kramljati, se veseliti življenja in obstoja. Že veste, kje boste v sredo, 29. junija 2016, ob pol osmih zvečer? Prava izbira je park, o katerem pišem, novo prizorišče našega Jazz festivala , ki ga bomo odprli na ta dan. Začel se bo s koncertom nemškega tolkalca Günterja Baby Sommerja , ki mi je bil pri srcu že v mladih letih, ko sem urednikovala na Radiu Študent. Njegovo glasbo, posneto na velike kolute, sem rada uporabljala tudi za zvočno opremo svojih tedanjih kulturnih oddaj in prispevkov. Sommer je otrok vojne, rojen leta 1943 v Dresdnu. Nemci ga prištevajo med prvo evropsko generacijo »svobodnega jazza«. Različna tolkala, pavke, rogovi, orgle so inštrumenti, ki jih obvlada in z njimi tudi eksperimentira. Morda mi je bil blizu tudi zato, ker me je kot študentko germanistike vedno zelo zanimala književnost tedanje Nemške demokratične republike. Sommer je sodeloval z odličnimi pisatelji iz NDR, kot sta Christa Wolf in Christoph Hein, pa tudi z zahodnonemškim kolegom Günterjem Grassom. Z Grassom sta leta 1987 skupaj ustvarila publikacijo Nekoč je bila dežela ( Es war einmal ein Land ), za katero je Sommer prispeval glasbo, Grass pa interpretiral odlomke iz svojih del, tudi iz briljantnega Pločevinastega bobna . Ko so se javnosti odprli arhivi vzhodnonemške obveščevalne službe Stas
Kaj nam gledališče lahko pove?

Kaj nam gledališče lahko pove?

CD (Blog Ursule Cetinski), 1. junij 2016 ― V nedeljo, 27. marca, smo obhajali svetovni dan gledališča. Pisanje poslanice je tokrat pripadlo režiserju Anatoliju Vasiljevu. »Kaj nam gledališče danes lahko pove?« se je vprašal. »Gledališče nam lahko pove vse. To, kako žive bogovi na nebu, to, kako trpijo ujeti v podzemlju, to, kako strast povzdiguje in ljubezen pogublja, to, kako dober človek ni potreben, to, kako prevara zmaguje, to, kako ljudje žive v stanovanjih, otroci pa v taboriščih za begunce, in to, kako se vračajo na pogorišča, ter to, kako se ločujejo od svojih dragih … gledališče lahko pripoveduje o vsem.« Gostovanje Narodnega gledališča Marina Sorescuja iz Krajove je bilo zame kulturni šok. Krajova je približno tako velika kot Ljubljana. Osupnila sem, kakšno predstavo jim je uspelo ustvariti. Pa ne mislim le na domet igralskega ansambla in Wilsonovo režijo, temveč na tehnično, izvedbeno kompleksnost gledališke produkcije. Na gledališko predstavo s scenografijo, kostumi, zahtevno masko, bogato svetlobno postavitvijo. Ustvarili so gledališko delo, o kakršnem slovensko gledališče v tem trenutku producentsko lahko le sanja. Slovensko gledališče je bilo v nekdanji Jugoslaviji vedno napredno, kažipot vsem drugim, kako ustvarjati idejno napredne in izvedbeno inovativne, včasih celo mogočne predstave. Danes se pogosto zatekamo v najrazličnejše oblike dokumentarnega gledališča. Igralci v trenirkah na odru komentirajo družbeno stvarnost. Osebno so mi najrazličnejše oblike dokumentarnega gledališča zelo blizu in sem se jih vselej zelo rada lotevala kot dramaturginja ali producentka, kljub temu pa je moč gledališča tudi v njegovi raznovrstnosti, v paleti najrazličnejših odrskih izrazov. Romunsko gostovanje me je spomnilo na to, da je gledališče prastara »obrt«, ki ima tudi svoje mojstre, najrazličnejše gledališke poklice, od igralca, režiserja, scenografa, kostumografa do maskerja in lasuljarja. Se zatekamo v producentsko preproste oblike gledališča zaradi vizij in teženj ustvarjalcev ali preprosto zato,
še novic